TY - JOUR ID - 1787 TI - طراحی و اعتباریابی بسته آموزشی نظارت و راهنمایی (سوپرویژن) آموزشی برای مدیران مدارس JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - امینی, زهرا AU - پیرانی, ذبیح AU - تقوایی, داود AD - دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. AD - گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی،اراک، ایران. AD - گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی،اراک، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 11 IS - 3 SP - 28 EP - 41 KW - طراحی و اعتباریابی KW - بسته نظارت و راهنمایی آموزشی KW - مدیر DO - 10.22098/jsp.2022.1787 N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی بسته آموزشی نظارت و راهنمایی(سوپر ویژن) آموزشی برای مدیران مدارس می‌باشد.روش‌ها: روش پژوهش حاضر از نوع کیفی است و از شیوه تحلیل مضمون استفاده شده است. در این راستا با استفاده از رویکرد هدفمند و بکارگیری معیار اشباع نظری تلاش شد تا با استفاده از فن مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته، تجربیات 14 نفرخبره (اعضای هیأت علمی رشته ­های مدیریت آموزشی، کارشناسان علوم تربیتی، مدیران مدارس و معاونین) که به‌صورت ملاک محور و به‌عنوان اطلاع‌رسان انتخاب شدند، مورد بررسی عمیق قرار گیرد.ابزار پژوهش بخش کیفی مصاحبه­ های نیمه ساختاریافته اکتشافی می باشد. برای تحلیل داده­ ها، در بخش کیفی از روش کُدگذاری سیستماتیک با استفاده از نرم افزار MAXQDA استفاده گردید.پس از پیاده‌سازی مصاحبه‌ها و تحلیل عمیق داده‌ها با استفاده از  کدگذاری مفهومی باز- انتخابی مقوله ها و مفاهیم معنایی در طبقات دسته‌بندی و طبقه بندی شدند.  4 مفهوم اصلی شامل «کیفیت آموزشی»، «تدریس و یادگیری»، «پژوهش محوری» و «حمایت اجتماعی« شناسایی شدند.یافته‌ها:  در بحث روایی پژوهش، به منظور اطمینان خاطر از دقیق بودن یافته‌ها از نظر اساتید و متخصصان دانشگاهی که در این حوزه معتبر بوده‌اند استفاده شد، همچنین از روش توافق درون گروهی موضوعی استفاده گردید که درصد پایایی 70 درصد محاسبه شد.نتیجه‌گیری: در تحقیق کنونی از پایایی باز آزمون و روش توافق درون موضوعی برای محاسبه پایایی مصاحبه­ های استفاده‌شده است.در نهایت یافته­ های مربوط به اعتباریابی نیز حکایت از آن داشت که اعتباریابی بسته آموزشی نظارت و راهنمایی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان اراک مناسب می­ باشد. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_1787.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_1787_0c2188fbb8fd3ede477f41a0ffffdd96.pdf ER -