%0 Journal Article %T نقش هویت اجتماعی و هوش اجتماعی در پیش بینی گرایش دانش آموزان به رفتارهای پرخطر %J روان شناسی مدرسه و آموزشگاه %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 22520821 %A میکائیلی, نیلوفر %A احمدی, شیرین %D 2022 %\ 09/23/2022 %V 11 %N 3 %P 98-107 %! نقش هویت اجتماعی و هوش اجتماعی در پیش بینی گرایش دانش آموزان به رفتارهای پرخطر %K هویت اجتماعی %K هوش اجتماعی %K رفتارهای پرخطر %K دانش آموزان %R 10.22098/jsp.2022.1796 %X هدف: دانش­ آموزان به عنوان گروه اصلی در بروز مشکلات رفتاری تلقی می ­شوند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش هویت اجتماعی و هوش اجتماعی در پیش‌بینی گرایش دانش آموزان به رفتارهای پرخطر انجام گرفت.مواد و روش­ها: پژوهش حاضر به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش ­آموزان دختر و پسر دوره­ی دوم متوسطه مدارس دولتی شهرستان پارس‌آباد که در سال تحصیلی1398مشغول به تحصیل بودند تشکیل می­ دادند. از این جامعه نمونه­ ای به حجم 280 نفر به روش نمونه ­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به پرسش­نامه­ های رفتارهای خطرپذیری محمدی زاده و همکاران(2008)، هویت اجتماعی صفاری­نیا و همکاران(2011) و هوش اجتماعی آنگ توت­تت(2008)  پاسخ دادند. داده ­ها نیز توسط آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.یافته­ ها: نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که نمره کل هویت اجتماعی(50/0-=r ؛ 01/0< p)،  هویت فردی(44/0-=r ؛ 01/0< p) و هویت جمعی(41/0-=r ؛ 01/0< p) و هوش اجتماعی (32/0-=r ؛ 05/0< p) رابطه منفی و معنادار دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد 37 درصد از کل واریانس رفتارهای پرخطر به وسیله هوش اجتماعی و هویت اجتماعی تبیین می ­شود.نتیجه­ گیری: نتایج این پژوهش نشان می­ دهد که  هویت اجتماعی و هوش اجتماعی توانایی پیش‌بینی گرایش دانش ­آموزان به رفتارهای پرخطر را به صورت معنی‌داری ­دارند. %U https://jsp.uma.ac.ir/article_1796_b4ce78597a85af95d68c7e2e7538c002.pdf