@article { author = {Safaeinaeini, K and Narimani, M and Kazemi, R and Mousazadeh, T}, title = {Effectiveness of Motivational Interview and Emotion Regulation Training on Reduction of Bulling traditional and cyber and Academic Burnout User Virtual Social Networking}, journal = {Journal of School Psychology}, volume = {9}, number = {1}, pages = {69-96}, year = {2020}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {22520821}, eissn = {}, doi = {10.22098/jsp.2020.911}, abstract = {     The purpose of this study was determination the effectiveness of courses methods motivational interview and emotion regulation training on reduction of the bullying traditional and cyber and academic burnout user virtual social networking with considering of role countervailing of gender. This research is a probationary from kind multi collective pretest and posttest. The statistical population of the study was selected from all male and female students of secondary second user virtual social networking of Tehran city‌ in the (2016-2017) per‌ annum academic. 90 user students virtual social networking who was selected with means an accidental polymorphous of cluster sampling and at experimental and control groups into accidental. Geared of collect the data from the questionnaires of communication with virtual social networks of Alinaghi & Ataei‌, the bullying in school‌ (BS) of  Patchin & Hinduja and academic burnout the Bersou used. For data analysis the method of Multivariable analysis of covariance and oneway analysis of variance used.‌ The results showed that motivational interview and emotional regulation training compared with the control group had an effect on bullying general and cyber and academic burnout (exhaustion, cynicism and inefficiency), but did not affect traditional bullying and emotional exhaustion (p< 0.05). In addition, the role of gender as a countervailing variable was confirmed only in relation to the effectiveness of emotional regulation training in reducing the variables of bullying (general), cyber bullying and academic cynicism. Those findings show that motivational interview and emotion regulation training have been effective in improving the level of awareness of teenagersUser, especially girls, about the disadvantages of bullying behaviors and academic burnout, and has been effective in motivating behavior change, as well as in identifying, controlling and managing problematic excitements.}, keywords = {Motivational interview,emotion regulation,bullying behavior,academic burnout & virtual social networking}, title_fa = {اثر بخشی روش‌های مصاحبه‌ی انگیزشی و آموزش تنظیم هیجان برکاهش قلدری سنتی و سایبری و فرسودگی تحصیلی کاربر شبکه‌های اجتماعی مجازی}, abstract_fa = {    هدف این پژوهش، تعیین اثر‌بخشی روش‌های مصاحبه‌ی انگیزشی و‌ آموزش تنظیم‌ هیجان‌ برکاهش قلدری‌ ‌سنتی و سایبری و فرسودگی تحصیلی کار‌بر شبکه‌های اجتماعی مجازی، با در ‌نظر گرفتن نقش تعدیل‌گر جنسیت بود. این پژوهش، ‌آزﻣﺎﻳﺸﻲ و از ﻧﻮع ﭘﻴﺶ‌آزﻣﻮن و ﭘﺲ‌آزﻣﻮن ﭼﻨﺪ‌ﮔﺮوﻫﻲ با گمارش تصادفی اﺳﺖ. جامعه‌ی آماری این پژوهش را تمام دانش‌آموزان دختر و پسر کاربر شبکه‌های اجتماعی مجازی مقطع متوسطه‌ی دوم تهران در سال تحصیلی96-1395 تشکیل دادند.90 نفر از دانش‌آموزانی که بر اساس پرسش‌نامه‌ی سنجش ارتباط با شبکه‌های اجتماعی مجازی، کاربر محسوب می‌شدند‌، از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و به‌ صورت تصادفی در‌ گروه‌های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های ارتباط با شبکه‌های اجتماعی، قلدری در مدرسه(BS) و فرسودگی‌ تحصیلی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های تحلیل کوواریانس چند‌‌ متغیری و تحلیل واریانس یک‌راهه استفاده شد. نتایج نشان داد؛ آموزش‌ مصاحبه‌ی انگیزشی ‌و تنظیم هیجان در مقایسه با گروه کنترل برکاهش قلدری کلی و سایبری‌ و نیز فرسودگی تحصیلی تأثیر داشته، ولی بر قلدری سنتی و خستگی عاطفی تأثیری نداشته ‌است‌‌(‌05/0>P‌). به‌علاوه نقش جنسیت به‌عنوان متغیر تعدیل‌کننده‌، صرفاً در ارتباط با اثربخشی آموزش تنظیم هیجان درکاهش متغیرهای قلدری کلی، قلدری سایبری و بی‌علاقگی تحصیلی تأیید شد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که روش‌های مصاحبه‌ی انگیزشی و‌ آموزش تنظیم هیجان، باعث ارتقای سطح آگاهی کاربر شبکه‌های اجتماعی مجازی به ویژه دختران، نسبت به معایب رفتارهای قلدری سنتی و سایبری و فرسودگی تحصیلی شده و با ایجاد انگیزه لازم ‌ برای تغییر رفتار، منجر به شناخت، کنترل و مدیریت هیجان‌های مشکل‌ساز شده است.}, keywords_fa = {مصاحبه‌ انگیزشی,تنظیم هیجان,قلدری,فرسودگی تحصیلی وشبکه اجتماعی مجازی}, url = {https://jsp.uma.ac.ir/article_911.html}, eprint = {https://jsp.uma.ac.ir/article_911_356e81974fcffbe6505e3ee3a9ad09ac.pdf} }