مقایسه شاخص‌های عصب-روان‌شناختی مرتبط با کنش‌های اجرایی در کودکان مبتلا به نارسایی توجه-فزون‌کنشی با و بدون اختلال سلوک و کودکان عادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

2 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

10.22098/jsp.2024.14696.5793

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه شاخص‌های عصب-روان‌شناختی مرتبط با کنش‌های اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-فزون‌کنشی (ADHD) با و بدون اختلال سلوک (CD) و کودکان عادی انجام شد.
روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی و از نوع علی-مقایسه‌ای بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مبتلا به ADHD صِرف و یا توأم با اختلال سلوک (ADHD+CD) در مدارس کودکان استثنایی استان کردستان و کودکان مدارس عادی بودند. نمونه پژوهش 111 نفر بود که به شیوۀ نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه علائم مرضی کودکان،آزمون عملکرد پیوسته کانرز، تکلیف کامپیوتری برو/ نرو، و آزمون استروپ بود. برای تحلیل داده‏ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) و آزمون تعقیبی شفه با استفاده از نرم‌افزار SPSS-22 انجام شد.
یافته‌ها: در توجه پایدار بین گروه‌ ADHD و گروه ADHD+CD تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد اما در کنترل تکانه بین گروه ADHD+CD با گروه عادی تفاوت معنی‌داری مشاهده شد و بین گروه ADHD و گروه ADHD+CD و همچنین بین گروه ADHD و گروه عادی تفاوت معنی‌دار مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از پژوهش حاضر می‌تواند در ارائه مداخلات درمانی و بازتوانی شناختی برای کودکان مبتلا به ADHD و CD تلویحات کاربردی داشته باشد. تقویت کنش‌های اجرایی این کودکان از طریق مداخلات هدفمند و متمرکز بر کنش‌های اجرایی مرتبط با توجه پایدار و کنترل تکانه، نقشی کلیدی در بهبود توانایی‌های تحصیلی و آموزشگاهی این کودکان دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Comparison of Neuropsychological Indices Associated with Executive Functions in Children with AHDH, Conduct Disorder and Normal Children

نویسندگان [English]

  • Eghbal Sadeghi 1
  • Mehdi Zemestani 2
1 Department of Psychology, Faculty of Humanity and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.
2 Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanity and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
چکیده [English]

Objective: The aim of current study was to comparing neuropsychological indicators related to executive functions in children with attention deficit-hyperactivity disorder (ADHD) with and without conduct disorder (CD) and normal children.
Methods: The current research was a descriptive and causal-comparative study. The statistical population included all children with pure ADHD or comorbid with CD (ADHD+CD) who were studying in special schools and in regular schools at the Kurdistan province. A sample of 111 children were selected using the purposive sampling method. Research tools were Children Symptom Inventory, Connors’ Continuous Performance Test, Go/No-Go Task, and Stroop Task. The research data were analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA) and Sheffe's post hoc test in SPSS-22.
Results: No significant difference was found between the ADHD and ADHD+CD groups in the sustained attention, but significant difference was observed in the impulse control between the ADHD+CD and the normal groups.
Conclusion: Findings can have practical implications in providing cognitive rehabilitation interventions for children with ADHD and CD. Strengthening the executive functions of these children through targeted and focused interventions on executive functions associated with sustained attention and impulse control plays a key role in improving the academic and educational abilities of these children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attention deficit-hyperactivity disorder
  • Conduct disorder
  • Executive functions
  • Sustained attention
  • Impulse control