آقازاده، احمد (1390). آموزش و پرورش تطبیقی، شورای عالی انقلاب فرهنگ، سند نقشه جامع علمی کشور. تهران: سمت.
ابوحمزه، فرهاد (1390). مقایسه عملکرد فارغ التحصیلان مراکز تربیت با معلمان حقالتدریس. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی تهران.
باقری، سیفعلی (1385). بررسی و مقایسه اثربخشی معلمان جذب شده از نهضت سوادآموزی و مراکز تربیت معلم و آموزش عالی در دوره ابتدایی شهرستان مراغه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
رابینز، استیفن؛ دی سنزد، دیوید (1381). مبانی مدیریت. ترجمهی سید محمد اعرابی، محمدعلی رفیعی و بهروز اسراری ارشاد. تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی.
شنیده، آسیه ( 1389). بررسی و مقایسه کارایی معلمان در رشته آموزش ابتدایی و مراکز تربیت معلم و معلمان حقالتدریس کلاسهای چهارم و پنجم از دیدگاه مدیران دبسان های دخترانه بیرجند. پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت معلم.
شولتز، دوان (1370). نظریههای شخصیت. ترجمهی یوسف کریمی، فرهاد جمهری، سیامک نقشبندی، بهزاد گودرزی، هادی بحیرانی، محمد رضا نیکخو. تهران: ارسباران.
صافی، احمد (1388). سیمای معلم (تکریم شخصیت، صلاحیتها، مهارتها، خاطرات و تجارب معلمان). تهران: انجمن اولیا و مربیان.
کریمی، فریبا (1392). صلاحیتهای حرفه ای معلمان. اصفهان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوارسگان.
گراوند، منیژه؛ عباس پور، عباس (1391). مقایسه اثربخشی معلمان جذب شده از مراکز تربیت معلم و حقالتدریس از دیدگاه مدیران مدارس راهنمایی شهر تهران. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 24(8)، 120-100.
محمودی، امیرحسین (1387). شایستگیهای حرفهای معلم اثربخش. فصلنامه پژوهش آموزش اطلاعرسانی مدارس کار آمد. 4(1)، 86-88.
ملکی، حسن (1384).صلاحیتهای حرفه معلمی.تهران: مدرسه.
Ahadi, B. & Narimani, M. (2010). Study of relationships between personality traits and education. Trakia Journal of Sciences, 8(3): 53-60.
Abuhmaze, F. (2011). Comparison of the performance of graduates of the training centers with the teacher's teachers. Master's Thesis, Faculty of Educational Sciences, Tehran. (Persian).
Agha Zadeh, A. (2011). Adaptive Education. Tehran: the side. Supreme Council of the Revolution of Culture, Document of the comprehensive scientific plan of the country, March (Persian).
Bagheri, S. (2006). Study and compare the effectiveness of teachers attracted from the literacy movement and teachers' education centers and higher education in the elementary period of Maragheh city. Master's thesis of Allameh College of Education. (Persian).
Caplan, B. (2003). Stigler-Becker versus Myers-Briggs: Why preference-based explanations are scientifically meaningful and empirically important. Journal of Economic Behavior and Organization, 50(4), 391-405.
Charleston. A. (2010). Summer Institute Teacher Teaching Ways to Improve Students Waiting. Washington, D.C, Jun 30.
Good Lad, J. (1992). Organization of the Curriculum: Handbook of Research on Curriculum. New York: NY Macmillan.
Gravand, M & Abbaspour, A. (2012). Comparison of the Effectiveness of Teachers Attracted from Teachers 'Teaching Centers and Students' Right from the Viewpoint of Directors of Middle Schools in Tehran. Journal of Educational Psychology, 24(8), 121-140 (Persian).
Hermman. G. (2008). A Comparison of Elementary, Middle and High school principals Teacher selection practices and perception of Teacher Effectiveness.
Huczynski, A. & Buchanan, D. (2000). Organizational behavior: an introductory text. New York: Prentice-Hall.
Huntly, H. (2008). Teachers’ Work: Beginning Teachers’ Conceptions of Competence, the Australian Educational Researcher, 35(1), 125-1
Ivancevich J M. & Matteson M .T (2010). Organizational behavior and management. 9th Ed. New York: McGraw Hill.
Karimi, F. (2013). Professional qualifications of teachers. Islamic Azad University, Kharasgan Branch of Isfahan, First Edition. (Persian).
Koster, B., Mieke, B., Fred, K. & Theo, W. (2005). Quality requirements for teacher educators. Teaching and Teacher Education, 21(2), 157–176.
Kunter, M., Seiz, J., Hoehne, V. & Baumert, J. (2014). Die Bedeutung des pädagogisch psychologischen Wissens von an gehenden Lehrkräftenfür die Unterrichtsqualität [The impact of pedagogical/psychological knowledge ofpre-service teachers on instructional quality] .Zeitschrift für Pädagogik, 60(2), 184–201.
Liakopoulou, M. (2011). The Professional Competence of Teachers: Which qualities, attitudes, skills and knowledge contribute to a teacher’s effectiveness? International Journal of Humanities and Social Science, 1(29), 66-78.
Mahmoudi, A. H. (2013). Teachers' Professional Competencies Effectiveness of the Journal of Information Science Education Research Work Years, 86-88, 4 (1), 86-88. (Persian).
McCrae, R. R., & Costa Jr., P. T. (2004). A Contemplated Revision of the NEO Five-Factor Inventory. Personality and Individual Differences, 36, 587-596.
McShane, S. L., & Von-Glinow, M. A. (2003). Organizational behavior: emerging realities for the workplace revolution. 2nd Ed. New York: McGraw-Hill.
Nijveldt, M., Beijaard, D., Brekelmans, M., Verloop, N. & Wubbels, T. (2005). Assessing the interpersonal competence of beginning teachers: The quality of the judgement process. International Journal of Educational Research, 43, 89-102.
Rikenberg, B. S. M. Ed. (2010). The relationship between student perception of Teachers and Classrooms. Teacher’s goal toward teaching, and student ratings of Teachers Effectiveness.
Rosenshine, B. V. (1985). Synthesis of Research on Explicit Teaching. Educational Leadership, 43(7), 60-69.
Safi, A. (2009). Teacher's View (Reverence of Personality, Skills, Skills, Memories, and Experiences of Teachers), Tehran, Parents & Coaches Publications. (Persian).
Schultz, D. (1991). Personality Thoughts. Yousef Karimi, Farhad Republic, Siamak Naqshbandi; Behzad Goudarzi; Hadi Bahirani; Mohammad Reza Nikkho (1991); Tehran, Arasbaran publication.(Persian).
Shenideh, A. (2010). Study and comparison of teachers 'performance in elementary education and teacher and teacher education centers. The fourth and fifth grades are from the viewpoint of the managers of girls' schools in Birjand. Master's Degree Teacher Training. (Persian).
UNESCO. (2008). ICT competency standards for teachers: Implementation guidelines version 1.0. Paris: UNESCO