هم‌سنجی اثر بخشی آموزش خود دسوزی شناختی و تنظیم هیجان بر خود تنظیمی انگیزشی و کارکرد اجتماعی و انطباقی دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی ، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.

2 استادیار گروه روانشناسی، واحد اراک ، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.

3 مربی گروه روانشناسی، واحد اراک ، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی هم‌سنجی اثر بخشی آموزش خود دسوزی شناختی و تنظیم هیجان بر خود تنظیمی انگیزشی و کارکرد اجتماعی و انطباقی دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب شهر تهران اجرا شد.
روش‌ها: نمونه آماری شامل 81 نفر بود که به روش نمونه در دسترس انتخاب و در قالب سه گروه آزمایش اول (28نفر)، آزمایش دوم(25نفر) و گواه(28نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. این پژوهش از نوع پژوهش­های نیمه آزمایشی در قالب طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه می باشد. برای سنجش از سه پرسشنامه استاندارد خودتنظیمی انگیزشی، کارکردهای اجتماعی و انطباقی و اضطراب بک استفاده شد. متغیرهای مستقل نیز در قالب دو پروتکل آموزشی تدوین و در گروه آزمایش اول و دوم اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس چندگروهی استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش خود دلسوزی شناختی بر خود تنظیمی انگیزشی دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب اثر بخشی ندارد (05/0P<)، آموزش خود دلسوزی شناختی بر کارکرد اجتماعی و انطباقی، دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب اثر بخشی دارد (01/0P>)، آموزش تنظیم هیجان بر خود تنظیمی انگیزشی دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب اثر بخشی دارد (01/0P<)، آموزش تنظیم هیجان بر کارکرد اجتماعی و انطباقی، دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب اثر بخشی دارد (01/0P<)، آموزش تنظیم هیجان بر خود تنظیمی انگیزشی دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب نسبت به آموزش خود دلسوزی شناختی اثربخشی بیشتری دارد (01/0P>) و بین میزان اثربخشی آموزش خود دلسوزی شناختی و تنظیم هیجان بر کارکرد اجتماعی و انطباقی دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب تفاوت معناداری وجود ندارد  (05/0> P).
نتیجه‌گیری:  می توان از دو روش آموزش خوددلسوزی شناختی و تنظیم هیجان برای ارتقای  خود تنظیمی انگیزشی و کارکرد اجتماعی و انطباقی دانش آموزان مبتلا به اضطراب  استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluating the effectiveness of cognitive self-compassion and emotion regulation training on motivational self-regulation and social and adaptive functioning of female students with anxiety

نویسندگان [English]

  • Nasrin Asareh 1
  • zabih pirani 2
  • Firoozeh Zangeneh Motlagh 3
1 PhD Student in Psychology, Department of Psychology, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
3 Instructor of Psychology Department, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
چکیده [English]

Objective: The aim study was conducted with the aim of evaluating the effectiveness of cognitive self-compassion and emotion regulation training on motivational self-regulation and social and adaptive functioning of female students with anxiety in Tehran.
Methods: The statistical sample consisted of 81 people who were selected by available sampling method and were examined in the form of three groups: the first experiment (28 people), the second experiment (25 people) and the control group (28 people). This research is a type of semi-experimental research in the form of a pre-test and post-test design with a control group. Three standard questionnaires of motivational self-regulation, social and adaptive functions and Beck's anxiety were used to measure. Independent variables were developed in the form of two educational protocols and implemented in the first and second experimental groups. Multigroup covariance analysis was used to analyze the data.
Results:  The results showed that cognitive self-compassion training has no effect on the motivational self-regulation of female students with anxiety (P < 0.05), cognitive self-compassion training has an effect on the social and adaptive function of female students with anxiety (P 0.01) >), emotion regulation training is effective on motivational self-regulation of female students with anxiety (P<0.01), emotion regulation training is effective on social and adaptive functioning of female students with anxiety (P<0.01) Emotion regulation training on motivational self-regulation of female students with anxiety is more effective than cognitive self-compassion training (P>0.01) and between the effectiveness of cognitive self-compassion training and emotion regulation on the social and adaptive functioning of female students with anxiety. There is no significant difference between anxiety (P>0.05).




Conclusion:  Two methods of teaching cognitive self-compassion and emotion regulation can be used to improve motivational self-regulation and social and adaptive functioning of students with anxiety

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive self-compassion
  • Emotion regulation
  • Motivational self-regulation
  • Social and adaptive function
  • Anxiety
آذریان، رضا ؛ جاجرمی محمود ،  مهدیان، حسین  .(1399). مقایسه اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی و تنظیم هیجان بر معنای تحصیلی و سازگاری تحصیلی، مجله پژوهش در نظام های آموزشی تابستان 50،  483 -494. [Doi:10.22034/jiera.2020.212497.2176]
اسمعیلی، سحر؛ پناه علی، امیر و اقدسی، علی نقی .(1399). مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و آموزش مهارت‌های بین فردی بر شایستگی روانی-اجتماعی دانشجویان آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران ارومیه، مجله آموزش و ارزشیابی ، 50، 35 – 58.
باقری نیا ح، یمینی م، جوادیلمی ل، نورادی تی. مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و درمان مبتنی بر ذهن آگاهی در بهبود تنظیم شناختی هیجان در اختلال افسردگی اساسی. ارمغان دانش. 2015; 20 (3): 210-219.    http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-626-fa.html
خسروی ش. بررسی اپیدمیولوژیک اختلالات روانی در جمعیت بالای 15 سال روستایی و شهری بروجن. جی شهرکرد دانشگاه علوم پزشکی. 2013; 4 (4): 31-9. http:/78.39.35.44/article-1-573-fa.html
خلج زاده، مهدیه و هاشمی، نظام .(1398).اثربخشی آموزش خود شفقت ورزی بر ادراک شایستگی و انعطافپذیری روان‌شناختی دختران بد سرپرست، فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 15(54)، 32-1 .[Doi:10.22054/jep.2020.47123.2785]
دادستان، پریرخ (۱۳۹۶). روان‌شناسی مرضی تحولی- جلد اول : از کودکی تا بزرگسالی، تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
دانا، امیر؛ سبزی، امیرحمزه؛ و گوزل زاده، المیرا. (1396). تأثیر نوع برنامه‌ریزی ورزشی بر عملکرد اجتماعی و انطباقی دختران دبیرستانی. مطالعات مدیریت ورزشی، ۹ (42)، 92-73.[Doi:10.22089/smrj.2017.2512.1511]
رضوانی، مرجان و سجادیان، ایلناز .(1395). پژوهشی با عنوان نقش میانجی شفقت خود در تأثیر ویژگی‌های شخصیتی بر عملکردهای روان‌شناختی مثبت در دانشجویان دختر شهر اصفهان، پژوهشنامه روان‌شناسی مثبت، 4(51). [Doi:10.22108/ppls.2018.105034.1222]  
رییسی، حمیرا و فرامرزی، سارا .(1398). اثربخشی آموزش خودشفقتی بر عزت نفس، تنظیم هیجان و افکار اضطرابی کودکان 81 تا 81 ساله دارای اختالل افسردگی شهرکرد ، نشریه پرستاری کودکان، شماره9، 5 دوره، بهار.   http://jpen.ir/article-1-279-fa.html                  
سلطانی، متین؛ نریمانی، محمد و موسی‌زاده، توکل. (1401). بررسی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر سازگاری اجتماعی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 12(2)، 34-45.[Doi:10.22098/jld.2023.12017.2055]
صادقیان ع، مهناز م.ک. و گرجی س. بررسی وضعیت سلامت روان دانش‌آموزان دختر دبیرستانی شهر همدان. دانشگاه علوم پزشکی همدان،‌ 2016; 17 (3): 39-45.http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-265-fa.html
صدری دمیرچی، اسماعیل؛ اسدی شیش هگران، سارا و اسماعیلی قاضی ولویی، فریبا .(۱۳۹۶). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر تنظیم شناختی هیجان، احساس تنهایی و صمیمیت اجتماعی زنان دارای همسر معتاد، صمیمیت اجتماعی زنان دارای همسر معتاد. فصلنامه مددکاری اجتماعی، ۵ (۲)، 37-46.http://socialworkmag.ir/article-1-128-fa.html
عباسی، مسلم؛ درگاهی، شهریار؛ پیرانی، ذبیح و بنیادی، فرزانه .(1394). نقش تعلل‌ورزی و خودتنظیمی انگیزشی در پیش‌بینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان، مجله ایرانی، موزش در علوم پزشکی، ۱۵(23)،170-160.http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3624-fa.html
عزتی بابی، مریم؛ آقاجانی، سیف‌اله. (1401). مقایسه اضطراب اجتماعی با رفتار قلدری - قربانی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 12(1)،62-72. [Doi:10.22098/jld.2022.7793.1837]
قنبریان، مهدیه .(1396). اثربخشی تنظیم هیجان بر عملکرد اجتماعی و جرأت‌ورزی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهر تبریز، فصلنامه پژوهش های نوین روان‌شناختی،  ۴۷ .https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_7009.html?lang=fa
کاپلان، هارولد؛ سادوک، بنجامین(2015). خلاصه روانپزشکی، ترجمه نصرت الله پور افکاری(1394)، تبریز : ذوقی.
محمدی، محبی، دهقانی و قاسم‌زاده .( 1395). همبستگی خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب یادگیری در دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، مجله دانشگاه علوم پزشکی قم.[Doi:10.29252/qums.12.12.89]
میکائیلی، نیلوفر؛ سلمانی، علی و شارعی، آیسان. (1402). تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بر انسجام / سازش‌یافتگی خانواده و راهبردهای مقابله‌ای در والدین دانش‌آموزان دختر دارای ناتوانی‌های یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 13(1)، 42-56.
موحدی راد، نرجس خاتون؛ جوادی، حجت اله؛ احمدی، مریم؛ فخارمقدم، فاطمه؛ اکبریان، مهدی و مالمیر، عیسی .(۱۳۹۱). مقایسه شیوع اضطراب آشکار در بین دانش‌آموزان دارای ویژگی های جمعیت شناختی مختلف، مجله : آموزش و ارزشیابی 17، 134-150
موسوی، سیده فاطمه؛ حسینی، نرگس السادات و اخوان تفتی مهناز. (1402). چالش‌های تنظیم هیجان و پیامدهای ناشی از آن در روابط بین‌فردی کودکان دارای ناتوانی‌های یادگیری: مطالعۀ کیفی. مجله ناتوانی‌های یادگیری،  13(2)، 60-74. [Doi:10.22098/JLD.2024.14230.2136]
نوری، حمید رضا .(1397). شفقت و ذهن آگاهی: : نگاهی نو به چالش های زندگی. تهران: انتشارات کیان افراز.
Arch, J.,Brown, K. W.,Derek J.D.,Landy, L.N.,Brown,K.D& Laudenslager, M. L. (2014).Self-compassion training modulates alpha-amylase, heart rate variability, and subjective responses to social evaluative threat in women. Psychoneuro–endocrinology, 42: 49–58. [Doi:10.1016%2Fj.psyneuen.2013.12.018]
Bennett-Goleman, T. (2001). Emotional alchemy: How the mind can heal the heart. New York: Three Rivers Press.
Bluth K, Eisenlohr-Moul TA.(2017). Response to a mindful self-compassion intervention in teens: A within-person association of mindfulness, self-compassion, and emotional well-being outcomes. Journal of Adolescence. 1;57:108-18. [Doi:10.1016/j.adolescence.2017.04.001]
Brenner, E., & Salovey, P. (1997). Emotion regulation during childhood: Developmental, interpersonal, and individual considerations. In P. Salovey & D. Sluyter (Eds.), Emotional literacy and emotional development (pp. 168–192). New York: Basic Books.
Brown, L., Bryant,C., Brown, V M., Judd, K. (2017)Self-compassion weakens the association between hot flushes and night sweats and daily life functioning and depression,Journal of Maturitas.78:298-303.
Chang, C. Y. (2003). A study of the relationship between college students academic performance and cognitive style, metacognition, motivational and self-regulation factors. Educational psychology, 24, 145- 161.
Choi,Y. M. ,Lee, D & Lee, H.K. (2014).The Effect of Self-compassion on Emotions when Experiencing a Sense of Inferiority Across Comparison Situations.Procedia - Social and Behavioral Sciences,114: 949–953.42. [Doi:10.1016/j.sbspro.2013.12.813]
Crowe, L. M., Beauchamp, M. H., Catroppa, C., & Anderson, V. (2011). Social function assessment tools for children and adolescents: A systematic review from 1988 to 2010. Clinical Psychology Review, 31(5), 767–85. [Doi:10.1016/j.cpr.2011.03.008]
Diefendorff JM, Richard EM, Yang J. Linking emotion regulation strategies to affective events and negative emotions at work. Journal of Vocational Behavior. 2008; 73(20): 498–508. [Doi:10.1016/j.jvb.2008.09.006]
Dignath C, Buettner G, Langfeldt HP. How can primary school students learn self-regulated learning strategies most effectively?: A meta-analysis on self-regulation training programmes. Educational Research Review. 2008; 3(2): 101-129. [Doi:10.1016/j.edurev.2008.02.003]
Ezzatibabi, M., & Aghajani, S. (2022). Comparison of social anxiety with bullying – victim behavior in students with and without learning disability. Journal of Learning Disabilities, 12(1), 62-72. (Persian) [Doi:10.22098/jld.2022.7793.1837]
Fredrickson B.L. (2001). The role of positive emotions in positive Psychology : The broaden and Build theory of positive emotions. American psychologist, 56, 218-226. [Doi:10.1037/0003-066X.56.3.218]
Germer C, & Neff K. (2019). Teaching the mindful self-compassion program: A guide for professionals. Guilford Publications.
Gilbert, P. (2017). Exploring Compassion Focused Therapy in forensic settings: An evolutionary and social-contextual approach. In Individual Psychological Therapies in Forensic Setting. 73-98. Rutledge.
Gross JJ. Handbook of Emotion Regulation. New York: Guilford Publications. 2015
Isra A, Haseena B, Reem A, Reem A. (2009).Cognitive emotions: Depression and anxiety in medical students and staff. J critical care;, 24: 1-18. [Doi:10.1016/j.jcrc.2009.06.003]
John OP, Gross JJ. Healthy and unhealthy emotion regulation: personality processes, individual differences, and life span development. 2004; 72(6):1301–33. [Doi:10.1111/j.1467-6494.2004.00298.x]
Kendeli  Roselyne : (2016) lhaching life skills, curriculum in primary schools in LURAMBI Divisiion KAKAMEGA COUNTY KENYA.
Kim, S. R., & Lee, S. M.(2017). Resilient college students in schoolto- work transition. International Journal of Stress Management, 51(2), 214-227. [Doi:10.1037/STR0000060]
Leary, M. R., Tate, E. B., Adams, C. E., Allen, A. B., & Hancock, J. (2007). Self-compassion and reactions to unpleasant self-relevant events: The implications of treating oneself kindly. Journal of Personality and Social Psychology, 92, 887–904.
McLean, L., Steindl, S. R., & Bambling, M. (2018). Compassion-Focused Therapy as an intervention for adult survivors of sexual abuse. Journal of child sexual abuse, 27(2), 161-175. [Doi:10.1080/10538712.2017.1390718]
Mikaeili, M., Salmani, A., & Sharei, A. (2023). The effect of communication skills training on family adaptability / cohesion and coping strategies in parents of female students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 13(1), 42-56. (Persian) [Doi:10.22098/jld.2023.13976.2126]
Min, J.A., Yu, J.J., Lee, C.U & Chae, J.H. (2013). Cognitive emotion regulation strategies contributing to resilience in patients with depression and/or anxiety disorders. Journal of Comprehensive Psychiatry 54(8), 1190–1197. [Doi:10.1016/j.comppsych.2013.05.008]
Mousavi, S. F., Hosseini, N. S., & Akhavan Tafti, M. (2024). Challenges of Emotion Regulation and Its Outcomes in Interpersonal Relationships of Children with Learning Disabilities: A Qualitative Study. Journal of Learning Disabilities, 13(2),60-74. (Persian) [Doi:10.22098/JLD.2024.14230.2136]
Neff KD, Germer CK.(2013). Self-Compassion Program. J Clin Psychol; 69 (1): 28–44. [Doi:10.1002/jclp.21923]
Neff, K. D. (2016). The self-compassion scale is a valid and theoretically coherent measure of self-compassion. Mindfulness, 7(1), 264-274. [Doi:10.1007/s12671-016-0560-6]
Neff, K. D., & Beretvas, S. N. (2012).The role of self-compassion in romantic relation nships.Self and Identity.iFirst article.1-12.
Neff, K. D., & McGeehee, P. (2010). Self Compassion and psychological resilience among adolescents and young adults. Self and Identity, 9, 225-240. [Doi:10.1080/15298860902979307]
Perez-Blasco, J., Sales, A., Meléndez, J. C., & Mayordomo, T. (2016). The effects of mindfulness and self-compassion on improving the capacity to adapt to stress situations in elderly people living in the community. Clinical Gerontologist, 39(2), 90-103. [Doi:10.1080/07317115.2015.1120253]
Petersen, L.(2014). Self-compassion and self-protection strategies: The impact of self-compassion on the use of self-handicapping and sandbagging.Personality and Individual Differences, 56:133–138. [Doi:10.1016/j.paid.2013.08.036]
Price, C. S., Spence, Sh., Sheffield, J., & Donovan, C. (2002). The development and psychometric properties of a measure of social and adaptive functioning for children and adolescents. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 31(1), 111-22. [Doi:10.1207/s15374424jccp3101_13]
Rubin-Falcone, H., Weber, J., Kishon, R., Ochsner, K., Delaparte, L., Dore, B., Zanderigo, F., Oquendo, M.A., Mann, J.J., & Miller, J.m. (2018). Longitudinal effects of cognitive behavioral therapy for depression on the neural correlates of emotion regulation. Journal of Psychiatry Research, 271(4)82–90. [Doi:10.1016/j.pscychresns.2017.11.002]
Saxena P, Dubey A, Pandey R. Role of Emotion Regulation Difficulties in Predicting Mental Health and Well-being. J Proj Psy & Ment Health. 2011; 18(2): 147- 54.
Schanche,E ., Stiles,T. C.,McCullough,L., Svartberg,M& Nielsen, G. H. (2011). The Relationship Between Activating Affects, Inhibitory Affects, and Self-Compassion in Patients With80 Cluste r.C. Personality Disorders Psychotherapy: Theory /Research/ Practice/ Training. 48(3): 293-303. [Doi:10.1037/a0022012]
Soltani, M., Narimani, M., & Mousazadeh, T. (2023). Effectiveness of Teaching Self-regulation Strategies on Social Adaptation and Visual-Motor Coordination of Students with Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(2),34-45. (Persian) [Doi:10.22098/jld.2023.12017.2055]
Sparrow, S. S., Cicchetti, D. V., & Balla, D. A. (2005). Vineland adaptive behavior scales (2nd Ed.,1-16). New York: American Guidance Service.
Terry, M. L., & Leary, M. R. (2011). Self-Compassion, Self-Regulation and Health. Self and Identity, 10(3), 352-362. [Doi:10.1080/15298868.2011.558404]
Webb TL, Gallo I, Schweiger M, Eleanor G, Peter M, Sheeran P. Effective regulation of affect: An action control perspective on emotion regulation. EUROPEAN REVIEW OF SOCIAL PSYCHOLOGY. 2012; 23: 143–18. [Doi:10.1080/10463283.2012.718134]
Wolters CA. Understanding procrastination from a self-regulated learning perspective. Journal of Educational Psychology.2003; 95(1): 179-187. [Doi:10.1037/0022-0663.95.1.179]
Wolters GA. The relation between high school students, motivational and their use of learning strategies, effort, and classroom. Learning and Individual Differences.1999; 11(3): 281-299. [Doi:10.1016/S1041-6080%2899%2980004-1]
Wren AA, Somers TJ, Wright MA, Goetz MC, Leary MR, Fras AM, Huh BK, Rogers LL, Keefe FJ. (2012). Self-compassion in patients with persistent musculoskeletal pain: relationship of self-compassion to adjustment to persistent pain. Journal of pain and symptom management. 2012 Apr 1;43(4):759-70. [Doi:10.1016/j.jpainsymman.2011.04.014]
Wrener AA, Somers TJ, Wright MA, Goetz MC, Leary MR, Fras AM, etal. (2012). Self compassion in patients with persistent musculoskeletal pain: relationship of self-compassion to adjustment to persistent pain. J Pain Symptom Manage, 43(4): 759-70.
Yeates, K. O., Bigler, E., Dennis, M., Gerhardt, C., Rubin, K., Stancin, T., Taylor, H. G., & Vannatta, K. (2007). Social outcomes in childhood brain disorder: A heuristic integration of social neuroscience and developmental psychology. Psychological Bulletin, 133(3), 535−56. [Doi:10.1037/0033-2909.133.3.535]