نقش رهبری اخلاق مدار، فرهنگ‌سازمانی و سرمایه روان‌شناختی در ابقای کارکنان، درگیری شغلی و استرس شغلی با نقش واسطه‌ای رفتار شهروندی سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

هدف: این پژوهش به‌منظور بررسی نقش رهبری اخلاق مدار، فرهنگ‌سازمانی و سرمایه روان‌شناختی در ابقای کارکنان، درگیری شغلی و استرس شغلی با نقش واسطه‌ای رفتار شهروندی سازمانی در دبیران دوره اول و دوم متوسطه شهر اردبیل انجام‌شده است.
روش: پژوهش حاضر، به لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی و به لحاظ جمع‌آوری داده‌ها توصیفی و تحلیل از طریق مدل‌سازی معادلات ساختاری می‌باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران متوسطه دوره اول و دوم شهر اردبیل در سال تحصیلی1399-1400 ، تشکیل می‌داد. از این تعداد 290 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب و به پرسشنامه‌های  رهبری اخلاقی براون و همکاران، فرهنگ‌سازمانی دنسیون، سرمایه روان‌شناختی لوتانز، ابقای کارکنان محقق ساخته، درگیری شغلی اوترخت، استرس شغلی پارکر و دکوتیس و شهروند سازمانی اورگان و کانوسکی جواب دادند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که الگوی پیشنهادی در همه شاخص‌های برازندگی برازش نسبتاً خوبی دارد. همچنین رهبری اخلاق مدار، فرهنگ‌سازمانی و سرمایه روان‌شناختی بر ابقای کارکنان، درگیری شغلی و استرس شغلی تأثیر دارند و طبق یافته تحقیق رابطه بین متغیرهای رفتار شهروندی سازمانی و ابقای کارکنان، درگیری شغلی و استرس شغلی رابطه معناداری می‌باشد و همین‌طور  طبق نتایج رفتار شهروندی سازمانی در تأثیر رهبری اخلاق مدار، فرهنگ‌سازمانی و سرمایه روان‌شناختی بر ابقای کارکنان، درگیری شغلی و استرس شغلی نقش واسطه‌گری را دارد.
نتیجه گیری: بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که وجود رهبری اخلاق مدار و توجه به فرهنگ سازمانی و سرمایه روانشناختی در زمره عواملی هستند که باعث درگیرشدن بیشتر کارکنان در شغل و بروز رفتار شهروندی از جانب آن‌ها و نیز کاهش استرس شغلی بین آن‌ها می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The role of ethical leadership, organizational culture and psychological capital in employee retention, job involvement and job stress with the mediating role of organizational citizenship behavior

نویسندگان [English]

  • mohammad bashokouh 1
  • Majid Yahyavi ghasem gheshlaghi 2
  • Alireza Hamidzadeh Arbabi 3
1 Professor, Faculty of social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2 Master of Business Management, Faculty of social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
3 Ph D. student of Business Management, Faculty of social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Objective:  This study was conducted to investigate the effect of ethical leadership, organizational culture and psychological capital in employee retention, job involvement and job stress with the mediating role of organizational citizenship behavior on the junior and secondary school teachers in Ardabil.
Methods: This study is an applied research in term of purpose and descriptive research in term of data collection, and has been analyzed using structural equation modeling. The statistical population of the study consisted of all junior and secondary school teachers in Ardabil in the academic year 2020-2021. From this number, 290 people were selected using a multi-stage random sampling method and questionnaires were distributed among them. Data for this study were obtained using Brown et al.'s ethical leadership questionnaire, Denison's Organizational Culture questionnaire, Luthans's Psychological Capital questionnaire, Utrecht's job involvement questionnaire, Parker & DeCotiis's Job Stress questionnaire, Oregon and Kanowski's Organizational Citizenship behavior questionnaire and researcher made questionnaire for employee retention.
Results: The results showed that the proposed model has a relatively good fit in all fitness indicators. As well as, ethical leadership, organizational culture and psychological capital have an effect on employee retention, job involvement and job stress and the relationship between organizational citizenship behavior and employee retention, job engagement and job stress is significant and also organizational citizenship behavior mediates the impact of ethical leadership, organizational culture, and psychological capital on employee retention, job involvement and job stress.
Conclusion: Accordingly, it can be concluded that the presence of ethical leadership along with attention to organizational culture and psychological capital are among the factors that make employees more involved in their jobs, lead to citizenship behavior on their part and reduce job stress among them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethical Leadership
  • Psychological Capital
  • Job involvement
  • Job Stress
  • Organizational Citizenship Behavior
آتش پور، سید حمید؛ رشیدی راد، مرضیه؛ قاسمی، مجید علی و دایی، محمدرضا.(1394). رهبری اخلاقی مدار، شادی در محیط کار و رفتارهای شهروندی سازمانی، مجموعه مقالات پنجمین کنگره انجمن روانشناسی ایران. https://www.sid.ir/fa/VEWSSID/s_pdf/3421394h0501.pdf
اسکندری، مجتبی و عابدی علی.(1388). بررسی عوامل مرتبط با حفظ و نگهداری کارکنان در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)،1(2)، 125-107. https://hrmj.ihu.ac.ir/article_4865.html
اسماعیلی راد، حامد.(1392).رهبری اخلاقی و رابطه آن با تعهد سازمانی کارکنان واحدهای ستادی بانک ملی در شهر تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت دولتی، دانشگاه ازاد اسلامی تهران.
اکبری، محسن؛ آذر، عادل؛ حاجی محمود لو، ایوب مهدی و آل طه، سید حسن.(1398). بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر رفتار شهروندی سازمانی: نقش میانجی درگیری شغلی، رضایت شغلی و آوای کارکنان، فصلنامه مدیریت منابع انسانی، 9(4)،24-1. https://doi.org/10.22034/JHRS.2020.103549
امانی، ملاحت و شباهنگ محمدجواد. (۱۳۹۶). بررسی نقش میانجی اضطراب و افسردگی در رابطه بین سبک دلبستگی با رضایت شغلی معلمان، فصلنامه علمی تخصصی طب کار، ۹ (۲)،۵۹-۷۰. http://tkj.ssu.ac.ir/article-1-767-fa.html
باغبانی، سیدمرتضی؛ بهبودی، امید؛ پورنگ، علی و نصیری، الهام.(1397). بررسی تأثیر درگیری شغلی کارکنان بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش تعدیل گری هویت سازمانی، نشریه مدیرت فردا، 55(17)، 46-31. http://www.modiriyatfarda.ir/Article/139604211451526881
بختیاری، احسان؛ صباحی، پرویز؛ کرمی، ابوالفضل و صفاری نیا، مجید.(1399).تأثیر عدالت سازمانی ادراک شده و هنجار سازمانی بر بهزیستی روان‌شناختی معلمان، مجله روانشناسی مدرسه،9(4)، 78-60. https://doi.org/10.32598/JSPI.9.4.1
بهادری، خسروشاهی؛ هاشمی، جعفر؛ باباپور، تورنج و خیرالدین، جلیل.(1391). رابطه سرمایه روان‌شناختی با سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه تبریز، مجله تخصصی پژوهش و سلامت، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت،2(1)، 153-143. https://www.sid.ir/paper/214459/fa
بهارلو، مصطفی؛ بشلیده، کیومرث؛ هاشمی، سید اسماعیل و نعامی، عبدالزهرا.(1393). بررسی رابطه الگوی تبادل رهبر عضو رفتار شهروندی سازمانی: نقش واسطه‌ای توانمندسازی روان‌شناختی و تعهد سازمانی، مدیریت فرهنگ‌سازمانی، 12(1)، 19-1. https://doi.org/10.22059/jomc.2014.50180
چشمه نوشی، بهزاد و قوچانی، فرخ.(1395).مطالعه رابطه فرهنگ‌سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با به کارگیری مدل دنیسون در وزارت صنعت و معدن و تجارت، مدیریت فرهنگ‌سازمانی، 14(3)، 758-745. https://doi.org/10.22059/jomc.2016.58892
حسنی، محمد؛ ارس زاده، سهیلا و کاظم زاده، مهدی.(1397).رابطه رهبری اخلاقی با رفتار شهروندی سازمانی، درک سیاست های سازمانی و جنسیت، فصلنامه اخلاقی در علوم و فناوری، 12(3)، 151-142. http://dorl.net/dor/20.1001.1.22517634.1396.12.3.16.5
خادم حسینی، مسعود؛ سیدعباس زاده، میرمحمد؛ ملکی، شیوا و قاسم زاده، ابوالفضل.(1397).نقش تعاملی سرمایه روان‌شناختی و هویت سازمانی بر رفتار شهروندی و پاسخگویی سازمانی کارکنان آموزشی، دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 4(12)، 31-9. https://dorl.net/dor/20.1001.1.2423494.1394.4.1.1.4
دیانت نسب، مدینه؛ جاویدی، حجت اله و بقولی، حسین.(1393). نقش واسطه‌گری استرس شغلی در رابطه  بین سرمایه روان‌شناختی با عملکرد شغلی کارکنان، روش ها و مدل های روان‌شناختی، 4(15)، 89-75. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22285516.1393.4.15.5.2
راستگو، پروانه.(1398). ارائه مدلی به‌منظور نگهداشت و پایداری نیروی انسانی متخصص در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، ایده‌های نوین روانشناسی،3(7)، 1-12. http://jnip.ir/article-1-220-fa.html
رضائی منش، بهروز و قربانی پاچی، عقیل.(1396). تأثیر عاومل استرس زا شغلی با رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی حمایت سازمانی ادراک شده، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت(بهبود و تحول)، 26(86)، 60-25. https://doi.org/10.22054/jmsd.2017.8442
رعنایی کرد شولی، حبیب الله.(1395). مدیریت فرهنگی سازمانی بر مبنای مدل موجودی فرهنگ‌سازمانی، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 5(17)، 35-1. https://obs.sinaweb.net/article_20259.html
رنجبر، هومن  و شفیع زاده، حمید. (2016). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر بقاء و ماندگاری کارکنان شهرداری منطقه 13 تهران. مطالعات مدیریت شهری، 7(24)، 64-77. https://journals.srbiau.ac.ir/article_9400.html
روشن بین، سحر و پهلوان، محمد.(1394).رابطه بین کیفیت زندگی با درگیری شغلی کارکنان مدارس استشنایی، تعلیم و تربیت استثنایی، 15(2)، 30-23. http://exceptionaleducation.ir/article-1-253-fa.html
 زردشتیان، شیرین؛ عباسی، همایون؛ اسماعیلی، محمد و خانمرادی، سعید.(1394). رابطه درک حمایت سازمانی، درگیری شغلی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان تربیت بدنی استان همدان، مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 2(6)، 103-93. https://www.sid.ir/paper/257683/fa
زیدی، فاطمه.(1394).بررسی تأثیر ابعاد عدالت سازمانی و فرهنگ‌سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی
کارکنان گروه صنعتی پاکشو،کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی، نهم آذر، 1394. https://www.sid.ir/FileServer/SF/3521394h0124.pdf
شول، عباس و حکیمی، ایمان. (1397). تحلیل رابطه رهبری اخلاقی و استرس شغلی: نقش میانجی رضایت شغلی و مشتری‌مداری، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، ۱۳ (۲)، ۱۲۹-۱۳۹. http://ethicsjournal.ir/article-1-1112-fa.html
طزری، مهدی و رجبی فرجاد، حاجیه.(1399). تأثیر رهبری اخلاقی بر رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش میانجی طرد شدگی در محیط کار، فصلنامه علمی مدیریت منابع انسانی در نیروی انتظامی، 8(4)، 284-255. https://www.sid.ir/paper/957799/20/fa
فاتح نیا،هادی.(1393).شناسایی عوامل مؤثر در نگهداری منابع انسانی و ماندگاری کارکنان در شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان، کنفرانس نیروگاه های برق کشور (هرمزگان). https://www.sid.ir/paper/822201/fa
فقیه، فاطمه و حسنی، محمد.(1398).تحلیل رابطه فرهنگ اخلاق‌مدار با تمایل به رفتار اخلاقی، رفتار شهروندی سازمانی و تناسب فرد ـ سازمان، فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران، 7(2)، 61-54. http://journal.iehfs.ir/article-1-627-fa.html
فیاض بخش، حسین.(1400).رابطه بین استرس شغلی و دل‌بستگی شغلی با تعهد سازمانی معلمان ابتدایی شهر یاسوج، فصلنامه آموزش و پروش متعالی، 1(1)، 47-38. http://ensani.ir/fa/article/467952
قلاوندی، حسن.(1397). رابطه بین رهبری اخلاقی و فرسودگی شغلی با رضایت از زندگی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری،13(1)، 90-81. http://ethicsjournal.ir/article-1-996-fa.html
قنبری، سیروس؛ اردلان، محمد رضا؛ زندی، خلیل و سیف پناهی، حامد.(1394).روایی و پایایی فرم کوتاه شده مقیاس درگیری شغلی اوترخت ( UWES-9 )،فرایند مدیریت و توسعه، 28(2)، 197-181. http://jmdp.ir/article-1-1665-fa.html
کرمی، سمیرا؛ محمداسماعیلی، ندا و حاجی عسگری،سمانه.(1399). بررسی رابطه فلات زدگی شغلی با درگیری شغلی با نقش میانجیگری تعهد سازمانی (موردمطالعه: هلدینگ ساختمانی تراز پیریز وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری)،پژوهش‌های مدیریت عمومی، 13(47)، 160-135. https://doi.org/10.22111/jmr.2020.32205.4866
معتقد، اعظم و قشقائی زاده، نصرالله.(1398). نقش واسطه‌ای سرمایه روان‌شناختی در رابطه با رهبری اخلاقی و فرسودگی شغلی معلمان، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری،14(2) ، 120-113. http://ethicsjournal.ir/article-1-1455-fa.html
منصوری، حسین.(1400).بررسی وضعیت استرس شغلی معلمان و ارتباط آن با برخی از مشخصات فردی در شرایط بحران کرونا، اولین کنفرانس ملی مطالعات کاربردی در فرآیندهای تعلیم و تربیت. https://civilica.com/doc/1293598/
نریمانی، محمد؛ تقی‌زاده، سارا و نریمانی، آذین. (1401). اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی آرام بر بهبود حافظه کاری و توجه کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری،12(1)، 85-97. https://doi.org/10.22098/jld.2022.11688.2046
نجات ثابت، زین العابدین و محمدی، ارسلان.(1398). رابطه سرمایه روان‌شناختی و رفتار شهروندی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان، مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 18(43)، 20-1. https://faslname.msy.gov.ir/article_308.html
نیری، شیرین؛ گل پرور، محسن و مهداد، علی.(1389). نقش ارزش‌های اخلاقی و رهبری اخلاق مدار بر کاهش تنش شغلی کارکنان، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 5(3)، 76-67. https://www.sid.ir/paper/122819/fa
هویدا، رضا؛ مختاری، حجت الله و فروهر، محمد.(1391). رابطه مؤلفه‌های سرمایه روان‌شناختی ومولفه های تعهد سازمانی، مجله پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری، 2(2)، 56-43. https://cbs.ui.ac.ir/article_17295.html
وفائی نژاد، مریم؛ حیدری گرجی، علی مراد و نادی قرا، اصغر.(1395). بررسی عوامل موثر بر بقا و ماندگاری (حفظ و نگهداری) کارکنان ستادی معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی مازندران. مجله مهندسی فرآیندها، ۳ (۴) :۱۳-۳۳. http://jpe.mazums.ac.ir/article-1-142-fa.html
Avey, J. B., Palanski, M. E., & Walumbwa, F. O. (2011). When leadership goes unnoticed: The moderating role of follower self-esteem on the relationship between ethical leadership and follower behavior. Journal of Business Ethics, 98, 573–582. https://doi.org/10.1007/s10551-010-0610-2
Bahadori, K., Hashemi, J., Babapour, T., & Khairuddin, J. (2012). The relationship between psychological capital and social capital of Tabriz university students. Journal of Research and Health, 2(1), 153-143. (Persian) https://www.sid.ir/paper/214459/fa
Baharloo, M., Bashlideh, K., Hashemi, S. I., & Naami, A. Z. (2013). Investigating the relationship between member leader exchange pattern and organizational citizenship behavior: The mediating role of psychological empowerment and organizational commitment. Organizational Culture Management, 12(1), 1-19. (Persian) https://doi.org/10.22059/jomc.2014.50180
Bakhtiari, E., Sabahi, P., Karami, A., & Saffarinia, M. (2020). The effect of perceived organizational justice and organizational norm on teachers' psychological well-being. Journal of School Psychology, 9(4), 60-78. (Persian) https://doi.org/10.32598/JSPI.9.4.1
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A socialcognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. https://psycnet.apa.org/record/1985-98423-000
Billingsley, B. S. (2005). Teacher retention and attrition in special and general education: A critical review of the literature. Journal of Special Education, 27, 137-174. https://doi.org/10.1177/002246699302700202
Brown, M. E., & Mitchell, M. S. (2010). Ethical and unethical leadership: Exploring new avenues for future research. Business Ethics Quarterly, 20, 583–616. https://doi.org/10.5840/beq201020439
Brown, M. E., Trevino, L. K., & Harrison, D. A. (2005). Ethical leadership: “Asocial learning theory perspective for construct development and testing. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 97, 117-134. https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2005.03.002
Cheng, J. W., Chang, S. C., Kuo, J. H., & Cheung, Y. H. (2014). Ethical leadership, workengagement, and voice behavior. Industrial Management & Data Systems, 114(5), 817-831. https://doi.org/10.1108/IMDS-10-2013-0429
Denison, D., Nieminen, L., & Kotrba, L. (2012). Diagnosing organizational cultures: A conceptual and empirical review of culture effectiveness surveys. European Journal of Work and Organizational Psychology, 23(1), 145–161. https://doi.org/10.1080/1359432X.2012.713173
Dianat nasab, M., Javidi, H., & Baquli, H. (2013). The mediating role of job stress in the relationship between psychological capital and employee job performance. Psychological ethods and Models, 4(15), 75-89. (Persian) https://dorl.net/dor/20.1001.1.22285516.1393.4.15.5.2
Eskandari, M., & Abedi, A. (2009). Investigating the factors related to personnel retention in the Armed Forces of the Islamic Republic of Iran. Quarterly Journal of Human Resource Management Research, 1(2), 107-125. (Persian) https://hrmj.ihu.ac.ir/article_4865.html
Fatehnia, H. (2014). Identifying effective factors in maintaining human resources and staff retention in Hormozgan Power Generation Management Company. Conference on Power Plants (Hormozgan). (Persian) https://www.sid.ir/paper/822201/fa
Finaly-Jones, R. (2009). Factors in the teaching environment associated with severe psychological distress among school teachers. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 20(3), 304–313. https://doi.org/10.3109/00048678609158878
Ghanbari, S., Ardalan, M. R., Zandi, K., & Seif Panahi, H. (2015). Validity and reliability of the abbreviated form of Utrecht Occupational Involvement Scale (UWES-9). Management and Development Process, 28(2), 181-197. (Persian). http://jmdp.ir/article-1-1665-fa.html
Griffin, R. W., & Lopez, Y. P. (2005). Bad behavior in organizations: A review and typologyfor future research. Journal of Management, 31, 988-1005. https://doi.org/10.1177/0149206305279942
Hall, C. B., Brazil, K., Wakefield, D., Lerer, T., & Tennen, H. (2010). Organizational culture, job satisfaction, and clinician turnover in primary care. Journal of Primary Care & Community Health, 1(1), 29-36.‏ https://doi.org/10.1177/2150131909360990
Hassani, M., Araszadeh, S., & Kazemzadeh, M. (2018). The relationship between moral leadership and organizational citizenship behavior, understanding of organizational policies and gender.  Ethical Quarterly in Science and Technology, 12(3), 142-151. (Persian) http://dorl.net/dor/20.1001.1.22517634.1396.12.3.16.5
He, H., Zhu, W., & Zheng, X. (2014). Procedural justice and employee engagement: Roles of organizational identification and moral identitycentrality. Journal of Business Ethics, 122(4), 681-695. https://doi.org/10.1007/s10551-013-1774-3
Ismaili Rad, H. (2013). Ethical leadership and its relationship with the organizational commitment of the staff of Bank Melli headquarters in Tehran, M.Sc. Thesis, Department of Public Administration, Islamic Azad University of Tehran. (Persian)
James, B., Fred, L., Avey, B.J.A., & Su zanne, J.P. (2010). The development and resulting performance impact of positive psychological capital. Human Resource Dvelopment Quarterly, 21(1), 41-67. https://doi.org/10.1002/hrdq.20034
Karami, S., Mohammad Ismaeili N., & Haji Asgari, S. (2020). Investigating the relationship between job plateau and job conflict with the mediation role of organizational commitment (Case Study: Taraz Pariz Construction Holding affiliated to the National Pension Fund). Public Management Research, 13(47), 135-160. (Persian)  https://doi.org/10.22111/jmr.2020.32205.4866
Khadem, H., Massoud, S. A., Mir Mohammad, M., Shiva and Ghasemzadeh, A. (2018). The interactive role of psychological capital and organizational identity on citizenship behavior and organizational accountability of educational staff. Bi-Quarterly Journal of Educational Studies, 4(12),12, 9-31. (Persian) https://dorl.net/dor/20.1001.1.2423494.1394.4.1.1.4
Kovess-Masféty, V., Rios-Seidel, C., & Sevilla-Dedieu, C. (2007). Teachers’ mental health and teaching levels. Teaching and Teacher Education, 23(7), 1177-1192.‏ https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.07.015
Li, W., Shi, K., He, D., & Zhang, J. (2008). Effects of job satisfaction, affectivecommitment and job involvement on job skill ratings. Journal article springer link. https://psycnet.apa.org/record/2007-02311-018
Livari, N., & Livari, J. (2010). The relationship between organizational culture and the deployment of agile methods, Contents lists available at Science Direct Information and Software Technology Journal, 22(2), 209-250. https://doi.org/10.1016/j.infsof.2010.10.008
Luthans, F., Avolio, B. J., Avey, J. B., & Norman, S. M. (2007). Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel Psychology, 60(3), 541-572.‏ https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2007.00083.x
Masrohatin, S., & Tobing, D. S. K. (2019). Transformational leadership style, organizational culture, locus of control and its influence on the organizational citizenship of behavior employees: State Institute of Islamic Studies of Jember.‏ http://www.ijstr.org/final-print/june2019/
Motaghed, A., Qashqaeizadeh, N. (2019). The mediating role of psychological capital in relation to moral leadership and burnout of teachers. Quarterly Journal of Ethics in Science and Technology, 14(2), 113-120. (Persian). http://ethicsjournal.ir/article-1-1455-fa.html
Murphy, K. R. (1993). Honesty in the Workplace. Thomson Brooks/Cole Publishing Co.‏ https://psycnet.apa.org/record/1992-98570-000
Narimani, M., Taghizadeh, S., & Narimani, A. (2022). Effectiveness of ARAM Cognitive rehabilitation package on improvement of working memory and attention in children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(1),85-97.  (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.11688.2046
Nayeri, S., Golparvar, M., & Mahdad, A. (2010). The role of ethical values and ethical leadership on reducing employee stress. Quarterly Journal of Ethics in Science and Technology, 5(3), 67-76. (Persian) http://ethicsjournal.ir/article-1-1455-fa.html
Nejat Sabet, Z.A.A., & Mohammadi, A. (2019). The relationship between psychological capital and organizational citizenship behavior in the ministry of sports and youth. Strategic Studies of Sports and Youth, 18(43), 1-20. (Persian) https://faslname.msy.gov.ir/article_308.html
Organ, D.W., & Konovsky, M. (1989). Cognitive versus affective determinants of organizational citizenship behavior. Journal of Applied Psychology, 74, 157-164. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0021-9010.74.1.157
Parker, D. F., & DeCotiis, T. A. (1983). Organizational determinants of job stress. Organizational Behavior and Human Performance, 32(2), 160-177.‏ https://doi.org/10.1016/0030-5073(83)90145-9
Pham, N. T., Phan, Q. P. T., Tučková, Z., Vo, N., & Nguyen, L. H. (2018). Enhancing the organizational citizenship behavior for the environment: the roles of green training and organizational culture. Management & Marketing, 13(4), 1174-1189.‏ https://doi.org/10.2478/mmcks-2018-0030
Rameshkumar, M. (2020). Employee engagement as an antecedent of organizational commitment–A study on Indian seafaring officers. The Asian Journal of Shipping and Logistics, 36(3), 105-112.‏ https://doi.org/10.1016/j.ajsl.2019.11.003
Ranaei, K., & Shouli, H. (2016). Organizational cultural management based on the inventory model of organizational culture. Quarterly Journal of Organizational Behavior Studies, 5(17), 1-35. (Persian) https://obs.sinaweb.net/article_20259.html
Rastgoo, P. (2019). Providing a model for maintenance and sustainability of specialist human resources at Bushehr university of medical sciences. New Ideas of Psychology, 3(7), 1-12.(Persian) http://jnip.ir/article-1-220-fa.html
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). Organizational behavior (15thEd.). New Jersey: Prentice Hall. https://digilib.stekom.ac.id/assets/dokumen/ebook/feb_c5d15cc7c32d4985a70c200bad26dc576781601d_1648649445.pdf
Roshanbin, S., & Pahlavan, M. (2015). The relationship between quality of life and job involvement of employees of special schools. Exceptional Education, 15(2), 23-30. (Persian) http://exceptionaleducation.ir/article-1-253-fa.html
Sattar, N., Ali, M., Hamza, M. A., Saleem, U. H., & Ali, F. (2020). Examining the influence of ethical leadership on employee outcomes: Mediating role of psychological empowerment. Academy of Strategic Management Journal, 19(4).‏ https://www.researchgate.net/publication/343305740
Schaufeli, W.B., & Salanova, M. (2007). Work Engagement: An e merg ing psychological concept and its implications for organizations. In S.W. Gilliland, D.D. Steiner & d.p. Skarlicki, research in social issues in management. 5(3), 135-177. https://www.wilmarschaufeli.nl/publications/Schaufeli/273.pdf
Simpson, R.L. & Myles, B. S., Ormsbee, C. K., (2006). Autism and stress: An individualized intervention plan for teachers, focus on autistic behavior, 6, 8-16. https://doi.org/10.1177/108835769100600302
Tian, H., Iqbal, S., Akhtar, S., Qalati, S. A., Anwar, F., & Khan, M. A. S. (2020). The impact of transformational leadership on employee retention: mediation and moderation through organizational citizenship behavior and communication. Frontiers in Psychology, 11, 314.‏ https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00314
Tziner, A., & Sharoni, G. (2014). Organizational citizenship behavior, organizational justice, job stress, and workfamily conflict: Examination of their interrelationships with respondents from a non-Western culture. Revista de Psicología del Trabajoy de las Organizaciones, 30(1), 35-42.‏ https://doi.org/10.5093/tr2014a5
Yeh, C. M. (2013). Tourism involvement, work engagement and job satisfaction among frontline hotel employees. Annals of Tourism Research, 42, 214-239.‏ https://doi.org/10.1016/j.annals.2013.02.002
Yousaf, A., & Sanders, K. (2012). Employability and organizational commitment: The role of job satisfaction and self-efficacy as intervening variables. Thunderbird International Business Review, 54(6), 907-919.‏
Zaidi, F. (2015). Investigating the effect of dimensions of organizational justice and organizational culture on organizational citizenship behavior Employees of Pakshoo Industrial Group. International Conference on Management and Humanities. (Persian) https://www.sid.ir/FileServer/SF/3521394h0124.pdf