تابعبردبار، فریبا و رستگار، احمد (1394). مدل روابط ویژگی های شخصیت و خودناتوان سازی تحصیلی: نقش واسطه ای اهداف پیشرفت. مجله آموزش در علوم پزشکی، 15 (68)، 543-530.
دهقانی زاده، محمدحسین؛ حسینچاری، مسعود؛ مرادی، مرتضی و سلیمانی خشاب، عباسعلی(1393). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوهای ارتباطات خانواده و ساختار کلاس؛ نقش واسطهای ابعاد خودکارآمدی. فصلنامهی روانشناسی تربیتی، 32 (9)، 30-1.
ذبیحالهی، کاظم؛ یزدانیورزنه، محمدجواد و غلامعلی لواسانی، مسعود (1391). خودکارآمدی تحصیلی و خودناتوانسازی در دانشآموزان دبیرستانی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 9 (34). 212-203.
رشید، خسرو؛ حسنوند، فضلالله و یعقوبی، ابوالقاسم(1396). ساخت و اعتباریابی آزمون هوش زیباشناسی. روشها و مدلهای روانشناختی، 6 (8)، 96-69.
رییسی، فاطمه؛ هاشمی، اسماعیل و فاتحیزاده، مریم (1382). رابطه خودناتوانسازی تحصیلی دانشآموزان با اهداف تسلط، عملکردگرا و عملکردگریز دانشآموز، والدین، معلم و کلاس. تازههای علوم شناختی، 6 (3 و4)، 102-93.
شهرابی، عطیه و پاکدامن، شهلا (1395). رابطه بین خودناتوانسازی و حرمت خود ناپایدار: نقش واسطهای ترس از ارزیابی منفی. مجلهی روان شناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 13(50)، 156 – 143.
صادقی، مسعود؛ یوسفوند، مهدی و قدمپور، عزتالله (1395). نقش خوشبینی تحصیلی و تابآوری روانشناختی در پیشبینی خودناتوانسازی تحصیلی. همایش ملی علوم آموزشی، روانشناسی و علوم اجتماعی در آغاز هزارهی سوم.
صادقیسیاح، علی (1391). نقش هنر درمانی در سازگاری تحصیلی، اجتماعی و هیجانی کودکان دارای اختلال یادگیری. مجله تعلیم و تربیت استثنایی، 112، 45-27.
صفاران، الیاس و خسروانی زنگنه، مریم (1394). تأثیر آموزش هنر در رشد خلاقیت، نوآوری و ارتقای سطح مهارت های کارآفرینی کودکان پیش دبستانی (نمونه موردی کودکان مقطع پیش دبستانی دخترانه و پسرانه مبتکر نوین آموزش و پرورش منطقه 5 تهران). فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، ویژه نامه چهارمین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی دانشگاه پیام نور مرکز خوانسار.
طاهرخانی، زهرا (1392). بررسی تاثیر آموزش هنر بر خلاقیت دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهرستان تاکستان در سال تحصیلی 92-91. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران رشته علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی.
عینی، ساناز؛ نریمانی، محمد و بشرپور، سجاد. (1398). پیشبینی پیشرفت تحصیلی براساس سرزندگی تحصیلی و یادگیری خودراهبر دانشآموزان دختر. راهبردهای شناختی در یادگیری، 7(12)، 45-33.
گودرزی، محمدعلی (1380). روایی و پایایی مقیاس نومیدی بک در گروهی از دانشجویان دانشگاه شیراز. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 71 (1)، 45-32.
لکی، داوود؛ شکری، امید؛ سپاهمنصور، مژگان و ابراهیمی، سارا (1396). رابطه تابآوری تحصیلی و ارزیابیهای شناختی با خودناتوانسازی تحصیلی: نقش واسطهای هیجانهای پیشرفت. مجلهی روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 14 (55)، 343-329.
نبوی، سیدصادق (1392). نقش هنر در پرورش خلاقیت و ارتقای سلامت روانی دانشآموزان. مجلهی رشد آموزش، 8 (4)، 16-10.
نریمانی، محمد؛ رشیدی، جمال و زردی، بهمن. (1398). نقش خودپنداره کودکان، حمایت اجتماعی خانواده و سبک والدگری در پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص. مجله ناتوانیهای یادگیری، 8(3)، 133-112.
نریمانی، محمد؛ عینی، ساناز و تقوی، رامین. (1395). الگوی رفتار کلاسی و خودناتوان سازی تحصیلی در دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری خاص. سلامت روان کودک، 3(3)، 11-3.
هومن، حیدرعلی (1387). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل. تهران: نشر سمت.
یوسفیافراشته، مجید؛ شیخی فینی، علیاکبر؛ مظفری صالح، سلطان حسین و رشیدی، مهران. (1390). تأثیر آموزش مؤثر هنر در پرورش خلاقیت دانش آموزان. مجله ی علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 19 (2)، 1، 66-47.
Akin, A. (2012). The relationship self-handicapping and burnout. Journal of Psychological Reports, 110 (1), 187-196. [Doi: 10.2466/01.02.14.PR0.110.1.187-196]
Barnett, L.A. (2007). The nature of playfulness in young adults.
Personality and Individual Differences, 43 (4), 949-958. [
Doi: 10.1016/j.paid.2007.02.018]
Carver, C.S., Scheier, M.F., & Segerstrom, S.C. (2010). Optimism. Clinical psychology review, 30, 789-889.
Comerford, J., Batteson, T., & Tormey, R. (2015). Academic buoyancy in second level schools: Insights from Ireland. Procedia- Social and Behavioral Sciences: seventh World Conference on Educational Sciences, 197, 98-103.
Dehghanizadeh, M.H., Hossein Chari, M., Moradi, M., & Soleimani khashab, A.A. (2014). Educational equacy and perception of patterns of family communication and classroom structure; Intermediate role of self-efficacy dimensions. Journal of Educational Psychology, 32 (9), 30-1. ( Persian)
Einy, S., Narimani, M., & Basharpoor, S. (2019). Prediction of academic achievement based on academic buoyancy and self-directed learning of female students.
Cognitive Strategies in Learning, 7(12), 33-45. (Persian)
https://asj.basu.ac.ir/article_2782.html
Eisner, E.W. (2002). The arts and the creation of mind. New Haven, CT, Yale University Press publication.
Ferradas, M., Freire, C., Nunez, J. C., Pineiro, I., & Rosario, P. (2016). Motivational profiles in university students. Its relationship with self-handicapping and defensive pessimism strategies.
Learning and Individual Differences, 27, 134-143. [
Doi: 10.1016/j.lindif.2016.10.018]
Galatzer-Levy, I., & Bonanno, G.A. (2014). Predicting the course and consequence of depression trajectories in response to Heart Attack. Optimism and Death journl, 25 (12), 2177-2188. [Doi: 10.1177/0956797614551750]
Goodarzi, M.A. (2001). The validity and reliability of Beck Despair Scale in a group of students at Shiraz University, Journal of Social Sciences and Human Sciences, Shiraz University, 71 (1), 45-32. (Persian).
Hoei, H., & Smith, Z. (2007). Test anxiety and mathematics anxiety as a function of mediated learning experience and metacognitive skills, Thesis of doctoral, philosophy in counselor education, university of Wyoming.
Hooman, H. A. (2008). Modeling Structural Equations Using LISREL Software. Tehran. Samt publication.
Laky, D., Shokri, O., SepahMansour, Mojgan. & Ebrahimi, S. (2017). The Relationship between Academic Vulnerability and Cognitive Values with Educational Self-handicapping: The mediating role of progress emotions. Evolutionary Psychology: Iranian Psychologists, 14 (55), 343-329. (Persian)
Mahmoudian, H., Safari, H., HashemzadehVaez, H., & Mirmohammadabad, S.A. Rezvanifar, S. (2016). Investigating the relationship between life orientation and achievement goals with student life satisfaction. Journal of Educational Psychology, 11 (25), 140-125. (Persian)
Marin, P., & Brown, B. (2008). The school environment and adolescent wellbeing: beyond academics.
Trend Child Research Brief, 26, 1-11.
https://eric.ed.gov/?id=ED503383
Martin, A.J. & Marsh, H.W. (2006). Academic buoyancy: Towards an understanding of student’s everyday academic resilience. Journal of School Psychology, 46 (1), 58 – 83.
McGoeigan, F. & Hoei, H. (2006). Classrooms: Goals structures and student motivation.
Journal of Educational Psychology, 79 (14), 406-414. [
Doi.org/10.1037/0022-0663.84.3.261]
Mega
, C., Ronconi, L., & De Beni, R. (2014). What makes a good student? How emotions, self-regulated learning, and motivation contribute to academic achievement.
Journal of Educational Psychology, 106 (1), 121-133. [
Doi/10.1037/a0033546]
Nabavi, S.S. (2013). The role of art in fostering creativity and promoting mental health of students. Journal of Educational Growth, 8 (4), 16-10. (Persian)
Narimani, M., Einy, S., & Tagavy, R. (2016). Classroom Behavior Pattern and Academic Self-Handicapping in Students with Specific Learning Disabilities .
Journal of Child Mental Health, 3 (3), 3-11. (Persian)
https://childmentalhealth.ir/article-1-152-fa.html
Narimani, M., Rashidi, J., & Zardi, B. (2019). The role of children’s self-concept, family’s social support, and parenting styles in predicting academic vitality among students with specific learning disability.
Journal of Learning Disabilities, 8(3),112-133. (Persian)
http://jld.uma.ac.ir/article_791.html
Peterson, C., & Seligman, M. (2004). Character strengths and virtues: Handbook and classification. New York: Oxford University Press.
Proyer, R.T. (2014). A psycho-linguistic approach for studying adult playfulness: A replication and extension toward relations with humor. Journal of Psychology, 148, 717–735.
Proyer, R.T. (2017). A new structural model for the study of adult playfulness: Assessment and exploration of an understudied individual differences variable. Personality and Individual Differences, 108, 113–122.
Putwain, D.V., & Daly, A.L. (2013). Do clusters of test anxiety and academic buoyancy differentially predict academic performance? Learning and Individual Differences journal, 27, 157 – 162.
Raisi, F., Hashemi, I., & Fatehizadeh, M. (2003). The relationship between Self-handicapping with Mastery, Functionalism and unfunctionalism purposes of Students, Parents, Teachers and Class.
Advances in cognitive science, 6, 93-103. (Persian)
http://icssjournal.ir/article-۱-۹۶-fa.html
Rashid, K., & Mahdavi, S. (2018). Designimg and standardization of aesthetic intelligence questionnaire. Journal of Cognitive Strategies in Learning. In print Sadeghi, M., Yousofond, M., & Ghadampour, E. (2016). The Role of Educational Optimism and Psychological resiliency in the Estimation of Self-handicapping. Conferences on Educational Sciences, Psychology and Social Sciences at the Beginning of the Third Millennium.
Rashid, K., Hasanwand, F., & Yagwobi, A. (2016). Construct and validate the aesthetic intelligence test.
Methods and Psychological Models, 6 (8), 96-69. (Persian)
http://jpmm.miau.ac.ir/article_2717.html
Rashid, K., Mehrmohammadi, M., Delavar, A., & Qatrifi, M. (2008). Stages of aesthetic evolution in students of Tehran.
Journal of Educational Innovations, 27(7), 98-98. (Persian)
http://noavaryedu.oerp.ir/article_78885.html
Sadeghi, A. (2013). The role of art therapy in educational, social and emotional adaptation of children with learning disabilities. Exceptional Education Magazine, 112, 45-27. (Persian)
Safaran, E., & Khosravani Zanganeh, M. (2015). The Effect of Artistic Education on Creating Creativity, Innovation and Advancement of Pre-school Children's Entrepreneurship Skills (Girls and Boys Preschoolers in Modern Education of District 5 of Tehran). Journal of New Marketing Research, Special Issue, Fourth National Conference on Management and Entrepreneurship of Payame Noor University, Khansar Center. (Persian)
Schwinger, M. (2013). Structure of academic self-handicapping – global or domain- specific Construct?
Learning and Individual Differences, 27, 134 – 143. [
Doi: 10.1016/j.lindif.2013.07.009]
Shahrabi, A., & Pakdaman, S. (2016). Relationship between self-handicapping and unstable self-esteem: mediating role of fear of negative evaluation. Journal of Evolutionary Psychology: Iranian Psychologists, 13 (50), 156-143. (Persian)
Shen, X. S., Chick, G & Zinn, H. (2014). Validating the adult playfulness trait scale (APTS( an examination of personality, homological network of playfulness.
American Journal of Play, 6, 3, 345-370. [DOI:
10.5167/uzh-63532]
Sigismund, R. (2000). Reasoned perception: Art education at the end of art. Unpublished dissertation. Stanford University, Palo Alto: California.
Strassle, C.G., Mckee, E.A., & Plant, D.D. (2000). Optimism an indicator of psychological health: Using psychological assessment wisely. Personality Assessment journal, 72 (2), 190-199.
[doi: 10.1207/S15327752JP720203]
Taabe Bordbar, F. & Rastegar, A. (2013). The relationship model of personality characteristics and self-assessment: The mediating role of progress.
Journal of Education in Medical Sciences, 15 (68), 543-530. (Persian)
https://ijme.mui.ac.ir/article-1-3743-fa.pdf
Taherkhani, Z. (2013). The Effect of Art Education on the Creativity of Elementary School Students in Takestan City. Thesis for master Degree, Islamic Azad University of Tehran, Social Sciences, Faculty of Social Sciences. (Persian)
Yousefi Afrasht, M., SheikhFini, A.A., Mozaffari Saleh, S.H., & Rashidi, M. (2011). The effect of effective education on students' creativity. Journal of Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, 19 (2), 1, 66-47. (Persian)
Zabihalahi, K., Yazdanoorzaneh, M.J., & Gholam Ali lavasani, M. (2012). Self-efficacy and self-handicaping in high school students. Journal of Psychological Development: Iranian Psychologists, 9 (34). 212-203. (Persian).