TY - JOUR ID - 1786 TI - مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی کنترل مهاری، تحریک الکتریکی مغز و ترکیب توانبخشی کنترل مهاری و تحریک الکتریکی مغز بر کارکردهای اجرایی (بازداری رفتاری‌و انعطاف-پذیری شناختی) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - ارشدی, سارا AU - نوکنی, مصطفی AU - عسگری, محمد AU - سپهوند, تورج AD - دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران. AD - استادیار، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران. AD - دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. AD - استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 11 IS - 3 SP - 6 EP - 27 KW - توانبخشی شناختی کنترل مهاری KW - تحریک الکتریکی مغز درمان ترکیبی KW - بازداری رفتاری KW - انعطاف‌پذیری شناختی KW - اختلال نقص توجه و بیش فعالی DO - 10.22098/jsp.2022.1786 N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی کنترل مهاری، تحریک الکتریکی مغز و ترکیب توانبخشی کنترل مهاری و تحریک الکتریکی مغز بر کارکردهای اجرایی (بازداری رفتاری و انعطاف­ پذیری شناختی) کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش ­فعالی انجام شد.روش‌ها:  روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح گروه کنترل نامعادل است. طرح نیمه آزمایشی پژوهش حاضر پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری (2 ماهه) با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه شامل همه دارای اختلال ADHD شهر اراک در سال تحصیلی 99-1398 بود. نمونه پژوهش 60 نفر از دانش­ آموزان 8 تا 12 ساله شهر اراک بود که به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانش­ آموزی مراجعه و به پرسشنامه اختلال کمبود توجه بیش فعالی سوانسون و همکاران پاسخ دادند؛ از این بین افراد با نمره بالا در گروه ­های آزمایشی و گواه گماره شدند (هر گروه 15 نفر). برای جمع ­آوری داده­ های پژوهش از پرسشنامه اختلال کمبود توجه بیش فعالی سوانسون و همکاران، آزمون رایانه­ای برو/ نرو هافمن و کارت­های ویسکانسین گرانت و برگ استفاده شد. گروه­های آزمایشی برنامه توانبخشی شناختی مهاری نجاتی، و تحریک الکتریکی مغز را بر نقاط جلویی F4 و ترکیب این دو را دریافت کردند. داده­ ها با استفاده از نرم­افزار SPSS.26 و به روش تحلیل کواریانس مختلط با اندازه ­گیری مکرر تحلیل شدند..یافته‌ها: یافته­ ها نشان داد که توانبخشی شناختی مهاری، تحریک الکتریکی فراقشری مغزی و ترکیب توانبخشی شناختی مهاری تحریک الکتریکی فراقشری مغزی بر بازداری رفتاری و انعطاف­ پذیری شناختی کودکان مبتلا به ADHD اثربخش هستند (001/0≥P). نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد که بین نمرات درون گروهی پیش آزمون و پس­ آزمون (اثر مداخله)، پیش ­آزمون و پیگیری (اثر زمان) و پس آزمون- پیگیری (ثبات مداخله) در نمرات خطای درجاماندگی، تکمیل طبقات و پاسخ غلط تفاوت وجود دارد (001/0≥P). نتایج نشان داد که بین گروه­ های آزمایشی و گواه تفاوت معناداری وجود دارد (05/0≥P). ولی بین گروه­های آزمایشی  توانبخشی شناختی کنترل مهاری، تحریک الکتریکی مغز و ترکیب توانبخشی کنترل مهاری و تحریک الکتریکی مغز تفاوتی وجود ندارد.نتیجه‌گیری:  می­ توان نتیجه گرفت که از توانبخشی شناختی مهاری، تحریک الکتریکی فراقشری مغزی و ترکیب این دو می­ تواند به عنوان درمان واحد و یا در کنار سایر درمان­های روانشناختی برای کودکان مبتلا ADHD استفاده کرد. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_1786.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_1786_e5ceade4ef113b3dcd5ede54a5e4a7e4.pdf ER -