%0 Journal Article %T اثر بخشی روش‌های مصاحبه‌ی انگیزشی و آموزش تنظیم هیجان برکاهش قلدری سنتی و سایبری و فرسودگی تحصیلی کاربر شبکه‌های اجتماعی مجازی %J روان شناسی مدرسه و آموزشگاه %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 22520821 %A صفایی نایینی, کاوس %A نریمانی, محمد %A کاظمی, رضا %A موسی زاده, توکل %D 2020 %\ 04/20/2020 %V 9 %N 1 %P 69-96 %! اثر بخشی روش‌های مصاحبه‌ی انگیزشی و آموزش تنظیم هیجان برکاهش قلدری سنتی و سایبری و فرسودگی تحصیلی کاربر شبکه‌های اجتماعی مجازی %K مصاحبه‌ انگیزشی %K تنظیم هیجان %K قلدری %K فرسودگی تحصیلی وشبکه اجتماعی مجازی %R 10.22098/jsp.2020.911 %X     هدف این پژوهش، تعیین اثر‌بخشی روش‌های مصاحبه‌ی انگیزشی و‌ آموزش تنظیم‌ هیجان‌ برکاهش قلدری‌ ‌سنتی و سایبری و فرسودگی تحصیلی کار‌بر شبکه‌های اجتماعی مجازی، با در ‌نظر گرفتن نقش تعدیل‌گر جنسیت بود. این پژوهش، ‌آزﻣﺎﻳﺸﻲ و از ﻧﻮع ﭘﻴﺶ‌آزﻣﻮن و ﭘﺲ‌آزﻣﻮن ﭼﻨﺪ‌ﮔﺮوﻫﻲ با گمارش تصادفی اﺳﺖ. جامعه‌ی آماری این پژوهش را تمام دانش‌آموزان دختر و پسر کاربر شبکه‌های اجتماعی مجازی مقطع متوسطه‌ی دوم تهران در سال تحصیلی96-1395 تشکیل دادند.90 نفر از دانش‌آموزانی که بر اساس پرسش‌نامه‌ی سنجش ارتباط با شبکه‌های اجتماعی مجازی، کاربر محسوب می‌شدند‌، از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و به‌ صورت تصادفی در‌ گروه‌های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های ارتباط با شبکه‌های اجتماعی، قلدری در مدرسه(BS) و فرسودگی‌ تحصیلی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های تحلیل کوواریانس چند‌‌ متغیری و تحلیل واریانس یک‌راهه استفاده شد. نتایج نشان داد؛ آموزش‌ مصاحبه‌ی انگیزشی ‌و تنظیم هیجان در مقایسه با گروه کنترل برکاهش قلدری کلی و سایبری‌ و نیز فرسودگی تحصیلی تأثیر داشته، ولی بر قلدری سنتی و خستگی عاطفی تأثیری نداشته ‌است‌‌(‌05/0>P‌). به‌علاوه نقش جنسیت به‌عنوان متغیر تعدیل‌کننده‌، صرفاً در ارتباط با اثربخشی آموزش تنظیم هیجان درکاهش متغیرهای قلدری کلی، قلدری سایبری و بی‌علاقگی تحصیلی تأیید شد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که روش‌های مصاحبه‌ی انگیزشی و‌ آموزش تنظیم هیجان، باعث ارتقای سطح آگاهی کاربر شبکه‌های اجتماعی مجازی به ویژه دختران، نسبت به معایب رفتارهای قلدری سنتی و سایبری و فرسودگی تحصیلی شده و با ایجاد انگیزه لازم ‌ برای تغییر رفتار، منجر به شناخت، کنترل و مدیریت هیجان‌های مشکل‌ساز شده است. %U https://jsp.uma.ac.ir/article_911_356e81974fcffbe6505e3ee3a9ad09ac.pdf