الگوی ساختاری ارتباط میان سبک‌های دلبستگی ناایمن و علائم افسردگی در دانش‌آموزان: نقش میانجی ‏کمال‌گرایی ‏

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

2 دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

10.22098/jsp.2024.14161.5738

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی‌گری کمالگرایی در ارتباط بین سبک‌های دلبستگی ناایمن با نشانه‌های افسردگی انجام شد. ‏
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود و الگوی پیشنهادی روابط در پژوهش با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری مورد ‏ارزیابی قرار گرفت. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر را دانش‌آموزان مقطع دوم دبیرستان شهرستان دلیجان در سال تحصیلی 1401-1402 تشکیل ‏داده بودند. 550 دانش‌آموز به شیوه‌ی نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شد. برای گردآوری داده‌ها از ابزارهای پرسشنامه سبک دلبستگی ‏‏(کولینز و رید، 1990)، پرسشنامه کمالگرایی (هویت و فلت، 1991) و زیر مقیاس افسردگی در پرسشنامه‌ی ۲۱ سوالی داس (لاویبوند و ‏لاویبوند، ۱۹۹۵ ) استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که مدل ساختاری ارائه شده در پژوهش با داده‌های گرداوری شده برازش دارد و رابطه‌ی ‏مستقیم افسردگی با دلبستگی اجتنابی، دلبستگی دوسوگرا و کمال گرایی مثبت (001/0 ‏p =‎‏) است. همچنین رابطه‌ی غیرمستقیم افسردگی و ‏سبک های دلبستگی اجتنابی (002/0 ‏p =‎‏) و دوسوگرا (001/0 ‏p =‎‏) با میانجی‌گری کمال‌گرایی معنی‌دار بود.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از ‏پژوهش حاضر نشان داد که کمال‌گرایی در رابطه‌ی بین سبک‌های دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا با افسردگی نقش میانجی دارد. بنابراین ‏می‌توان با آموزش و افزایش آگاهی والدین، دانش‌آموزان و مسئولین آموزشی در حیطه‌ی کمال‌گرایی ناکارآمد و سبک‌های دلبستگی ‏آسیب‌زا کیفیت روابط بین فردی را بهبود بخشید. یافته‌های این پژوهش همچنین با تأکید بر نقش میانجی‌گری کمال‌گرایی در زمینه‌های ‏آسیب‌شناسی روانی و طراحی برنامه‌های درمانی نیز کمک‌کننده خواهد بود. ‏

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Structural pattern of Relationship between‏ ‏Insecure Attachment Styles and‏ ‏Depression ‎Symptoms‏ ‏in Students: Mediating Role of Perfectionism

نویسندگان [English]

  • Zahra Sadat Hosseini 1
  • mahmoud najafy 2
1 PhD Student in psychology, Department of Clinical Psychology, Semnan University, Semnan, Iran
2 Associate Professor, Department of Clinical Psychology, Semnan University, Semnan, Iran
چکیده [English]

Aim: The primary objective of this study was to explore the mediating role of perfectionism in the ‎connection between Insecure attachment and depression symptoms.‎‏ ‏
Method: In the current research, a ‎descriptive and correlational approach was employed, and the proposed model introduced within the study was ‎assessed through the application of structural equation modeling‏.‏‎ The statistical population for this study ‎comprised second-grade high school students from Delijan city, enrolled in the 1401-1402 academic year. A ‎total of 550 students were selected using random cluster sampling. Data collection for this study incorporated ‎multiple instruments, including the attachment scale (Collins and Reed, 1990),‎‏ ‏perfectionism scale ‎‎(Hewitt‏ ‏and Flett, 1991), and the depression subscale of DASS-21 (Lovibond & Lovibond, 1995).
Result: The ‎results indicated that the structural model presented in this research fits the collected data. There was a direct ‎positive relationship between depression and avoidant attachment, anxious attachment, and perfectionism‏ ‏‎(p = ‎‎0/001). Furthermore, the indirect relationship of depression with avoidant attachment‏ ‏‎(p = 0/002) and anxious ‎attachment‏ ‏‎(p = 0/001)‎‏ ‏mediated by perfectionism, was also significant.‎‏ ‏
Conclusion: The findings highlighted ‎the mediating role of perfectionism in the relationship between avoidant and anxious attachment styles‏ ‏with ‎depression. Consequently, enhancing the quality of interpersonal relationships could be achieved through ‎educational initiatives aimed at increasing awareness among parents, students, and educational authorities ‎regarding ineffective perfectionism and detrimental attachment styles. Moreover, these research outcomes ‎hold potential significance in the realms of psychopathology and the development of treatment protocols, ‎particularly by emphasizing the intermediary influence of perfectionism.‎

کلیدواژه‌ها [English]

  • Depression
  • attachment style
  • perfectionism