آقازاده، محرم و احدیان، محمد ( 1377 ). مبانی نظری و کاربردهای آموزش نظری هی فراشناخ . ت تهران :
انتشارات پیوند.
اسمیت، فیلیپ و هولفیش،گوردن ( 1982 ). تفکر منطق . ی ترجمه ی علی شریعتمداری ( 1371 ). تهران :
انتشارات سمت.
پورحیدری، فضل الدین ( 1389 ). رابطه بین جهت گیری هدف پیشرفت و آگاهی شناختی با عملکرد
تحصیلی دان شآموزان پسر سال سوم متوسط هی شهرستان کامیارا . ن پایان نامه ی کارشناسی ارشد .
دانشکده ی علوم انسانی و اجتماعی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
حمیدی پور، رحیم ( 1377 ). رابط هی جو مدرسه با کارآمدی شخصی مشاور و مدرس . ه پایان نام ه ی
کارشناسی ارشد روان شناسی. دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی. دانشگاه تربیت معلم تهران.
خرازی و کمالی ( 1387 ). بررسی رابط ه ی اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و راهبردهای فراشناختی . مجله
.69-87 (3) روا نشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، 38
خرازی، سید علینقی ؛ اژه ای، جواد ؛ قاضی طباطبایی، محمود و کارشکی، حسین ( 1387 ). بررسی رابط ه ی
اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و راهبردهای فراشناختی، مجله ی روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه
.69-87 (3) تهران، 38
زهرا کار،کیانوش ؛ رضازاده،آزاده و احقر، قدسی ( 1389 ). بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله بر
.150-133 (5) خودکارآمدی دانش آموزان دختر دبیرستان های رشت. مجل هی اندیش ههای نوین تربیتی، 3
سیدآبادی، محمد ( 1384 ). بررسی راب ط هی بین سب کهای شناختی _ کلی نگر، جزئی نگر و کلام ی-
تصویری) با خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دان شآموزان دختر پا ی هی سوم دبیرستان تهرا . ن پایان
نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
سیف، علی اکبر ( 1382 ). روان شناسی پرورشی. چاپ ششم. تهران: انتشارات دوران.
شعبانی، حسن ( 1382 ). روش تدریس پیشرفته (آموزش مهارت ها و راهبردهای تفکر ). تهران : انتشارات
سمت.
تأثیر آموزش مهارت های فراشناختی بر خودکارآمدی دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه
132
صفری، یحیی و مرزوقی، رحمت الله ( 1388 ). بررسی میزان تأثیر آموزش به شی و هی فراشناختی بر عملکرد
تحصیلی و آگاه یهای فراشناختی دان شآموزان در ب رنام هی درسی علوم دو ر هی راهنمای . ی رساله ی
دکتری دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز.
عباباف، زهره ( 1375 ). مقایسه راهبردهای شناختی و فراشناختی دانش آموزان دوره ی متوسطه به تفکیک
سطح توانایی، رشته ی تحصیلی و جنسیت و ارائه پیشنهادهایی در حوزه ی برنامه ی درسی ، فصلنا م هی
68-79 ،(25) نوآور یهای آموزشی، 8
عبدوس، میترا ( 1380 ). بررسی تأثیرآموزش راهبردهای فراشناختی بر پرورش خلاقیت در دان شآموزان
دختر سال سوم دبیرستان شهر تهران، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه الزهرا
غباری، باقر و آدم زاده، فا طمه ( 1386 ). تأثیر به کارگیری راهبردهای فراشناختی و شناختی در بهبود انشای
دانش آموزان با اختلالات یادگیری در مقطع ابتدایی، مجل هی روا نشناسی و علوم تربیتی دانشگاه
71-57 ،(1) تهران، 37
فلاول، جان اچ ( 1987 ). رشد شناختی، ترجمه ی فرهاد ماهر( 1377 )، تهران. انتشارات رشد.
، (7) قائدی، یحیی ( 1384 ). امکان آموزش فلسفه به کودکان، تهران، فصلنام هی مطالعات برنامه درس ی، 2
.61-94
قورچیان، نادر قلی ( 1378 ). نظریه های یادگیری و نظریه فراشناخت در فرایند یاددهی – یادگیری .، تهران :
تربیت.
کدیور، پروین ( 1383 ). روان شناسی تربیتی، چاپ هشتم، تهران: سمت.
محسن پور ، مریم ؛ حجازی، الهه وکیامنش، علیرضا ( 1385 ). نقش خود کار آمدی، اهداف پیشرفت،
راهبرد های یادگیری و پایداری پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان سال سوم متوسطه .
. 36-16 (28) مجل هی نوآور یهای آموزشی، 9
مدرکی، آمنه ( 1386 ). بررسی راب ط هی بین خود کار آمدی معلم ،خود کارآمدی ریاضی دان شآموزان با
عملکرد آ نها. پایان نامه ی کارشناسی ارشد دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه
طباطبایی.
مصطفایی، علی و محبوبی، طاهر ( 1385 ). تفکر و فراشناخت : مفاهیم، نظریه ها و کاربرد آن . تهران : نشر
پرسش.
ملک زاده، اکرم ( 1378 ). اثر آموزش راهبردهای خود -نظم بخشی بر راهبردهای یادگیری، خودکارآمدی
و اهداف پیشرفت دانش آموزان دختر در درس ریاضی . پایان نامه ی کارشناسی ارشد دانشکده ی
روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
ملکی، بهرام ( 1384 ). تأثیر آموزش راهبرده ای شناختی و فراشناختی بر افزایش یادگیری و یادداری متون
.76- 94،(3) درسی مختلف. تاز ههای علوم شناختی، 7
موسوی نژاد، عبدالصمد ( 1376 ). بررسی رابط هی باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود نظم داده
شده با پیشرفت تحصیلی در دان شآموزان سال سوم راهنمای . ی پایان نامه ی کارشناسی ارشد دانشکده ی
روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
مهر محمدی، محمود ( 1384 ). مبانی علمی هنر تدریس. تهران: انتشارات سمت.
نقش، زهر ا؛ قاضی طباطبایی، محمود و طرخان، رضاعلی ( 1389 ). الگوی ساختاری رابط ه ی خودکارآمدی،
.44-36 ،(12) سودمندی ادراک شده و پیشرفت تحصیلی. فصلنام هی تاز ههای شناختی، 4
یوسف زاده، محمدرضا ؛ معروفی، یحیی و طاهری تیزرو، مهین ( 1388 ). تربیت انتقاد . ی همدان : انتشارات
سپهر دانش.
Bandura , A. (2004). Social cognitive theory: and ognatic perspective, Annual Review of
Psychology, 52, 1-26.
Burke, J. (2000). Reading, Reminders: tools, tips, and techniques. Portsmoul NH:
Boyntow/cook.
Carol, Rand Ross, J .(2005). Student self- evaluation, what research sots and what practices
show. Center for development and learning.
Cole. P. (1993). Learner generated questions and comments: tools for improving instruction
ERIC document service NO: ED 362160.
Hufer, H. (2005). juide: available at: http://www.ee.oulu.firesearch/ouspg/sage/glossary.
Kay, j. (1992). Student evaluation in cooperative learning. Teacher cognitions, Teachers
and Teaching, 14(5)463-477.
Maddux, J. E. (2002). The power of believing you can. Hand book of positive psychology
Oxford University Press,.
Martinez, M. E. (2006). What is metacognition? Phi delta Kappan, Bloomington, 16(87),
696-700.
Mason, D. (2000). Self – conceptdomain Values, and self-esteem: Relations and changes at
early adolescence, Journal of Personality and Social Psychology, 57, 283-310 .
Montague, C. (1992). The multiple dimension of learning 3rd Ed. Englewood Cliffs. NJ:
Prentice-Hall.
Pajares, F., Britner, S. L., & Valiante, G. (2002). Relation between achievement goals and
self-beliefs of middle school students in writing and science. Contemporary
Educational Psychology, 25, 406-492.
Paris, Scott. G., & Paris, Allison. H. (2001). Classroom applications of research on self –
regulated, learning. Educational Psychologist, 36, 89 -101.
Pintrich, P. R., & shank. K. (2003). Multiple goals, multiple pathway: the role of goal orientatior
in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 22(3), 544-555.
Schewarzer, R., & Scholz, U. (2000). Cross-cultural assessment of coping resources: the
general perceived self-efficacy scale. Paper presented at the Asian Congress of Health
Psychology. Health psychology and culture. Tokyo , Japan.
Sharaw, H. (2006). the effects of gender of grade level on the motivational need of
achievement. Journal Of Family And Consumer Sciences Education, 23(2),19-26.
Veenman, M. V. J., Vanhout, A. M., & Afflerbach, A. (2006). Metacognition and learning
conceptual and methodological consideration, metacognition learning, Springer science,
INC, 103-140.
Wells, G. (2001). The role of memory self–efficacy in memory performance and
performance estimation accuracy in old age. Doctoral dissertation, University of
Windsor, proquest dissertations.
Wexler, j. A. (2004). 5 steps to goal setting. available :from http://www.quantum-felf.com
Woul, F. (2004). the stress process, self- efficacy expectations, and psychological health,
Personality And Individual Differences, 37, 1033-1043.
Wynestien. L., & hume. L. (1990). Optimism and self mastery predict more rapid
disengagement from unsolvable tasks in the presence of alternatives, Journal of
Motivation & Emotion, 23, 221-245.
Zemerman, H & Bandura, A. (1994). Misconception of percieved self-efficacy. cognitive
therapyand research.8(3),231-255.