%0 Journal Article %T پیش‌بینی رفتار قلدری دانش‌آموزان بر اساس صفات تاریک شخصیت و چشم‌انداز زمان %J روان شناسی مدرسه و آموزشگاه %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 22520821 %A صادقی, لیلا %A علیزاده فرد, سوسن %D 2022 %\ 09/23/2022 %V 11 %N 3 %P 57-71 %! پیش‌بینی رفتار قلدری دانش‌آموزان بر اساس صفات تاریک شخصیت و چشم‌انداز زمان %K قلدری %K ‏‏چشم‏انداز‏ زمان %K صفات تاریک شخصیت %K ماکیاولیسم %K خودشیفتگی %R 10.22098/jsp.2022.1823 %X هدف:  پژوهش حاضر با هدف پیش ‌بینی‌ رفتار قلدری دانش ‌آموزان‌ بر اساس صفات تاریک شخصیت و ‌‌چشم ‌انداز‌ زمان بود.روش‌ها: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌ آموزان‌ پسر مشغول به تحصیل سال 1397-98 در شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌‌‌ ای ‌200 نفر از دانش‌آموزان‌ واجد شرایط انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامه درک زمان ملو و وورل، مقیاس قلدری ایلی نویز اسپلاگه و هولت و پرسشنامه شخصیت تاریک جانسون و وبستر ‌‌به‌ عنوان‌ ابزار استفاده شد.یافته‌ها:  نتایج نشان داد که صفات تاریک شخصیت کلی، مولفه ‌‌‌های ‌ماکیاولی و خودشیفته، و گذشته منفی می‌ توانند در مجموع ۶۱ درصد از تغییرات رفتار قلدری در دانش‌ آموزان‌ را پیش‌بینی‌ کنند. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که گذشته منفی بصورت ‌‌غیرمستقیم‌ و با میانجی‌گیری مولفه ماکیاولی، رفتار قلدری را پیش‌ بینی‌ می‌ کند ( 001/0 P< ).نتیجه‌گیری:  نتایج حاصل از این یافته ‌ها ‌به ضرورت توجه به ابعاد ‌‌چشم‌انداز‌ زمان و صفات تاریک شخصیت در کاهش رفتار قلدری دانش‌آموزان‌ تأکید ویژه می‌کند. %U https://jsp.uma.ac.ir/article_1823_685a0c72a7d01d55f3ef140fd79dee02.pdf