ابارشی، زهره؛ طهماسیان، کارینه؛ مظاهری، محمدعلی؛ و پناغی، لیلی. (۱۳۸۸). تاثیر آموزش ارتقای روانی اجتماعی کودک از طریق بهبود تعامل مادر کودک بر خود – برنامه اثرمندی والدگری و رابطه مادر و کودک زیر سه سال. فصلنامه علمی- پژوهشی در سلامت روانشناختی، ۳(۳)، ۴۹-۵۸.
اصلانی، خالد؛ وارسته، مرضیه؛ و امان الهی، عباس. (1395). اثربخشی آموزش برنامه والدگری مثبت بر کیفیت تعامل والد- کودک. فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 7(28)، 183-201.
اوروجی اقدم، زهرا؛ عطادخت، اکبر؛ و بشرپور، سجاد. (1399). اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر ارتباط والد-کودک بر کیفیت زندگی کودکان پیشدبستانی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت، ۹ (۳)،۱-۹.
آفتاب، ر. (1395). نقش میانجیگر دشواریهای بینفردی در رابطه بین اجتناب تجربی با افسردگی و اضطراب. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 10(40)، 540-521.
بهرامآبادی، مهدی؛ زهراکار، کیانوش؛ بروجردی، حانیه؛ و محمدیفر، محمدعلی. (1392). اثربخشی برنامة بهبود بخشی ارتباط بر کیفیت رابطة والد -فرزندی در نوجوانان دختر خانوادههای تک والدینی مادر سرپرست.
مجلة روانشناسی بالینی، 5(2)، 24-14.
https://doi.org/10.22075/jcp.2017.2123
بهمنی، مهسا؛ و جهانبخشی، زهرا. (1399). اثربخشی برنامه مداخلهای بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک بر بهبود کیفیت تعامل والد- کودک و کاهش پرخاشگری کودکان پیشدبستانی.
فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی دانشگاه علامه طباطبائی، 11(44)، 131-156.
https://doi.org/10.22054/qccpc.2020.51244.2358
تجریشی، معصومه؛ عاشوری، محمد؛ افروز، غلامعلی؛ ارجمندنیا، علیاکبر؛ و غباریبناب، باقر .(1395). اثربخشی آموزش برنامة والدگری مثبت بر تعامل مادر با کودک کمتوان ذهنی. فصلنامة توانبخشی، 2(16)، 137-128.
خدابخشیکولایی، آناهیتا؛ شاهی، عبدالستار؛ نویدیان، علی؛ و مصلینژاد، لیلی. (1394). اثربخشی آموزش برنامه والدگری مثبت به مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیشفعالی در کاهش مشکلات برونیسازیشده کودک.
مجله اصول بهداشت روانی، 17(3)، 141-135.
https://doi.org/10.22038/jfmh.2015.4312
دبیر، مریم، اسدزاده، حسن، و حاتمی، حمیدرضا. (1397). آموزش بازیدرمانی مبتنی بر رابطۀ والد-کودک (مطابق الگوی لندرث) به مادران و اثربخشی آن در حل مشکلات رفتاری فرزندان دانشآموز آنان. فصلنامه خانواده و پژوهش، ۱۷ (۱)، 102-83.
رضائی، بهاره؛ عینی، ساناز؛ زمستانی، مهدی. (1403). رابطه حساسیت به طرد با مشکلات رفتاری عاطفی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری: نقش میانجی تنظیم هیجان. مجله ناتوانی های یادگیری، 14(1)، 52-65.
https://doi.org/10.22098/jld.2024.15786.2195
ساطوریان، عباس؛ طهماسیان، کارینه؛ و احمدی، محمدرضا. (1395). نقش ابعاد والدگری و رابطه والد- کودک در مشکلات رفتاری برونیسازی و درونی سازی شده کودکان. فصلنامه خانوادهپژوهی، 12(4)، 705-683.
سبزیان، سعیده؛ مهرابی، حسینعلیع؛ و کلانتری، م. (1397). اثربخشی آموزش روابط والد- فرزند بر میزان مشکلات هیجانی دانشآموزان پسر دوره ابتدایی.
پژوهشهای علومشناختی و رفتاری (علمی پژوهشی)، 8(1)، 76-59.
https://doi.org/10.22108/cbs.2019.86715.0
عابدی شاپورآبادی، ثریا؛ پورمحمدرضای تجریشی، معصومه؛ محمدخانی، پروانه؛ و فرضی، مرجان. (1391). اثربخشی برنامه گروهی والدگری مثبت بر رابطه مادر- کودک در کودکان با اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه.
روانشناسی بالینی، 4(3)، 63-73.
https://doi.org/10.22075/jcp.2017.2098
عدیلی، شهرزاد؛ میرزاییرنجبر، رکسانا؛ و عابدی، احمد. (1397). اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر روابط والد و کودک بر کیفیت تعاملات والد و فرزند وکیفیت زندگی مرتبط با سلامت کودکان دارای مشکلات رفتاری و هیجانی. فصلنامه کودکان استثنایی، 19(1)، 70-59.
عزتی بابی، مریم؛ نریمانی، محمد؛ میکائیلی، نیلوفر و آقاجانی، سیف اله. (1403). اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر بهبود خودکنترلی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان مبتلابه ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری، 13(3)، 44-57.
https://doi.org/10.22098/jld.2024.14385.2141
علویان، رویا؛ طبیبی، زهرا؛ بنیهاشم، عبدالله؛ و عبدخدایی، محمد سعید. (1395). اثربخشی بازیدزمانی والد- کودک بر کاهش نشانگان افسردگی کودکان مبتلا به سرطان، کاهش استرس ادراکشده مادران و بهبود رابطه والد- کودک. فصلنامه خانوادهپژوهی، 12(47)، 482-461.
محرری، فاطمه؛ سلطانیفر، عاطفه؛ خالصی، حمید؛ و اسلامی، نجمه. (1391). بررسی تأثیر آموزش برنامة تربیت سازنده به مادران در بهبود روابط با فرزندان نوجوان.
فصلنامة دانشکدة پزشکی دانشگاه علومپزشکی مشهد، 55(2)، 123-116.
https://doi.org/10.22038/mjms.2012.5299
مینایی، اصغر. (1385). انطباق و هنجاریابی سیاهه رفتاری کودک آخنباخ، پرسشنامه خودسنجی و فرم گزارش معلم. فصلنامه کودکان استثنایی. 6(1)، 558-529.
Abareshi, Z., Tahmasian, K., Mazaheri, M. A., & Panaghi, L. (2009), The impact of psychosocial Child Development training program, done through improvement of mother-child interaction, on parental self-efficacy and relationship between mother and child under three. Scientific Research uarterly in Psychological Health, 3(3), 49-58.
Abedishapourabadi, S., Pourmohamadreza-Tajrishi, M., Mohamadkhani, p., & Farzi, M. (2012). Effectiveness of Group Training Positive Parenting Program (Triple-P) on Parent-Child Relationship in Children with Attention Deficit٫Hyperactivity Disorders.
Journal of Clinical Psychology, 4(3), 63-73.
https://doi.org/10.22075/jcp.2017.2098
Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2001). Manual for the ASEBA school age forms & profiles. Burlington, VT: University of Vermont Research Center for Children, Youth, & Families, 51-59.
Adili, S. H., Mirzaie Ranjbar, R., & Abedi, A. (2018). The effectiveness of filial therapy on the quality of parent-child interactions and health-related quality of life in children with behavioral٫ Emotional Problems. Exceptional Children's Quarterly, 19(1), 59-70.
Aftab, R. (2016), Mediating role of interpersonal problems in the relationship between experiential avoidance with depression and anxiety. Applied Psychology Quarterly, 10(1), 523-542.
Alavian, R.S., Tabibi, Z., BaniHashem, A., & Abdakhodaei, M. S. (2016). The effectiveness of parent-child play therapy on decreasing depression symptoms in children with cancer, decreasing perceived stress on their mothers and improving parent-child relationship. Family Research Quarterly, 12(3), 461-482.
Amir, F. H., & Hassan, A. (2012). Evaluate the effectiveness of play therapy based on parent-child relationship (CPRT) on parenting styles. J Counsand Psychother, 4(1), 474-89.
Aslani, K., Varasteh, M., & Amanelahi, A. (2016). Effectiveness of positive parenting program training on parent-child interaction quality. Culture of Counseling and Psychotherapy, 7(28), 183201.
Bahmani, M., & JahanBakshi, Z. (2019). the effectiveness of the play therapy intervention program based on the parent-child relationship on improving the quality of parent-child interaction and reducing the aggression of preschool children.
Culture of Counseling and Psychotherapy, 11(44), 131-156.
https://doi.org/10.22054/qccpc.2020.51244.2358
Buhk, A. H., Schadegg, M. J., Dixon, L. J., & Tull, M. T. (2020). Investigating the role of negative and positive emotional avoidance in the relation between generalized anxiety disorder and depression symptom severity.
Journal of Contextual Behavioral Science, 16, 103-108.
https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2020.03.006
Carnes, H. K., & Bratton, S. C. (2014). The efficacy of child parent relationship therapy for adopted children with attachment disruptions.
Counseling & Development, 92(3), 328–37.
https://doi.org/10.1002/jcad.12189
Cornett, N., & Bratton, S. C. (2014). Examining the Impact of Child Parent Relationship Therapy (CPRT) on Family Functioning.
Journal Marital & Family Therapy, 40(3), 302–18.
https://doi.org/10.1111/jmft.12014
Dabir, M., Asadzadeh, H., & Hatami, H. R. (2020). The effectiveness of administering child parent relationship Therapy (based on Landreth Model) to Mothers in Reducing the Behavioral Problems of their School Children. QJFR, 17 (1), 83-102.
Damodaran, K. D. (2013). Parent child interaction therapy: child well-being through an effective parenting intervention.
The Journal of Positive Psychology, 3, 1-12.
https://doi.org/10.2139/ssrn.2629025
Ezzatibabi, M., Narimani, M., Mikaeili, N., &Aghajani, A. (2024). The effectiveness of emotional regulation training on improving self-control and social anxiety in students with learning disabilities.
Journal of Learning Disabilities, 13(3), 44-57. (Persian) h
ttps://doi.org/10.22098/jld.2024.14385.2141
Garza, Y., Watts, R., & Kinsworthy, S. (2010). Filial Therapy: A process for developing strong parent-child relationships.
J The Family: Counseling and Therapy for Couples and Families, 15 (3), 277-281.
https://doi.org/10.1177/1066480707301374
Kaplan, H. I., & Shaddocks, B. J. (2017). Synopsis of psychiatry. (Translated by Rezaee F). Tehran: Arjmand.
KhodabakhshiKoolaee, A., Shahi, A., Navidian, A., & Mosalanejad, L. (2015). The effect of positive parenting program training in mothers of children with attention deficit hyperactivity on reducing children's externalizing behavior problems.
Journal of Principles of Mental Health, 17(3), 135-141.
https://doi.org/10.22038/jfmh.2015.4312
Landreth, G. L., & Bratton, S. C. (2006).
Child Parent Relationship Therapy (CPRT). A ten-session filial therapy model. New York: Taylor Francis group.
https://doi.org/10.4324/9780203956342
Minaee, A. (2006). Adaptation and standardization of Child Behavior Checklist, Youth Self-report, and Teacher’s Report Forms. JOEC, 6(1), 529-558.
Moharreri, F., Soltanifar, A., Khalesi, H., & Eslami, N. (2012). The evaluation of efficacy of the positive parenting for parents in order improvement of relationship with their adolescents.
Medical journal of Mashhad University of medical sciences, 55(2), 116-123.
https://doi.org/10.22038/mjms.2012.5299
Opiola, K. K., & Bratton, S. C. (2018). The efficacy of child parent relationship therapy for adoptive families: A replication study.
Journal of Counseling & Development, 96(2), 155-166.
https://doi.org/10.1002/jcad.12189
Orouji Aghdam, Z., Atadokht, A., & Basharpoor, S. (2020). The effectiveness of parent-child relationship-based game therapy on quality of life in preschool children. JHPM, 9(3), 1-9
Perle, J. G., Levine, A. B., Odland, A. P., Ketterer, J. L., Cannon, M. A., & Marker, C. D. (2013). The association between Internalizing Symptomology and Risky Behaviors.
Journal of Child & Adolescent Substance Abuse, 22(1), 1-24.
https://doi.org/10.1080/1067828X.2012.724289
Pourmohammadreza-Tajrishi, M., A'shouri, M., Afrouz, G. A., Arjmandnia, A. A., & Ghobari-Bonab B. (2015). The Effectiveness of Positive Parenting Program (Triple-P) Training on Interaction of Mother-child with Intellectual Disability. Jrehab, 16(2):128-137.
Ray, D. C., Armstrong, S. A., Balkin, R. S., & Jayne, K. M. (2015). Child‐centered play therapy in the schools: Review and meta‐analysis.
Psychology in the Schools, 52(2), 107-123.
https://doi.org/10.1002/pits.21798
Rezaie, B., Eyni, S., & Zemestani, M. (2024). The relationship between rejection sensitivity with emotional-behavioral problems in Students with learning disabilities by mediating role of emotion regulation.
Journal of Learning Disabilities, 14(1), 52-65. (Persian)
https://doi.org/10.22098/jld.2024.15786.2195
Sabzian, S., Mehrabi, H., & Kalantari, M. (2018). Effect of collaborative parent-child play in reducing symptoms of emotional problems in male elementary school students of Isfahan.
Research in Cognitive and Behavioral Science, 8(1), 59-76.
https://doi.org/10.22108/cbs.2019.86715.0
Satorian, A., Tahmasian, K., Ahmadi, M. (2015). The role of parenting dimensions and parent-child relationship in children's internalized and externalized behavioral problems. Family Research Quarterly, 12(4), 683-705.
Sheperis, C., Sheperis, D. Monceaux, A. Davis, J. R. & Lopez. B. (2015). Parent- child interaction therapy for children with special needs.
The Professional Counselor, 2, 248-260.
https://doi.org/10.15241/cs.5.2.248
Sherwood, A., Carydias, E., Whelan, C., & Emerson, D. L.-M. (2020). the explanatory role of facets of dispositional mindfulness and negative beliefs about worry in anxiety symptoms.
Personality and Individual Differences. 160, 109933.
https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.109933
Smitherman, T. A., Huerkamp, J. K., Miller, B. I., Houle, T. T., & O’Jile, J. R. (2007). The relation of depression and anxiety to measures of executive functioning in a mixed psychiatric sample.
Archives of Clinical Neuropsychology, 22(5), 647-654.
https://doi.org/10.1016/j.acn.2007.04.007
Swank, J. M., Cheung, C., & Williams, S. A. (2018). Play therapy and psychoeducational school-based group interventions: A comparison of treatment effectiveness.
The Journal for Specialists in Group Work, 43(3), 230-249.
https://doi.org/10.1080/01933922.2018.1485801
Tiggs, P. L. (2010) Play therapy techniques for African American elementary school-aged children diagnosed with oppositional defiant disorders. [Dissertation]. Capella University.
Van der Geest, I. M., Van den Heuvel-Eibrink, M. M., Passchier, J., Van den Hoed- Heerschop, C., Pieters, R., & Darlington, A.E. (2014). Parenting stress as a mediator of parents’ negative mood state and behavior problems in children with newly diagnosed cancer.
Psycho-Oncology, 23(7), 758-765.
https://doi.org/10.1002/pon.3475
Youngstrom, E., Youngstrom, J. K., & Starr, М. (2005). Bipolar diagnoses in community mental health: Achenbach Child Behavior Checklist profiles and patterns of comorbidity.
Biological Psychiatry, 58(7), 569-575.
https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2005.04.004
ZareBahramabadi, M., Zahrakar, K., Salehian Broojerdi, & H., Mohammadifar, M. (2013). The effectiveness of relationship enhancement program on quality of parent-child relationship in mothers who are heads of household in single-parent families.
Journal of Clinical Psychology, 5(2), 14-24.
https://doi.org/10.22075/jcp.2017.2123