TY - JOUR ID - 2219 TI - نقش احساس تنهایی، نیاز به محبوبیت و مشکلات رفتاری درمیزان استفاده از شبکه‌های مجازی در نوجوانان JO - روان شناسی مدرسه و آموزشگاه JA - JSP LA - fa SN - 22520821 AU - پورمحسنی کلوری, فرشته AU - نظامی رشید, شهناز AU - جعفری, عیسی AU - عینی, ساناز AD - دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. AD - کارشناسی ارشد، روانشناسی، اداره آموزش و پرورش استان اردبیل، اردبیل، ایران AD - استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 12 IS - 1 SP - 6 EP - 19 KW - احساس تنهایی KW - نیاز به محبوبیت KW - مشکلات رفتاری KW - شبکه‌های مجازی DO - 10.22098/jsp.2023.2219 N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش احساس تنهایی، نیاز به محبوبیت و مشکلات رفتاری در میزان استفاده از شبکه­ های مجازی در نوجوانان بود. مواد و روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه­ ی آماری پژوهش حاضر، تمامی دانش ­آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 1396-1397 بودند که از میان آنان 200 نفر به شیوه نمونه­ گیری خوشه­ ای چند مرحله­ ای انتخاب شدند. ابزارهای جمع ­آوری اطلاعات شامل پرسشنامه­ های میزان استفاده از شبکه­ های مجازی، احساس تنهایی راسل، مشکلات رفتاری آچنباخ فرم گزارش­دهی نوجوان و نیاز به محبوبیت بود. تجزیه و تحلیل داده­ ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد.یافته ‌ها: یافته‌ها نشان داد که احساس تنهایی، نیاز به محبوبیت و مشکلات رفتاری با میزان استفاده از شبکه­های مجازی در نوجوانان رابطه معنی­ داری دارد (01/0>P)؛ به ­طوری که دانش ­آموزانی که احساس تنهایی، نیاز به محبوبیت و مشکلات رفتاری بیشتری دارند بیشتر از شبکه­ های مجازی استفاده می­کنند.نتیجه گیری: نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد تنها متغیر نیاز به محبوبیت سهم معناداری در پیش ­بینی میزان استفاده از شبکه ­های مجازی دانش ­آموزان مورد مطالعه داشت (01/0>P). احساس تنهایی، نشانگان درونی­ سازی و نشانگان برونی ­سازی سهم معناداری در میزان استفاده از شبکه ­های اجتماعی نداشتند (01/0<P). با توجه به نتایج پیشنهاد می ­شود که نقش نیاز به محبوبیت در دوره نوجوانی در رفتارهای نوجوانان مورد توجه قرار گیرد. UR - https://jsp.uma.ac.ir/article_2219.html L1 - https://jsp.uma.ac.ir/article_2219_02b57eebb27e7c3128cbe6a7b0d832e0.pdf ER -