بررسی اثربخشی روان درمانی مثبت نگر با تأکید بر آموزه های اسلامی بر کیفیت زندگی و شادکامی دانش آموزان مدارس دینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار تاریخ و تمدن اسلامی، گروه معارف اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22098/jsp.2025.17671.6192

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی روان درمانی مثبت نگر با تأکید بر آموزه های اسلامی بر کیفیت زندگی و شادکامی دانش آموزان مدارس دینی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر در برگیرنده کلیه دانش آموزان مدارس دینی شهر اردبیل در سال 1404 بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 40 نفر از این دانش آموزان انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (20 نفر در هر گروه). داده ها با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی و پرسشنامه شادکامی آکسفورد جمع آوری شد. گروه آزمایش روان درمانی مثبت نگر با تأکید بر آموزه های اسلامی را به مدت 10جلسه و یک بار در هفته دریافت نمود. گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS نسخه 25 و با تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکوا) انجام شد.
یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که تفاوت معناداری در پس‌آزمون بین گروه ها در کیفیت زندگی و شادکامی وجود دارد. گروه آزمایش از کیفیت زندگی و شادکامی بالاتری در مقایسه با گروه کنترل برخوردار بود (05/0>P).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، می توان گفت روان درمانی مثبت نگر با تأکید بر آموزه های اسلامی بر کیفیت زندگی و شادکامی دانش آموزان مدارس دینی اثربخش بوده است. لذا از این مداخله می‌ وان در کنار سایر روش ها جهت ارتقا کیفیت زندگی و شادکامی این افراد استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of Positive Psychotherapy with Emphasis on Religious Teachings on the Quality of Life and Happiness of Students of Seminary

نویسنده [English]

  • Mohammadamin Mikaeili
Assistant professor of islamic history, Department of islamic science, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Aim: The purpose of this study was to Effectiveness of positive psychotherapy with emphasis on religious teachings on the quality of life and happiness of students of Ardabil Seminary.
Methods: The current research design was experiment with pre-test-post-test and control group. The statistical population of the present study included all students of religious schools in Ardabil in 2025. 40 of these people were selected by purposeful sampling and randomly replaced in experimental and control group (20 people in each group). Data were collected using the quality of life Inventory and happiness Inventory. The experimental group received the positive psychotherapy with emphasis on religious teachings for 10 days, once a week. The control group did not receive any intervention. Data analysis was done with SPSS version 25 software and with covariance analysis
Results: The results showed that there is a significant difference between the groups in quality of life and happiness. The experimental group had higher quality of life and happiness compared to the control group (P<0.05).
Conclusion: According to the results, it can be said that positive psychotherapy with an emphasis on Islamic teachings was effective on the quality of life and happiness of religious school students. Therefore, this intervention can be used inside other methods to improve the quality of life and happiness of these students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Positive Psychotherapy
  • Religious Teachings
  • Quality of Life
  • Happiness Seminary Students