اثربخشی بسته‌ی مداخله‌ای تنظیم هیجان‌های پیشرفت بر کاهش هیجان-های منفی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی

2 استادیار روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

پژوهش با هدف ساخت بسته مداخله­ای تنظیم هیجا­­ن­های پیشرفت و بررسی اثربخشی آن در کاهش هیجان­های منفی با استفاده طرح «پیش­آزمون، پس­آزمون، پیگیری با یک گروه گواه» اجراءگردید. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان رشته ریاضی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 4080 نفر است. در مرحله اول، با استفاده از نمونه­برداری تصادفی طبقه­ای 489 نفر و در مرحله دوم، 48 نفر از دانش­آموزانی­که در هیجان‌های منفی یادگیری نمره­های بالایی را به‌دست آورده بودند گزینش و به­طور ‌تصادفی در ‌دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش طی دو هفته و در شش جلسه، هر جلسه 90 دقیقه تحت آموزش متمرکز بر تنظیم هیجان قرارگرفت. سنجش هیجان‌های منفی با مقیاس­ هیجان مرتبط با یادگیری انجام شد. تفاوت میانگین هیجان­های منفی از طریق تحلیل کواریانس و آزمون t برای دو گروه مستقل تحلیل شد. نتایج نشان داد که اجراء بسته مذکور هیجان­های منفی (خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی) دانش­آموزان دبیرستانی را در مراحل پس­آزمون و پیگیری کاهش داده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of intervention package of regulate achievement emotions on reduce students negative emotions

نویسندگان [English]

  • B Sattari 1
  • H Pour Shahriar 2
  • O shokri 2
1 PhD Student of Educational Psychology, Shahid Beheshti University
2 PhD of psychology, Assistant Professor, Shahid Beheshti University
چکیده [English]

Aims study are design and construct intervention package of regulate achievement emotions and test of its effectiveness in reduce the negative emotions. The study was used "design of semi experimental research of pretest-posttest with follow up control group". The statistical community consisted of all mathematics high school students in 2014-2015 year academic in Ardabil city (N= 4080). In the first stage selected 489 students by use of "Classify random sampling". The second stage selected students with high negative emotions (n=48) and they were randomly assigned to two experimental and control groups. Training was performed in the experimental group for six sessions (three sessions a week and each it 90 minute) on all subjects. The Learning Related Emotions Scales was used. Data analyzed by covariance analysis and "t test for independent group". Results showed that package reduces negative emotions include anger, anxiety, shame, helplessness and boredom in high school students in post test and follow up stages.

کلیدواژه‌ها [English]

  • high school students
  • regulation of negative emotions
  • the control -value theory of achievement emotions
اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل. (1393). گزارش آماری دانش‌آموزان دبیرستانی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 94-93. گروه تحقیق و پژوهش.
ستاری، بهزاد. (1391). ساختار عاملی پرسش‌نامه هیجان­های پیشرفت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه روان‌شناسی معاصر. (ویژه نامه) (7)، 1592-1588.
ستاری، بهزاد؛ پورشهریار، حسین و شکری، امید. (1394). تحلیل عاملی تائیدی و همسانی درونی مقیاس­های هیجان مرتبط با یادگیری (LRES). فصلنامه اندازه­گیری تربیتی.  5 (20)، 53- 31.
زارع، حسین و امیرپور، برزو. (1391). مقایسه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در دانش­آموزان راست برتر و چپ برتر، جنسیت و ماه تولد. ارمغاندانش،مجلهعلمیپژوهشیدانشگاهعلومپزشکییاسوج. 3 (17)، 232-225.
کدیور، پروین؛ فرزاد، ولی الله؛ کاوسیان، جواد و نیکدل، فریبرز. (1388). رواسازی پرسش‌نامه هیجان‌های تحصیلی پکران. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 8 (32)، 38- 7.
Carver, C. S., Scheier, M. F. (1989). Expectancies and coping: From test anxiety to pessimism. In R. Schwarzer, H. M. Van der Ploeg, & C. D. Spielberger (Eds.), Advances in testanxiety research, (Vol. 6, pp. 3-11). Lisse, Netherlands: Swets & Zeitlinger.
Cole, P. M., Martin, S. E., & Dennis, T. A. (2004). Emotion regulation as a scientific construct: Methodological challenges and directions for child development research. Child Development, 75, 317–333.
Eisenberg, N., & Morris, A. S.(2002).Children’s emotion-related regulation. In H. Reese & R. Kail (Eds.), Advances in child development and behavior (Vol. 30, pp. 189–229). San Diego, CA: Academic Press.
Ferenzel, A., Pekrun, R., & Goetz, T. (2007). Girls and mathematics —A “hopeless” issue? A control-value approach to gender differences in emotions towards mathematics. European Journal of Psychology of Education. 22(4), 497-514.
General administration of  Ardabil province education. (2015). A statistical report high school students  Ardabil city in 2014-2015 academic year. Research  group. (Persian).
Goetz, T., Pekrun, R., Hall, N., & Haag, L. (2006). Academic emotions a social-cognitive perspective: Antecedents and domain specificity of students, affect in the context of Latin instruction. British Journal of Educational Psychology, 76, 289-308.
Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 3–26). New York: Guilford Press.
Haga, S. M., Kraft, P., & Corby, E-M. (2009). Emotion regulation: Antecedents and well-Being outcomes of cognitive reappraisal and expressive suppression in cross-cultural samples. Journal of Happiness Stud, 10, 271–291.
Lazarus, R.S. (1999). Stress and emotion: A new synthesis. New York: Springer.
Kadivar, P., Farzad, V., Kavosian, J,. Nikdel, F. (2010). Validation of  Pekrun achievement emotional questionnaire.  Innovation in education. 32(8), 7- 38. (Persian).
Meltzer, L.(Ed.).(2010). Promoting Executive Function in the Classroom (pp. 175-201): The Guilford Press.
Pekrun, R., Frenzel, A. Goetz, T. & Perry, R. (2007). The control- value of achievement emotions: An integrative approach to emotions in education. In P.A. Shutz, & R. Pekrun, (Eds.). Emotion in Education (pp.13-36). San Diego, CA: Academic Press.
Pekrun, R., Goetz, T., & Perry, R.P. (2005). Achievement Emotions Questionnaire (AEQ), Users manual. Munich, Germany: Department of psychology, University of Munich.
Sattari, B., pourshahriar, H., shokri, O. (2016). The confirmatory factor analysis and internal consistency of Learning-Related Emotion Scales (LRES). Educational measurement,  20 (6), 31-53. (Persian).
Sattari, b. (2013). The factor structure of achievement emotional questionnaire in students. Contemporary psychology,  7 (suppl.), 1588-1592. (Persian).
Solberg Nes, L., Roach, A. R., & Segerstrom, C. S. (2009). Executive Functions, Self-Regulation, and Chronic Pain: A Review. Ann. Beha, 37, 173-183.
Stein, J. (2010). Emotional self-Regulation a critical component of executive function. In L. Meltzer (Ed.), Promoting Executive Function in the Classroom (pp. 175-201). The Guilford Press.
Tamers, L. T., Janick, D., & Helgeson, V.S. (2002). Sex differences in copying behavior: A meta analytic review and examination of relative copying. Personality and Social Psychology Review, 6(1), 2-30.
Weiner, B. (1985). An attribution theory of achievement motivation and emotion. Psychological Review, 92, 548–573.
Zare, H., Amirpour, B. (2012). Cognitive emotion regulation strategies among left and right –handed students: gender and month of birth. Armaghane danesh, 17 (3), 225-232. (Persian).
Zeidner, M. (2007). Test Anxiety in Educational Contexts: Concepts, findings, and future directions. In P. A. Schutz, R. Pekran (Eds.), Emotion in Education (pp. 165-184). San Diego, CA: Academic Press.
Zeidner, M., & Matthews, G. (2005). Evaluative anxiety. In A. Elliot & C. Dweck (Eds.), Handbook of competence and motivation (pp. 141-166). New York: Guilford Press.