دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208211420130219The comparison of psychological well-being and defense
mechanisms in stuttereing and non stuttering studentsمقایسه ی بهزیستی روان شناختی و مکانیزم های دفاعی در دانش آموزان با و بدون لکنت زبان62246d_1_4_91_12_1_1FAبتول احدیدانشیار روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیمحمدباقر ستودهاستادیار دانشگاه علومپزشکی اردبیلیعقوب حبیبیدانشیار روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20120602The purpose of this study was to compare psychological well-being and<br />defense mechanisms in stuttering and non stuttering students.The sample<br />included 15 stuttering and 15 non stuttering students who were stuttering<br />student Random sampling and non-stuttering student the cloning methods<br />according to age and education status were selected. For data collection, the<br />Psychological Well-being Scale and Defense Mechanisms Questionnaire<br />were used. Data were analyzed using multivariate analysis of variance.The<br />results showed that there are significant differences between the<br />psychological well-being and defense mechanisms of stuttering and non<br />stuttering students (p<0.01). In fact, the psychological well-being of<br />stuttering students was lower than that of non stuttering students. Also<br />results showed that stuttering students used more immature defense<br />mechanisms.هدف پژوهش حاضر، مقایسه ی بهزیستی روان شناختی و مکانیز مهای دفاعی در دانش آموزان با و بدون<br />لکنت زبان است. طرح پژوهش، پس رویدادی از نوع مورد- شاهدی بوده است. جامعه مورد نظر<br />دانش آموزان با و بدون لکنت زبان دور هی راهنمایی شهرستان گرمی بود. نمونه ی آماری مشتمل بر 30<br />آزمودنی پسر ( 15 نفر لکنتی و 15 نفر عادی) بود. در راستای هدف این پژوهش ابزارهای مورد استفاده،<br />پرسشنامه ی بهزیستی روان شناختی ریف و مکانیر مهای دفاعی بود. روش نمونه گیری در این پژوهش<br />تصادفی ساده بود. پس از جمع آوری اطلاعات، داده های به دست آمده از پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار<br />تجزیه و تحلیل شده است. بر اساس نتایج حاصله از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره در سطح ،SPSS<br />تفاوت معناداری بین دانش آموزان لکنتی و عادی در هر دو متغیر بهزیستی روان شناختی و P <٠/٠١<br />مکانیزم های دفاعی وجود دارد. این یافته ها حاکی است که دانش آموزان لکنتی، بهزیستی روان شناختی<br />پایین تری داشته و از مکانیز مهای دفاعی ناپخته تری نسبت به دانش آموزان عادی استفاده می کنندhttps://jsp.uma.ac.ir/article_46_7384aab35bc35b86305367c7a1a69225.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208211420130219The relationship of meta-cognition and mindfulness
components with obsessive beliefs in studentsرابطه ی مؤلفه های فراشناخت و ذهن آگاهی با باورهای وسواسی دانش آموزان233847d_1_4_91_12_1_2FAجلیل باباپور خیرالدیندانشیارگروه روان شناسی، دانشگاه تبریزحمید پورشریفیاستادیارگروه روان شناسی، دانشگاه تبریزتورج هاشمیدانشیارگروه روان شناسی ،دانشگاه تبریزعزت اله احمدیدانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه تبریزJournal Article20120530The purpose of this research was to study the relationship of meta-cognition<br />and mindfulness components with obsessive beliefs. The statistical<br />population of this research included high school students in Tabriz, from<br />among whom 389 students were selected through multiphase cluster<br />sampling method. They were assessed by Obsessive Beliefs Questionnaire<br />(OBQ), Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ) and the short-form<br />of the Meta-Cognition Questionnaire. Correlation analyses showed that all<br />meta-cognition dimensions have positive and significant correlations with<br />obsessive beliefs. But of the components of mindfulness, description of<br />inner experience, no reaction and non judgment of inner experience have<br />negative and significant correlation with obsessive beliefs. Results of step<br />by step multiple regression analysis showed that variables of<br />uncontrollability of thought, cognitive self-awareness and description of<br />inner experience significantly predicted the changes observed in obsessive<br />beliefs.<br /><br />هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ابعاد فراشناخت ومؤلفه های ذهن آگاهی با باورهای وسواسی است.<br />1390 تشکیل - جامعه ی آماری پژوهش را دان شآموزان مقطع متوسطه ی تبریز در سال تحصیلی 1391<br />می دهدکه با استفاده ازروش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، 389 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب<br />و فرم کوتاه (FFMQ) پرسشنامه ی ذهن آگاهی پنج وجهی ،(OBQ) شدند و پرسشنامه ی باورهای وسواسی<br />پرسشنامه ی فراشناخت را تکمیل نمودند. نتایج همبستگی نشان داد تمام ابعاد فراشناخت با باورهای<br />اما ازمؤلفه های ذهن آگاهی، توصیف تجارب درونی، (P<0/ وسواسی رابطه ی مثبت و معنی دار دارد( 01<br />عدم واکنش به تجارب درونی وعدم قضاوت به تجربه ی درونی رابط هی منفی و معنی دار با باورهای<br />نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گا مبه گام نیز نشان داد متغیرهای کنترل .(P<0/ وسواسی دارد( 05<br />18 درصد از واریانس / ناپذیری افکار، خودآگاهی شناختی و توصیف تجارب درونی به طورمعنی داری، 8<br />.(P<0/ تغییرات باورهای وسواسی را تبیین می کنند( 01https://jsp.uma.ac.ir/article_47_fed9ae14d0efd6323179e761f74ee75b.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208211420130219The effect of a selected motor program on perceptual motor
ability and academic achievement in borderline second grade
elementary school studentsبررسی میزان تاثیر برنامه ی منتخب حرکتی بر توانمندی ادراکی- حرکتی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیر آموز پایه دوم395648d_1_4_91_12_1_3FAفریبرز درتاجدانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-9186-2196سهیلا عاصمیکارشناس ارشد، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20120731Motor learning is basic to all other learning. The purpose of this research<br />was to investigate the effect of selective motor program on the perceptualmotor<br />abilities and educational achievement of borderline second grade<br />elementary school students in Kerman city. The method of research is quasiexperimental<br />and a sample of 8, 24 year students were selected and<br />randomly divided into control and experimental groups. The Lincoln-<br />Ozerteski motor development test to assess perceptual motor ability and an<br />achievement test were administered as pre- and post-tests. Following the<br />pre-test, the intervention program was conducted for 24 sessions divided in<br />3 sessions per week. Results showed that the intervention had a positive<br />effect on improving the perceptual-motor abilities of dynamic balance, static<br />balance reaction time, coordination, accuracy and power. About power<br />factor analysis did not show any significant differences between the two<br />groups but the program led to a significant improvement in achievement.یادگیری حرکتی، پایه و مبدا یادگیری های بعدی است. هدف از این تحقیق بررسی میزان تأثیر برنامه ی<br />منتخب حرکتی بر توانمندی ادراکی- حرکتی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیرآموز پایه ی دوم<br />ابتدایی در شهر کرمان بوده است. روش تحقیق، شبه آزمایشی است و نمونه ی پژوهش یک گروه 24 نفری<br />از دانش آموزان 8 ساله است که به شکل تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در این طرح<br />از آزمون سنجش مهارت های ادراکی- حرکتی لینکلن- ازرتسکی و آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته<br />استفاده شد که در دو مرحله مقدماتی و نهایی اجرا گردید. پس از تکمیل آزمون مقدماتی برنام هی مورد<br />نظر در 24 جلسه، هفته ای 3 جلسه اجرا گردید. نتایج نشان داد که این برنامه بر روی پیشرفت توانمندی<br />ادراکی- حرکتی که شامل تعادل پویا، تعادل ایستا، سرعت عمل، هماهنگی، دقت و قدرت است؛ تأثیر<br />هیچ تفاوت چشمگیری بین دو گروه مشاهده نگردید ولی « قدرت » مثبت داشته است اما در خصوص عامل<br />تأثیر شگرفی بر روی پیشرفت تحصیلی گروه آزمایش بر جای گذاشت.https://jsp.uma.ac.ir/article_48_403cd63902d048d911ae2f4071c97e9b.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208211420130219The effectiveness of impulse control training on the selfefficacy
of students with ADHD symptomsاثربخشی آموزش کنترل تکانه بر خودکارآمدی و ابعاد آن در دان شآموزان ADHD دارای نشانههای577349d_1_4_91_12_1_4FAسعید رجبیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیعباس ابوالقاسمیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیمحمد نریمانیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیفاطمه قائمیاستادیار وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکیJournal Article20120515The purpose of the present research was to examine the effectiveness of<br />impulse control training on the self-efficacy of students with ADHD<br />symptoms. This is a experimental study with a pretest/post-test design using<br />an experimental and a control group. The statistical universe of this research<br />consisted of all second and third-grade junior high school male students in<br />Delijan city in the academic year 2011-2012. The sample comprised 40<br />boys with ADHD who were assigned to the two experimental and control<br />groups. To collect data, a clinical interview, Adult ADHD Rating Scale-Self<br />report form and the Self-Efficacy Scale were used. Multivariate analysis of<br />variance showed that impulse control training significantly decrased ADHD<br />symptoms and increased domains of self-efficacy in the experimental group<br />(p<0/001). This finding has important implications as regards the education<br />and mental health of students.هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش کنترل تکانه بر خودکارآمدی و ابعاد آن در<br />بود. این پژوهش به شیوه ی آزمایشی و با طرح پیش ADHD دانش آموزان دارای نشانههای<br />آزمون- پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری شامل کلی هی دانشآموزان پسر سال-<br />91 بودند. نمونه ی پژوهش 40 - های دوم و سوم راهنمایی شهرستان دلیجان در سال تحصیلی 90<br />بود که از میان دانشآموزان شناسایی و به دو گروه آزمایش و ADHD دانشآموز پسر دارای<br />گواه گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه بالینی، مقیاس تشخیصی کوتاه اختلال<br />بیشفعالی/کمتوجهی بزرگسالان و مقیاس خودکارآمدی استفاده گردید. نتایج تحلیل واریانس<br />و افزایش ابعاد ADHD چند متغیری نشان داد که آموزش کنترل تکانه بر کاهش نشانههای<br />این نتیجه تلویحات مهمی در زمینه آموزش و ارتقای .(P<0/ خودکارآمدی مؤثر بوده است ( 001<br />بهداشت روانی دان شآموزان دارد.https://jsp.uma.ac.ir/article_49_d247c9a5ca48b778d0fb8fb018f6eb18.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208211420130219The comparison of early maladaptive schemas in secondary
school students with and without school anxietyمقایسه ی طرح واره های ناسازگار اولیه در دانش آموزان دوره ی راهنمایی دارای اضطراب مدرسه و دانشآموزان عادی748950d_1_4_91_12_1_4FAسمانه عارف نیاکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزپرویز سرندیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزرحیم یوسفیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجانJournal Article20120603The aim of this study was to compare early maladaptive schemas in students<br />with and without school anxiety. In a cross-sectional study, 360 students<br />were selected by cluster sampling from among secodary school students of<br />Maku city and after screening, were assigned to two groups, those with and<br />those without school anxiety. Data were collected using the School Anxiety<br />Scale (SAS) and Schema Inventory for Children (SIC). The statistical<br />method of MANCOVA was used for data analysis. The findings showed<br />that the mean scores of students with school anxiety on all early<br />maladaptive schemas were significantly higher than those of normal<br />students. Also the mean scores of girls on enmeshment maladaptive schema<br />were significantly higher than those of boys. Therefore, early maladaptive<br />schemas are associated with social anxiety and influence it.هدف مطالعه ی حاضر مقایسه ی طرح وارههای ناسازگار اولیه در دانش آموزان دوره ی راهنمایی با علایم<br />اضطراب مدرسه و بدون اضطراب بود. در یک مطالعه مقطعی، تعداد 360 دانش آموز به روش نمونه گیری<br />خوشهای چند مرحلهای از بین مدارس شهرستان ماکو انتخاب و پس از غربالگری، در دو گروه دارای<br />علایم اضطراب مدرسه بالا و پایین جایگزین شدند. دادههای پژوهش با استفاده از روش میدانی و از طریق<br />گردآوری (SIC) و پرسشنامه ی طرح واره برای کودکان (SAS) پرسشنامه ی اضطراب مدرسه فیلیپس<br />شد. همچنین دادهها با روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان<br />داد که میانگین نمرات همه طرحوار ههای ناسازگار اولیه در دانش آموزان با علایم اضطراب مدرسه بالا<br />نسبت به دانش آموزان با علایم اضطراب مدرس هی پایین، بیشتر بود. دختران در طرحواره ناسازگار گرفتار،<br />نمرات بیشتری نسبت به پسران نشان دادند. بنابراین طرحوارههای ناسازگار اولیه با اضطراب مدرسه مرتبط<br />بوده و در آن تاثیرگذار است.https://jsp.uma.ac.ir/article_50_9defdbb92ade6fd51ac25c5c194b0d4f.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208211420130219The relationship of self-concept and academic burnout with
academic performance of girl studentsارتباط خودپنداره و فرسودگی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر9010351d_1_4_91_12_1_6FAنیلوفر میکاییلیاستادیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی0000000155105983غلامعلی افروزاستاد روانشناسی، دانشگاه تهرانلیلا قلیزادهکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20120606This study investigated the relationship of self-concept and academic<br />burnout with academic performance of girl students. The method used in the<br />study was descriptive-correlational. The sample included 400 students who<br />were selected via random cluster sampling from among all girl students of<br />the third and fourth grade level students in Ardabil. To collect data on<br />burnout, the Academic Burnout Scale and the school self-concept<br />Questionnaire were administered. Students’ grade point averages were used<br />to measure academic performance. To analyze the data, Pearson's<br />correlation coefficient and multiple regression analyses were used. Pearson's<br />correlation coefficient showed a significant correlation between academic<br />self-concept and academic burnout and its subscales (Academic Exhaustion,<br />Academic Cynicism and Academic Inefficacy) and student performance<br />(p<0/001). Based on the results of multiple regression, academic apathy and<br />self-concept emerged as the strongest predictors of academic performance.<br />Thus by making students interested, for instance by designing attractive<br />materials and presenting them in an intriguing manner, and also by guiding<br />them to a field of their interest and by instilling in them a sense of being<br />worthy, their academic performance can be improved.هدف این پژوهش بررسی ارتباط خودپنداره تحصیلی و فرسودگی تحصیلی با عملکرد تحصیلی<br />دانش آموزان دختر است. نمونه ی پژوهش شامل 400 دانش آموز بود که از میان دان شآموزان دختر مقطع<br />سوم و چهارم دبیرستان شهر اردبیل به صورت تصادفی خوش های انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از<br />پرسشنامه های خودپنداره مربوط به مدرسه و فرسودگی تحصیلی و به منظور اندازه گیری عملکرد تحصیلی<br />از معدل ترم گذشته دانش آموزان استفاده شد. برای تحلیل داده ها روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل<br />رگرسیون چند متغیری به کار رفت. تحلیل داده ها نشان داد که بین خودپنداره تحصیلی، فرسودگی<br />تحصیلی و زیرمقیا سهای آن(خستگی، بی علاقگی و ناکارآمدی تحصیلی) با عملکرد تحصیلی رابطه ی<br />معناداری وجود دارد. بر اساس نتایج رگرسیون چند متغیری بی علاقگی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی به<br />عنوان قو یترین پیش بی نهای عملکرد تحصیلی بودند. بنابراین با ایجاد علاقه در دانش آموزان به عنوان<br />مثال طراحی و ارائه مطالب درسی، به صورت جذاب و همچنین هدایت آنها به رشته ای که علاقه دارند، و<br />نیز ایجاد حس ارزشمندی در آنها می توان عملکرد تحصیلی دانش آموزان را بهبود بخشید.https://jsp.uma.ac.ir/article_51_3bc147e7bf52ecc00807263508d2eff2.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208211420130219Study of multiple-relationships of personality characteristics
with learning styles in studentsبررسی ارتباط چندگانه ی ویژگی های شخصیتی و سبک های یادگیری دانش آموزان10412352d_1_4_91_12_1_7FAصادق نصریاستادیار روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییعلیرضا خورشیدکارشناس ارشد روانشناسی تربیتیJournal Article20120911The aim of this research was to investigate the relation of personality traits<br />and learning styles among theorical high school students. The statistical<br />population of this research consists of girls and boys students in Bijar city.<br />The 315 subjects (150 girls & 165 boys) have been chosen via cluster<br />sampling. The students learning styles was the independent variable, and<br />personality traits were the dependent variable. A correlational research<br />method was used to gather data. To assess the personality traits and learning<br />styles of participants, the NEO Personality Inventory-Revised (Costa & Mc<br />Crae, 1992) and the LearningStyle Inventory (Kolb.D,1985) were used.<br />Data were analyzed using logistic regression, chi-square tests and t tests for<br />independent groups were used. The results of logistic regression suggested a<br />negative relation between extraversion and convergent learning style, and<br />between agreeableness and divergent learning style. Among those great<br />personality traits just a significant and positive correlation was found<br />between grade with conscientiouness trait.هدف این تحقیق، بررسی رابطه ی ویژگی های شخصیتی و سب کهای یادگیری دانش آموزان، و جامعه ی<br />89 بود که از - آماری آن شامل دانش آموزان مقطع متوسطه ی نظری شهرستان بیجار در سال تحصیلی 90<br />میان آنان، تعداد 315 نفر (شامل 150 دختر و 165 پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحل های<br />انتخاب شدند. متغیر پی شبینی کننده، ویژگی های شخصیتی و متغیر ملاک، سبک های یادگیری<br />دانش آموزان بود. برای جمع آوری داده ها از روش تحقیق توصیفی- همبستگی استفاده شد. برای<br />جمع آوری اطلاعات از دو آزمون استفاده شد: آزمون پنج عامل بزرگ شخصیت نئو و سیاهه یادگیری<br />گروه های مستقل t کلب. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از رگرسیون لوجستیک، آزمون خی دو و آزمون<br />استفاده شده است. نتایج نشان دادکه ویژگی شخصیتی برون گرایی با سبک یادگیری همگرا همبستگی<br />منفی دارد. همچنین ویژگی شخصیتی موافق بودن، با سبک یادگیری واگرا همبستگی معن یدار و منفی<br />دارد. ویژگی شخصیتی با وجدان بودن با متغیر پایه تحصیلی رابطه معنادار و مثبت دارد.https://jsp.uma.ac.ir/article_52_3daa23ac5bcff284135ceaa16e13c8dc.pdf