احمدی، ش.، شیخ الاسلامی، ع.، نخستین گلدوست، ا. (1403). مقایسهی تاثیر آموزش مهارتهای ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی بر اشتیاق تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری، 14(1)، 1-12. Doi:
10.22098/jld.2024.15394.2173
بشرپور، س.، عینی، س. (1401). تدوین مدل علی سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری براساس خودکارآمدی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی: نقش میانجی تابآوری تحصیلی.
مجله ناتوانی های یادگیری، 12(2)، 18-33.
Doi: 10.22098/jld.2022.7608.1814
جماعتی اردکانی، ر.، اخوان تفتی، م.، و منادی، م. (1403). پدیده رهاشدگی در دانش آموزان نارساخوان: درک پیامدهای بلندمدت غفلت از دانش آموزان نارساخوان.
مجله ناتوانی های یادگیری، 14(1)، 39-51. Doi:
10.22098/jld.2025.15469.2181
خانیپور، ح.، حکیم شوشتری، م.، برجعلی، ا.، گلزاری، م.، فلسفینژاد، م. ر. (1393). رابطه نقص کنترل تکانه و خودجرحی بدون خودکشی در نوجوانان با سابقه بدرفتاری دوران کودکی: اثر واسطهای خودبیکفایتپنداری .
مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۲۰ (۴)،۳۳۹-۳۴۸.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2305-fa.html
خونساری، ف.، فرامرزی، س. (1403). تدوین الگوی مفهومی یادگیری ریاضی و فعالیتهای شناختی بهبود دهنده یادگیری در دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی. مجله ناتوانی های یادگیری، 12(4)، 19-35. 10.22098/jld.2023.13388.2108 Doi:
دابسون، ک. ا.، و محمدخانی، پ. (2007). مختصات روانسنجی پرسشنامه افسردگی بک-2 در مبتلایان به اختلال افسردگی اساسی در دوره بهبودی نسبی.
آرشیو توانبخشی 8 (ویژه نامه 29):80-86.
https://www.sid.ir/paper/404787/fa
میکائیلی، ن.، نریمانی، م.، قریب بلوک، م.، بلندی، آ. (1398). نقش هیجانات منفی، ناگویی خلقی و روابط بینفردی در پیشبینی رفتار آسیب به خود در نوجوانان: یک مطالعه همبستگی.
مجله مطالعات علوم پزشکی، ۳۰ (۵)،۳۹۳-۴۰۴.
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-4809-fa.html
نعمتی، ش.، جامعی، ر.، جعفری، م. (1403). فرا تحلیل اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر اختلالات یادگیری خاص.
مجله ناتوانی های یادگیری، 14(2)، 49-64.
10.22098/jld.2025.15066.2168 Doi:
نوروزی، و و اسدی مجره، س. (1397). نقش بهزیستی روان شناختی والدین و تعاملات والد-فرزند در تبیین سازگاری اجتماعی دانش آموزان نوجوان.
روانشناسی معاصر، 13(2 )، 140-148.
Doi:10.29252/bjcp.13.2.140
Ahmadi, SH., Shykholeslami, A., & Nokhostin Goldoos. (2024). Comparing the effect of teaching self-expression skills and teaching self-monitoring strategies on academic engagement in students with learning disabilities.
Journal of Learning Disabilities, 14(1),1-12. (Persian)
Doi: 10.22098/jld.2024.15394.2173
American Psychiatric Association, DSM-5 Task Force. (2013).
Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5™ (5th ed.). American Psychiatric Publishing, Inc.
Doi:10.1176/appi.books.9780890425596
Barkley R. A. (2004). Adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder: an overview of empirically based treatments.
Journal of Psychiatric Practice,
10(1), 39–56.
Doi:10.1097/00131746-200401000-00005
Barnhorst, A., Gonzales, H., & Asif-Sattar, R. (2021). Suicide prevention efforts in the United States and their effectiveness.
Current Opinion in Psychiatry,
34(3), 299–305.
Doi:10.1097/YCO.0000000000000682
Basharpoor, S., Eyni, S. (2023). Developing a causal model of academic adjustment of Students with learning disabilities based on academic self-efficacy and academic eagerness: The mediating role of the academic resilience.
Journal of Learning Disabilities, 12(2), 18-33. (Persian)
Doi: 10.22098/jld.2022.7608.1814
Beck, A. T., Steer, R. A., Ball, R., & Ranieri, W. (1996). Comparison of Beck Depression Inventories -IA and -II in psychiatric outpatients.
Journal of Personality Assessment,
67(3), 588–597.
Doi:10.1207/s15327752jpa6703_13
Borrill, J., Fox, P., Flynn, M., & Roger, D. (2009). Students who self-harm: Coping style, rumination and alexithymia.
Counselling Psychology Quarterly,
22(4), 361-372.
Doi:10.1080/09515070903334607
Colalillo, S., & Johnston, C. (2016). Parenting Cognition and Affective Outcomes Following Parent Management Training: A Systematic Review.
Clinical Child and Family Psychology Review,
19(3), 216–235.
Doi:10.1007/s10567-016-0208-z
Dabson, K. S., & Mohammad, K. P. (2007). Psychometric characteristics of Beck depression inventory–II in patients with major depressive disorder.
https://www.sid.ir/paper/404787/en
Forgatch, M. S., Gewirtz, A. H., Weisz, J. R., & Kazdin, A. E. (2017). The evolution of the Oregon model of parent management training.
Evidence-based psychotherapies for Children and Adolescents,
3, 85-102.
https://www.google.com/books/en
Jamaati Ardakani, R., Akhavan Tafti, M., & Monadi, M. (2024). The phenomenon of abandonment in dyslexic students: Understanding the long-term consequences of neglecting dyslexic students.
Journal of Learning Disabilities, 14(1),39-51. (Persian)
Doi: 10.22098/jld.2025.15469.2181
Johnson, D., Dupuis, G., Piche, J., Clayborne, Z., & Colman, I. (2018). Adult mental health outcomes of adolescent depression: A systematic review.
Depression and Anxiety,
35(8), 700–716.
Doi:10.1002/da.22777
Kegler, S. R. (2017). Trends in suicide by level of urbanization
- United States, 1999–2015.
MMWR. Morbidity and Mortality Weekly Report, 66:270–273.
Doi:10.15585/mmwr.mm6610a2
Khanipour, H., Hakim-Shooshtari, M., Borjali, A., Golzari, M., & Falsafinejad, M. (2015). Relationship between impulse control difficulties and non-suicidal self-injury in adolescents with childhood maltreatment history: Mediating role of self-inadequacy.
Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 20(4), 339-348. (Persian)
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2305-fa.html
Khonsari, F., & Faramarzi, S. (2023). Developing a conceptual model of mathematical learning and cognitive activities to improve learning in students with mathematic learning disability: A qualitative study.
Journal of Learning Disabilities, 12(4), 19-35. (Persian)
Doi: 10.22098/jld.2023.13388.2108
Mikaeli, N., Narimani, M., Gharib Blook, M. & Bolandi, A D. (2019). The role of negative emotion, alexithymia, and interpersonal factors In predicting self-harm behavior in adolescents: A correlational study, 30 (5), 393-404. (Persian)
http://umj.umsu.ac.ir/article-1-4809-fa.html
Nemati, SH., Jamei, R., & Jafari, M. (2025). Meta-analysis of the effectiveness of teaching emotion Regulation on specific learning disorder.
Journal of Learning Disabilities, 14(2),49-64. (Persian) doi:
10.22098/jld.2025.15066.2168
Noorouzi, V. & Asadi, S. (2019). The role of parental psychological well-being and parent-child interactions in explaining social adjustment in adolescent students.
Contemporary Psychology, Biannual Journal of the Iranian Psychological Association,
13(2), 140-148. (Persian)
Doi:10.29252/bjcp.13.2.140
Oldfield, J., Humphrey, N., & Hebron, J. (2016). The role of parental and peer attachment relationships and school connectedness in predicting adolescent mental health outcomes.
Child and Adolescent Mental Health, 21(1), 21-29.
Doi:10.1111/camh.12108
Sansone, R.A., Fine, M.A., & Nunn, J.L. (1994). A comparison of borderline personality symptomatology and self-destructive behavior in women with eating, substance abuse, and both eating and substance abuse disorders.
Journal of Personality Disorders, 8(3), 219-228.
Doi:10.1521/PEDI.1994.8.3.219
Swain, J., Hancock, K., Dixon, A., Koo, S., & Bowman, J. (2013). Acceptance and commitment therapy for anxious children and adolescents: study protocol for a randomized controlled trial.
Trials,
14, 140.
Doi:10.1186/1745-6215-14-140
Trompetter, H. R., Lamers, S. M. A., Westerhof, G. J., Fledderus, M., & Bohlmeijer, E. T. (2017). Both positive mental health and psychopathology should be monitored in psychotherapy: Confirmation for the dual-factor model in acceptance and commitment therapy.
Behaviour Research and Therapy,
91, 58–63.
Doi:10.1016/j.brat.2017.01.008
Vergara, G. A., Stewart, J. G., Cosby, E. A., Lincoln, S. H., & Auerbach, R. P. (2019). Non-Suicidal self-injury and suicide in depressed Adolescents: Impact of peer victimization and bullying.
Journal of Affective Disorders,
245, 744–749.
Doi:10.1016/j.jad.2018.11.084
Victor, S. E., & Klonsky, E. D. (2018). Understanding the social context of adolescent no suicidal self-injury.
Journal of Clinical Psychology,
74(12), 2107–2116.
Doi:10.1002/jclp.22657
Weersing, V. R., Jeffreys, M., Do, M. T., Schwartz, K. T., & Bolano, C. (2017). Evidence base update of psychosocial treatments for child and adolescent epression.
Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 53,
46(1), 11–43.
Doi:10.1080/15374416.2016.1220310