رابطه نشخوار فکری و حساسیت اضطرابی با هیجان‌پذیری منفی نوجوانان با نقش میانجی ذهن‌آگاهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

10.22098/jsp.2025.16702.6067

چکیده

هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین نقش میانجی ذهن‌آگاهی در رابطه بین نشخوار فکری و حساسیت اضطرابی با هیجان‌پذیری منفی در نوجوانان انجام شد.
مواد و روش‌ها: این پژوهش از لحاظ هدف جز تحقیقات کاربردی و بر اساس ماهیت و روش، یک پژوهش توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و دوم ارومیه در سال تحصیلی 1403-۱۴۰4 بود. تعداد 394 نفر از دانش‌آموزان به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های عاطفه مثبت و منفی واتسون و تلگن، نشخوار فکری نولن هوکسما و مارو، حساسیت اضطرابی فلوید و ذهن‌آگاهی کنتاکی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری به کمک نرم افزارهای SPSS 27 و Lisrel 8.8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که نشخوار فکری و حساسیت اضطرابی بر هیجان‌پذیری منفی اثر مستقیم مثبت و معنادار و ذهن‌آگاهی اثر مستقیم منفی و معنادار بر هیجان‌پذیری منفی داشتند. اثر غیرمستقیم مسیرها نشان داد که نشخوار فکری و حساسیت اضطرابی با میانجی‌گری ذهن‌آگاهی بر هیجان‌پذیری منفی معنادار بود (05/0>P).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج بدست آمده نتیجه‌گیری می‌شود که نشخوار فکری و حساسیت اضطرابی نقش موثری در هیجان‌پذیری منفی نوجوانان دارند و این نقش با میانجیگری ذهن‌آگاهی برجسته‌تر می‌شود. این یافته‌ها برای پیش‌بینی و بهبود هیجان‌پذیری منفی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Relationship Rumination and Anxiety Sensitivity with Negative Emotionality with the mediating role of Mindfulness

نویسندگان [English]

  • seyed saman hosseini 1
  • Mohammad Narimani 2
  • Akbar Atadokht 2
  • Sajjad Basharpoor 2
1 PhD student in Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
2 Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Objective: The present study was conducted with the aim of determining the mediating role of mindfulness in the relationship between rumination and anxiety sensitivity with negative emotionality in adolescents.
Methods: This research is classified as applied research in terms of its objective and is a descriptive-correlational study based on its nature and method. The statistical population included all middle school and high school students in Urmia during the academic year 2023-2024. A total of 394 students were selected using cluster random sampling. Data were collected using the Positive and Negative Affect Schedule (PANAS) by Watson and Tellegen, the Rumination Scale by Nolen-Hoeksema and Morrow, the Anxiety Sensitivity Index by Floyd, and the Kentucky Inventory of Mindfulness Skills. Data were analyzed using Pearson correlation and structural equation modeling with SPSS 27 and Lisrel 8.8 software.
Results: The findings indicated that both rumination and anxiety sensitivity had a significant positive direct effect on negative emotionality, while mindfulness had a significant negative direct effect on negative emotionality. The indirect effects showed that rumination and anxiety sensitivity significantly influenced negative emotionality through mindfulness.
Conclusion: The conclusion drawn from the obtained results is that rumination and anxiety sensitivity play a significant role in the negative emotionality of adolescents, and this role becomes more pronounced with the mediation of mindfulness. These findings can be used to predict and improve negative emotionality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rumination
  • Anxiety Sensitivity
  • Negative Emotionality
  • Mindfulness