احمدینژاد، ن.، و احمدیموسوی، س. م. (1399). راهکارهای پیشگیرانه از بزه دیدگی جنسی اطفال در فضای سایبری.
پژوهش ملل،
56(5)، 97-124.
https://rnmagz.com/article/412
استراوس، انسلم ال و کوربین، جولیت ام. (2016).
مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای. ترجمه ابراهیم افشار (1395). تهران: نشر نی. چاپ پنجم.
[DOI: 10.22067/RIIS.V0I0.76766]
بیداروند، م.، پورقهرمانی، ب.، بیگی، ج. (1400). فیلترینگ تلگرام از بایستگی امنیت ملّی تا نقض آزادی بیان.
فقه و مبانی حقوق اسلامی.
14(4)، 29-48. [
DOI: 10.3495/JIIL.2022.692550]
سلطانی، م.، نریمانی، م.، و موسیزاده، ت. (1403). بررسی اثر بخشی آموزش راهبرد های خود تعلیمی کلامی بر سازگاری اجتماعی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری.
فصلنامه ناتوانیهای یادگیری، 14(2)، 1-11. [DOI:
10.22098/jld.2023.13578.2120 ]
سعیدی، ع.، و شکیبا، ا. (1384). روان شناسی و آسیب شناسی ارتباطات اینترنتی. مشهد. انتشارات آیین تربیت.
علیوردی نیا، ا.، و قربانزاده، ف. (1398). بررسی جامعهشناختی بزهدیدگی ناشی از آزاررسانی سایبری در میان دانشجویان دانشگاه مازندران. دوفصلنامه مسائل اجتماعی ایران، 10(1)، 145-169. http://jspi.khu.ac.ir/article-1-2917-fa.html
فاضلی، م. (1380). مصرف و سبک زندگی، تهران. انتشارات صبح صادق.
کاستلز، مانوئل. (2010). عصر اطلاعات: ظهور جامعه شبکهای. مترجمان: احمد علیقیان، افشین خاکباز و حسن چاوشیان (1389). تهران: انتشارات طرح نو. چاپ ششم.
کرامتیمعز، ه.، میرخلیلی، س. م.، عالیپور، ح.، شیدائیان، م. (1398). پیوند گرایش به شبکههای اجتماعی مجازی و بزه دیدگی نوجوانان (مطالعه موردی دانش آموزان بین 12 تا 15 سال منطقه پنج شهر تهران). تحقیقات حقوقی تطبیقی ایران و بین الملل. 45(12)، 1-27.
ناظمی، م .(1395). نگاهی به پدیده مصرف دیجیتال در فضای مجازی. رهیافت. 64، 11- 31.
Ahmad, M. A., Wisdom, D. D., & Isaac, S. (2020). An empirical analysis of Cybercrime trends and its impact on moral decadence among Secondary school level students in Nigeria. In
The 26th iSTEAMS Bespoke Multidisciplinary Conference, Accra Ghana. [DOI:
10.22624/iSTEAMS/V26P10-IEEE-NG-TS]
Berne, S., Frisén, A., Schultze-Krumbholz, A., Scheithauer، H., Naruskov، K., Luik, P., ... & Zukauskiene, R. (2013). Cyberbullying assessment instruments: A systematic review. Aggression and Violent Behavior, 18(2), 320-334.
Dilmac, B., & Aydogan, D. (2010) Parental attitude as predictor of cyber Bullying among primary School children. International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic and Management Engineering, 4 (7), 1667-1671.
Fakhrou, A. A., Adawi, T. R., & Moussa, M. A. (2022). Cybercrime risk fear among University students’ social networking sites: Validity and Reliability. International Journal of Cyber Criminology, 16(1), 40-53.
Hensler-McGinnis, N. F. (2008) Cyberstalking Victimization: Impact and Coping Responses in a National University Sample. Dissertation submitted to the Faculty of the Graduate School of the University of Maryland، College Park.
Hilberman, J. (2009). Young People are Social Networking in Droves. Retrived. In http. iipdigital. usembassy. gov/st.
Ismailova, R., Muhametjanova, G., Medeni,T. D., Medeni, I. T., Soylu, D., & Dossymbekuly, O. A. (2019). Cybercrime risk awareness rate among students in Central Asia: A comparative study in Kyrgyzstan and Kazakhstan.
Information Security Journal: A Global Perspective,
28(4-5), 127-135.
[DOI:10.1080/19393555.2019.1685142]
Kowalski, R. M., Limber, S. P., & McCord, A. (2019). A developmental approach to cyberbullying: Prevalence and protective factors.
Aggression and Violent Behavior,
45, 20-32.
[DOI:10.1016/j.avb.2018.02.009 ]
Lenhart, A. (2015). Teens, social media & technology overview 2015. [ DOI:20.500.12592/2nj151 ]
Massari, L. (2010). Analysis of MySpace user profiles.
Information Systems Frontiers,
12, 361-367. [DOI:
10.1007/s10796-009-9206-8 ]
Nielsen, J. (1995). Multimedia and hypertext: The Internet and beyond. Morgan Kaufmann.
Nie, N. H., & Erbring, L. (2000). Internet and society: A preliminary report [On-line].
Stanford Institute for the Quantitative Study of Society (SIQSS), Stanford University, and InterSurvey Inc. Retrieved July,
18, 2001.
https://www.researchgate.net/publication/231382873
Ofcom, U. K. (2016). Children and parents: Media use and attitudes report. London: Office of Communications London.
Reyns, B. W., Henson, B., & Fisher, B. S. (2011). Being pursued online: Applying cyberlifestyle–routine activities theory to cyberstalking victimization.
Criminal Justice and Behavior,
38(11), 1149-1169.
DOI:10.1177/0093854811421448
Rainie, H., & Wellman, B. (2012). Networked: The new social operating system (Vol. 10). Cambridge، MA: Mit Press.
Soltani, M., Narimani, M., & Mousazadeh, T. (2025). Investigating the effectiveness of teaching verbal self-teaching strategies on social adaptation and visual motor coordination of students with learning disabilities.
Journal of Learning Disabilities, 14(2), 1-11. (Persian) [DOI:
10.22098/jld.2023.13578.2120]
Verma, M. K., & Kushwaha, S. S. (2021). Awareness towards cybercrime among secondary school students: The role of gender and school management.
Safer Communities,
20(3), 150-158. [
DOI:10.1108/SC-07-2020-0026 ]
Wellman, B., Quan-Haase, A., Boase, J., Chen, W., Hampton, K., Díaz، I., & Miyata, K. (2003). The social affordances of the Internet for networked individualism.
Journal of Computer-mediated Communication,
8(3), JCMC834.
[DOI:10.1111/j.1083-6101.2003.tb00216.x]
Wolcott, H. F. (2002). Writing up qualitative research... better. Qualitative health research، 12(1)، 91-103.
Zhang, A., Wang, K., Zhang, J., & Oudekerk, B. A. (2017). Indicators of School Crime and Safety: 2016. NCES 2017-064/NCJ 250650.
National Center for Education Statistics.
http://hdl.handle.net/11212/3340