مقایسه کمال گرایی، آگاهی فراشناختی شنیداری و تنظیم هیجان در زبان آموزان با و بدون اضطراب یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه ارومیه، گروه روانشناسی، ارومیه، ایران

2 استاد گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

3 استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده‌ی علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

چکیده

هدف: اضطراب یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر یادگیری و کسب موفقیت در زبان دوم است. هدف این مطالعه مقایسه کمال گرایی، آگاهی فراشناختی شنیداری و تنظیم هیجان در زبان آموزان با و بدون اضطراب یادگیری بود.
مواد و روش‌ها: روش تحقیق مطالعه علی- مقایسه ایی از نوع مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زبان آموزان مراکز آموزش زبان انگلیسی شهر بابل در سال 1403 بودند که نمونه ای به حجم 200 نفر از طریق روش نمونه‌گیری در دسترس از بین جامعه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه اضطراب یادگیری زبان هارویتز و همکاران(1986)، آگاهی فراشناختی شنیداری واندرگریفت و همکاران(2006)، کمال گرایی تحصیلی رسولی و بهرامی(1395) و خودتنظیمی هیجانی هافمن و کاشدن(2010) استفاده شده است.
یافته ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد بین زبان آموزان با و بدون اضطراب یادگیری در کمال گرایی تحصیلی، آگاهی فراشناختی و تنظیم هیجان تفاوت معناداری وجود دارد. به طوری که میانگین گروه با اضطراب یادگیری زبان در کمال گرایی تحصیلی به طور معناداری بالاتر از گروه بدون اضطراب یادگیری زبان بوده و در مقابل میانگین آگاهی فراشناختی و تنظیم هیجان به طور معناداری کمتر می باشد.
نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که بین کمال گرایی، آگاهی فراشناختی و تنظیم هیجان زبان آموزان با و بدون اضطراب یادگیری تفاوت وجود داشته و به مسئولین مربوطه پیشنهاد می گردد جهت ارتقا کمی و کیفی سطح زبان آموزان، در کنار سایر اقدامات، بر روی این متغیرها اقدامات آموزشی و مداخله ایی روانشناختی صورت گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of Perfectionism, Auditory Metacognitive Awareness and Emotion Regulation in Language Learners with and Without Learning Anxiety

نویسندگان [English]

  • Zeid Shaker 1
  • Esmaiel Soliemani 2
  • Abolghasem Yaghoobi 3
1 PhD student in psychology, Department of Psychology, Urmia University, Urmia, Iran
2 Professor, Department of Psychology, Urmia University, Urmia, Iran
3 Professor, Department of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran.
چکیده [English]

Objective: Anxiety is one of the most important factors affecting learning and achieving success in a second language. The aim of this study was to compare perfectionism, auditory metacognitive awareness and emotion regulation in language learners with and without learning anxiety.
Method: The research method was a cross-sectional causal-comparative study. The statistical population included all language learners of English language teaching centers in Babol city in 2024, and a sample of 200 people was selected from among the statistical population through available sampling method. To collect data, were used Harwitz et al.'s language learning anxiety questionnaire (1986), Vandergrift et al.'s metacognitive awareness (2006), Rasouli and Bahrami's academic perfectionism (2015) and Hoffman and Kashden's emotional self-regulation (2010).
Findings: The results of multivariate variance analysis showed that there is a significant difference between language learners with and without learning anxiety in academic perfectionism, metacognitive awareness and emotion regulation. So that the main of the group with language learning anxiety in academic perfectionism is significantly higher than the group without language learning anxiety, and in contrast, is significantly lower the main of metacognitive awareness and emotional regulation.
Conclusion: It can be concluded that there is a difference between perfectionism, metacognitive awareness and emotional regulation of language learners with and without learning anxiety and it is suggested to the relevant officials to improve the level of language learners quantitatively and qualitatively, should take place along with other measures, on these variables Educational and psychological intervention.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Language learning anxiety
  • metacognition
  • perfectionism
  • emotion regulation
ابوالقاسمی، ع.، گلپور، ر.، نریمانی، م.، و قمری، ح. (1388). بررسی رابطه باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی دانش آموزان دارای اضطراب امتحان. مطالعات تربیتی و روان شناسی،10(3)، 75-59.  [DOI:10.22067/ijap.v10i3.6943]
اسداله پور، ا.، فتی، ل.، و غرایی، ب. (1389). اضطراب فراشناختی و قضاوت یادگیری آنی و تاخیر یافته: در جستجوی ساز و کارهای زیرساز اضطراب در نظریه ولز. روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران،16(4)، 109-94.  [URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-۱-۱۲۰۶-fa.html]
حیدریان، آ.، و نوروزی، م. (1393). پیش بینی اضطراب امتحان براساس تنظیم هیجان وکمال گرایی دانش آموزان. فرهنگ مشاوره و روان درمانی،5(19)، 45-62.    https://qccpc.atu.ac.ir/article_620.html
دلاور، ع. (1385 ). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: رشد، چاپ چهارم.
رسولی خورشیدی، ف.، و بهرامی، م. (1395). هنجاریابی پرسشنامه کمال گرایی تحصیلی. طرح پژوهشی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل.
زیرک، م.، پورشافعی، ه.، غریبی، م.، ثناگوی محرر، غ.، و پیشه ور، م. (1395). بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت و کمال گرایی با اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه مورد مطالعه (شهر زاهدان). پژوهش های کاربردی در مدیریت و حسابداری،1(4)، 75-90.   [https://www.joas.ir/user/articles/109]
سلیمانی، ا.، سرخوش، م.، نوری پور لیاولی، ر.، دهقان، ب.، و حسینیان،س. (1398). بررسی نقش توضیحی پریشانی و اجتناب اجتماعی، انگیزه و خودکارآمدی تحصیلی در تبیین اضطراب کلاس زبان خارجی. تدریس پژوهی،7(4)، 42-60.       [Doi: 10.34785/J012.2019.831]
غفارثمر، ر.، و شیرازی زاده، م. (1390). ارﺗﺒﺎط ﺑﻴﻦ ﻛﻤﺎل ﮔﺮاﻳﻲ، اﺿﻄﺮاب و ﻣﻬﺎرت ﺧﻮاﻧﺪن در اﻧﮕﻠﻴﺴﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان زﺑﺎن ﺧﺎرﺟﻲ: ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ای در روان ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻳﺎدﮔﻴﺮی زﺑﺎن. پژوهش های زبان و ادبیات تطبیقی،2(1)، 61-49.  http://lrr.modares.ac.ir/article-۱۴-۷۴۶۰-fa.html]
فارسیان، م. ر.، رضائی، ن.، و پناهنده، س. (1394). رابطه بین انگیزه پیشرفت، هوش هیجانی و اضطراب کلاس زبان خارجی دانشجویان زبان فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد. جستارهای زبانی،6(4)، 78-63.  http://lrr.modares.ac.ir/article-۱۴-۱۲۰۸۸-fa.html
کریمی،ک.، کاکایرایی،ک.، محمدی، ع.، و علی پناه، ق. (1397). تاثیر کمال گرایی و جهت گیری هدف بر اضطراب امتحان دانش آموزان متوسطه. رویکرد های نوین آموزشی،13(1)، 37-60.   [DOI: 10.22108/nea.2018.96013.0]
نراقی، م.، اصلاحی فرشمی، ف.، و صادقی، ا. (1402). رابطه میزان کمال گرایی والدین با ایجاد اضطراب نوجوانان (مطالعه موردی: دبیرستان ستوده شهر تهران). ایده های نوین روانشناسی،17(21)، 53-73.               [http://jnip.ir/article-۱-۹۸۱-fa.html]
نعـمتی، ش.، جامعی، ر.، و جعفری، م. (۱۴۰۴). فرا تحلیل اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر اختلالات یادگیری خاص. فصلنامه ناتوانی‌های یادگیری، 14(2)، 49-64. [DOI:10.22098/jld.2025.15066.2168]
یارمحمدی واصل، م.، ذوقی پایدار، م. ر.، و پاکروان، س. (1400). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر فرانگرانی و اضطراب در دانشجویان. راهبردهای شناختی در یادگیری،9(17)، 81-68. [DOI: 10.22084/j.psychogy.2021.24397.2325 ]     
 
Abolghasemi, A; Golpour, R; Narimani, M and Qamari, H. (2009). Investigating the relationship between disturbed metacognitive beliefs and the academic success of students with test anxiety. Educational and Psychological Studies, 10(3), 59-75. [In Persian] [DOI: 10.22067/ijap.v10i3.6943]
Aldao, A., Nolen -Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion -regulation strategies across psychopathology: A meta -analytic review. Clinical Psychology Review, 30 (2), 217 -237.  [DOI: 10.1016/j.cpr.2009.11.004]
Amengual-Pizarro, M. (2018). Foreign language classroom anxiety among English for Specific Purposes (ESP) students. International Journal of English Studies, 18(2), 145-159. [DOI:10.6018//ijes/2018/2/323311]
Asadoullpour, A; Fatty, L and Gharai, B. (1389). Metacognitive anxiety and judgment of immediate and delayed learning: In search of underlying mechanisms of anxiety in Wells' theory. Iran Psychiatry and Clinical Psychology, 16(4), 109-94. [In Persian] [URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-۱-۱۲۰۶-fa.html]
Chamot, A. U. (2004). Issues in language learning strategy research and teaching. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 1(1), 14-26. [DOI: 10.56040/e-flt.211]
Chiung-Wen, Ch. (2013). Metacognitive awareness in English listening: a study of Taiwanese non-English majors. [DOI: 10.4304/jltr.4.3.504-510]
Damian, L.E., Stoeber, J., Negru-Subtirica, O., Băban, A. (2017). On the development of perfectionism: The longitudinal role of academic achievement and academic Efficacy. Journal of Personality, 85(4), 565-577.  [DOI: 10.1111/jopy.12261]
Decker, M. L., Turk, C.L., Hess, B., & Murray, C. E. (2008). Emotion regulation among individuals classified with and without generalized anxiety disorder. Journal of Anxiety Disorders, 22, 458 - 494. [DOI: 10.1016/j.janxdis.2007.04.002]
Dehghanizadeh, Z., Gharcheh, S., Asghari, K., Shabani, H., Eydi Baygi, M. (2017). Relationship of Negative Strategies of Emotion Regulation with Anxiety and Depression in the Students of Shiraz University. Annals of Military and Health Sciences Research, 15(3), 74-82. [DOI: 10.5812/amh.63315]
Delavar, A. (1385). Theoretical and practical foundations of research in humanities and social sciences. Tehran: Rushd, 4th edition. [In Persian]
Elaldi, S. (2016). Foreign Language Anxiety of Students Studying English Language and Literature: A Sample from Turkey. Educational Research and Reviews, 11(6), 219-228. [DOI: 10.5897/ERR2015.2507]
Ellis, R. (2008). The study of second language acquisition (2nd Ed.). Oxford: Oxford University Press.
Farsian, M., Rezaei, N., & Pahanandeh, S. (2014). The relationship between achievement motivation, emotional intelligence and foreign language class anxiety of French language students of Ferdowsi University of Mashhad. Linguistic Essays, 6(4), 63-78. [In Persian]    [http://lrr.modares.ac.ir/article-۱۴-۱۲۰۸۸-fa.html]
Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14(5), 449-468. [DOI: 10.1007/BF01172967]
Ghafarthamar, R., & Shirazizadeh, M. (2018). The relationship between perfectionism, anxiety and reading skills in English as a foreign language: a study in the psychology of language learning. Comparative Language and Literature Research, 2(1), 61-49. [In Persian] [   http://lrr.modares.ac.ir/article-۱۴-۷۴۶۰-fa.html]
Goh, C. (2018). Cognition, metacognition, and L2 listening. In E. Hinkel (Ed.), Handbook of research in second language teaching and learning. New York: Routledge.
Goh, C., & Hu, G. (2014). Exploring the relationship between metacognitive awareness and listening test performance with questionnaire data. Language Awareness, 23(3), 255–274. [DOI: 10.1080/09658416.2013.769558]
Gross, J. J. (2015). Emotion regulation: Current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26(1), 1-26. [DOI: 10.1080/1047840X.2014.940781]
Gürses, A., Kaya, Ö., Doğar, Ҫ., Günes, K., & Yolcu, H. H. (2010). Measurement of secondary school students' test-anxiety levels and investigation of their causes. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1005-1008. [DOI: 10.1016/j.sbspro.2010.12.276]
Han, J. (2014). A study on the influence of anxiety and metacognitive strategies on listening proficiency. Chemical and Pharmaceutical Research, 6(6), 2484-2496.  [DOI: 10.33425/2689-1050.1007]
Heydarian, A., & Norouzi, M. (2013). Prediction of exam anxiety based on students' emotion regulation and perfectionism. Culture of Counseling and Psychotherapy, 5(19), 45-62. [In Persian] [ https://qccpc.atu.ac.ir/article_620.html]
Hofmann, S. G., & Kashdan, T. B. (2010). The affective style questionnaire: development and psychometric properties. Psychopathology and Behavioral Assessment, 32(2), 255-263. [DOI: 10.1007/s10862-009-9142-4]
Horwitz, E. K., Horwitz, M. B., & Cope, J. (1986). Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal, 70(2), 125–132. [DOI: 10.2307/327317]
In, Y., Zhang, L. J., & MacIntyre, P. D. (2020). Contracting students for the reduction of foreign language classroom anxiety: An approach nurturing positive mindsets and behaviors. Frontiers in Psychology, 11. [DOI: 10.3389/fpsyg.2020.01471]
Johnson, T. M., & et al. (2022). Academic perfectionism, stress, and mental health outcomes in college students. Youth and Adolescence, 51(6), 1122-1135. [DOI: 10.3390/ijerph20010085]
Karimi, C., Kakairai, K., Mohammadi, A., & Alipanah, Q. (2017). The effect of perfectionism and goal orientation on exam anxiety of high school students. New Educational Approaches, 13(1), 37-60. [In Persian] [DOI:   10.22108/nea.2018.96013.0]
Kazemian, E., Rastegar, M., & Fazilat Pour, M. (2012). The relationship among metacognitive listening strategies, foreign language classroom anxiety and listening. Comprehension among Iranian EFL University Students. ShahidBahonar University of Kerman, Faculty of Letters and Humanities, English Language Department.
Koole, S. (2009). The psychology of emotion regulation: An integrative review. Cognition and Emotion, 23, 4-41. [DOI: 10.1080/02699930802619031]
Kruk, M. (2018). Changes in foreign language anxiety: A classroom perspective. International Journal of Applied Linguistics, 28(1), 31-57. [DOI: 10.1111/ijal.12182]
Liang, W. (2010). Listeners’ factors in second language listening. Shanghai: Shanghai Jiao Tong University Press. (in Chinese).
Marwan, A. (2016). Investigating students’ foreign language anxiety. Malaysian Journal of ELT Research, 3(1), 19. [https://meltajournals.com/index.php/majer/article/view/661]
Mohammadi, M., & Kord, B. (2019). Predicting of student’s anxiety on the basis of emotional regulation difficulties and negative automatic thoughts. Education Strategies in Medical sciences, 12(1), 130-134. [DOI:10.29252/edcbmj.12.01.18]
Molnar, D. S., Sadava, S. W., Flett, G. L., & Colautti, J. (2012). Perfectionism and health: A mediational analysis of the roles of stress, social support and health-related behaviours. Psychology & Health, 27(7), 846-864.‏ [DOI: 10.1080/08870446.2011.630466]
Naraghi, M., Reshami Farshmi, F., & Sadeghi, A. (2023). The relationship between the level of parental perfectionism and the development of adolescent anxiety (case study: Sotoudeh High School, Tehran). New Ideas of Psychology, 17(21), 53-73. [In Persian] [ http://jnip.ir/article-۱-۹۸۱-fa.html]
Nemati, S., Jamei, R., & Jafari, M. (2025). Meta‑analysis of the effectiveness of teaching emotion regulation on specific learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 14(2), 49-64.  (In Persian) [DOI: 10.22098/jld.2025.15066.2168]
Rahimi, M., & Katal, M. (2012). The role of metacognitive listening strategies awareness and podcast-use readiness in using podcasting for learning English as a foreign language. Computers in Human Behavior, 28(4), 1153-1161. [DOI: 10.1016/j.chb.2012.01.025]
Rasouli Sohri, F., & Bahrami, M. (2015). Academic perfectionism questionnaire standardization. Research project. Islamic Azad University, Babol branch. [In Persian]
Rezaei, S., & Zebardast, Z. (2021). The mediating role of cognitive emotion regulation strategies on mindfulness, anxiety, and academic procrastination in high schoolers. Practice in Clinical Psychology, 9(2), 133-142. [DOI: 10.32598/jpcp.9.2.731.1]
Richards, J. (1990). The language teaching matrix. Cambridge: Cambridge, UK.
Rost, M. (2002). Teaching and Researching listening. Longman, Harlow, England.
Rothbart, M. K., & Ahadi, S. A. (1994). Temperament and the development of personality. Abnormal Psychology, 103, 55-66. [DOI: 10.1037//0021-843x.103.1.55]
Saleem, S., Ahmad Khan, I., Saleem, T. (2019). Anxiety and emotional regulation; Anxiety and emotional regulation among public of a stateowned medical institution: a gender perspective. The Professional Medical Journal, 26 (5), 734-741. [Doi: 10.29309/TPMJ/2019.26.05.3469
Soleimani, E., Sarkhosh, M., Nouripour Liauli, R., Dehghan, B., & Hosseinian, S. (2018). Investigating the explanatory role of distress and social avoidance, motivation and academic self-efficacy in explaining foreign language classroom anxiety. Teaching Research, 7(4), 42-60. [In Persian]  [Doi: 10.34785/J012.2019.831]
Sparks, R., & Ganschow, L. (2001). Aptitude for learning a foreign language. Annual Review of Applied Linguistics, 21, 90–112. [DOI:10.1017/S026719050100006X]
Van, S. N., & Habók, A. (2023). Metacognition in language learning among non-English-Major tertiary students. MEXTESOL Journal, 47(3), 3.‏  [http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/28248]
Vandergrift, L. (2003). Orchestrating strategy use: Toward a model of the skilled second language listener. Language Learning, 53(4), 463–496.  [DOI: 10.1111/1467-9922.00232]
Vandergrift, L., & Goh, C. (2012). Teaching and learning second language listening: Metacognition in action. New York: Routledge.
Vandergrift, L., & Tafaghodtari, M. H. (2010). Teaching L2 learners how to listen does make a difference: An empirical study. Language Learning60(2), 470-497.  [DOI: 10.1111/j.1467-9922.2009.00559.x]
Vandergrift, L., Goh, C., Mareschal, C. J., & Tafaghodtari, M. H. (2006). The metacognitive awareness listening questionnaire: Development and validation. Language Learning, 56(3), 431–462. [DOI: 10.1111/j.1467-9922.2006.00373.x]
Wenden, A. L. (1986). What do second language learners know about their language learning? Applied Linguistics, 7(2), 186-205.  [DOI: 10.1093/applin/7.2.186]
Yarmohammadi Vasil, M., Zoghi Padayar, M., & Pakrovan, S. (1400). The effect of teaching metacognitive strategies on metaconcern and anxiety in students. Cognitive Strategies in Learning, 9(17), 68-81. [In Persian] [DOI: 10.22084/j.psychogy.2021.24397.2325]
Zierak, M., Pourshafi, H., Gharibi, M., Thanagu, Gh., & Pishevar, M. (2015). Investigating the relationship between motivation for progress and perfectionism with exam anxiety of female second year high school students (Zahedan city). Applied researches in Management and Accounting, 1(4), 75-90. [In Persian] [https://www.joas.ir/user/articles/109]