%0 Journal Article %T مقایسه اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی برحافظه آینده‌نگر و برنامه تنظیم هیجان بر کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه و بیش‌فعالی %J روان شناسی مدرسه و آموزشگاه %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 22520821 %A نیکبخت, نغمه %A کیخسروانی, مولود %A دیره, عزت %A پولادی ریشهری, علی %D 2022 %\ 09/23/2022 %V 11 %N 3 %P 122-138 %! مقایسه اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی برحافظه آینده‌نگر و برنامه تنظیم هیجان بر کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه و بیش‌فعالی %K توانبخشی شناختی %K تنظیم هیجانی %K کارکردهای اجرایی %K اختلال نارسایی توجه و بیش‌فعالی %R 10.22098/jsp.2022.1881 %X هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی برحافظه آینده ­نگر و برنامه تنظیم هیجان بر کارکردهای اجرایی دانش­آموزان با اختلال نارسایی توجه و بیش ­فعالی است. روش ها: این پژوهش از طرح شبه­ آزمایشی پیش­ آزمون پس­آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش ­آموزان دچار اختلال نارسایی توجه و بیش­ فعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر بوشهر در سال تحصیلی 99-1398 بود. از میان آن­ها به ­روش نمونه‌گیری در دسترس 45 نفر که ویژگی‌های لازم بر اساس پرسشنامه فرم کوتاه و تجدیدنظر شده مقیاس درجه بندی کانرز والدین (1960) و ملاک­های ویرایش پنجم کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلال­ های روانی را داشتند فهرست شدند و سپس در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارش شدند. برای سنجش عملکرد توجه، از خرده­مقیاس خطای حذف آزمون عملکرد پیوستة TOVA و برای ارزیابی عملکرد بازداری پاسخ از خرده­ مقیاس خطای ارتکاب آزمون TOVA، آزمون ویسکانسین و آزمون استروپ استفاده شد. گروه آزمایش توانبخشی شناختی به مدت 8 جلسه 60 دقیقه­ ای و گروه آزمایش تنظیم هیجان  نیز تحت آموزشی برنامه آموزشی تنظیم هیجان در 18 جلسه 60 دقیقه ای و به­ صورت گروهی تحت آموزش قرار گرفتند. داده­ های حاصل از پژوهش با آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: یافته ­ها نشان داد برنامه های آموزشی توانبخشی شناختی و تنظیم هیجان موجب بهبود مشکلات رفتاری دانش­ آموزان شده است و این تاثیر در مرحله پیگیری دو ماهه پایدار ماند (۰۵/0˂P). نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های به‌دست­ آمده از مطالعه حاضر می­ توان نتیجه ­گیری کرد که این دو برنامه آموزشی آموزش می­ تواند به عنوان یک روش مداخله ­ای در بهبود مشکلات رفتاری دانش­آموزان با اختلال نارسایی توجه و بیش ­فعالی استفاده شود. %U https://jsp.uma.ac.ir/article_1881_7b4de8b5f13cf5aa0079043044028ed3.pdf