مقایسه‌ی فشار اجتماعی و حساسیت به طرد در دانش‌آموزان با و بدون لکنت زبان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

3 دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

چکیده

هدف اصلی این پژوهش مقایسه فشار اجتماعی و حساسیت به طرد در دانش‌آموزان با و بدون لکنت زبان بود. روش این پژوهش علی مقایسه­ای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان مبتلا به لکنت زبان بر اساس DSM-5 بودند که 20 دانش‌آموز مبتلا به لکنت زبان را با استفاده از روش نمونه­گیری سرشماری و20 نفر از افراد عادی نیز به شیوه نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند. سپس به پرسشنامه­های مقیاس اجتناب و آشفتگی اجتماعی و حساسیت به طرد پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از روش تحلیل واریانس و نرم‌افزارSPSS  تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ها نشان داد که افراد مبتلا به لکنت زبان نسبت به افراد عادی نمرات بالاتری در فشار اجتماعی، ترس از ارزیابی منفی، اضطراب اجتماعی و حساسیت به طرد داشتند. نتایج نشان داد که 71 درصد از تفاوت بین دو گروه‌ها توسط فشار اجتماعی و حساسیت به طرد تعیین می‌شود. بنابراین دانش‌آموزان مبتلا به لکنت زبان  فشار به دلیل فشار های اجتماعی که تحمل می‌کنند و همچنین  حساسیتی که نسبت به  طرد شدن دارند مستعد این هستند که مشکلات شان افزایش یافته و سرخورده شوند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing social stress and sensitivity to rejection in children with and without stuttering

نویسندگان [English]

  • A Palangi 1
  • Y Habibi 2
  • M. A GhasemiNejad 3
1 MA of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University
2 M.A student of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili
3 Ph.D student of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili
چکیده [English]

The main goal of this study was to compare social stress and sensitivity to rejection in students with and without stuttering. The method of this study was causal-comparative. The statistical population included all students with stuttering according to DSM-5 in which 20 students with stuttering were selected using census sampling method and 20 normal subjects were selected by the random sampling. Then, they responded to Watson and Friend avoidance and social turmoil scale questionnaires and Rejection Sensitivity Questionnaire (RSQ). Data were analyzed using the analysis of variance method and SPSS software. Results showed that individuals with stuttering had higher scores in social pressure, fear of negative evaluation, social anxiety and sensitivity to rejection than normal ones. The results of Wilks Lambda test showed that 71% of the difference between the two groups was determined by social pressure and sensitivity to rejection. Therefore, students with stuttering are exposed to increase their problems and frustration because of social pressures that they endure as well as sensitivity to rejection.

کلیدواژه‌ها [English]

  • prevention
  • Stuttering
  • sensitive to rejection and social pressure
اسلامی، امین؛ امیری، شبنم؛ تقا، منصوره  و اسلامی، وحید (1388). لکنت زبان علل ناشناخته، در جستجوی درمان.  فصلنامه علوم مغز و اعصاب ایران، 25، 86-76.
خوشکام، سمیرا؛ بهرامی، فاطمه؛ رحمت الهی، فرحناز و نجارپوریان، سمانه.(1393). خصوصیات روان‌شناختی پرسشنامه حساسیت به طرد در دانشجویان، پژوهش­های روان‌شناختی، 17، (1)، 395-385.
سرافراز، امیر (1385). کمال گرایی، ترس از ارزیابی منفی، گوش به زنگی و اجتناب در نوجوانان با اضطراب اجتماعی و نوجونان نرمال. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز دانشکده روان‌شناسی.
دادستان، پریرخ (1385).  اختلال های زبان. تهران: انتشارات سمت.
عظیمی راد، ناهید (1393). پیشگیری و درمان لکنت زبان. تهران: انتشارات امیرکبیر.
Alm, P. A.(2006). Stuttering and sensory gating: A study of acoustic startle prepulse inhibition. Brainand Language, 97, 37-321.
Alm, P. A.(2015). Is it Thinking and not Feeling that Influence Variability of Stuttering in Social Situations? About Stuttering and Social Cognition.Procedia-Social and Behavioral Sciences193, 289-290.
Azimi Rad, N.(2013). Preventing and treating stuttering. Tehran: Amir Kabir Publications. (Persian)
Baxter, S., Johnson, M., Blank, L., Cantrell, A., Brumfitt, S., Enderby, P., &Goyder, E.(2016). Non-pharmacological treatments for stuttering in children and adults: a systematic review and evaluation of clinical effectiveness, and exploration of barriers to successful outcomes. Health technology assessment(Winchester, England)20(2), 1-302.
Blood, G. W.(2015). Psychological Health and Coping Strategies of Adolescents with Chronic Stuttering. Journal of Child and Adolescent Behaviour2015.
Broneaw, F.(1991).Descreptive encyclopedia of psychology expressions.:kelk publications.
Christman, J. A.(2012). Examining the Interplay of Rejection Sensitivity, Self-Compassion, and Communication in Romantic Relationships.Unpublished Doctoral Dissertation, University of Tennessee, Knoxville.
Dadsetan, P.(2008). Tongue disorders allocation and retaining. Tehran: Samt publications. (Persian).
Downey, G. Feldman, S.(1996). Implications of rejection sensitivity for intimate Relationships. Journal of personality and social psychology, 70, 1327-1343.
Erickson, S. h., Block, S.(2013). The social and communication impact of stuttering on adolescents and their families. J Fluency Disord, 38, 311-24.
Feeney, J. A.(2005). Adult attachment and emotional control. Personal Relationships, 2(2), 143-159.
Galliher, R. V., bentley, C. G.(2010). links between rejection sensitivity and adolescent romantic relationship functioning: The mediating role of problem-solving behaviors. Journal of aggression, Maltreatment & Ttauma, 19, 603-623.
Gunn, A. Menzies, R. G., Brian, S. Onslow, M.(2013).Axis I anxiety and mental health disorders among stuttering adolescents.J Fluency Disord, 29, 254-66.
Martson, E. G., Hare, A. & Allen, J. P.(2010). rejection sensitivity in late adolescence: social and Implicational sequelae. Journal of research on adolescence, 20, 959-982.
Murphy, A. M., & Russell, G.(2016).Rejection Sensitivity, Jealousy, and the Relationship to Interpersonal Aggression. Journal of Interpersonal Violence, 0886260515622572.
Rees, D. I., &Sabia, J. J.(2014). The kid's speech: The effect of stuttering on human capital acquisition. Economics of Education Review38, 76-88.
Sarafraz, M. R.(2007). Perfectionism, fear of negative evaluation, vigilance and avoidance in teenagers with social phobia disorder and normal teenagers. MS. Dissertation. Shiraz University, College of psychology, 42-52. (Persian)
Toozandehjani, H. Naaimi, H. Ahmadpoor, M. (2011).An investigation on the efficacy of confrontation cognitive-behavioral skills through group training on the anxiety and adjustment of children with stuttering.Journal of Research in Rehabilitation Sciences, 7, 126-40.
Vasudev, R. G., Yallappa, S. C., Saya, G. K.(2015). Assessment of quality of life in obsessive compulsive disorder and dysthymic disorder a comparative study.J ClinDiagn Res, 9, 4-7.
Watson, D. & Friend, R.(1969).Measurement of social-evaluative anxiety.Journal of Consulting and Clinical Psychology, 33, 448-457.
Weeks, a.(2011). The harsh sting of rejection: rejection sensitivity, attachment styles, autobiographical memory, and why some feel the sting more than others.  Unpublisheddissertation, connecticut college. New London, connecticut.
Zimmer-Gembeck, M. J., Nesdale, D., Webb, H. J., Khatibi, M., & Downey, G.(2016). A longitudinal rejection sensitivity model of depression and aggression: unique roles of anxiety, anger, blame, withdrawal and retribution. Journal of abnormal child psychology, 1-17.
Zlomke, K., Jeter, K., & Cook, N.(2016).Recalled childhood teasing in relation to adult rejection and evaluation sensitivity. Personality and Individual Differences89, 129-133.