%0 Journal Article %T الگوی ساختاری پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی، بازیگوشی روان‎شناختی و جهت‌گیری زندگی بر اساس خودناتوان‌سازی با میانجی‌گری هوش زیباشناسی در دانش‌آموزان نوجوانان %J روان شناسی مدرسه و آموزشگاه %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 22520821 %A رشید, خسرو %A حسنوند, فضل الله %D 2021 %\ 09/23/2021 %V 10 %N 3 %P 33-48 %! الگوی ساختاری پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی، بازیگوشی روان‎شناختی و جهت‌گیری زندگی بر اساس خودناتوان‌سازی با میانجی‌گری هوش زیباشناسی در دانش‌آموزان نوجوانان %K بازیگوشی روان‎شناختی %K جهت‌گیری زندگی %K خودناتوان‌سازی %K سرزندگی‎تحصیلی %K هوش زیباشناسی %R 10.22098/jsp.2021.1341 %X پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی سرزندگی تحصیلی، بازیگوشی روان‌شناختی و جهت‌گیری زندگی دانش­آموزان نوجوان بر اساس خودناتوان­سازی با میانجی­گری هوش زیباشناسی انجام شد. جامعۀ آماری شامل دانش‌آموزان دوره متوسطه شهرستان پلدختر در سال تحصیلی 96-1397 به تعداد 3990 نفر بود. بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 350 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. افراد نمونه بر اساس روش نمونه­گیری تصادفی مرحله­ای انتخاب گردید. پرسشنامه خودناتوان­سازی جونز و رودولف، رزندگی تحصیلی دهقانی‌زاده و همکاران، هوش زیباشناسی رشید و مهدوی، جهت‌گیری زندگی شییر و کارور و بازیگوشی روان‌شناختی شن و همکاران مورد استفاده قرار گرفت. داده­ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS21 و AMOS22 تحلیل شد. یافته­های پژوهش نشان داد که تأثیر خودناتوان‌سازی بر هوش زیباشناسی، سرزندگی تحصیلی، بازیگوشی روان‌شناختی و جهت­گیری زندگی منفی و معنادار بود و تأثیر میانجی­گرانۀ هوش زیباشناسی بر سرزندگی تحصیلی و بازیگوشی روان‌شناختی مثبت و معنادار، ولی بر جهت‌گیری زندگی معنادار نبود. در نتیجه، در فضای مدرسه، تکیه بر هوش زیباشناسی و بهره­گیری از درک زیبایی­های جهان پیرامون در نوجوانان می‌تواند زمینۀ کاهش اثرات زیان­بار خودناتوان­سازی و پدیدایی پیامدهای مثبت تحصیلی را فراهم سازد. %U https://jsp.uma.ac.ir/article_1341_a7f867f610d606f0ceda63a86ce0238c.pdf