نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده پردیس نسیبه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Objective: The aim of the research was to investigate the effectiveness of moral intelligence training program on moral emotion and responsibility of second period of elementary female students in Tehran.
Methods: The method of this research was semi-experimental with pre-test post-test with control group. The statistical population included all female students in second period of elementary schools studying in the academic year of 2020-2021 in Tehran. Through available sampling method, 40 students were selected. They were randomly assigned to experimental and control groups (i.e., 20 students in each group). The experimental group received moral intelligence intervention for eight group sessions. During this period, the control group did not receive any intervention. Data collection instruments were Thornberg’s Moral Emotion Questionnaire, Mergler and Shield’s Personal Responsibility Questionnaire, which were administered to both experimental and control groups in pre-test and post-test. The research hypotheses were tested through univariate analysis of variance , t-test and univariate analysis of covariance.
Results: The results of data analysis showed that the moral intelligence training program was significantly effective in improving moral emotion and responsibility (except personal responsiveness component) in experimental group. These findings highlight the importance of including moral intelligence programs in school curricula.
Conclusion: Accordingly, it can be concluded that moral intelligence training is an effective way to improve moral emotion and responsibility for elementary school students.
کلیدواژهها [English]
ترکاشوند، معصومه؛ صرامی، غلامرضا؛کرامتی، هادی و نوری قاسم آبادی، ربابه. (1401). بررسی نقش واسطه گری انگیزه اخلاقی و هیجانات اخلاقی در تاثیر گسست اخلاقی بر قلدری ( در مدارس مقطع ابتدایی شهر تهران ). دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 23(1)، 51-62.
DOI: 10.30486/JSRP.2020.1876933.2015
ترکمن ملایری، مهدی، و شیخ الاسلامی، راضیه. (1398). همدلی و رفتارهای جامعه پسند: نقش واسطه ای هیجان های اخلاقی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 15(59 )، 261-271.
https://sid.ir/paper/101370/fa
جلائی، مائده؛ چراغملایی، لیلا و خدابخش پیرکلانی، روشنک. (1398). تأثیر بازی مبتنی بر هوش اخلاقی بر وجدان، خویشتنداری و مسئولیتپذیری اجتماعی کودکان با استعداد دبستانی، فصلنامه روانشناسی تربیتی ،15(54)، 89-59.
https://doi.org/10.22054/jep.2020.38713.2536
حیات بخش، سحر؛ انتصار فومنی، غلامحسین و حجازی، مسعود.( 1399). اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر اخلاق تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه دهم مدارس دولتی. فصلنامه روان شناسی تربیتی ، 16(56)، 130-117.
https://doi.org/10.22054/jep.2020.44113.2718
سلطانی، متین؛ نریمانی، محمد و موسیزاده، توکل. (1401). بررسی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر سازگاری اجتماعی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 12(2)، 34-45. https://doi.org/10.22098/jld.2023.12017.2055
سنجری، ندا و بلاش، فرهاد. (1398). شناسایی رابطهی هوش اخلاقی و حمایت اجتماعی با مسئولیتپذیری اجتماعی دختران دورهی اوّل متوسطه. پژوهشهای تربیتی، 4 (39)، 55-37.
http://erj.khu.ac.ir/article
عرفان، آرزو؛ نادی، محمدعلی و ابراهیم زاده، رضا (1397). تحلیلی بر مؤلفههای اخلاقی تجاری سازی دانش در آموزش عالی. فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، 13(1)، 108.
عینی، ساناز؛ نظر، سمیرا؛ عبادی، متینه و زینالزاده، مهتاب. (1401). تدوین معادلات ساختاری سازگاری اجتماعی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه بر اساس ناگویی هیجانی و باورهای فراشناختی و با میانجیگری حمایت اجتماعی ادراکشده. مجله ناتوانیهای یادگیری، 11(4)،62-77. https://doi.org/10.22098/jld.2022.8168.1865
فولادی، بهروز؛ نریمانی، محمد؛ موسیزاده، توکل و تکلوی، سمیه. (1402). مقایسه اثر بخشی آموزش مبتنی بر هوش چند گانه و آگاهی واج شناختی و ترکیب این دو روش بر بهبود حافظه کاری دانش آموزان نارساخوان. مجله ناتوانیهای یادگیری، 12(4)، 51-65. https://doi.org/10.22098/jld.2023.13131.2099
قدم پور، عزت اله؛ حیدریانی، لیلا؛ کلانتر، جهانگیر و نصیری هانیس، غفار. (1399). تأثیر آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصه گویی بر سازگاری تحصیلی، اجتماعی و هیجانی دانشآموزان. فصلنامه علمی تدریس پژوهی، 2 (3)، 65-45.
http://DOI.ORG/10.34785/J012.2020.803
قلی پور، معصومه؛ جلالیان، زهرا سادات و طاهری، فاطمه. ( 1401). اثربخشی آموزش مولفه های هوش اخلاقی بر خود کنترلی و خوش بینی علمی دانشآموزان متوسطه اول. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 6(4)، 480-487
Doi: 10.30465/FABAK.2021.6243
کمری، سامان؛ شهیدی، شهریار و آهنگرانی، محمد. (1393). نقش بخشایش و معنویت در پیش بینی سطح کارایی خانواده. مجله علوم رفتاری، 13 (3)، 24-2.
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-373-fa.html
گل محمدیان، محسن. (1393). مقایسه هوش اخلاقی زنان سازگار و ناسازگار. مجموعه مقالات اولین کنگره بین المللی روان شناسی خانواده. دانشگاه شهید چمران اهواز
https://civilica.com/doc/518931
گودرزی، پریسا و شعبانی، محسن.(2021). هوش اخلاقی: بررسی تفکر و عمل اخلاقی در مدل بربا و مدل لنیک و کیل. تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 12(1)، 231-257.
Doi: 10.30465/FABAK.2021.6243
میکائیلی، نیلوفر؛ سلمانی، علی و شارعی، آیسان. (1402). تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر انسجام / سازشیافتگی خانواده و راهبردهای مقابلهای در والدین دانشآموزان دختر دارای ناتوانیهای یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 13(1)،42-56. https://doi.org/10.22098/jld.2023.13976.2126
یاسمی نژاد، پریسا. (1393). تأثیر آموزش هوش اخلاقی بر مسئولیت پذیری، همدلی هیجانی، اخلاق تحصیلی و بخشودگی بین فردی دانشآموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه. پایان نامه دکتری روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
Abdullatif, M.S. (2023). Moral intelligence and its relationship to academic entitlement and academic performance of secondary school students. European Journal of Educational Research, 4(11):2291-2301. https://doi.org/10.12973/eu-jer.11.4.2291
Anderman, E. M. & Murdock, T. B. (2007). The psychology of academic cheating. In E. M. (pp. 1–5). Elsevier Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-012372541-7/50002-4
Bao, Z., Zhang, W., Lai, X., Sun, W., and Wang, Y. (2015). Parental attachment and Chinese adolescents' delinquency: The Mediating role of Moral Disengagement Journal of Adolescence, 11(4): 37-47.
DOI: 10.1016/j.adolescence.2015.06.002
Borba, M. (2005). Building Moral Intelligence: The Seven Essential Virtues that Teach Kids to Do the Right Thing. The University of Michigan: Jossey Bass. https://micheleborba.com/Pages/7virtues.htm
Erfan, A., Nadi, M. A., Ebrahimzadeh, R. (2017). Analyzing ethical factors of knowledge commercialization in higher education. Ethics in Science and Technology, 13 (1), 108-115. URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-999-fa.html
Escartí, A., Wright, P. M., Pascual, C., & Gutiérrez, M. (2015). Tool for assessing responsibility-based education (TARE) 2.0: Instrument revisions, inter-rater reliability, and correlations between observed teaching strategies and student behaviors. Universal Journal of Psychology. 3(2), 55-63. DOI:10.13189/ujp.2015.030205
Eyni, S., Nazar, S., Ebadi, M., & Zeynalzadeh, M. (2022). Development of structural equations of social adjustment of students with Specific Learning Disorder based on alexithymia and metacognition beliefs and mediated by perceived social support. Journal of Learning Disabilities, 11(4),62-77. https://doi.org/10.22098/jld.2022.8168.1865
Flite, C. A., and Harman, L B. (2013). Code of ethics: principles for ethical leadership. Perspectives in Health Information Management, 10, 1-11. DOI: 10.4236/jss.2018.610010
Fooladi, B., Narimani, M., Mousazadeh, T., Taklavi, S. (2023). Comparing the Effectiveness of Education Based on Multiple Intelligences and Phonological Awareness and the Combination of these two Methods on Improving the Working Memory of Dyslexic Students. Journal of Learning Disabilities, 12(4), 51-65. https://doi.org/10.22098/jld.2023.13131.2099
Ghadampour, E., Heydariani, L., Kalanter, J., & Nasiri Hanis, Gh. (2019). The effect of teaching moral intelligence through storytelling on students' academic, social and emotional adjustment, Scientific Quarterly of Teaching and Research, 2 (3), 45-65. https://DOI.ORG/10.34785/J012.2020.803
Gholipour, M., Jalalian, Z. S., & Taheri, F. (2023). The effectiveness of teaching the components of moral intelligence on self-control and scientific optimism in first secondary school students. Islamic Life Style 6 (4) :480-487 http://islamiclifej.com/article-1-1732-fa.html
Gol Mohammadian, M. (2014). Comparison of moral intelligence of compatible and incompatible women. Proceedings of the First International Congress of Family Psychology. Chamran martyr of Ahwaz University.
Guderzi, P., & Shabani, M. (2021). Moral intelligence: investigation of ethical thinking and action in Berba's model and Lenik and Keil's model. Thinking and Child, Research Institute of Humanities and Cultural Studies. 12- 1 (23), 231-257. Doi: 10.30465/FABAK.2021.6243
Haiatbakhsh, S., Entisar Fomeni, Gh., & Hijazi, M. (2019). The effectiveness of moral intelligence training on academic ethics and academic self-efficacy of tenth grade female students in public schools. Educational Psychology Quarterly - Allameh Tabatabai University, 16(56), 117-130. https://doi.org/10.22054/jep.2020.44113.2718.
Haidt, J. (2013). Moral psychology for the twenty-first century. Journal of Moral Education, 42 (3), 281–297. https://doi.org/10.1080/03057240.2013.817327
Heminway, J. M., & Alternative F. (2018). 19 Transactions: Tenn. J. Bus. L. 227 (2017), University of Tennessee Legal Studies Research Paper No. 341. https://ssrn.com/abstract=3130509
Hymel, S. (2016). Moral disengagement among children and youth: A meta analytic review of links to aggressive behavior. Aggressive Behavior, 40(1): 56-68. DOI: 10.1002/ab.21502
Jalaii, M., Pragh-Malai, L., & Khodabakhsh Pirkalani, R. (2018). The effect of a game based on moral intelligence on the conscience, self-control and social responsibility of gifted elementary school children, Educational Psychology Quarterly, Allameh Tabatabaei University 15 54, (59-89).
https://doi.org/10.22054/jep.2020.38713.2536
Jokar, B., & Haq Naghdar, M. (2015). The relationship between moral identity and academic dishonesty: Examining the moderating role of gender, Teaching and Learning Studies, 2(8), 143-162.
Kamari, S., Shahidi, Sh., & Ahangrani, Mo. (2014). The role of forgiveness and spirituality in predicting the level of family efficiency, Journal of Behavioral Sciences, 13(3)2-24. http://rbs.mui.ac.ir/article-1-373-fa.html
Malti, T., & Dys, S. P. (2017). A developmental perspective on moral emotions. Topoi: An international. Review of Philosophy. 34(2),453-459. DOI:10.1007/s11245-013-9224-5.
Malti, T., & Krettenauer, T. (2013). The relation of moral emotion attributions to pro- and antisocial behavior: A meta-analysis. Child Development. 84,397-412.
DOI: 10.1111/j.1467-8624.2012.01851.x
Malti, T., & Latzko, B. (2018). Moral emotions. In V. Ramachandran (Ed.), Encyclopedia of Human behavior (2nd edition, pp. 644-649). Maryland Heights, MO: Elsevier. eBook
Mergler, A., & Shield, P. (2016). Development of the personal responsibility cale for adolescents. Journal of Adolescence, 51 (6), 50-57. DOI: 10.1016/j.adolescence.2016.05.011
Mikaeili, M., Salmani, A., & Sharei, A. (2023). The effect of communication skills training on family adaptability / cohesion and coping strategies in parents of female students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 13(1),42-56. (In Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2023.13976.2126
Olthof, T. (2012). Anticipated feelings of guilt and shame as predictors of early adolescents' antisocial and prosaically interpersonal behavior. European Journal of Developmental Psychology. 9 (3), 371-388. DOI:10.1080/17405629.2012.680300
Olusola, O., Ajayi, E., & O. Samson, R. (2015). Moral Intelligence: An Antidote to Examination Malpractices in Nigerian Schools. Universal Journal of Educational Research, 3 (1): 32-38.
DOI: 10.13189/ujer.2015.030105.
Qolipour, M., Jalalian, Z. S., & Taheri, F. (2021). The effectiveness of teaching the components of moral intelligence on self-control and scientific optimism of first secondary school students. A scientific research Quarterly of Islamic Lifestyle Focusing on Health. 6(4), 480-487. Doi: 10.30465/FABAK.2021.6243
Rahimi, H., & Mohammadian, A. (2014). Analysis of simple and multiple relationships between moral intelligence and social capital with the level of responsibility of university students, Quarterly Journal of Socio-Cultural Development Studies, 4 (1), 69-95. http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-274-en.html
Soltani, M., Narimani, M., & Mousazadeh, T. (2023). Effectiveness of Teaching Self-regulation Strategies on Social Adaptation and Visual-Motor Coordination of Students with Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(2), 34-45. https://doi.org/10.22098/jld.2023.12017.2055
Superson, A. (2009). The Moral Skeptic. Oxford University Press. 127–159. DOI:10.1086/652484
Tangney, J. P. (2007). Are shame, guilt, and embarrassment distinct emotions? Journal of Personality
and Social Psychology, 70 (6), 1256-1269. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70. 6.1256.
Turkashund, M., Sarami, Gh., Karamati, H., & Nouri Ghasemabadi, R. (2022). Investigating the mediating role of moral motivation and moral emotions in the effect of moral disruption on bullying (in elementary schools in Tehran). Knowledge and research in applied psychology Twenty-third year, No. 1 Bahar, 1401 (87 in a row). pp. 51-62. DOI:10.30486/JSRP.2020.1876933.2015
Turkaman Malairi, M., & Sheykh al-Islami, R. (2018). Empathy and prosocial behaviors: the mediating role of moral emotions. Evolutionary Psychology (Iranian Psychologists), 15(59), 261-271.
World Health Organization. (2009). Preventing violence by developing life skills in children and adolescents. https://apps.who.int/iris/handle/10665/44089.
Yasminejad, P. (2014). The effect of moral intelligence training on responsibility, emotional empathy, academic ethics and interpersonal forgiveness of female students in the third grade of high school. PhD thesis in psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz