پیش‌بینی عملکرد تحصیلی بر اساس مؤلفه‌های مهارت‌های اجتماعی و پذیرش اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه قم، قم، ایران

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.

چکیده

هدف:  پژوهش حاضر با هدف پیش ­بینی عملکرد تحصیلی براساس مؤلفه‌های مهارت‌های اجتماعی (مهارت اجتماعی مطلوب و نامطلوب) و پذیرش اجتماعی انجام شد.
روش‌ها: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است.  جامعه‌ی آماری کلیه دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر قم به تعداد 4950 نفر بود. نمونه شامل 357 نفر دانش‌آموز دختر بود که با روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های مهارت‌های اجتماعی اﻳﻨﺪرﺑﻴﺘﺰن و ﻓﻮﺳﺘر و پذیرش اجتماعی کراون- مارلو  پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از روش همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که مهارت اجتماعی مطلوب و پذیرش اجتماعی توانایی پیش‌بینی عملکرد تحصیلی را داشتند (05/0> P)؛ اما مهارت اجتماعی نامطلوب توانایی پیش بینی عملکرد تحصیلی را نداشت (05/0< P).
نتیجه‌گیری:  بنابراین به منظور ارتقاء عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان لازم است کارگاه‌های آموزشی و مشاوره‌ی گروهی جهت تبیین و بهبود مؤلفه‌های مهارت‌های اجتماعی و پذیرش اجتماعی دانش‌آموزان برگزار شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Predicting academic performance based on the components of social skills and social acceptance

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Salehi Seresht 1
  • Reza Jafari Harandi 2
1 MA in Educational Psychology, University of Qom, Qom, Iran
2 Associate Professor in Educational Sciences Department, Literature & Human Sciences Faculty, University of Qom, Qom, Iran
چکیده [English]

Objective: The present research was conducted with the aim of predicting academic performance based on the components of social skills (desirable and undesirable social skills) and social acceptance.
Methods: The descriptive research method is correlation type. The statistical population was all female students of the first year of high school in Qom, numbering 4950 people. The sample consisted of 357 female students who were selected by a multi-stage cluster method and answered the social skills questionnaires of Inderbitzen and Foster and social acceptance of Crown-Marlow. The data were analyzed using correlation and multiple regression analysis.
Results: The Results showed that desirable social skills and social acceptance had the ability to predict academic performance (P<0.05); However, unfavorable social skills did not have the ability to predict academic performance (P < 0.05).
Conclusion: Therefore, in order to improve the academic performance of students, it is necessary to hold educational workshops and group counseling to explain and improve the components of social skills and social acceptance of students.               

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social skill
  • Social acceptance
  • Academic performance
ابطحی، معصومه السادات و ندری، خدیجه. (1390). رابطه خلاقیت و سازگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش­آموزان متوسط شهر زنجان. فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، (3)2، 28-15.https://jearq.riau.ac.ir/article_493.html
 احراری، عمادالدین؛ نجفی، محمود و محمدی­فر، محمدعلی. (1397). رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی: نقش واسطه­ای حرمت خود و حمایت اجتماعی. فصلنامه مطالعات روان‌شناسی تربیتی، 15(30)، 28-1.             [Doi:10.22111/jeps.2018.3617]
امینی، آرزو (1387). مهارت­های اجتماعی نوجوانان، اعتباریابی پرسشنامه TISS. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران.
برقی­ایرانی، زیبا؛ بگیان کوله­مرز، محمدجواد و شریفی، فاطمه. (1395). آموزش مهارت­های اجتماعی بر افزایش سازگاری عاطفی، سلامت روان و حرمت خود دانش­آموزان کم­توان جسمی-حرکتی. دو فصلنامه مشاوره کاربردی، 1(6)، 58-37.[Doi:10.22055/jac.2016.12567]
بهامین، معصومه و کورش­نیا، مریم. (1396). رابطه بین مهارتهای اجتماعی و سازگاری اجتماعی به واسطه احساس تنهایی در نوجوانان. فصلنامه روش­ها و مدل­های روان‌شناختی، 8(29)، 268-253. http://jpmm.miau.ac.ir/article_2565.html
 به­پژوه، احمد، سلیمانی، منصور، افروز، غلامعلی و غلامعلی لواسانی، مسعود. (1389). تأثیر آموزش مهارت­های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان دیرآموز. فصلنامه نوآوری­های آموزشی، 9(33)، 186-163.http://noavaryedu.oerp.ir/article_78922.html
تقی­زاده، اکرم، زارع بهرام­آبادی، مهدی و شفیع­آبادی عبداله. (1393). رابطه بین پذیرش اجتماعی و خودکارامدی تحصیلی با قلدری در دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر گناباد. دوماهنامه پژوهش و سلامت، 4(2) ، 727-721.https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=242150
ثمری، علی­اکبر و لعلی­فاز، احمد. (1384). مطالعه اثربخشی آموزش مهارت­های زندگی بر استرس خانوادگی و آموزش اجتماعی. فصلنامه اصول بهداشت روانی، 7(26-25)، 55-47.https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=56206
حمیدی، مهرزاد؛ جلالی فراهانی، مجید؛ رجبی، حسین و یوسف جمال، فروزان. (1397). تبیین رابطه بین مهارت­های­اجتماعی، خودکارآمدی، سبک زندگی و اعتیاد به اینترنت در دانش­آموزان ورزشکار مقطع متوسطه استان ایلام. مجله دانشگاه علوم پژشکی ایلام، 26(1)،12-1.http://sjimu.medilam.ac.ir/article-۱-۴۳۵۵-fa.html
خانلاری، مهدی. (1390).  بررسی نقش مهارت­های اجتماعی، الگوهای فرزند پروری مادر و انگیزش در عملکرد تحصیلی دانش­آموزان پسر دوره متوسطه شهریار. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی.
خبازیان، نسرین و عسگری، پرویز. (1396). اثربخشی آموزش مهارت­های اجتماعی بر اضطراب اجتماعی دختران متوسطه دوم شهرستان اهواز. مجله روان‌شناسی اجتماعی، 12(43)،23-13.http://psychology.iauahvaz.ac.ir/article_533281.html
رادمنش، عصمت و سعدی­پور، اسماعیل. (1396). اثربخشی آموزش مهارت­های اجتماعی در انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران. فصلنامه روان‌شناسی مدرسه، 6(2)، 63-44.http://jsp.uma.ac.ir/article_567.html
رخشنده، لیلی؛ صبحی قراملکی، ناصر. (1401). مقایسه بیانگری هیجانی، اجتناب شناختی و مهارت های اجتماعی در دانش آموزان با و بدون مشکلات یادگیری خاص. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 11(3)، 75-62.  [Doi:10.22098/JLD.2022.7875.1844]
رنجبر، جبار؛ ترخان، مرتضی؛ طاهر، محبوبه؛ حسین­خانزاده، عباسعلی و عیسی­پور، مهدی. (1394). اثربخشی آموزش مهارت­های ارتباطی بر خودپنداره و احساس تنهایی دانش­آموزان با آسیب شنوایی. فصلنامه روان‌شناسی مدرسه، 4(1)، 52-38. http://jsp.uma.ac.ir/article_324.html
زارع­المشیری، مریم و صابر، سوسن. (1396). پیش­بینی مهارت­های ارتباطی بر اساس جو روانی اجتماعی کلاس و اضطراب اجتماعی در دانش‌آموزان دوره متوسطه. فصلنامه سلامت اجتماعی، 4(2)، 136-127.                          [Doi:10.22037/ch.v4i2.14949
سلیمی، مسعود. (1388). مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان محبوب و منزوی. فصلنامه پژوهش در برنامه­ریزی درسی، 1 (24)، 130-119.       http://jsr-e.khuisf.ac.ir/article_534173.html
سیف، علی­اکبر. (1395). روان‌شناسی پرورشی نوین: روان‌شناسی یادگیری و آموزش. تهران: دوران.
صالح صدق­پور، بهرام؛ محمودیان، مجید و سلمانیان، حمیدرضا. (1388). بررسی تأثیر آموزش آموزه­های قرآن بر بهبود پذیرش اجتماعی. فصلنامه پژوهش های میان رشته ای قرآن کریم، 1(2)، 26-17. http://www.jiqs.ir/Article/13941021144753820
ظروفی، مجید. (1392). بررسی رابطه پذیرش اجتماعی با مهارت­های اجتماعی بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر. فصلنامه مطالعات جامعه­شناسی، 6(19)، 110-91.http://jss.iaut.ac.ir/article_523404.html
علاقه­بند، علی. (1394). جامعه شناسی آموزش و پرورش. تهران: روان.
فتحی، اعظم و جواد­زاده، فاطمه. (1395). اثربخشی آموزش مهارت­های ارتباطی بر افزایش مقبولیت‌اجتماعی (پذیرش اجتماعی) در دانش‌آموزان دختر پرخاشگر مقطع متوسطه­ی اول شهرستان فلاورجان. پنجمین همایش ملی روان‌شناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی، 6-1.    https://civilica.com/doc/728267/ 
عینی، ساناز؛ نظر، سمیرا؛ عبادی، متینه و زینال‌زاده، مهتاب. (1401). تدوین معادلات ساختاری سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه بر اساس ناگویی هیجانی و باورهای فراشناختی و با میانجی‌گری حمایت اجتماعی ادراک‌شده. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 11(4)، 77-62.[Doi: 10.22098/JLD.2022.8168.1865]
فرهادی، علی؛ موحدی، یزدان؛ عزیزی، امیر؛ قاسمی، فضل­الله و کریمی­نژاد، کلثوم. (1393). اثربخشی آموزش مهارت­های اجتماعی بر ارتقای نظریه ذهن در نوجوانان پرخاشگر. فصلنامه شناخت اجتماعی، 3(2)، 66-55.https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1361.html?lang=fa
قربانیان، الهام؛ محمدلو، هادی؛ خانبانی، مهدی و یوسفی­کیا، مجتبی. (1395). پیش­بینی سازگاری اجتماعی و مقبولیت اجتماعی بر اساس سبک‌های دلبستگی در دانش­آموزان دختر 12-10 ساله­ی دوره­ی ابتدایی شهر تهران. فصلنامه دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 17(1)، 106-99.
کارتلج، جی. و میلبرن، جی. اف. (1985). آموزش مهارت­های اجتماعی به کودکان. ترجمه محمد حسین نظری­نژاد (1385)، مشهد: آستان قدس رضوی.
کاظم­پور، اسماعیل و تراب­نژاد، سمیرا. (1396). تأثیر آموزش به روش بحث گروهی بر مهارت­های اجتماعی دانش­آموزان. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 8(3)، 62-49.https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136082
کرکج، نیرصدیق و اقدسی، علی نقی. (1396). بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های اجتماعی بر سازگاری تحصیلی، عملکرد تحصیلی و کفایت تحصیلی در دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه تبریز. فصلنامه ایده­های نوین روان‌شناسی، 1(4)، 11-1.http://jnip.ir/article-۱-۱۱۷-fa.html
کرمی، جهانگیر؛ فرامرزی، فرحناز؛ کریمی، پروانه و پروانه، الهام. (1394). تأثیر آموزش مهارت­­های ارتباطی بر سازگاری­اجتماعی و پذیرش اجتماعی در دانشجویان. کنفرانس ملی پژوهش­های کاربردی در علوم تربیتی و روان‌شناسی و آسیب­های اجتماعی.
کریمی­زیوه، محمد. (1392). بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های ارتباطی بر رشد اجتماعی و پذیرش اجتماعی دانش­آموزان پسر سال اول متوسطه ناحیه 5 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 93-92. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. https://elmnet.ir/article/10642939-11901/
کیخای فرزانه، محمد مجتبی (1390). اثر بخشی آموزش گروهی ابراز وجود بر اضطراب اجتماعی، پیشرفت تحصیلی و مهارت­های اجتماعی دانش­آموزان. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 2(1)، 116-103.https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=167281
نریمانی، محمد؛ رشیدی، جمال و زردی، بهمن. (1398). نقش خودپنداره کودکان، حمایت اجتماعی خانواده و سبک والدگری در پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 8(3)، 133-112. [Doi:10.22098/JLD.2019.791]
هارجی، اون، کریستین، ساندرز و دیکسون، دیوید. (1994). مهارت­های اجتماعی در ارتباطات میان فردی، ترجمه فیروز بخت، مهرداد و بیگی، خشایار ، 1386. تهران: رشد. https://www.gisoom.com/book/1762755/
یحیی­زاده، حسین و عربگری، زلیخا. (1394). رابطه آموزش مهارت­های اجتماعی و سلامت اجتماعی دانش­آموزان دختر مقطع اول دبیرستان منطقه 19 تهران. پژوهشنامه مددکاری اجتماعی، 1(4)، 166-130.      [Doi:10.22054/rjsw.2015.7074]
Abtahi, M.,  & Nadri, K. (2012). The Relationship between Creativity and Social Adjustment and Academic
Ahrari, E., Najafi, M., & Mohammadifar, M. A. (2018). The Relationship between Emotional Intelligence and Academic Achievement: The Mediating Role of Self-esteem and Social Support. Journal of Educational Psychology Studies, 15 (30), 1-28. (Persian)
Alagheband, A. (2016). Sociology of Education. Tehran: Ravan. (Persian)
Amini, W. (2008). Teaching social skills, Validation of TISS questionnaire. Master's Thesis, Faculty of Psychology and Social Sciences, Islamic Azad University of Tehran Branch. (Persian)
Arslan, G. (2018). Psychological maltreatment, social acceptance, social connectedness, and subjective well-being in adolescents. Journal of Happiness Studies, 19(4): 983-1001.[Doi:10.1016/j.chiabu.2015.09.010]
Bahmin, M., & Kouroshnia, M. (2016). The mediating role of loneliness in the relationship between social skills and social adjustment among adolescents. Journal of Psychological Methods and Models, 8 (29), 253-268. (Persian)
Barghi Irani, Z., Begayan Khole-mars, M. J., & Sharifi, F. (2016). The social skills training on emotional adjustment increasing, mental health and self-esteem of students with physical–mobile disability. Biannual Journal of Applied Counseling, 1 (6), 37-58. (Persian)
Behpazhoh, A., Soleimani, M., Afrouz, G., & Gholamali Lavasani, M. (1389). A study on the impact of social skill Training on social adjustment and academic performance in slow learners. Journal of Educational Innovations, 9 (33), 163-186. (Persian) http://noavaryedu.oerp.ir/article_78922.html?lang=en
Brandao, A.S., Bolsoni-Silva, A.T., & Loureiro, S.R. (2017). The predictors of graduation: Social skills, mental health, academic characteristics. Paide'ia (Ribeirao Preto), 27(66): 117-125.
Cartlege, j., & Miliburn, J. F. (1985). Social skills training for children. Translation by Mohammad Hossein Nazari-Nejad (2006), Mashhad; Ghods Razavi Publication. (Persian)
Coelho, V.A., & Sousa, V. (2017). Comparing two low middle school social andemotional learning program formats: a multilevel effectiveness study. Journal of Youth and Adolescence, 46(3).https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10964-016-0472-8
 Crowne, D.P & Marlowe, D. (1996). A new scale of social desirability independent of psychopathology. Journal of Consulting Psycholiogy, 24: 349-354. https://psycnet.apa.org/record/1961-02183-001
Datu, J.A.D. (2018). Flourishing is associated with higher academic achievement and engagement in Filipino undergraduate and high school students. Journal of      Happiness Studies, 19(1): 27-39. 
Earley, C. (2018). Efficacy of group counseling on students' social skill.  John Wesley Powell Student Research Conference. 3.
Ebrahim, A. (2012). The effect of cooperative learning strategies on elementary students' science achievement and social skills in Kuwait. International Journal of Science and Mathematics education, 10(2): 293-314.
Elliot, S. N., & Gresham, F. M. (2005). Social skiild intervention for children. Behavior Modification, 17: 287-313.
Eyni, S., Nazar, S., Ebadi, M., & Zeynalzadeh, M. (2022). Development of structural equations of social adjustment of students with Specific Learning Disorder based on alexithymia and metacognition beliefs and mediated by perceived social support. Journal of Learning Disabilites, 11(4), 62-77. (Persian) [Doi:10.22098/JLD.2022.8168.1865]
 Fan, X., & Chen, M. (2001). Parental involvement and students' academic achievement: A meta-analysis. EducationalPsychology Review, 13(1): 1-22.https://link.springer.com/article/10.1023/A:1009048817385
Farhadi, A., movahedi, Y., azizi, A., GhasemiKeli, F., & kariminejad, K. (2014). The Effectiveness of Social Skills, Training on Promoting the Theory of Mind in Aggressive Adolescents. Journal of Social Recognition, 3 (2), 55-66. (Persian) https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1361.html?lang=en
Fathi, A., & Javadzadeh, F. (2016). The Effectiveness of Communication Skills Training on Increasing Social Acceptance (Social Acceptance) in the Students of the First-Grade Aggressive Girl in Falavarjan. 5th National Conference on Psychology, Social Consultation and Social Work, 1-6. (Persian)
Field, T., Lang, C., Yando, R., & Bendell, D. (1995). Adolescents' intimacy withparents and friends. Adolescence, 30(117): 133.https://www.proquest.com/openview/7dfec554eefff303483dfb5dc6f74776/1?pq-origsite=gscholar&cbl=41539
Gallardo, L., Martin-Albo, J., & Barrasa, A. (2018). What leads to loneliness? Anintegrative model of social motivational, and emotional approaches inadolescents. Journal of Research on Adolescence.https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jora.12369
Ghorbanian, E., Mohammadlo, H., khanbani, M., & yousefi kia, M. (1395). Predicting Social Adjustment and Social Desirability Based on Attachment Styles among Female 10-12 year-old Elementary Students in Tehran. Journal of Knowledge and Research in Applied Psychology, 17 (1),99-106. (Persian)http://www.iaujournals.ir/article_534007_0e8e115f7ba4a7edb3917c8fe5a08191.pdf
Glenn, L.E., Keeley, L.M., Szollos, S., Okuno, H., Wang, X., Rausch, E., Deros, E.D., Karp, J.N., Qasmieh, N., Makol B.A., Augenstein, T.M., Lipton, M.F., Racz, S.J., Scharfstein, R.L., Beidel, D.C., De Los Reyes, A. (2018). Trained observers' ratings of adolescents' social anxiety and social skills within controlled, cross-contextual social interactions with unfamiliar peer confederates. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 1-15.https://link.springer.com/article/10.1007/s10862-018-9676-4
Gremmen, M.C., Dijkstra, J.K., Steglich, C., & Veenstra, R. (2017). First selection, then influence: developmental differences dynamics regarding academic achievement. Developmental Psychology, 53(7): 1356-1370.https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fdev0000314
Gresham, F.M., Van, M.B., & Cook, C.R. (2006). Social skills training for teaching replacement behaviors: Remediating acquisition deficits in at-risk students. Behavioral Disorders, 3: 363-377.https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/019874290603100402
Hamidi, M., Jalali Farahani, M., Rajabi, H., & Yousef Jamal, F. (2018). Clarifying Association of Various Types of Social Skills, Self-efficacies, Lifestyles, with Internet Addiction Disorders (IAD) in High School Sport Students of Ilam Province. Journal of Ilam University of Medical Sciences, 26 (1), 1-12. (Persian)https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=708509
Hamidullah, J.M. (2011). Appraisal of Middle School Students' Participation in a Social Skills Training Program. Union Institute and University.
Harji, O., Christine, S., & Dixon, D. (1994). Social skills in interpersonal communication, Translation by Firoozbakht, M., & Beigi, K. (2007). Tehran: Roshd. (Persian)
Hatfield, A. Family education: Theory and practice. (2002). Sanfransisco: Jossey-Bass; 32-37.
Inderbitzen, H.M., & Foster, S.L. (1992). The teenage inventory of social skills: development, reliabity. Behavior therapy. 13: 150.  https://psycnet.apa.org/buy/1993-11963-001
Johns, B.H., Crowley, E.P., & Guetzloe, E. (2017). The central role of teaching social skills. Focus on Exceptional Children, 37(8).https://journals.ku.edu/focusXchild/article/download/6813/6166
Karami, J., Faramarzi, F., Karimi, P., & Elham, P. (2015). The Effect of Communication Skills Training on Social Adjustment and Social Acceptance in Students. National Conference on Applied Research in Educational Sciences and Psychology and Social Violations. (Persian)   
Karimiziveh, M. (2013). The Effectiveness of Communication Skills Training on Social Growth and Social Acceptance of High School Students in District 5 of Tehran Education in the Years 2013-14. Master's Thesis. Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University. (Persian)                 
Karkaj, N., & Aqdasi, A. N. (2017). The Effectiveness of Social Skills Training on Academic Adjustment, Academic Performance and Academic Sufficiency in Secondary School Students in Tabriz Secondary School. Journal of Psychology New Ideas, 1 (4), 1-11. (Persian)   
  Kazimpur, I., & Torabnejad, S. (2017). The impact of group discussion education on students’ social skills. Journal of Educational Psychology, 8 (3), 49-62. (Persian)http://psyedu.toniau.ac.ir/mobile/article_603780.html?lang=en
Kehoe, M., Bourke-Taylor, H., & Broderick, D. (2018). Developing student socialskills using restorative practices: a new framework called heart. Social Psychology of Education, 21(1): 189-207.https://link.springer.com/article/10.1007/s11218-017-9402-1
Keikhayfarzaneh, M. M. (2011). The Effectiveness of Group Assertive Training on Social Anxiety, Academic Success and Social Skills among Male Students of Iranshahar High Schools. Journal of Educational Psychology, 2 (1), 103-116. (Persian) https://www.sid.ir/en/Journal/ViewPaper.aspx?ID=267151
Kerejcie, R., & Morgan, D. (1970). Determining sample size for research activity. Saebi M, shirazi M. (Persian Translator). 8st ed. Tehran: Governmental Management Education Center. 1-334.[Doi:10.1177/001316447003000308]
Khabazian, N., & Asgari, P. (1396). The effectiveness of social skills training through concept map as teachinng_learning strategy on social anxiety of high school second girl of the city of ahvaz. Journal of Social Psychology, 12 (43), 13-23. (Persian) http://psychology.iauahvaz.ac.ir/article_533281.html?lang=en
Khanlari, M. (2011). Investigating the role of social skills, parenting parenting patterns and motivation in academic performance of male high school students in Shahriyar. Master's Thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences Kharazmi University. (Persian)
Ladd, G. W. (1990). Having friends, keeping friends, making friends, and being liked by peers in the classroom: Predictors of children's early school adjustment? Child Development, 61(4), 1081-1100.   [Doi:10.1111/j.1467-8624.1990.tb02843.x]
Ladd, G.W., Kochenderfer-Ladd, B., Ettekal, I., Cortes, K., Sechler, C.M., & Visconti, K.J. (2014). The 4R-SUCCESS program: promoting children’s social and scholastic skills in dyadic classroom activities. Gruppendyn     Organisationsberat, 45: 25–44https://link.springer.com/article/10.1007/s11612-013-0231-1
Lim, M.H., Gleeson, J.F.M., Alvarez-Jimenez, M., & Penn, D.L. (2018). Loneliness in psychosis: a systematic review. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 53(3): 221-238.https://link.springer.com/article/10.1007/s00127-018-1482-5
 Loannis, A. & Efrosini, K. (2008). Nonverbal social interaction skills of children with learning disabilities. Research in Developmental Disabilities, 29: 1-10https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0891422206000849
Matson, J.L., Fee, V.E, Coe, D.A., & Smith, D. (2000). A social skills program for developmentally delayed preschoolers. Journal of Clinical Child Psychology, 20(4): 428-433
Narimani, M., Rashidi, J., & Zardi, B. (2019). The role of children’s self-concept, family’s social support, and parenting styles in predicting academic vitality among students with specific learning disability. Journal of Learning Disabilities, 8(3), 112-133. (Persian)  10.22098/JLD.2019.791
Ozben, S. (2013). Social skills, life satisfaction, and loneliness in Turkish university students. Social Behavior and Personality: an International Journal, 41(2): 203-213.
Parker, J.G. & Asher, S.R. (1993). Friendship and friendship quality in- .middle childhood: Links with peer group acceptance and feelings of loneliness and social dissatisfaction. Developmental Psychology, 29, 4, 611-621.
Poulou, M. (2014). The effects on students' emotional and behavioural difficulties of teacher-student interactions, students' social skills and classroom context.    British Educational Research Journal, 40(6): 986-1004. https://bera-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/berj.3131
Radmanesh, E., & Sadipour, I. (2107). The influence of social skills training on motivation and educational progress of female high school students of Tehran. Journal of School Psychology, 6 (2), 44-63. (Persian)http://jsp.uma.ac.ir/mobile/article_567.html?lang=en
Rakhshandeh, L., & Sobhi gharamaleki, N. (2022). Comparison of emotional expression, cognitive avoidance and social skills in students with and without specific learning difficulties. Journal of Learning Disabilities, 11(3), 62-75. (Persian)  [Doi: 10.22098/JLD.2022.7875.1844]
Rambaran, J.A., Hopmeyer, A., Schwartz, D., Steglich, C., Badaly, D., Veenstra, R. (2017). Academic functioning and peer influences: a short-term longitudinal study of network-behavior dynamics in middle adolescence. Child Development, 88(2): 523-543.  https://srcd.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/cdev.12611
Ranjbar, J., Tarkhan, M., Taher, M., Hossein Khanzadeh, A. A., & Isapour, M. (2015). The Effectiveness of Communication Skills Training on Self-Concept and Loneliness of Students with Hearing Damage. Journal of School Psychology, 4 (1),38-52. (Persian)  http://jsp.uma.ac.ir/article_324_4.html?lang=en                
Roh, H.S., Shin, J.U., Lee, J.W., lee, Y.W., Kim, T.W., Kim, J.Y., Park, M.R., Song, G.S., Seo, S.S. (2018). Effect of school based social skills training program on peer relationships. Psychiatry of children and adolescents, 29(1): 14-25.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7289483/
Saif, A. (2017). Modern educational psychology, psychology of learning and instruction. Tehran: Doran. (Persian)https://scirp.org/reference/referencespapers.aspx?referenceid=1287400
Saleh Sadgipour, B., Mahmoudian, M., & Salmanian, H. R. (2009). Investigating the effect of teaching the teachings of the Quran on improving social acceptance. Journal of Interdisciplinary Research of the Holy Qur'an, 1 (2), 17-26. (Persian)
Salimi, M. (2010). Comparing the academic achievement of popular and secluded students. Journal of Research in Curriculum Planning, (24), 119-130. (Persian) https://www.sid.ir/en/Journal/ViewPaper.aspx?ID=180953
Samari, A. A., & Lalifaz, A. (2005). Study of the Effectiveness of Life Skills Training on Family Stress and Social Education. Journal of Fundamentals of Mental Health, 7(25-26), 47-55. (Persian)https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=85190
Schwartz, D., Gorman, A.H., Nakamoto, J., & McKay, T. (2006). Popularity, social acceptance, and aggression in adolescent peer groups: Links with academic performance and school attendance. Developmental Psychology, 42(6), 1116. https://psycnet.apa.org/record/2006-20488-011
Sette, S., Hipson, W., Zava, F., Baumgartner, E., Coplan, R.J. (2018). Linking shyness with social and school adjustment in early childhood: the moderating role of inhibitory control. Early Education and Development, 1-16. [Doi:abs/10.1080/10409289.2017.1422230]
Sparrow, S.; Balla, D. & Cicchetti, D. (1984). Vineland Adaptive Behavior Scales: New York.
 Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2007). Using multivariate statistics (5th edn). Boston: Pearson Education.
Taghizadeh, A., Zare Bahramabadi, M., & Shafie Abadi A. (2014). The relationship of social desirability and educational self-efficacy with bullying behavior among female students of middle school in the city of Gonabad. Journal of Research and Health, 4(2), 721-727. (Persian)http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-334-1&slc_lang=fa&sid=1
Tobia, V., Riva, P., & Caprin, C. (2017). Who are the children most vulnerable to social exclusion? The moderating role of self-esteem, popularity, and nonverbal intelligence on cognitive performance following social exclusion. Journal of Abnormal Child Psychology, 45(4): 789-801.
Yahyazadeh, H., Arabgari, Z. (2015). The Relationship Between Teaching the Social Skills and Social Health of High School Girl Students in the 19th Region of Tehran. Journal of Social Work Research, 1 (4), 130-166. (Persian)
Zanden, P.J.A.C., Denessen, E., Cillessen, A.H.N., & Meijer, P.C. (2018). Domains and predictors of first-year student success: a systematic literature review. Educational Research Review, 23: 57-77.
Zare AlaMshiri, M., & Saber, S. (2017). Prediction of communication skills based on classroom psychosocial climate and social anxiety in high school students. Journal of Social Health, 4 (2), 127-136. (Persian)
Zarei, E., Heydari, H., Adli, M. (2013). The Relationship between Loneliness and Social Acceptance and the Academic Performance of Students. Journal of Life Science and Biomedicine, American Guidance Service, 3(2): 171-175. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.1054.6118&rep=rep1&type=pdf
Zorofi, M. (2013). The relationship between social acceptance and skill among students of Islamic Azad University of Shabestar. Journal of Sociological studies, 6 (19), 91-110. (Persian). https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=500173