امیدی، عبداله و محمدخانی، پروانه (1387). آموزش حضور ذهن به عنوان یک مداخله بالینی: مروری مفهومی و تجربی. فصلنامه سلامت روان، 1(1)، 38-30.
انجمن روانپزشکی آمریکا (1394). راهنمای تشخیصی آماری اختلالهای روانی ویرایش پنجم. ترجمه: هامایاک آوادیس یانس؛ حسن هاشمی میناباد؛ داوود عرب قهستانی. تهران: رشد.
انجمن روانپزشکی آمریکا (۲۰۱۳). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی. ترجمه: فرزین رضایی، علی فخرایی ، آتوسا فرمند، علی نیلوفری، ژانت هاشمی آذر و فرهاد شاملو (۱۳۹۳). تهران: انتشارات ارجمند.
بیرامی، منصور؛ موحدی، یزدان؛ علیزاده گورادل، جابر(1394). اثربخشی درمان بهوشیاری مبتنی بر شناخت در کاهش اضطراب اجتماعی و نگرش های ناکارآمد نوجوانان. فصلنامه علمی-پژوهشی شناخت اجتماعی. 4(1)، 7.
حسنوند عموزاده، مهدی (1395). بررسی روایی و پایایی مقیاس هراس اجتماعی در میان دانشجویان مبتلا به اضطراب اجتماعی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 26 (139)، 177-166.
حیدریان، آرزو؛ زهرا کار، کیانوش؛ محسنزاده، فرشاد (1395). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر میزان تابآوری و کاهش نشخوار فکری بیماران زن مبتلا به سرطان پستان: کار آزمایی تصادفی شده. فصلنامۀ بیماریهای پستان ایران، 9(2)، .
حیدریزاده، نسرین؛ فرجالهی، مهران و اسماعیلی، زهره.(1396). ویژگیهای اپیدمیولوژی و بالینی اختلال اضطراب اجتماعی در دانشآموزان شهر کرمانشاه: مطالعه مقطعی. مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران، 13(1)، 59-52.
رستماوغلی، زهرا؛ طالبی جویباری، مسعود و پرزور، پرویز. (1394). مقایسهی سبکهای اسنادی و تاب آوری در دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص، نابینا و عادی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 4(3)، 55-39.
دادستان، پریرخ (1383). روانشناسی مرضی تحولی. تهران: سمت.
دامغانیان، حسین؛ جمشیدی، لاله و مقصودی، طاهره (1394). تأملی بر تقلیل فرسودگی شغلی در پرتو تابآوری. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)،24(78)، 150-127.
دیوینسون، کرینگ؛ جانسون، شریل (1391). آسیبشناسی روانی (روانشناسی نابهنجاری). ترجمه: حمید شمسیپور.
سادوک، بنجامین؛ سادوک، ویرجینیا (1393). خلاصه روانپزشکی کاپلان. ترجمه: مهدی گنجی و حمزه گنجی. تهران: ساوالان.
سامانی، سیامک؛ جوکار، بهرام و صحراگرد، نرگس (۱۳۸۷). تابآوری، سلامت روانی و رضایتمندی از زندگی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 13(3)، ۲۹۵-۲۹۰.
شارف، ریچارد اس. (1386). نظریههای رواندرمانی و مشاوره. ترجمه: مهرداد فیروزبخت. تهران: رسا.
فتحی آشتیانی، علی (1388). آزمونهای روانشناختی– ارزشیابی شخصیت و سلامت روان. تهران: انتشارات بعثت
کاوه، محمد (1391). آسیبشناسی بیماریهای اجتماعی. تهران: نشر جامعه شناسان.
کاویانی، حسین، حاتمی، ندا و شفیعآبادی، عبدالله (1387). اثر شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کیفیت زندگی افراد افسرده (غیر بالینی)، مجله تازههای علوم شناختی، 10(4)،51-39.
وات کینز، ادوارد ر (2016). درمان شناختی- رفتاری متمرکز بر اندیشناکی. ترجمه الهام اشتاد (1396). تهران: انتشارات ابنسینا.
نریمانی، محمد؛ پورعبدل، سعید و بشرپور، سجاد. (1395). اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش/ تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص. مجله ناتوانیهای یادگیری، 6(1)، 140-121.
هالجین، ریچارد پی و ویتبورن، سوزان کراس (1388). آسیبشناسی روانی (دیدگاههای بالینی درباره اختلالات روانی). ترجمه: یحیی سید محمدی. تهران: روان.
یوسفی، ناهید. (1394). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکارآمدی و تابآوری بیماران مبتلا به دیابت نوع دو. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد.
یوسفی، ناهید؛ زمردی، سعیده و بنی سی، پریناز. (1395). اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر بهوشاری بر تابآوری نوجوانان خانواده های طلاق با توجه به فرهنگ ایران. کنفرانس بین المللی فرهنگ آسیبشناسی روانی و تربیت. تهران، 1396.
References:
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Guide to Mental Disorders. Translated by: Farzin Rezai, Ali Fakhraei, Atosa Farmand, Ali Niloufari, Janet Hashemi Azar and Farhad Shamloo (2014). Tehran: Arjmand Publications. (Persian).
https://elmnet.ir/export/31545925-31621?type=endnote
American Psychiatric Association. (2015). Statistical Diagnostic Guide to Mental Disorders Fifth Edition. Translated by: Hamayak Avadis Jans; Hassan Hashemi Minabad; Tehran: Growth. (Persian)
Birami, M., Movahedi, Y., Alizadeh Gordal, J. (2015). The effectiveness of cognitive-based anesthetic treatment in reducing social anxiety and dysfunctional attitudes in adolescents. Social Cognitive Research Quarterly, 1(7). (Persian)
Blanck, P., Perleth, S., Heidenreich, T., Kröger, P., Ditzen, B., Bents, H., & Mander, J. (2018). Effects of mindfulness exercises as stand-alone intervention on symptoms of anxiety and depression: Systematic review and meta-analysis.
Behaviour Research and Therapy,
102,25-35.
[Doi: 10.1016/j.brat.2017.12.002]
Brynjar ,H., & Cathy C. (2017). Social anxiety in pre-adolescent children: what do we know about maintenance?
Psychology, 99:19-36. [
Doi: 10.1016/j.brat.2017.08.013]
Cernat; V., & Liviu, M. (2018). Emotional problems and academic performance of students in manufacting.
Psychology, 22, 833-839. [
Doi: 10.3389/fpsyg.2017.02288]
Chen-Yi, A. K., & Yuhsuan, Ch. (2018). Investigating the relationships among resilience, social Anxiety, and Procrastination in a Sample of College Students
. Psychological Reports,0(0), 1- 15. [
Doi: 10.1177%2F0033294118755111]
Collins, K.R., Stritzke, W.G., Page, A.C., Brown, J.D., & Wylde, T.J. (2018). Mind full of life: Does mindfulness confer resilience to suicide by increasing zest for life?.
Journal of Affective Disorders,
226, 100-107. [
Doi: 10.1016/j.jad.2017.09.043]
Connor, K.M., & Davidson, J.R.T (2003). Development of a New Resilience Scale: The Connor- Davidson Resilience Scale (CD-RISC).
Journal of Depression and Anxiety 18, 76- 82. [
Doi: 10.1002/da.10113]
Connor, K.M., & Zhang W. (2006).Recent advances in the understanding and treatment of anxiety disorders. Resilience: determinants, measurement and treatment responsiveness.
CNS Spectr, 11(10), 5-12.
[Doi: 10.1017/s1092852900025797]
Dadsetan, P. (2004). Transformational Disease Psychology. Tehran: Side. (Persian)
Damghanian, H., Jamshidi, L., & Maghsoudi, T. (2015). Reflection on the reduction of burnout in the light of resilience. Management Studies (Improvement & Evolution), 24(78), 127-150. (Persian)
Davinson, K.J., Chery, I. (2012). Psychopathology (abnormal psychology). Translation: Hamid Shamsipour. Tehran: Arjmand. (Persian) [
Doi.org/10.1037/a0023598]
Davis, D.M., Hayes, J.A. (2011).What are the benefits of mindfulness? A practice review of psychotherapy-related research.
Psychotherapy, 48(2), 198-208. [
Doi: 10.1037/a0022062]
Fathi Ashtiani, A. (2009). Psychological tests - personality assessment and mental health. Tehran: Ba'ath Publications. (Persian)
Galante, J., Dufour, G., Vainre, M., Wagner, A.P., Stochl, J., Benton, A., ... & Jones, P.B. (2018). A mindfulness-based intervention to increase resilience to stress in university students (the Mindful Student Study): a pragmatic randomised controlled trial.
The Lancet Public Health,
3(2), e72-e81. [
Doi: 10.1016/s2468-2667(17)30231-1]
Halligan, R.P., & Whitbourne, S.C. (2009). Psychopathology (Clinical Perspectives on Mental Disorders). Translation: Yahya Seyed Mohammadi. Tehran: Psycho. (Persian)
Heidarian, A., Zahra Kar, K., Mohsenzadeh, F., (2016). The effectiveness of mindfulness training on resilience and rduction of rumination in patients with breast cancer: A Randomized Trial. Iranian Journal of Breast Diseases, 9(2). (Persian)
Heidarizadeh, N., Farajollahi, M., Esmaili, Z., (2017). Epidemiology and clinical Characteristics of Social Anxiety Disorder in Students of Kermanshah City: A Cross-Sectional Study.
Iranian Journal of Epidemiology, 1(13), 52-59. (Persian)
https://irje.tums.ac.ir/article-1-5691-fa.html
Heshmati, R., & Ahmadkhanloo, E. (2017). Emotional intelligence, emotional self-regulation and dispositional mindfulness in high school intelligent students. Mediterranean Journal of clinical Psychology; 5(2).
Heshmati, R., Ahmadi, M., Abdollahi, M.H., & Ramezani, V. (2010). The impact of written emotional expression on depressive symptoms and working memory capacity in Iranian students with high depressive symptoms. Procedia- social and Behavioral Sciences, 5, 1610- 1614.
Heshmati, R., Bayrami, M., Ghotbi, M., Alizadeh Ghoradel, J., Hojatipor, H., & Moslemifar, M. (2012). Relationship between personality dimensions and hopelessness: A study on college students. Procedia- social and Behavioral Sciences, 46, 848-852.
Heshmati, R., Gharadaghi, A., Jafari, E., & Gholizadeh, M. (2017). The prediction of marital burnout in couples seeking divorce with awareness of demographic features, mindfulness, and emotional resilience. Psychology, 7(1),1-22.
Jafari, E., Eskandari, H., Sohrabi, F., Delavar, A., & Heshmati, R. (2010). Effectiveness of Coping Skills Training in Relapse Prevention and Resiliency Enhancement in People with Substance Dependency,Procedia - Social and Behavioral Sciences, 5, 1376-1380.
Javedani, M., Aerabsheybani, H., Ramezani, N., & Aerabsheybani, K. (2017). The Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) in increasing infertile couples’ resilience and reducing anxiety, stress, and depression. NeuroQuantology, 15(3).
Kabat-zin, J. (1990).Wherever you go, There you are: Mindfulness meditation in every day life. New York: Hypersion
Kabat-Zinn, J. (2000). Mindfulness-based interventions in context: Past, present, and future
. Clinical Psychology: Science and Practice, 10, 144–156.
[Doi/10.1093/clipsy.bpg016]
Karbasizadeh, F. (2018). The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on increasing the resilience dimensions of women aged 20–40 in Isfahan city in 2016. Asian Journal of Pharmaceutics (AJP): Free full text articles from Asian J Pharm, 12(2).
Kaveh, M. (2012). Pathology of Social Diseases. Tehran: Sociologists publication. (Persian)
Kaviani, H., Hatami, N., & Shafiabadi, A. (2008). The effect of mindfulness-based cognitive therapy on the quality of life of depressed (Non-Clinical) people. Journal of Cognitive Science News, 10(4), 39-51. (Persian)
Kaviani, H., Javaheri, F., & Boheiraei, H. (2005). The effectiveness of cognitive therapy based on minfulness in decreasing negative automatic thoughts, dysfunction attitude, depression and anxiety: 60 days follow-up. New Cognitive Sciences, 1(7), 49-59.
Khan R.L., Collins, W. K, Stritzke, S., & Tricia, J.W. (2018). Mind full of life: Does mindfulness confer resilience to suicide by increasing zest for life?
Journal of Affective Disorders, 226, 100-107. [
Doi: 10.1016/j.jad.2017.09.043]
Linehan, M.M. (1993). Cognitive-Behavioral Treatment of Borderline Personality Disorder. New York: Guilford.
Markovitz, S.E., Schorooten. W., Arntz, A., & Peters, M.L. (2015). Resilience as a predictor for emotional response to the diagnosis and surgery in breast cancer patients,
Psychooncology. [
Doi: 10.1002/pon.3834]
Narimani, M., Pourabdol, S., & Basharpoor, S. (2016). The effectiveness of acceptance/ commitment training to decrease social anxiety in students with specific learning disorder.
Journal of Learning Disabilities, 6(1), 121-140. (Persian)
http://www.uma.ac.ir/
Omidi, A., & Mohammadkhani, P. (2008). Anesthetic education as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Journal of Mental Health,1(1), 30-38 (Persian)
Poudel, R. (2018). Gender differences in stress hormone response regulates effects of mindfulness stress related disorder.
Psychiatry Research, 262, 343-344. [
Doi: 10.1016/j.psychres.2017.07.042]
Rosenzweig, S., Greeson, J. M., Reibel, D. K., Green, J. S., Jasser, S. A., & Beasley, D. (2010). Mindfulness-based stress reduction for chronic pain conditions: Variation in treatment outcomes and role of home meditation practice.
J Psychosom Res, 68(1), 29.[
Doi:10.1016/j.jpsychores.2009.03.010]
Rostamoghli, Z., Talebi Joybari, M., & Porzoor, P. (2015). A comparison of attributional and resiliency style in students with specific learning disorders, blindness and normal. Journal of Learning Disabilities, 4(3), 39-55. (Persian) http://jld.uma.ac.ir/article_277.html
Sadook, B., & Sadook, V. (2014). Kaplan Psychiatry Summary. Translation: Mehdi Ganji and Hamza Ganji. Tehran: Savalan. (Persian)
Schneider, W., & Chein, J.M. (2003). Controlled and automatic processing behavior, therapy and biological mechanisms.
Psychology, 27(3), 525-595. [
Doi:10.1207/s15516709cog2703_8]
Sharp, R. S. (2007). Theories of Psychotherapy and Counseling. Translation: Mehrdad Firouzbakht. Tehran: Rasa. (Persian)
Solati, K. (2017). The efficacy of mindfulness-based cognitive therapy on resilience among the wives of patients with schizophrenia.
Journal of Clinical and Diagnostic Research: JCDR,
11(4), VC01. [
Doi: 10.7860/jcdr/2017/23101.9514]
Tanay, G., Lotan, G., & Bernstein, A. (2012). Salutary proximal processes and distal mood and anxiety vulnerability outcomes of mindfulness training: a pilot preventive intervention
. Behaviour Therapy, 43(3), 492-505. [
Doi: 10.1016/j.beth.2011.06.003]
Teasdale, J. D., Segal, Z. V., & Williams, M. G. (2003). Mindfulness training and problem for mutation
. Clin Psychol Sci Pract, 10(2), 116- 157. [
Doi: 10.1093/clipsy.bpg017]
Teasdale, J.D., Segal, Z., & Williams, J.M.G. (1995). How does cognitive therapy prevent depressive relapse and why should attentional control (mindfulness) training help?.
Behaviour Research and Therapy,
33(1), 25-39. [
Doi: 10.1016/0005-7967(94)e0011-7]
Unni, K.M., & Magdalena, L. (2017). The association between stress, resilience, and emotional symptoms in Norwegian adolescents from 13 to 18 years old.
Journal of Health Psychology, 1-10. [
Doi: 10.1177/1359105316687630]
Vøllestad, J., Sivertsen, B., & Nielsen, G.H. (2011). Mindfulness-based stress reduction for patients with anxiety disorders: evaluation in a randomized controlled trial.
Behaviour Research & Therapy, 49(4), 281-288. [
Doi: 10.1016/j.brat.2011.01.007]
Williams, J.M., Duggan, D.S., Crane, C., & Fennell, M.J. (2006). Mindfulness-based cognitive therapy for prevention of recurrence of suicidal behavior. J
Clin Psychol, 62(2), 201-210. [
Doi.org/10.1002/jclp.20223]
Yousefi, N. (2015). The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on self-efficacy and resilience in patients with Type 2 Diabetes. Master thesis. Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Najafabad Branch. (Persian)
Yousefi, N., Emerald, S., & Bani Si, P. (2016). The effectiveness of cognitive-based cognitive education on adolescent resilience of divorced families according to Iranian culture. (Persian)
Zautra, A.J., Hall, J.S., & Murray, K.E. (2010). Resilience: A new definition of health for people and communities. In: Reich, J,W., Zautra. A.J., & Hall, J.S. Hnadbook of adult resilience. The Guilford Press.
New York: London.
https://eprints.qut.edu.au/87411/