@article { author = {Sohrabi, F and Asadzadeh, H and Arabzadeh, Z}, title = {Effectiveness of Barkley’s parental education program in reducing the symptoms of oppositional defiant disorder on preschool children}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {3}, number = {2}, pages = {82-103}, year = {2014}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {93-3-2-5}, abstract = {The purpose of the present research was to investigat the effectiveness of Barkley’s Parental education program on decreasing the symptoms of oppositional defiant disorder (ODD) in  preschool children. An experimental and a pretest-posttest control group design method  have  been applied in this regard. Participants of the study were all parents of 40 children who were at pre-school grade. To find and select the main subjects, two steps were  taken. At the first step, the selected parents were those whose children gained the scores higher than cut-off point in (CSI-4), and at the second step, for final selection, these chosen parents attended the Structured Diagnostic Interview-based on DSM-IV-TR criteria. Main subjects were finally, those parents  whose children's disorder symptoms were confirmed through the diagnostic interview selected and divided randomly in to two experimental (15 people) and control  group (15 people). The experimental group received Barkley’s Parental education program while the control group received no intervention.The data analysis indicated that the children of mothers who were in experimental group  had a significant decrease in the symptoms of ODD, while the children of mothers  in control group showed no significant difference. The results of this research suggest that the Barkley’s Parental education program is helpful to reduce symptoms of childrens with oppositional defiant disorder. There was  a  significant  decrease in the symptoms of ODD in the children of mothers in experimental group. There was no significant difference between boys and girls.}, keywords = {Oppositional Defiant Disorder (ODD),Symptoms of disobedienc,Barkley’s Parental education,preschool children}, title_fa = {اثربخشی آموزش والدینی بار کلی بر کاهش نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای در کودکان پیش‌دبستانی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش والدینی بارکلی بر کاهش نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای در کودکان پیش دبستانی منطقه‌ی 10 شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش، طرح پیش آزمون–پس آزمون با گروه آزمایش و گواه با جایگزینی تصادفی است که برای اجرای پژوهش، در ابتدا 4 مهدکودک به طور تصادفی از میان مراکز پیش دبستانی منطقه 10 انتخاب و40 کودک از میان این مراکز به تصادف انتخاب شدند. پس از تکمیل پرسشنامه، علائم مرضی کودکانCSI-4  توسط والدین و مربی، 30 کودک که در شاخص نافرمانی مقابله‌ای پرسش‌نامه علائم مرضی کودکان نمره بالاتر از نمره برش کسب کردند، انتخاب شدند. برای تشخیص نهایی و دقیق با مادران هر یک از کودکان بر اساس ملاک‌های تشخیص اختلال نا فرمانی مقابله‌ای موجود درDSM-IV  مصاحبه‌ای انجام شد. سپس مادران کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای به روش جایگزینی تصادفی به 2 گروه 15 نفر آزمایش و 15 نفر کنترل قرار گرفتند. والدین گروه آزمایش 9 جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش به شیوه بارکلی را دریافت کردند. بعد از پایان جلسات، پس آزمون از آنها به عمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. براساس نتایج به دست آمده، در گروه آزمایش، نسبت به گروه گواه، در مراحل پس آزمون کاهش معناداری در شدت نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای مشاهده شد. نتایج پژوهش بیانگر این مطلب است که نافرمانی کودکان گروه آزمایش به طور معناداری کاهش یافته است و بین اثربخشی آموزش والدینی بارکلی بر کاهش نافرمانی مقابله‌ای دختران و پسران تفاوت معناداری وجود ندارد. بر اساس نتایج پژوهش حاضر آموزش والدین به شیوه بارکلی می‌تواند روش کارآمدی در بهبود علائم رفتاری اختلال نافرمانی مقابله‌ای در کودکان  پیش دبستانی باشد.}, keywords_fa = {اختلال نافرمانی مقابله‌ای,آموزش والدینی بارکلی,نشانه‌های نافرمانی,کودکان پیش دبستانی}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_198.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_198_81a08c14f667130c4e0452191d763014.pdf} }