آزمند، م.، و قاسمیراد، م. (۱۳۹۲). فصلنامه رشد آموزش پیش دبستانی، پیاپی 18 (بهار).
آقازاده، ا. (۱۳۸۵). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: انتشارات سمت.
ایران نژاد، پ.، فریده تهرانی، ف. (1400). مقایسه تطبیقی برنامه آموزش پیش از دبستان ایران و کره جنوبی. فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی، ۲ (۲) ، ۶۱-۴۷.
بسامی، ر.، هراتی، ا.، علوی پویا، ر.، و اسلامی مهر، ص. (1403). دفتر راهنمای فعالیت های انجمن اولیا و مربیان مدارس داخل و خارج از کشور سال تحصیلی 1404-1403. انجمن اولیا و مربیان. چاپ سی و چهارم.
بهرامیپور، ف.، کاظمیانمقدم، ک.، و هارونرشیدی، هـ. (۱۴۰۴). اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر ادراک خود، کفایت اجتماعی و تابآوری کودکان با اختلال یادگیری.
فصلنامه ناتوانیهای یادگیری، ۱۵(۱)، ۲۵–۴۲. [
DOI: 10.22098/jld.2025.15782.2194]
رسول بهی، ش.، خسروی، د.، و بهادر، ح. (1395). بررسی تطبیقی نظام آموزشی ایران و ترکیه. کنفرانس جهانی روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی در آغاز هزاره سوم.
صافی، ا. (1396). چالش های عمده نظام راهنمایی و مشاوره در آموزش وپرورش ایران. فصلنامه رشد آموزش مشاور مدرسه، 46.
صبوری خسروشاهی، ح. (1388). آموزش و پرورش در عصر جهانی شدن؛ چالش ها و راهبردهای مواجهه با آن. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی. 1(1). 153-196.
عصاره، ع. (۱۳۸۹). مطالعات تطبیقی آموزشوپرورش دوره اول متوسطه در کشورهای منتخب. انتشارات یادواره کتاب.
فرجاد، م. ع. (1390). کتاب آموزش و پرورش تطبیقی (جلد اول و دوم). ناشر: رشد.
گلدانی، م.، و مؤمنی، ف. (1402). تأثیر نحوۀ هزینه کرد دولت ها در آموزش و پرورش، بر شاخص توسعه انسانی (مقایسه تطبیقی ایران با کشورهای OECD). مطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل، 6(1)، 79-105.
میرکمالی، س. م. (1378). تفکر خلاق و باروری آن در سازمانهای آموزشی. مجله روان شناسی و علوم تربیتی. 4(2).
نصیریان، م. (1402). بررسی ارتباط والدین با مدارس و نقش آن در تربیت رسمی و عمومی دانش آموزان. بندرعباس: دومین همایش علمی پژوهشمند.
نظرزاده گیگلو، س.، علائی، س.، محسنپور قرهقاسملو، س.، و سلحشور کورعباسلو، ا. (۱۴۰۳). اثربخشی غنیسازی روابط درونخانوادگی (با مشارکت والدین) بر مهارتهای اجتماعی و نارسایی هیجانی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص.
فصلنامه ناتوانیهای یادگیری، ۱۴(۲)، ۴۵–۶۲. [
DOI: 10.22098/jld.2024.12978.2096]
وفادار، ص.، و جوان بخت اول، ج. (1383). انجمن اولیا و مربیان، ساختار، وظایف و مسئولیت ها. تهران: انجمن اولیا و مربیان.
هاشمی، ط.، و جورکش، ف.، و قلتاش، ع.، و ماشینچی، ع. ا. (1402). مطالعات تطبیقی در برنامه درسی (ایران و کره جنوبی)، دومین همایش علمی پژوهشمند، بندرعباس. https://civilica.com/doc/1687416
Anastasiou, S., & Papagianni, A. (2020). Parents’, teachers’ and principals’ views on parental involvement in secondary education schools in Greece.
Education Sciences, 10(3), 69. [
DOI: 10.3390/educsci10030069]
Aypay, A. (2016). Parental involvement in school: A test of Hoover-Dempsey and Sandler’s model among Turkish parents.
Educational Sciences: Theory & Practice, 16 (3), 827-852. [
DOI: 10.1016/j.childyouth.2010.12.016]
Bahramipour, F., Kazemian Moghadam, K., & Haroon Rashidi, H. (2025). The effectiveness of self‑regulation training on self‑perception, social competence, and resilience in children with learning disabilities.
Journal of Learning Disabilities, 15(1), 25–42. (Persian) [
DOI: 10.22098/jld.2025.15782.2194]
Bermeo, E. (2014). South Korea’s successful education system: lessons and policy implications for Peru.
Korean Social Science Journal. 41. 135-151. [
DOI: 10.1007/s40483-014-0019-0]
Boon, C., Eckardt, R., Lepak, D. P., & Boselie, P. (2018). Integrating strategic human resource management.
The International Journal of Human Resource Management, 29(1), 34-67.
[DOI:10.1080/09585192.2017.1380063]
Bray, M., Adamson, B., & Mason, M. (Eds.). (2014). Comparative education research: Approaches and methods (2nd ed.). Springer.
Byun, S. Y., Schofer, E., & Kim, K. K. (2012). Revisiting the role of cultural capital in East Asian educational systems: The case of South Korea.
Sociology of Education, 85 (3), 219-239. [
DOI: 10.1177/0038040712447180]
Çelenk, S. (2018). Parental involvement in Turkish primary schools: A qualitative study. International Journal of Educational Research, 87, 1-10.
Choi, M. (2022). Digital Parent-School Communication in Korea: The Case of KakaoTalk. Asian Journal of Education, 33(4), 78-95.
Choi, Y., & Kim, Y. (2018). Parental involvement and students’ cognitive outcomes in Korea: Focusing on private tutoring. Asia Pacific Education Review, 19 (3), 325-337.
Coşkun, B., and Katıtaş, S. (2021). Parental involvement in secondary education: Perceptions and potential barriers.
African Educational Research Journal, 9(2), 418-433. [
DOI: 10.30918/AERJ.92.21.050]
Coşkun, B., Katitaş, S., & Karadaş, H. (2022). The relationship between faculty members’ organizational support perceptions and personal growth initiative levels, the mediating role of general self-efficacy.
International Journal of Modern Education Studies, 6(2), 400–422. [
DOI: 10.51383/ijonmes.2022.226]
Epstein, J.L., M.G. Sanders, B.S. Simon, N. Salinas and F.L. Van Voorhis (2002). School, Family and Community Partnerships, 2nd Edition, California: Corwin Press.
Ghasemi, V., & Burhan, N. F. (2014). The impact of parental involvement on academic achievement: A case study in Iran. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 3 (4), 1-12.
Gökçe, F. (2015). Parental involvement in school activities in Turkey: A systematic review. International Journal of Progressive Education, 11 (3), 73-85.
Ha, J. C., & Lee, J. W. (2022). Realization of a sustainable high-performance organization through procedural justice: The dual mediating role of organizational trust and organizational commitment.
Sustainability, 14(3), 1259.
[DOI:10. 3390/su14031259]
Hapsari, E. W., Sudarman, S., & Utami, S. (2023). Sources of students errors in EFL writing in Indonesia.
Journal of Academia in English Education, 3(2), 141-160.
[DOI: 10.32505/jades.v3i2.4678]
Hosseini, S. A., & Asadzadeh, H. (2018). The effect of parental involvement on students' academic achievement in Iran: A meta-analysis. Journal of School Psychology, 6 (1), 1-15.
Huang, X., Gao, L., Xiao, J., Li, L., Shan, X., Chen, H., Chai, X., Duan, X. (2024). Family environment modulates linkage of transdiagnostic psychiatric phenotypes and features in the developing brain. Biological Psychiatry:
Cognitive Neuroscience and Neuroimaging. Online ahead of print.
[DOI: 10.1016/j.bpsc.2024.03.003]
Karimi, F., & Sotoudehnama, E. (2016). The relationship between parental involvement and academic achievement in Iranian EFL learners. Journal of Language Teaching and Research, 7 (5), 1005-1013.
Kaya, M., & Erdem, C. (2021). The role of parental involvement in Turkish students’ academic success: A longitudinal study. Journal of Educational Research, 114 (2), 123-135.
Kim, S. W., & Hill, N. E. (2015). Including fathers in the picture: A meta-analysis of parental involvement and students’ academic achievement. Journal of Educational Psychology, 107 (4), 919-934.
Kim, Y. C., & Park, S. (2016). Shadow education and the curriculum and culture of schooling in South Korea. Curriculum Inquiry, 46 (4), 390-410.
Korean Educational Development Institute (KEDI) (2023). Annual Report on Education in Korea 2023.
Kumagai, K. (2019). Career services in Japanese higher education: Current status and future prospects. Asia Pacific Education Review, 20(1), 1-10.
Lee, J., & Shouse, R. C. (2011). The impact of prestige orientation on shadow education in South Korea.
Sociology of Education, 84 (3), 212-224. [
DOI:10.1177/0038040711411278]
Mohammadi, M., & Abdi, H. (2020). The role of family in academic achievement: A qualitative study in Iranian context. Journal of Family Research, 16 (1), 45-60.
Nazarzadeh Giglou, S., Alaei, S., Mohsenpour Ghareghasamloo, S., & Salhshour Kourabbaslou, A. (2024). The effectiveness of intra-family relationship enrichment (with parental participation) on social skills and emotional dysregulation in students with specific learning disorders.
Journal of Learning Disabilities, 14(2), 45–62. (Persian) [
DOI: 10.22098/jld.2024.12978.2096]
OECD. (2023). PISA 2022 Results: Learning during crisis. Paris: OECD Publishing.
OECD (2024),
PISA 2022 Results (Volume III): Creative Minds, Creative Schools, PISA, OECD Publishing, Paris. [
DOI: 10.1787/765ee8c2-en]
Park, H., & Byun, S. Y. (2015). Why are teachers afraid of curricular autonomy? Contradictory effects of the new national curriculum in South Korea. Asia Pacific Journal of Education, 35 (1), 20-33.
Park, S., & Holloway, S. D. (2017). The effects of school-based parental involvement on academic achievement at the child and elementary school level: A longitudinal study.
Journal of Educational Research, 110 (1), 1-16. [
DOI: 10.1080/00220671.2015.1016600]
Rashidi, N., & Moghadam, M. (2015). The impact of parental involvement on children's academic achievement in Iran. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 171, 135-141.
Safari, M., & Tahmasbi, S. (2017). The role of parental involvement in academic achievement of Iranian high school students. Journal of Educational and Management Studies, 7 (2), 1-7.
Schleicher, A. (2022). World Class: How to Build a 21st-Century School System. OECD Publishing.
Tumkaya, S. (2017). Velilerin okulda egitime katilim turlerinin bazi degiskenlere gore incelenmesi [Investigation of parents' participation types in education according to some variables]. Cukurova Universitesi Sosyal Bilimler Enstitusu Dergisi [Cukurova University Journal of Institute of Social Sciences], 26(2), 83-98.
Umran Sahin. (2019). Parents' Participation Types in School Education. International Journal of Educational Methodology, 5(3), 315 - 324.
UNESCO (2022). Reimagining our futures together: A new social contract for education. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Wang, M. T., & Sheikh-Khalil, S. (2014). Does parental involvement matter for student achievement and mental health in high school?
Child Development, 85(2), 610-25
[DOI:10.1111/cdev.12153]
Wang, Y., Marosi, C., Edgin M., & Horn S. S. (2021). The Role of Parental and Teacher Support in Adolescents’ Academic Self-Efficacy and School Engagement.
Journal of Youth and Adolescence, 1939–1951.
[DOI: 10.1007/s10964-021-01470-8]
World Bank (2023). The State of Global Learning Poverty: 2022 Update. Washington, DC: World Bank Group.
Yazdanparast, S., Ranjbar Zeinali, M., & Gorji Mehlabani, Y. (2022). The relationship between higher education and the job market. The First International Conference and the Fourteenth National Conference on Education.
Yıldırım, İ., & Demir, S. (2016). The relationship between parental involvement and students’ academic achievement in Turkey: A meta-analysis study. Educational Sciences: Theory & Practice, 16 (5), 1621-1641.
Zare, H., & Ghasemi, A. (2019). Parental involvement and academic achievement: A case study of Iranian students. International Journal of Educational Psychology, 8 (2), 123-140.