دانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214420160220The relationship between styles of child fostering with emotional happiness and mental health of first and second grade high school studentsرابطه ی سبک های فرزندپروی با شادکامی هیجانی و سلامت روانی دانشآموزان دوره ی دوم متوسطه720397FAفرامرز اکبریاندکتری روان شناسی تربیتی، اداره آموزش و پرورش شهرستان آستاراJournal Article20160315Two happy students with the same mental health and merely having the same religious attitude want to listen music or not. Therefore, studying the factors related to happiness and mental health is necessary. The purpose of this research is to study the relationship between styles of child fostering with emotional happiness and mental health of students. To this end, 250 girl and boy first and second grade high school students of western Guilan province using cluster random sampling, were chosen and the scale of Bamrind’s child fostering styles and Oxford happiness questionnaire and mental health questionnaire SCL-25 were employed as measurement instruments. To analyze the data, in addition to descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and XZ were used. The results showed that in the group with child fostering style, the style of parents’ logical child fostering and emotional happiness and mental health indicated that the measure of concordance coefficient were 6310 and 7210, respectively. The students who enjoyed the style of logical child fostering had higher emotional happiness and mental health. So, there is a positive and significant relationship between the styles of logical child fostering and emotional happiness and mental health of first second grade girl and boy high school students.هدف این پژوهش، مطالعه رابطه بین سبکهای فرزندپروری با شادکامی هیجانی و سلامت روانی دانشآموزان دوره دوم متوسطه بود. تحقیق حاضر از نوع پژوهشهای همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه غرب استان گیلان است که درسال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند. در این میان تعداد 250 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند و مقیاس سبکهای فرزندپروری و پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHI) و پرسشنامه سلامت روانی (25SCL-) به عنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها، در بخش آمار توصیفی از میانگین وانحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که بین سبک فرزندپروری منطقی و شادکامی هیجانی و سلامت روانی دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد که میزان ضرایب هم خوانی برابر با (63/0) و (72/0) بوده است (001/0P<). همچنین با اطمینان میتوان گفت که بین نمرات سبک فرزندپروری استبدادی و آزاد با شادکامی هیجانی و سلامت روانی دانشآموزان دوره دوم متوسطه رابطه معناداری وجود ندارد.https://jsp.uma.ac.ir/article_397_ca25c7b0a2a3ad62e33ffb01ad9afa95.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214420160220The comparison of academic achievement and factors related to it in orphans students and students living with parentsمقایسهی پیشرفت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دو گروه از دانشآموزان بیسرپرست و دارای سرپرست2136398FAسجاد بشرپوردانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-2920-2605فاطمه قربانیکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلیاکبر عطادختاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیاسماعیل سلیمانیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیهJournal Article20160315The present study was carried out with the purpose of comparing academic achievement and factors related to it in two groups of students with and without. The method of this research was causal-comparative. Whole students with and without parents in the city of Hamedan in the academic year 92-93 comprised the statistical population of the study. Seventy four orphan’s students and 74 students living with their parents were recruited for the study and were individually administered questionnaires tapping academic motivation, academic self-concept and school engagement. The children’s grade point average was used as an index of academic achievement. Gathered data were analyzed using multivariate analysis of variance. Findings showed that orphans students have lower score on academic achievement, intrinsic motivation, confidence, effort, academic self-concept, behavioral engagement, cognitive engagement and school engagement than normal students, while they have higher scores on external motivation, motivation and emotional engagement. Results of this study reveal that orphan children have poor academic achievement. In this case, the variables of self-concept, educational motivation and school engagement play role.پژوهش حاضر با هدف مقایسه­ پیشرفت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دو گروه از دانشآموزان بی­سرپرست و دارای سرپرست انجام گرفت. روش این پژوهش، علی- مقایسهای بود. کلیه دانشآموزان بی­سرپرست و دارای سرپرست شهر همدان در سال تحصیلی 93- 92 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. تعداد 74 نفر از دانشآموزان بی­سرپرست و 74 نفر نیز از دانش­آموزان عادی به عنوان گروه مقایسه انتخاب و به پرسشنامه­های انگیزش تحصیلی، خودپنداره تحصیلی و اشتیاق به مدرسه به صورت انفرادی پاسخ دادند. برای اندازه­گیری پیشرفت تحصیلی نیز از معدل آزمودنی­ها استفاده شد. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) تحلیل شد. نتایج نشان داد که دانش­آموزان بی­سرپرست در پیشرفت تحصیلی، انگیزش درونی، اعتماد، تلاش، خودپنداره تحصیلی، اشتیاق رفتاری، اشتیاق شناختی و اشتیاق تحصیلی نمرات پایین ولی در انگیزش بیرونی، بی­انگیزگی و اشتیاق هیجانی نمرات بالایی نسبت به دانشآموزان عادی دارند. نتایج این پژوهش نشان می­دهد که دانش­آموزان بی­سرپرست پیشرفت تحصیلی ضعیفی دارند و در این امر متغیرهای خودپنداره تحصیلی، انگیزش تحصیلی و اشتیاق به مدرسه نقش دارند.https://jsp.uma.ac.ir/article_398_a683558143feb7731b02ee3859169894.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214420160220Causal modeling of teacher’s life quality based on emotional intelligence, anger and feelings of self-efficacyمدلیابی علی کیفیت زندگی معلمان براساس هوش هیجانی، خشم و احساس خودکارآمدی3759399FAنادر حاجلودانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-2935-7455Journal Article20160315This study conducted for causal modeling of teacher’s life quality based on emotional intelligence, anger and feelings of self-efficacy with correlational research method. To this purpose, 270 teachers (164 female, 106 female) were selected with random cluster and responded the emotional intelligence, multidimensional anger, self-efficacy and quality of life questionnaires. Findings from the causal modeling showed that teacher’s emotional intelligence affect their anger, self-efficacy and quality of life. The emotional intelligence and anger through self-efficacy has an indirect impact on quality of life. Also the emotional intelligence through self-efficacy and anger has an indirect impact on quality of life. On the other hand, the direct effects of anger and self-efficacy on teachers’ quality of life is very important, and the self efficacy through reducing of anger affect on improving quality of life. Because one of the important determinants of the quality of life is human life, Identify and control the variables affecting the quality of life can improve the quality of life and be effective in enhancing people’s life.این مطالعه با هدف مدلیابی علی کیفیت زندگی معلمان براساس هوش هیجانی، خشم و احساس خودکارآمدی و با روش تحقیق همبستگی انجام شد. به همین منظور 270 معلم (164 خانم، 106 آقا) بهطور تصادفی خوشهای از بین معلمان ابتدایی شهرستان میاندوآب انتخاب شدند و به پرسشنامه هوش هیجانی، خشم چند بعدی، خودکارآمدی و کیفیت زندگی پاسخ دادند. یافتههای حاصل از مدل یابی علی نشان داد که هوش هیجانی بر خشم، خودکارآمدی و کیفیت زندگی، تأثیر گذار است. همچنین هوش هیجانی از طریق خودکارآمدی و خشم بر کیفیت زندگی تأثیر غیرمستقیم دارد. از طرف دیگر، آثار مستقیم خشم و خودکارآمدی بر کیفیت زندگی معلمان مهم است، در عین حال خودکارآمدی از طریق کاهش خشم بر بهبود کیفیت زندگی معلمان مؤثر واقع میشود. از آنجا که کیفیت زندگی یکی از تعیین کنندههای مهم طول عمر انسان است، لذا شناسایی و کنترل متغیرهای مؤثر در آن، میتواند کیفیت زندگی را بهبود بخشیده و در بالا بردن طول عمر افراد مؤثر واقع شود. <br /> https://jsp.uma.ac.ir/article_399_a3e0217a19cd122ff6f293697fd156bb.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214420160220Comparing the enthusiasm to school and academic burn out in students of the new and old building schoolsمقایسهی اشتیاق به مدرسه و فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان مدارس نوساخت و قدیم ساخت6075400FAحجت اله رشید کلویراستادیار گروه معماری، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20160315ر <br />The aim of this study was to compare the enthusiasm to school and academic burn out in students of the new and old building schools. Research method was descriptive by causal-comparative. Participants in this study was all students of third grade middle school in Ardabil in the year 1393. The sample consisted of 60 students who were selected in multistage cluster sampling method. To gather data we use the scale ofenthusiasm to school and academic burn out. Results of Manova analysis demonstrated that there is significant difference between the students of new and old building schools in enthusiasm to school and academic burn out (P<0/001). Results demonstrate that paying attention to structure of schools and physical characteristics is very important in interest, happiness and achievement of students.هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اشتیاق به مدرسه و فرسودگی تحصیلی در دانش­آموزان مدارس نوساخت و قدیم ساخت میباشد. این پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسه ای بوده و جامعه آماری آن، شامل کلیه دانش­آموزان سوم راهنمایی مدارس(نو و قدیم ساخت) شهر اردبیل در سال تحصیلی 1393 میباشد. آزمودنیهای پژوهش شامل 60 نفر از دانش­آموزان این مدارس بوده که با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه ای چند مرحله­ای انتخاب شدهاند. برای جمعآوری دادهها ازمقیاس فرسودگی تحصیلی و اشتیاق به مدرسه استفاده شده است. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دانش­آموزان مدارس نو و قدیم ساخت در اشتیاق به مدرسه و فرسودگی تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P<). این نتایج نشان می­دهد که توجه به نوع ساخت مدارس و ویژگیهای فیزیکی مدارس در میزان علاقه­مندی، شادابی و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است.https://jsp.uma.ac.ir/article_400_d28e89c67193a22ce5ec1d9eb91734e1.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214420160220The effectiveness of intervention package of regulate achievement emotions on reduce students negative emotionsاثربخشی بستهی مداخلهای تنظیم هیجانهای پیشرفت بر کاهش هیجان-های منفی دانشآموزان7693401FAبهزاد ستاریدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتیحسین پورشهریاراستادیار روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی0000-0001-8323-191Xامید شکریاستادیار روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-5795-1638Journal Article20160315Aims study are design and construct intervention package of regulate achievement emotions and test of its effectiveness in reduce the negative emotions. The study was used "design of semi experimental research of pretest-posttest with follow up control group". The statistical community consisted of all mathematics high school students in 2014-2015 year academic in Ardabil city (N= 4080). In the first stage selected 489 students by use of "Classify random sampling". The second stage selected students with high negative emotions (n=48) and they were randomly assigned to two experimental and control groups. Training was performed in the experimental group for six sessions (three sessions a week and each it 90 minute) on all subjects. The Learning Related Emotions Scales was used. Data analyzed by covariance analysis and "t test for independent group". Results showed that package reduces negative emotions include anger, anxiety, shame, helplessness and boredom in high school students in post test and follow up stages.پژوهش با هدف ساخت بسته مداخله­ای تنظیم هیجا­­ن­های پیشرفت و بررسی اثربخشی آن در کاهش هیجان­های منفی با استفاده طرح «پیش­آزمون، پس­آزمون، پیگیری با یک گروه گواه» اجراءگردید. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان رشته ریاضی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 4080 نفر است. در مرحله اول، با استفاده از نمونه­برداری تصادفی طبقه­ای 489 نفر و در مرحله دوم، 48 نفر از دانش­آموزانی­که در هیجانهای منفی یادگیری نمره­های بالایی را بهدست آورده بودند گزینش و به­طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش طی دو هفته و در شش جلسه، هر جلسه 90 دقیقه تحت آموزش متمرکز بر تنظیم هیجان قرارگرفت. سنجش هیجانهای منفی با مقیاس­ هیجان مرتبط با یادگیری انجام شد. تفاوت میانگین هیجان­های منفی از طریق تحلیل کواریانس و آزمون t برای دو گروه مستقل تحلیل شد. نتایج نشان داد که اجراء بسته مذکور هیجان­های منفی (خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی) دانش­آموزان دبیرستانی را در مراحل پس­آزمون و پیگیری کاهش داده است.https://jsp.uma.ac.ir/article_401_af8ba9500d25beb6d43df354a8f0bf24.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214420160220The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on social anxiety of studentsاثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر حضور ذهن بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان94110402FAعلی شیخ الاسلامیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-7700-7206فریبرز درتاجاستاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطباییزهیر اسکندرکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160315 The purpose of this study was to investigate the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on social anxiety of students. The research method was semi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population of study included all high school male students of Tehran city in the 2013-14 academic year, that first among them by using available sampling, a school was selected, and then by using simple random sampling, 30 student who had high scores on social anxiety, were selected, and randomly assigned in experimental (15) and control (15) groups. The experimental group had 8 session of mindfulness-based cognitive therapy training. Social anxiety scale used to data gathering. The data was analyzed by covariance statistical method. Findings indicated that the research hypothesis of effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy training on decreasing of social anxiety had been proven, and students of experimental group in comparison with control group, in posttest had a significantly less self-control. So, we can conclude that mindfulness-based cognitive therapy has a significant effect on decrease the social anxiety of students.هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی شناخت­درمانی مبتنی بر حضور ذهن در کاهش اضطراب­ اجتماعی دانشآموزان بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیش­ آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش را کلّیه­ی دانش­آموزان پسر هنرستانی منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل میدادند، که ابتدا از بین مدارس این منطقه با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، یک مدرسه انتخاب شده و سپس از میان دانشآموزان این مدرسه، 30 نفر از دانش­آموزانی که نمرههای اضطراب­ اجتماعی بالایی داشتند، انتخاب گردیده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (15نفر) و گروه کنترل (15نفر) جایگزین گشتند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، 8 جلسه تحت برنامهی شناخت­درمانی مبتنی بر حضور ذهن قرار گرفتند. برای جمعآوری داده­ها از مقیاس اضطراب اجتماعی استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل کواریانس نشان داد که دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان گروه کنترل در پسآزمون بهطور معناداری، اضطراب اجتماعی کمتری داشتند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که شناختدرمانی مبتنی بر حضور ذهن در کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان تأثیر معناداری دارد.https://jsp.uma.ac.ir/article_402_2c24eb4ac59f7fa7e100f88cde98f12e.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214420160220Relationship perceived organizational justice with organizational commitment: A case study of female teacher's city of naghadehرابطهی عدالت سازمانی ادراک شده با تعهد سازمانی: بررسی موردی دبیران زن شهر نقده111124403FAحسن قلاوندیدانشیار علوم تربیتی، دانشگاه ارومیهسیما علیزادهمربی علوم تربیتی، دانشگاه پیام نورمعصومه علیزادهدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیهJournal Article20160315The aim of this investigation was to determine the relationship perceived organizational justice with organizational Commitment female teacher's city of Naghadeh. This is a descriptive – correlation study.The sample included 114 Female teacher's which were selected randomly. Tow questionnaires were used for data collection. The questionnaires validity were determined based on viewpoints of experts in management and educational sciences. The reliability of questionnaire esteemed through Cronbach alpha coefficient, α=0/913 and α=0/924 for perceived Organizational Justice and organizational Commitment. The data was analyzed through MANOVA and Multiply Regression analysis.Theresults showed that There is a positive and significant relationship each component with all dimension organizational Commitment.and there is a significant foreseen relationship distributive justice, procedural justice and interactional justice with affect commitment, continuous commitment and normative commitment.هدف این پژوهش بررسی رابطه عدالت سازمانی ادراک شده با تعهد سازمانی میان دبیران زن شهر نقده بود. روش این پژوهش توصیفی واز نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دبیران زن شهر نقده در سال 1392 که در مجموع 216 نفر بوده که 113 نفر بهطور تصادفی ساده جهت مطالعه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه عدالت سازمانی کالکیت و پرسشنامه تعهدسازمانی مییر و آلن استفاده شد. دادههای پژوهش پس از جمعآوری براساس فرضیههای پژوهش و با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان دادکه مؤلفههای عدالت رویهای، عدالت تعاملی و عدالت توزیعی و ابعاد تعهدسازمانی را به صورت معناداری پیش بینی می­کنند. بنابراین بر اساس نتایج این پژوهش، ابعاد عدالت سازمانی منجر به افزایش تعهد سازمانی شده است.https://jsp.uma.ac.ir/article_403_b8854d68204566ab309bbb171714bb13.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214420160220Effect of the positive thinking education to the mothers on their children externalizing disorders reductionتأثیر آموزش تفکر مثبت به مادران بر کاهش اختلالهای بیرونی شده کودکان آنها125142404FAعلیرضا کاکاونداستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوینحسن شمس اسفندآباددانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوینمعصومه بیرانوندکارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوینJournal Article20160315Introduction: The purpose of this study, the effect of positive thinking to mothers on their children's disorders of the outer.Method: This quasi-experimental pretest - posttest control group. Among mothers of children with disorders of the exterior has been referred to counseling and psychology students in nine of Tehran, 30 were randomized into two groups (n = 15) and control group (15 cases). The independent variable of positive thinking in 8 sessions of 3 hours was the experimental group, the control group received no intervention. the Child Symptom Inventory was used to collect data. Analysis of covariance was used to analyze the dataResults: Mothers of positive thinking to reduce the hyperactivity/ attention deficit and in disobedience coping / grudge match was effective. Also, changes in one-month follow-up was persistent. Conclusion: Positive thinking education for mothers improve behavioral symptoms in children with disorders affecting the exterior of the mothers.هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش تفکر مثبت به مادران بر کاهش اختلالهای بیرونی شده کودکان آنها بود. این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. از میان مادران کودکان دارای اختلالهای بیرونی شده ارجاع داده شده به مرکز مشاوره و روانشناسی دانشآموزی منطقه نه شهر تهران، 30 نفر بهطور تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. متغیر مستقل آموزش تفکر مثبت بود که در 8 جلسه 2 ساعته روی گروه آزمایش انجام شد، در گروه گواه هیچ مداخله ای صورت نگرفت. از پرسشنامه علائم مرضی کودکان برای جمع آوری دادهها استفاده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. آموزش تفکر مثبت به مادران بر کاهش نمره بیش فعالی/کمبود توجه و نافرمانی مقابله­ای/ لج بازی مؤثر بود. همچنین، تغییرات ایجاد شده در پیگیری یک ماهه نیز ماندگار بود. آموزش تفکر مثبت به مادران، در بهبود علائم رفتاری کودکان دارای اختلالهای بیرونی شده مؤثر است.https://jsp.uma.ac.ir/article_404_e408c9f68cb01e9de8dfd16e1d6e33fb.pdfدانشگاه محقق اردبیلیروان شناسی مدرسه و آموزشگاه225208214420160220The effectiveness of shared concern method in wellbeing of student's victims of bullyingاثربخشی روش نگرانی مشترک بر بهزیستی روانشناختی دانشآموزان قربانی قلدری143161405FAمحمد نریمانیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-9710-4046محمدعلی قاسمینژاددانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیزهرا رستم اوغلیدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیلJournal Article20160315This study examined the effectiveness of shared concern method in wellbeing of student's victims of bullying. The present study is an empirical research with a pilot study performed with a pre-test and post-test. The target population included all secondary school students who had been bullied in Ardabil studied 2015-2016. Thirty students were selected with using the available sampling method that 15 of whom as the experimental group and 15 in control group. The tools that used in this study was Lynda's Depression Anxiety Stress Scales (DASS) and <em>Oxford Happiness Questionnaire (OHQ)</em>. Intervention sessions for each person, individually, as well as victims, bullies and teachers was held. Result of multivariate analysis of variance (MANCOVA) showed that shared concern method had impact of significant on depression, anxiety, stress and happiness in experimental group both at the post-test and follow-up. Therefore, it was concluded that to reduce the problems of student's victims of bullying to be used shared concerned method.هدف از انجام این پژوهش، اثربخشی روش نگرانی مشترک بر بهزیستی روانشناختی دانشآموزان قربانی قلدری بود. روش این پژوهش آزمایشی از نوع پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری این پژوهش را کلیه­ی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول اردبیل در سال 94-93 که مورد زورگویی قرار گرفته بودند، تشکیل دادند. سپس با استفاده از شیوه نمونه گیری در دسترس 15 نفر از آنها به عنوان گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل انتخاب شده و به پرسشنامه­های اضطراب افسردگی و استرس لویندا (DASS) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHQ) پاسخ دادند. جلسات مداخله برای هر نفر، به صورت انفرادی به همراه افراد قربانی، قلدر و اولیای مدرسه برگزار شد. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که روش نگرانی مشترک بر باور­های اضطراب، افسردگی، استرس و شادکامی دانشآموزان گروه آزمایش را هم در مرحله پس آزمون و هم در پی­گیری تأثیر داشته است. بنابراین نتیجه گرفته می­شود که بهتر است برای کاهش مشکلات دانش­آموزان قربانی قلدری، از روش نگرانی مشترک استفاده شود.https://jsp.uma.ac.ir/article_405_f0835f0cd5b5b4a2c3be2619a915b588.pdf