%0 Journal Article %T تعیین نقش الگوهای‌ روابطی و سبک‌های‌اسنادی والدین در پیش‌بینی مدرسه‌هراسی و اضطراب امتحان دانش‌آموزان %J روان شناسی مدرسه و آموزشگاه %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 22520821 %A جعفرزاده داشبلاغ, حسن %A همتی, بابک %A معراجی, ناهید %A فخرذاکری, نادر %D 2023 %\ 04/21/2023 %V 12 %N 1 %P 20-33 %! تعیین نقش الگوهای‌ روابطی و سبک‌های‌اسنادی والدین در پیش‌بینی مدرسه‌هراسی و اضطراب امتحان دانش‌آموزان %K الگوهای‌روابطی %K سبک‌های‌اسنادی %K مدرسه‌هراسی %K اضطراب امتحان %R 10.22098/jsp.2023.2248 %X هدف: هدف این مطالعه تعیین نقش الگوهای ­روابطی و سبک­ های­ اسنادی والدین در پیش ­بینی مدرسه­ هراسی و اضطراب امتحان دانش ­آموزان بود.روش­ها: روش این مطالعه توصیفی، از نوع همبستگی بود. از بین کلیه دانش­ آموزان دوره اول متوسطه و والدین آنان که ساکن شهر اردبیل در سال 1398 بودند، تعداد 100 نفر از والدین و 100 نفر از دانش آموزان به روش نمونه­ گیری دردسترس انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اضطراب امتحان، سبک اسنادی و مقیاس تجدیدنظر شده الگوهای ارتباطی خانواده استفاده شد. داده­ های پژوهش با روش­های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه از طریق نرم افزار SPSS22 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: یافته­ ها نشان داد بین سبک اسنادی مثبت و الگوی­ ارتباطی گفت و شنود با مدرسه­ هراسی و اضطراب امتحان رابطه منفی معنادار و بین سبک اسنادی منفی و الگوی ارتباطی همنوایی با مدرسه­ هراسی و اضطراب امتحان رابطه مثبت معناداری وجود دارد (01/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد 14/39 درصد از مدرسه هراسی و 1/33 درصد از اضطراب امتحان دانش ­آموزان توسط الگوهای ارتباطی و سبک­های اسنادی والدین تبیین می ­شود (01/0p<).نتیجه ­گیری: نتایج به دست آمده بر لزوم توجه بیشتر بر روابط والد-فرزندی در کودکان مبتلا به مدرسه­ هراسی و اضطراب تاکید دارد. %U https://jsp.uma.ac.ir/article_2248_69a3bd3aaac6e00c0a30f948c1b4b209.pdf