%0 Journal Article %T مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی کنترل مهاری، تحریک الکتریکی مغز و ترکیب توانبخشی کنترل مهاری و تحریک الکتریکی مغز بر کارکردهای اجرایی (بازداری رفتاری‌و انعطاف-پذیری شناختی) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی %J روان شناسی مدرسه و آموزشگاه %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 22520821 %A ارشدی, سارا %A نوکنی, مصطفی %A عسگری, محمد %A سپهوند, تورج %D 2022 %\ 09/23/2022 %V 11 %N 3 %P 6-27 %! مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی کنترل مهاری، تحریک الکتریکی مغز و ترکیب توانبخشی کنترل مهاری و تحریک الکتریکی مغز بر کارکردهای اجرایی (بازداری رفتاری‌و انعطاف-پذیری شناختی) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی %K توانبخشی شناختی کنترل مهاری %K تحریک الکتریکی مغز درمان ترکیبی %K بازداری رفتاری %K انعطاف‌پذیری شناختی %K اختلال نقص توجه و بیش فعالی %R 10.22098/jsp.2022.1786 %X هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی کنترل مهاری، تحریک الکتریکی مغز و ترکیب توانبخشی کنترل مهاری و تحریک الکتریکی مغز بر کارکردهای اجرایی (بازداری رفتاری و انعطاف­ پذیری شناختی) کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش ­فعالی انجام شد.روش‌ها:  روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح گروه کنترل نامعادل است. طرح نیمه آزمایشی پژوهش حاضر پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری (2 ماهه) با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه شامل همه دارای اختلال ADHD شهر اراک در سال تحصیلی 99-1398 بود. نمونه پژوهش 60 نفر از دانش­ آموزان 8 تا 12 ساله شهر اراک بود که به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانش­ آموزی مراجعه و به پرسشنامه اختلال کمبود توجه بیش فعالی سوانسون و همکاران پاسخ دادند؛ از این بین افراد با نمره بالا در گروه ­های آزمایشی و گواه گماره شدند (هر گروه 15 نفر). برای جمع ­آوری داده­ های پژوهش از پرسشنامه اختلال کمبود توجه بیش فعالی سوانسون و همکاران، آزمون رایانه­ای برو/ نرو هافمن و کارت­های ویسکانسین گرانت و برگ استفاده شد. گروه­های آزمایشی برنامه توانبخشی شناختی مهاری نجاتی، و تحریک الکتریکی مغز را بر نقاط جلویی F4 و ترکیب این دو را دریافت کردند. داده­ ها با استفاده از نرم­افزار SPSS.26 و به روش تحلیل کواریانس مختلط با اندازه ­گیری مکرر تحلیل شدند..یافته‌ها: یافته­ ها نشان داد که توانبخشی شناختی مهاری، تحریک الکتریکی فراقشری مغزی و ترکیب توانبخشی شناختی مهاری تحریک الکتریکی فراقشری مغزی بر بازداری رفتاری و انعطاف­ پذیری شناختی کودکان مبتلا به ADHD اثربخش هستند (001/0≥P). نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد که بین نمرات درون گروهی پیش آزمون و پس­ آزمون (اثر مداخله)، پیش ­آزمون و پیگیری (اثر زمان) و پس آزمون- پیگیری (ثبات مداخله) در نمرات خطای درجاماندگی، تکمیل طبقات و پاسخ غلط تفاوت وجود دارد (001/0≥P). نتایج نشان داد که بین گروه­ های آزمایشی و گواه تفاوت معناداری وجود دارد (05/0≥P). ولی بین گروه­های آزمایشی  توانبخشی شناختی کنترل مهاری، تحریک الکتریکی مغز و ترکیب توانبخشی کنترل مهاری و تحریک الکتریکی مغز تفاوتی وجود ندارد.نتیجه‌گیری:  می­ توان نتیجه گرفت که از توانبخشی شناختی مهاری، تحریک الکتریکی فراقشری مغزی و ترکیب این دو می­ تواند به عنوان درمان واحد و یا در کنار سایر درمان­های روانشناختی برای کودکان مبتلا ADHD استفاده کرد. %U https://jsp.uma.ac.ir/article_1786_e5ceade4ef113b3dcd5ede54a5e4a7e4.pdf