Modeling the Effect of the Islamic Work Ethics and School Culture on Teacher’s Job Engagement with the Mediate Role of Teacher’s Collective Efficacy and Professional Commitment.

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. in Educational adminstration, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

2 Professor, Department of Educational Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

3 Professor , Department of Educational Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

Abstract

Objective: The present study was conducted with the aim of modeling the effect of Islamic work ethics and school culture on teachers' job enthusiasm with the mediating role of collective efficiency and professional commitment of primary school teachers in Ardabil city.
Methods: The present research method is descriptive-correlation. The statistical population of this research included all the primary school teachers of Ardabil city in the number of 2671 people, of which 350 people were the statistical sample of the research based on Cochran's formula and using the multi-stage cluster random sampling method to collect Data collection was selected. To collect data from the standard questionnaires of Islamic work ethics of Gol Parvar and Nadi (1390), job enthusiasm of Salanova and Shaofli (2001) and professional commitment of Imer (2003), Grunt school culture (1999) and efficiency Danahoe et al.'s (2020) collective was used. The validity of the questionnaires was confirmed through face validity based on the opinions of experts and experts; Also, the reliability of the questionnaires was obtained based on Cronbach's alpha coefficient for five questionnaires, respectively 0.83, 0.92, 0.88, 0.82, 0.91. Data analysis was done using SPSS 24 and lisrel statistical software.
Results: The results showed that the direct effect of ethics on efficiency (0.81), ethics on commitment (0.79), culture on professional commitment (0.66), culture on collective efficiency (0.59), professional commitment on job enthusiasm (0.35) and collective efficiency on job enthusiasm (0.52). Also, according to the findings, the indirect effect of Islamic work ethics on job enthusiasm with professional commitment (0.27), the indirect effect of ethics on job enthusiasm with collective efficiency (0.42), the indirect effect of culture on job enthusiasm with commitment professional (0.23) and the indirect effect of school culture on job enthusiasm with collective efficiency (0.30).
Conclusion: Islamic work ethic has a positive effect on teachers' motivation and makes people in the organization act more willingly and have more job self-efficacy.

Keywords

Main Subjects


افتخاری، بهاره؛ فردوسی، طیبه؛ جوادی‌پور، محمد. (1402). تعیین میزان شناخت آموزگاران دوره ابتدایی منطقه 18 استان تهران از علائم اختلالات یادگیری خاص و تعیین رابطه بین میزان سابقه کاری آموزگاران با میزان شناخت آنان از علائم اختلال یادگیری خاص. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 12(4)، 6-18. https://doi.org/10.22098/jld.2023.13431.2110
امینی، زهرا؛ پیرانی، ذبیح و تقوایی، داود. (1400). اثربخشی نظارت و راهنمایی (سوپرویژن)آموزشی مدیران بر احساس کارآمدی، کارآمدی جمعی و اشتیاق شغلی معلمان مدارس ابتدایی. روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه، 10(2)، 7-25. [Doi: 10.22098/jsp.2021.1186]
باظهوری، سارا؛ یاری حاج عطالو، جهانگیر؛ و ملکی آوارسین، صادق. (1400). تبیین نقش میانجی اخلاق حرفه‌ای در تأثیر رهبری تحولی بر خودرهبری و خودکارآمدی معلمان زن. زن و مطالعات خانواده، 14(53)، 49-72. [Doi:10.30495/jwsf.2021.1917806.1525]
بشرپور، سجاد؛ عینی، ساناز. (1401). تدوین مدل علی سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری براساس خودکارآمدی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی: نقش میانجی تاب‌آوری تحصیلی. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 12(2)، 18-33. https://doi.org/10.22098/jld.2022.7608.1814
حاجلو، نادر. (1392). ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه ایرانی فرم کوتاه مقیاس اشتیاق شغلی اوترچت (UWES-9). دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی, 14(2)، 61-68. https://jsr-p.isfahan.iau.ir/article_533870.html
حسینی، اعظم السادات.(1390) مقایسه و بررسی رابطه بین اخلاق حرفه‌ای و تعهد سازمانی مدیران و اعضای هیات علمی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی.
حمزییان، عظیم، حیدری، حمیدرضا، باقری قره بلاغ، هوشمند، و فهیم راد، رضا. (1398). واکاوی نقش اخلاق کار اسلامی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان راهنمایی و رانندگی با تأکید بر نقش میانجی اشتیاق شغلی. پژوهش های مدیریت انتظامی (مطالعات مدیریت انتظامی)، 14(3 )، 569-589   https://sid.ir/paper/403641/fa
دیناروند، علی؛ گلزاری، زینب. (1397). تأثیر روش تدریس معکوس بر نگرش حرفه‌ای و خودکارآمدی معلمان. فناوری آموزش. 14(2).https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=560861
ذکیانی، فاطمه و عبدلی، جواد. (1396). فرهنگ مدرسه و از خودبیگانگی تحصیلی دانش‌آموزان: نقش واسطه‌ای خودکارآمدی تحصیلی. فصلنامه پژوهش های نوین روان‌شناختی، 12(45)، 59-79. https://dorl.net/dor/20.1001.1.27173852.1396.12.45.4.7
ذوی الحیات محمدرضا، نوربخش پریوش، سپاسی حسین. (1396). ارتباط خودکارآمدی در تصمیم‌گیری شغلی و جوکاری اخلاقی با اثربخشی . اخلاق در علوم و فناوری، ۱۲ (۲)، ۵۹-۶۶. http://ethicsjournal.ir/article-1-612-fa.html
زارعی متین، حسن (1397). مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته (چاپ هشتم). تهران: انتشارات آگاه.
زندوانیان، احمد؛ زارع، داوود و شاکری، محسن (1400). مطالعه اعتماد جمعی و کارآمدی جمعی درارتباط با اثربخشی مدرسه از دیدگاه معلمان ابتدایی. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 12(1): 103-89. [Doi:10.30495/jedu.2021.23441.4726]
سلطانی، متین؛ نریمانی، محمد و موسی‌زاده، توکل. (1401). بررسی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر سازگاری اجتماعی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 12(2)، 34-45. https://doi.org/10.22098/jld.2023.12017.2055
عادل بابلان، ز؛ معینی کیا، م؛ صاحبدل، س و فروغی، ف. (1400). نقش فرهنگ مدرسه و خلاقیت سازمانی بر اشتیاق شغلی معلمان دوره ابتدایی ناحیه دو شهر اردبیل. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، 5(16)، 121-137. https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/751
قاسم‌زاده علیشاهی ابوالفضل، زاهد بابلان عادل ، معینی‌کیا مهدی،کاظمی سلیم، مکلف خلیل،  دیوبند افشین. (1399). تأثیر اخلاق حرفه‌ای بر پاسخگویی سازمانی کارکنان با آزمون نقش میانجی اشتیاق شغلی و کار تیمی. مجله اخلاق پزشکی - علمی پژوهشی، 15(46)، 1-18. [Doi:10.22037/mej.v15i46.31514]
قرآن کریم، سوره اسرا، آیه 70
قرآن کریم، سوره بقره، آیه 29
کاوه، منیژه و گنجی، فیروزه(1393) بررسی رابطه میزان تعهد سازمانی و اشتیاق شغلی در کارکنان سازمان جهاد کشاورزی و اداره آموزش و پرورش شهرکرد، دومین کنفرانس ملی روان‌شناسی و علوم رفتاری، تهران.  https://civilica.com/doc/349198
گودرزی، صمد؛ ایمانزاده، مسعود؛ جاوید، مجید و امیرحسینی، سید احسان. (1401). بررسی رابطه بین اخلاق حرفه‌ای و اشتیاق شغلی با نقش میانجی خودکارآمدی و توانمند‌سازی روان‌شناختی در معلمان ورزش. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(4)، 92-105. [Doi:10.22098/jsp.2023.2046]
عادل بابلان، ز؛ معینی کیا، م؛ صاحبدل، س و فروغی، ف. (1400). نقش فرهنگ مدرسه و خلاقیت سازمانی بر اشتیاق شغلی معلمان دوره ابتدایی ناحیه دو شهر اردبیل. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، 5(16)، 121-137. https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/751
عینی، ساناز؛ نظر، سمیرا؛ عبادی، متینه و زینال زاده، مهتاب. (1401). تدوین معادلات ساختاری سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه بر اساس ناگویی هیجانی و باورهای فراشناختی و با میانجی‌گری حمایت اجتماعی ادراک‌شده. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 11(4)، 62-77. https://doi.org/10.22098/jld.2022.8168.1865
فولادی، بهروز؛ نریمانی، محمد؛ موسی‌زاده؛ توکل و تکلوی، سمیه. (1402). مقایسه اثر بخشی آموزش مبتنی بر هوش چند گانه و آگاهی واج شناختی و ترکیب این دو روش بر بهبود حافظه کاری دانش آموزان نارساخوان. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 12(4)، 51-65 https://doi.org/10.22098/jld.2023.13131.2099
محبی امین، امینه، و ربیعی، مهدی. (1398). بررسی رابطه باورهای خودکارآمدی و تدریس خلاقانه استادان در دانشکده پرستاری و مامایی مشهد. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 11(1 )، 10-19. https://sid.ir/paper/403585/fa
ملایی، مریم، مهداد، علی، و گل پرور، محسن. (1393). رابطه معنویت در محیط کار, انگیزه درونی و اشتیاق شغلی با عملکرد وظیفه. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 15(2)، 47-55. https://sid.ir/paper/163760/fa
ملک محمدی، محسن، ادیبی مجد، زهرا، و کریم بلند، فهیمه. (1395). بررسی رابطه هویت سازمانی با تعهد عاطفی کارکنان با توجه به نقش تعدیل کنندگی اشتیاق شغلی در ادارات فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی. کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت اقتصاد و حسابداری. https://sid.ir/paper/867559/fa
منوریان، عباس، محمدی فاتح، عمران، و محمدی فاتح، علی اصغر. (1397). تأثیر اخلاق کار اسلامی بر عملکرد شغلی فرد با در نظر گرفتن نقش میانجی گری تعهد سازمانی و رضایت شغلی. فرآیند مدیریت و توسعه، 31(1)، 57-82. https://sid.ir/paper/383363/fa
نگین تاجی، صدیقه؛ پیام، مهدی؛ بشلیده، کیومرث؛ نگین تاجی، مجید و هاشمی، سید اسماعیل. (1397). رابطه‌ی هوش معنوی، قدردانی، تعهد سازمانی و اشتیاق شغلی با رفتار شهروندی سازمانی. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره، 8(1)، 21-36. [Doi:10.22067/ijap.v8i1.65538]
نریمانی، محمد؛ صاحبقران فرد، محمد و نخستین گلدوست، اصغر. (1402). مقایسه‌ اثربخشی مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و آموزش مهارت‌های اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 12(3)، 81-91. https://doi.org/10.22098/jld.2023.12901.2095
یاوری گهر، فاطمه، منصوری موید، فرشته، و مرادی، محمد. (1399). تأثیر فشارهای روانی نقش بر رضایت شغلی با درنظر گرفتن اخلاق کار اسلامی و تعهد سازمانی. توسعه مدیریت و منابع انسانی و پشتیبانی، 15(55 )، 130-155. https://sid.ir/paper/954799/fa
 
Adel Babolan, Z., Moinikia, M., Sahibdel, S., Foroughi, F. (2021). The role of school culture and organizational creativity on the job enthusiasm of primary school teachers in district two of Ardabil city. Scientific Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, 5(16), 121-137. https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/751
Aflah, K. N., Suharnomo, S., MAS'UD, F., & Mursid, A. (2021). Islamic work ethics and employee performance: The role of Islamic motivation, affective commitment, and job satisfaction. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(1), 997-1007. [Doi:10.13106/JAFEB.2021.VOL8.NO1.997]
Ali, J.A., & Al-Owaihan, A. (2008) ”Islamic work ethic: a criticalreview”, Cross Cultural Management an International Journal. 15(1), 5-19.   [Doi:10.1108/13527600810848791/full/html]
Amini, Z., Pirani, Z., & Taqwa, D. (2022). Aynak Azarbakhshi and Rahmanamii (supervisor) are both teachers who have a sense of duty, a sense of duty and longing for the job of primary school teachers. School and Educational Psychology, 10(2), 7-25. [Doi: 10.22098/jsp.2021.1186]
Badri, R., Amani-Saribaglou, J., Ahrari, G., Jahadi, N., & Mahmoudi, H. (2014). School culture, basic psychological needs, intrinsic motivation and academic achievement: Testing a casual model. Mathematics Education Trends and Research, 4, 1-13.‏ [Doi:10.5899/2014/metr-00050]
Bahar Moghadam, M., Rajizadeh, S., & Zangi Abadi, H. (2013). Work ethics, my job satisfaction and related factors of the Shanakhti Association, Ethics Quarterly in Science and Enlightenment of the 9th year - Shamara Magum, 109-123. http://noo.rs/8TrIX
Bakker, A.B., & Leiter, M.P. (Eds.). (2010). Work of engagement:A handbook essential theory and research. New York: Psychology Press. https://ur.art1lib.org/book/30385471/460d4a
Basharpoor, S., & Eyni, S. (2023). Developing a causal model of academic adjustment of Students with learning disabilities based on academic self-efficacy and academic eagerness: The mediating role of the academic resilience. Journal of Learning Disabilities, 12(2), 18-33. (In Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.7608.1814
Bazohoori, S., Yari HajAtalo, J., & Maleki Avarsin, S. (2021). Explaining the mediating role of professional ethics in the effect of transformational leadership on self-leadership and self-efficacy of female teachers. Women and Family Studies, 14(53), 49-72. [Doi:10.30495/jwsf.2021.1917806.1525]
Bazhouri, S., Yari Haj Atalo, J., & Maleki Aversin, S. (2022). An explanation of the Mediator's inscription, the ethics of his profession, and the transformative influence of monasticism from Khudabari and Khudaramadi, two Zen teachers. Zen and Reading Family, 14(53), 49-72. [Doi:10.30495/jwsf.2021.1917806.1525]
Bernon Brugney, M. (2013). studied the changing effect of being emotional, a transformative monk, and an Islamic Christian ethic with a changing meaning, such as intention to quit and emotional loss without fulfilling a career. It is a place in Khuzestan Steel City, the name of Master's degree, Shahid Chamran University of Ahvaz, University of Educational Sciences and Narratives.
Christian, M. S., Garza, A. S., & Slaughter, J. E. (2011). Work engagement: A quantitative review and test of its relations with task and contextual performance. Personnel Psychology, 64(1), 89-136. [Doi:10.1111/j.1744-6570.2010.01203.x]
Chupradit, S., Jasiyah, R., Alazzawi, F., Zaroni, A., Norvadewi, N., Mahmudiono, T., Holh Sabit, S., Suksatan, W., & Bykanova, O. (2022). The impact of Islamic work ethics on organisational culture among Muslim staff. HTS Teologiese Studies / Theological Studies, 78(4), 6. [Doi:10.4102/hts.v78i4.7332]
Deanna Donnelly. An exploration of the relationship between school culture and teacher efficacy in an Elementary School Setting, . Dissertation  Prepared for the Degree of Doctor of education Southern New Hampshire University.  [Doi:10.1023/B:LERI.0000037198.37750.0e]
Dinarund, A., & Golzari, Z. (2017). The effect of reverse education of the word "attitude" and "self-come" are two teachers. Education Technology, 14th Floor, Building 2 - Bay Area, 54 Bays https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=560861
Donohoo, J. (2018). Collective teacher efficacy research: Productive patterns of behaviour and other positive consequences. Journal of Educational Change, 19(3), 323-345. [Doi:10.1007/s10833-018-9319-2]
Duan, X., Du, X., & Yu, K. (2018). School culture and School effectiveness: The mediating effect of teachers’ job satisfaction. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 17(5).‏ [Doi:10.26803/ijlter.17.5.2]
Eftekhari, B., Ferdousi, T., & Javadipour, M. (2023). Determining the level of recognition of elementary school teachers in district 18 of Tehran Province with symptoms of specific learning disorder and determining the relationship between work Experience and recognition with symptoms of specific learning. Journal of Learning Disabilities, 12(4), 6-18. (In Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2023.13431.2110
Esenaliev, D., & Ferguson, N. T. (2019). The impact of job quality on wellbeing: Evidence from kyrgyzstan. Social Indicators Research, 144(1), 337-378. [Doi:10.1007/s11205-018-1998-9]
Eyni, S., Nazar, S., Ebadi, M., & Zeynalzadeh, M. (2022). Development of structural equations of social adjustment of students with Specific Learning Disorder based on alexithymia and metacognition beliefs and mediated by perceived social support. Journal of Learning Disabilities,  11(4), 62-77. (In Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.8168.1865
Fooladi, B., Narimani, M., Mousazadeh, T., & Taklavi, S. (2023). Comparing the effectiveness of education based on multiple intelligences and phonological awareness and the combination of these two methods on improving the reading skills of dyslexic students. Journal of Learning Disabilities, 12(4), 51-65. (In Persian) 10.22098/JLD.2023.13562.2117
Freund, A. (2005). Commitment and job satisfaction as predictors of turnover intentions among welfare workers. Administration in social work, 29(2), 5-21. [Doi:10.1300/J147v29n02_02]
Goddard , R.D & Goddard , Y.L . (2001) . A multilevel analysis of the relationship between teacher and collective efficacy in urban schools . Teaching and Teacher Education , 17, 807 – 818 . [DOI:10.1016/S0742-051X(01)00032-4]
Goodarzi, S., Imanzadeh, M., Javid, M., & Amirhosseini, S. E. (2023). Investigating the Relationship Between Professional Ethics of Physical Education Teachers and Their Work Engagement with the Mediator Role of Self-Efficacy and Psychological Empowerment. Journal of School Psychology11(4), 92-105. [Doi:10.22098/jsp.2023.2046]
Hackett, R. D. , Lapierre, L. M. & Hausdorf, P.A. (2001). Underestanding the Links Between Work Commitment Constructs. Journal of Vocational Behavior,58, 392 – 409. [Doi:10.1006/jvbe.2000.1776]
Hajloo, N. (2013). Psychometric Properties of the Iranian Version of the Utrecht Work Engagement Scale (UWES-9). Knowledge & Research in Applied Psychology, 14(2), 61-68. https://jsr-p.isfahan.iau.ir/article_533870.html?lang=en
Hajlo, N. (2012). Here is the Iranian version of the Utrecht Occupational Affective Scale (UWES-9). Danish and English in Arabic, 14(2), 61-68. https://jsr-p.isfahan.iau.ir/article_533870.html
Hallberg, E.U., Schaufeli, B.W. (2006). Same but different?Can work engagement be discriminated from jobinvolvement and organizational commitment? Journalof Psychology, 11(2), 119-127. [Doi:10.1027/1016-9040.11.2.119]
Hamzian, A, Heydari, H., Bagheri Qarabalag, H., & Fahimrad, R. (2018). The inscription of Islamic ethics on the subject of organizational citizenship of guidance and Ranjji staff with the approval of the inscription by Mianji Eshtiq. This article has been submitted to Tazami, 14(3), 569-589.  https://sid.ir/paper/403641/fa
Han, J., Yin, H., & Wang, W. (2015). The effect of tertiary teachers’ goal orientations  for teaching on their commitment: The mediating role of teacher engagement. Educational Psychology, 1-22. [Doi:10.1080/01443410.2015.1044943]
Hassi, A., Balambo, M. A., & Aboramadan, M. (2021). Impacts of spirituality, intrinsic religiosity and Islamic work ethics on employee performance in Morocco: The mediating role of intrinsic motivation. Journal of Islamic Accounting and Business Research, 12(3), 439-456. [Doi:10.1108/JIABR-05-2020-0131]
 Hosseini, A. A. (2018) Comparison and connection between industrial ethics and organizational commitment of managers and faculty members, master thesis, Semnan University, Education Sciences and Psychology.
Hoy, A. W., Hoy, W. K., & Hoy, A. W. (2003). Instructional leadership: A learning-centered guide. Boston, MA: Allyn and Bacon. [Doi:10.1177/14568970438]
Klassen, R. M., & Chiu, M. M. (2011). The occupational commitment and intention to quit of practicing and pre-service teachers: Influence of self-efficacy, job stress, and teaching context. Contemporary Educational Psychology, 36(2), 114-129. [Doi:10.1016/j.cedpsych.2011.01.002]
Liu, Y., Bellibaş, M. Ş., & Gümüş, S. (2021). The effect of instructional leadership and distributed leadership on teacher self-efficacy and job satisfaction: Mediating roles of supportive school culture and teacher collaboration. Educational Management Administration & Leadership, 49(3), 430-453. [Doi:10.1177/1741143220910438]
Matieu, J.E., Zajac, D. (1990) A Review and Meta Analysis of Antecedents, Correlations and consequences of organizations commitment. Psychological Bulletin, 108, 171-199. [Doi:10.1037/0033-2909.108.2.171]
Mathieu , J . E . & Zajac , D. M . (1995 ) . A review and meta- analysis of the antecedents ,correlates and consences of Organizational commitment. Psychologicd Balletin, 108(2), 171 -194. [Doi:10.1037/0033-2909.108.2.171]
Mira, José Alexander. A Systems Approach to Closing the Achievement Gap: Effects on Collective Teacher Efficacy and Student Performance. Doctor of Education (Educational Leadership). Dissertation  Prepared for the Degree of Doctor of education university of North Texas. https://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc1944211/
Muhammad.  A. (2009) Transforming school culture : how to overcome staff division. Publisher: Solution Tree Press, Bloomington, Ind. [Doi:10. 1934009458.171]
Mustafa Çağrı, E., & Adnan, T.(2022). Preservice Teachers’ professional Engagement and Their Ability to Choose Teaching Techniques. Journal of Education and Future, 21, 29-40. [Doi:10.30786/jef.831437]
Narimani, M. Sahebgharan fard, M., & Nokhostin Goldoost, A. (2023). Comparing the effectiveness of the model based on progress motivation and social skills training on academic self-efficacy in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(3), 81-91. (in Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2023.12901.2095
Negintaji, S., Payam, M., beshlideh, K., Negintaji, M., & Hashemi, S. E. (2018). The relationship between spiritual Intelligence, gratitude, organizational commitment and work engagement with organizational Citizenship behavior. Research in Clinical Psychology and Counseling, 8(1), 21-36. [Doi:10.22067/ijap.v8i1.65538]
Pajares, F., & Urdan, T. (2006). Foreword. In F. Pajares, & T. Urdan (Eds.), Self-efficacy beliefs ofadolescents (pp. ix–xii). Greenwich, CT: Information Age Publishing. [Doi: 10.9781593113674538]
Rahman , N.M. & Hanafiah, M.H. , (2002). Commitment to Organization Versus Commitment to Profession: Conflict or Compatibility?. Journal Pengurusan, 21, 77 – 92. https://journalarticle.ukm.my/2480/1/JP21-04.pdf
Rahman, N.M., Muhamad, N., & Othman, A.S. (2006). The Relationship between Islamic work ethics and organizational commitment: A case analysis. Malaysian Management Review, 41(1). [Doi:10.1108/RAUSP-01-2019-0011]
Roger D. Goddard, Linda Skrla & Serena J. Salloum. (2017). The role of collective efficacy in closing student achievement gaps: A Mixed methods study of school Leadership for excellence and equity. Journal of Education for Students Placed at Risk (JESPAR), 22:4, 220-236. [Doi:10.1080/10824669.2017.1348900]
Sandelowski,  M., &  Barroso,   J. (2006). Handbook for synthesizing qualitative research. springer publishing company. https://parsmodir.com/wp-content/uploads/2020/03/MetaSynBook.pdf
Santos, S., &Emmalou , N. L.  (1998). Factors Related to Commitment of Extension Professionals in the     Dominican Republic…", Journal of Agricultural Education, 35(3):57 – 61. [Doi:10.5032/JAE.1994.03057]
Sehbad, S. (2022). The effect of the ethics of a profession based on the language of communication with the test of the mediator role of nostalgia for work and my life. Journal of Islamic Ethics - Scientific Journal, 15(46), 1-18 [Doi:10.22037/mej.v15i46.31514]
Schaoufeli, W.B., Bakker, A.B. & Salanova, M. (2001).The measurement of work engagement with a shortquestionnaire. A cross-national study, Educationaland Psychological Measurement. 66, 701-716. [Doi:10.1177%2F0013164405282471]
Sergio Mérida-López, S., Extremera, N., & Rey, L. (2017). Contributions of Work-Related Stress and Emotional Intelligence to Teacher Engagement: Additive and Interactive Effects. International journal of environmental research and public health, 14(10), 1156. [Doi:10.3390/ijerph14101156]
Şenol, H., & Lesinger, F. Y. (2018). The Relationship between Instructional Leadership Style, Trust and School Culture. In (Ed.), Leadership. IntechOpen. [Doi:10.5772/intechopen.75950]
Schultz, D. P., & Schultz, E. S. (2013). Theories of personality. 10th Ed. UK, Cengage Learning, Wadsworth, 15-16. https://www.hzu.edu.in/uploads/2020/9/Theories%20of%20Personality.pdf
Shannen-Moran, M., Woolfolk Hoy, A., & Hoy, W. K. (1998). Teacher efficacy: Its meaning and measure. Review of Educational Research, 68(2), 202–248. [Doi:10.2307/1170754]
Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2019). Teacher self-efficacy and collective teacher efficacy: relations with perceived job resources and job demands, feeling of belonging, and teacher engagement. Creative Education, 10(7), 1400-1424. [Doi:10.4236/ce.2019.107104]
Soltani, M., Narimani, M., & Mousazadeh, T. (2023). Effectiveness of Teaching Self-regulation Strategies on Social Adaptation and Visual-Motor Coordination of Students with Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities,  12(2),34-45. (In Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2023.12017.2055
Toker Gokce, A. (2017). Development of the ethical evaluation questionnaire: A machiavellian, utilitarian, and religious viewpoint. European Journal of Educational Research, 6(1), 79-92. [Doi:10.12973/eu-jer.6.1.79]
Underwood, J. (2018). Effects of School-Wide Poverty Level on 9-12 Rural Teachers' Perceptions of Six School Culture Components.‏University of Missouri – Columbia, 1998). Retrieved April 1, 2006, from. https://scholarworks.harding.edu/hu-etd/40
Wallace, J.E. (1995). "Organizational and Professional Commitment in…", Administrative Science Quartery, 40(2), 333 – 349 https://ur.art1lib.org/book/30385471/460d4a
Yousef  D.A. (2001). Islamic work ethic - A moderator between organizational commitment and job satisfaction in a cross-cultural context. Personnel Review, 30(2), 152-165. [Doi:10.1108/00483480110380325]
Zahyat, M. R., Nourbakhsh, P, Sabasi, H. (2016).Strong relationship between ergonomic design and ethical principles with Azarbakhshi. Ethics in science and art, 12 (2): 59-66. http://ethicsjournal.ir/article-1-612-fa.html
Zandvanian, A., Zare, D., & Shakeri, M. (2021). Study of collective trust and collective efficacy and their relationship with school effectiveness from the Viewpoint of primary teachers. Journal of New Approaches in Educational Administration12(1), 103-89. [Doi:10.30495/jedu.2021.23441.4726]
Zarei Mateen, H. (2017). Organizational speech management and vasharat (eighth left). Tehran: Aghaz Publications.
Zhiyani, F., & Abdali, J. (2016). Culture school and student educational institution: educational method inscription. Our Chapter on Matter, 12(45), 59-79. https://dorl.net/dor/20.1001.1.27173852.1396.12.45.4.7