%0 Journal Article %T پیش بینی اهمالکاری بر اساس سبک های اسناد و سرسختی روان شناختی با میانجیگری خودپنداره تحصیلی در دانش آموزان دوره دوم %J روان شناسی مدرسه و آموزشگاه %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 22520821 %A کرمی مقدم, پری %A انتصار فومنی, غلامحسین %A حجازی, مسعود %D 2022 %\ 09/23/2022 %V 11 %N 3 %P 72-85 %! پیش بینی اهمالکاری بر اساس سبک های اسناد و سرسختی روان شناختی با میانجیگری خودپنداره تحصیلی در دانش آموزان دوره دوم %K اهمال‌کاری تحصیلی %K خودپنداره تحصیلی %K سبک های اسناد %K سرسختی روانشناختی %R 10.22098/jsp.2022.1880 %X هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین پیش ­بینی اهمال­کاری تحصیلی بر اساس سبک­های اسناد و سرسختی روانشناختی با میانجیگری خود­پنداره تحصیلی در دانش­آموزان دوره دوم متوسطه کنگاور بود. روش ها: روش پژوهش، همبستگی، و جامعه آماری، شامل تمامی دانش­آموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم شهر کنگاور بود. از بین دانش آموزان  330 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران و روش نمونه گیری روش طبقه­ای­ نسبتی بود.  ابزار پژوهش پرسشنامه اهمال­کاری سولومن وراث (1984) ، پرسشنامه سبک­های اسنادی سلیگمن و همکاران(1983)، مقیاس خودپنداره تحصیلی یسن چن (2004)، پرسشنامه سرسختی روانشناختی اهواز(1377) بود.یافته ها: نتایج نشان داد که سبک اسناد و سرسختی به صورت مستقیم در سطح 5 0/0 قدرت پیش بینی اهمال­کاری تحصیلی را داشت. اما خود پنداره تحصیلی به طور سهمی نقش واسطه­ای بین  اهمال­کاری  و سبک­ های اسناد را نداشت. همچنین خودپنداره تحصیلی نقش واسطه ­ای بین اهمال­کاری و سرسختی روان شناختی تأیید نگردید. نتیجه گیری: بنابراین محیط های آموزشی باید به دنبال پرورش سرسختی روان شناختی، خودپنداره مثبت و سبک­های اسناد درونی و قابل کنترل در دانش­آموزان  باشد. %U https://jsp.uma.ac.ir/article_1880_5cec301234e3c70cd28fbc425bd1b498.pdf