پیش‌بینی اضطراب اجتماعی بر اساس سرمایه روان‌شناختی و خودافشاگری هیجانی در نوجوانان مقطع متوسطه دوم شهر لردگان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی اضطراب اجتماعی بر اساس سرمایه‌ی روان‌شناختی و خودافشاگری هیجانی در نوجوانان مقطع متوسطه-ی دوم بود.
مواد و روش‌ها: این تحقیق بر حسب هدف، کاربردی و بر اساس شیوه‌ی گردآوری داده‌ها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه‌ی آماری این پژوهش را کلیه‌ی نوجوانان مقطع متوسطه‌ی دوم شهر لردگان در سال 1398-1397 تشکیل دادند که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تعداد 225 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌ی سرمایه‌ی روان‌شناختی لوتانز و همکاران، خودافشاگری هیجانی اسنل و اضطراب اجتماعی کانر بود. داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون به شیوه‌ی گام‌ به‌گام تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد از بین ابعاد سرمایه‌ی روان‌شناختی، بعد خودکارآمدی، خوش‌بینی و تاب‌آوری پیش‌بینی‌کننده‌ی منفی اضطراب جتماعی بودند (p<0.05)؛ همچنین از بین ابعاد خودافشاگری هیجانی، بعد افشاگری در زمینه‌ی اضطراب و افسردگی توانست بطور منفی اضطراب اجتماعی را پیش‌بینی کند (p<0.05).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج بدست‌آمده می‌توان گفت که سرمایه‌ی روانشناختی و خودافشاگری هیجانی قادر به پیش‌بینی اضطراب اجتماعی در نوجوانان هستند.
کلید واژه‌ها: اضطراب اجتماعی، سرمایه‌ی روان‌شناختی، خودافشاگری هیجانی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Predicting Social Anxiety Based on Psychological Capital and Emotional Self-Disclosure in Second High School Adolescents in Lordegan City

نویسندگان [English]

  • maryam chorami 1
  • Mojtaba Khaliltahmasebi 2
1 Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, Tehran, Iran
2 M.sc student, Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
چکیده [English]

Objective: The aim of the present study was to predict social anxiety based on psychological capital and emotional self-disclosure in high school teenagers.
Methods: This research in terms of purpose is applied, and based on the method of data collection, it is descriptive of the correlational type. The statistical population of this research was made up of all the teenagers of the second High School of Lordegan city in 2018-2019, and 225 students were selected by multi-stage cluster sampling method. The tools of this research included Luthans et al.'s Psychological Capital Questionnaire, Snell's Emotional Self-Disclosure Scale and Connor's Social Phobia Inventory. Data were analyzed using Pearson's correlation and step-by-step regression analysis.
Results: The results showed that among the dimensions of psychological capital, self-efficacy, optimism and resilience were negative predictors of social anxiety (p<0.05); Also, among the dimensions of emotional self-disclosure, the dimension of disclosure in the field of anxiety and depression was able to negatively predict social anxiety (p<0.05).
Conclusion: Based on the obtained results, it can be said that psychological capital and emotional self-disclosure are able to predict social anxiety in teenagers.

Keywords: Social anxiety, Psychological capital, Emotional self-disclosure.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social anxiety
  • Psychological capital
  • Emotional self-disclosure
احمدبیگی، ن. (1394). نقش ابرازگری عاطفی و خودافشایی در اضطراب اجتماعی با توجه به نقش میانجی بد تنظیمی هیجانی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز. https://www.virascience.com/thesis/840997
بهادری خسروشاهی، ج.، حبیبی کلیبر، ر. (1395). تأثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر معناداری زندگی و خودافشایی هیجانی در مادران دارای فرزند کم توان ذهنی. روانشناسی افراد استثنایی، 6(23)، 83-105. [Doi:10.22054/jpe.2016.7368]
خزایی، ف.، شعیری، م.، عطری‌فرد، م.، جلالی، م.، حیدری نسب، ل. (1394). پرسشنامه­ی هراس اجتماعی در نوجوانان: ساختار عاملی اکتشافی و تأییدی. روانشناسی بالینی و شخصیت، 13(12)، 121-132. https://cpap.shahed.ac.ir/article_2735.html
دهقان­نژاد، س.، حاج حسینی، م.، اژه‌ای، ج. (1396). اثربخشی آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی و سرمایه­ی روانشناختی دختران نوجوان ناسازگار. مجله روان‌شناسی مدرسه، 6(1)، 48-65.  [Doi:10.22098/jsp.2017.537]
سعادتی شامیر، ا.، غلامی، ف. (1393). تعیین ساختار عاملی مقیاس خودافشایی هیجانی در دانشجویان متأهل. فصلنامه­ی علمی پژوهش­های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه­ی تربیتی سابق). سال دهم، 41، 59-76. https://sanad.iau.ir/Journal/educ/Article/941458
عزتی بابی، مریم؛ نریمانی، محمد؛ میکائیلی، نیلوفر و آقاجانی، سیف اله. (1403). اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر بهبود خودکنترلی و اضطراب اجتماعی در دانش‌آموزان مبتلابه ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری، 13(3)، 44-57. https://doi.org/10.22098/jld.2024.14385.2141
فتحی آشتیانی، علی. (1388). آزمون های روان شناختی، ارزشیابی شخصیت و سلامت روان. تهران: انتشارات بعثت.
فتحی، ل.، طالب‌زاده شوشتری، م. (1396). بررسی رابطه‌ی سرمایه روان‌شناختی، رضایت شغلی و اضطراب اجتماعی با اعتماد سازمانی کارکنان شرکت ملی حفاری ایران. مجله روانشناسی اجتماعی. سال یازدهم، شماره 42، 13-21. https://sanad.iau.ir/Journal/psychology/Article/924357   
گنجی، مهدی. (1398). آسیب‌شناسی روانی بر اساس DSM-5. تهران: انتشارات ساوالان.
نریمانی، محمد؛ تقی زاده هیر، سارا و نریمانی، آذین (1401). اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی آرام بر بهبود حافظه کاری و توجه کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری. فصلنامه ناتوانی های یادگیری، 12(1)، 85-97. https://doi.org/10.22098/jld.2022.11688.2046
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition. Arlington, VA, American Psychiatric Association. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3777342/
Ahmad Beygi, N. (2015). The role of emotional expressiveness and self-disclosure in social anxiety with regard to the mediating role of emotional dysregulation. M.Sc. Thesis, Faculty of Psychology & Educational Sciences, Tabriz University, Tabriz. (Persian) https://www.virascience.com/thesis/840997
Bagheri, M., Zarei, A., & Ashraf Ganjouei, F. (2021). The impact of personality traits and psychological capital on sports commitment (Case Study: Ministry of Sports and Youth Staff). Sport Psychology Studies, 9(34), 103-122. [Doi: 10.22089/spsyj.2020.8959.1969]
Bahadri Khosrowshahi, J., & Habibi Kaliber, R. (2016). The effectiveness of acceptance and commitment based training on the meaningfulness of life and emotional self-disclosure among mothers of children with intellectual disability. Psychology of Exceptional Individuals, 6(23), 83-105. (Persian) [Doi:10.22054/jpe.2016.7368]
 Bandura, A., & Schunk, D. H. (1981). Cultivating competence, self-efficacy, and intrinsic interest through proximal self-motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 41(3), 586–598. [Doi: 10.1037/0022-3514.41.3.586]
Bittner, A., Egger, H. L., Erkanli, A., Jane Costello, E., Foley, D. L., & Angold, A. (2007). What do childhood anxiety disorders predict?. Journal of child psychology and psychiatry, and allied disciplines, 48(12), 1174–1183. [Doi: 10.1111/j.1469-7610.2007.01812.x ]
Bian, M., Leung, L. (2015). Linking loneliness, shyness, smartphone addiction symptoms, and patterns of smartphone use to social capital. Social Science Computer Review, 33(1), 61-79. [Doi: 10.1177/08944393145287]
Blumenthal, H., Taylor, D.J., Cloutier, R.M., Baxley, C., Lasslett, H. (2019). The links between social anxiety disorder, insomnia symptoms, and alcohol use disorders: Findings from a large sample of adolescents in the United States. Behavior Therapy, 50(1), 50-59. [Doi:10.1016/j.beth.2018.03.010]
Bruijnen, C., Young, S.Y., Marx, M., Seedat, S. (2019). Social anxiety disorder and childhood trauma in the context of anxiety (behavioral inhibition), impulsivity (behavioral activation) and quality of life. South African Journal of Psychiatry, 25, 1-7. [Doi:10.4102/sajpsychiatry.v25i0.1189]
Carver, C. S., & Scheier, M. F. (2003). Three human strengths. In L. G. Aspinwall & U. M. Staudinger (Eds.), A psychology of human strengths: Fundamental questions and future directions for a positive psychology (pp. 87–102). American Psychological Association. [Doi:10.1037/10566-007]
Cavus, M. F., & Gokcen, A. (2014). Psychological capital: Definition, components and effects. Journal of Education, Society and Behavioural Science5(3), 244–255. [Doi: 10.9734/BJESBS/2015/12574 ]
Connor, K. M., Davidson, J. R., Churchill, L. E., Sherwood, A., Foa, E., & Weisler, R. H. (2000). Psychometric properties of the Social Phobia Inventory (SPIN). New self-rating scale. The British Journal of Psychiatry: the Journal of Mental Science, 176, 379–386. [Doi:10.1192/bjp.176.4.379]
Cunha, M., Gouveia, J.P., Salvador, M.C. (2008). Social fears in adolescence: The social anxiety and avoidance scale for adolescents. European Psychologist, 13(3), 197-213. [Doi: 10.1027/1016-9040.13.3.197]
Dehghannezhad, S., Hajhosseini, M., & Ejei, J. (2017). Effectiveness of positive thinking skill training on social maladjusted adolescent girls' social adjustment and psychological capital. Journal of School Psychology, 6(1), 49-67. (Persian).  [Doi:10.22098/jsp.2017.537]
Ehsan, A.M, & De Silva, M.J. (2015). Social capital and common mental disorder: A systematic review. Journal of epidemiology and community health, 69(10), 1021-1028. [Doi: 10.1136/jech-2015-205868]
Ezzatibabi, M., Narimani, M., Mikaeili, N., &Aghajani, A. (2024). The effectiveness of emotional regulation training on improving self-control and social anxiety in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 13(3), 44-57. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2024.14385.2141
Fathi Ashtiani, A. (2009). Psychological tests, personality assessment and mental health. Tehran: be'athat Publications. (Persian)
Ganji, M. (2019). Psychopathology based on DSM-5. Tehran: Savalan Publishing. (Persian)
Fathi, L., & Talebzadehshoshtari, M. (2017). The relationship between psychological capital, job satisfaction and social anxiety with organizational trust in the employees of National Iranian Drilling Company. Journal of Social Psychology, 42, 13-21. (Persian) https://sanad.iau.ir/Journal/psychology/Article/924357
Gable, S. L., Reis, H. T., Impett, E., & Asher, E. R. (2004). What do you do when things go right? The intrapersonal and interpersonal benefits of sharing positive events. Journal of Personality and Social Psychology, 87(2), 228–245. [Doi:10.1037/0022-3514.87.2.228]
Garcia-Lopez, L.J., Bonilla, N., Muela-Martinez, J.A. (2016). Considering comorbidity in adolescents with social anxiety disorder, Psychiatry Investigation, 13(5), 574-576. [Doi:10.4306/pi.2016.13.5.574]
Khazaei, F., Shairi, M., Atarifard, M., Jalali, M. & Heydari Nasab, L. (2014). Social anxiety questionnaire in adolescents: exploratory and confirmatory factor structure. Clinical Psychology and Personality, 22(12), 121-132. (Persian) https://cpap.shahed.ac.ir/article_2735.html
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607–610. https://psycnet.apa.org/record/1971-03263-001
Lijster, J.M., Dieleman, G.C., Utens, E.M.W., Direckx, B., Wierengta, M. et al. (2019). Social and academic functioning in adolescents with anxiety disorders: A systematic review. Journal of Affective Disorders, 230(1), 108-117. [Doi: 10.1016/j.jad.2018.01.008]
Luthans, F., Avolio, B.J., Avey, J.B., Norman, S.M. (2007). Positive psychological capital: measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel Psychology, 60(3), 541-72. [Doi:10.1111/j.1744-6570.2007.00083.x]
Luthans, F., Avey, J. B., Avolio, B. J., & Peterson, S. J. (2010). The development and resulting performance impact of positive psychological capital. Human Resource Development Quarterly, 21(1), 41–67. [Doi: 10.1002/hrdq.20034]
Mikulincer, M., & Nachshon, O. (1991). Attachment styles and patterns of self-disclosure. Journal of Personality and Social Psychology, 61(2), 321–331. [Doi:10.1037/0022-3514.61.2.321]
Mishra, P., & Kiran, U.V. (2018). Parenting style and social anxiety among adolescents. International Journal Applied Home Science, 5 (1), 117-123.
Narimani, M., Taghizadeh hir, S., & Narimani, A. (2022). Effectiveness of ARAM Cognitive Rehabilitation Package on Improvement of Working Memory and Attention in Children with Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(1), 85-97. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.11688.2046
Oranye, N., Ezeah, E., Ahmad, N. (2017). Elements of social capital and academic performance of undergraduate students. Social Indicators Research, 131(1); 305-319. [Doi:10.1007/s11205-016-1249-x]
Pettry, S. (2017). The association of high social anxiety and perceived responsiveness with self-disclosure. A Thesis Submitted to the Faculty of Graduate Studies.  In Partial Fulfillment of the Requirement for the Degree of Master of Arts. Department of University of Manitoba Winnipeg, Manitoba. http://hdl.handle.net/1993/32577
Saadati Shamir, A., Gholami, F. (2013). Determining the factor structure of emotional self-disclosure scale in married students. Educational Research Quarterly. 10 (41), 59-76. (Persian) https://sanad.iau.ir/Journal/educ/Article/941458
Sackl-Pammer, P., Jahn, R., Özlü-Erkilic, Z., Pollak, E., Ohmann, S. et al. (2019). Social anxiety disorder and emotion regulation problems in adolescents. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 13(37), 1-12. [Doi: 10.1186/s13034-019-0297-9]
Snell, W. E., Miller, R. S., & Belk, S. S. (1988). Development of the emotional self-disclosure scale. Sex Roles: A Journal of Research, 18(1-2), 59-73. [Doi:10.1007/BF00288017]
William, K.E., Chambless, D.L., Ahrens, A. (1997). Are emotions frightening? An extension of the fear concept. Behavior Research and Therapy, 35(3), 239-284. [Doi: 10.1016/s0005-7967(96)00098-8 ]
Yousefi, M., Fattah Andabil, A., & Mashayekh, M. (2021). Predicting vulnerability to stress based on psychological capitals and personality traits in the treatment staff of Corona. International Journal of Innovation Management and Organizational Behavior, 1(4), 15-24. [Doi: 10.61838/kman.ijimob.1.4.2]