TY - JOUR ID - 2026 TI - نقش عملکرد خانواده و جو روانی اجتماعی کلاس در پیش‌بینی شفقت به خود نوجوانان JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - چناری, سمیرا AU - بدری گرگری, رحیم AD - دانشجوی دکترای روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران AD - استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 11 IS - 4 SP - 57 EP - 68 KW - شفقت به خود KW - عملکرد خانواده KW - جو روانی اجتماعی کلاس KW - نوجوانان DO - 10.22098/jsp.2023.2026 N2 - هدف: مطالعه حاضر با هدف پیش‌بینی شفقت به خود نوجوانان بر اساس عملکرد خانواده و جو روانی اجتماعی کلاس انجام شد.روش‌ها: روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دبیرستانی شهر بندرعباس در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل می‌دادند، ‌که از بین آن‌ها 302 دانش‌آموز (124 پسر و 178 دختر) با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل مقیاس‌های شفقت به خود، ابزار سنجش خانواده و مقیاس کلاس من بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شد.یافته‌ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که تقریباً 35٪ از کل واریانس شفقت به خود نوجوانان بر اساس مولفه‌های عملکرد خانواده و جو روانی اجتماعی کلاس، قابل پیش‌بینی است (01/0p<). یافته‌ها نشان داد که حل مسئله، نقش، درگیری عاطفی، کنترل رفتاری و اصطکاک پیش‌بینی‌کننده‌های مثبت و معناداری برای شفقت به خود هستند. علاوه بر این، جهت‌گیری وظیفه پیش بینی‌کننده منفی و معنادار شفقت به خود بود.نتیجه‌گیری: براساس نتایج، شفقت به خود از جمله خصوصیاتی است که محیط خانوادگی و آموزشی در رشد و پرورش آن نقش بسزایی دارند که این امر لزوم توجه والدین و مربیان برای بهبود شرایط این دو محیط را برجسته می‌سازد. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_2026.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_2026_8ca17375f0db032552a721cfd57ddc52.pdf ER -