%0 Journal Article %T ویژگی‌های روا‌‌ن‌سنجی پرسشنامه بهزیستی تحصیلی %J روان شناسی مدرسه و آموزشگاه %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 22520821 %A فرخی, نورعلی %A طباطبایی جبلی, زهرا %A محمودیان, حسن %A بهمن آبادی, سمیه %A علی خانی, مصطفی %D 2022 %\ 09/23/2022 %V 11 %N 3 %P 108-121 %! ویژگی‌های روا‌‌ن‌سنجی پرسشنامه بهزیستی تحصیلی %K بهزیستی تحصیلی %K فرسودگی مدرسه %K ارزش مدرسه %K رضایت تحصیلی %K ویژگی‌های روان‌سنجی %R 10.22098/jsp.2022.1804 %X  هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه بهزیستی تحصیلی، در بین دانش آموزان جامعه ایرانی اجرا شد.روش‌ها:  روش پژوهش از نوع پیمایشی و نمونه شامل 200 دانش‌آموز دختر و پسر دوره متوسطه اول و دوم مدارس منطقه صیدون از توابع شهرستان باغ‌ملک در استان خوزستان بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. اعتبار پرسشنامه و خرده مقیاس‌ها با ضریب آلفای کرونباخ و ضریب اعتبار مرکب یا p دلوین –گلدشتاین بررسی شد که این ضرایب برای کل پرسشنامه به ترتیب برابر با 84/0 = α و 88/0 p= به دست آمد.  پایایی سؤال‌ها به‌وسیله مجذور همبستگی سؤال و عامل بررسی شد.یافته­ ها: نتایج نشان داد که مدل 6 عاملی و مدل 4 عاملی نسبت به مدل تک‌عاملی شاخص‌های برازش مناسب­تری دارند اما بار عاملی و مجذور همبستگی  سوال های  خرده مقیاس فرسودگی تحصیلی در مدل 6 عاملی کمی بالاتربودند.نتیجه ­گیری: یافته‌ها نشان داد که طبق تعریف تومینی و همکاران (2012) چهار بعد ارزش مدرسه، فرسودگی نسبت به مدرسه، درگیری با وظایف مدرسه و رضایت تحصیلی زیربنای پرسشنامه بهزیستی تحصیلی در جامعه  دانش آموزان  متوسط اول و دوم ایرانی است. %U https://jsp.uma.ac.ir/article_1804_551bc5e5baddd961b880247966de9b8f.pdf