بررسی نقش دینداری در توسعه کارآمدی معلمان دبیرستان های اردبیل

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

2 دانشیار مدیریت دولتی، دانشگاه محقق اردبیلی

10.22098/jsp.2018.602

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی و شناسایی تأثیر دینداری در توسعه کارآمدی معلمان دبیرستان های ناحیه یک اردبیل در سال تحصیلی 95-1394 اجرا شده است. از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی، از لحاظ نوع روش، توصیفی- همبستگی و از لحاظ روش گردآوری اطلاعات روش تحقیق میدانی است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از کلیه معلمان دبیرستان های ناحیه یک اردبیل می باشد که برای تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 196 معلم با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. به منظورگردآوری داده های مورد نیاز، از پرسشنامه استاندارد دینداری گلاک و استارک و پرسشنامه محقق ساخته کارآمدی معلمان استفاده شده است. برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS و برای تحلیل فرضیه‌های تحقیق از ضریب رگرسیون تک متغیره و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج بدست آمده از تحقیق حاکی از این است که دینداری در توسعه کارآمدی معلمان تأثیر مثبت معنی‌داری دارد. همچنین ضریب بتا نشان می دهد که دینداری 40 درصد تغییرات توسعه کارآمدی معلمان را پیش بینی می کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the role of religion in the efficient development of teachers

نویسندگان [English]

  • S. M Ezazi 1
  • H Ebrahimpour 2
1 M.A student in Executive Management, Islamic Azad University of Ardabil
2 Associate Professor of Public Administration, University of Mohaghegh Ardabili
چکیده [English]

This study aims to investigate and identify the influence of religion in the efficient development of teachers in high schools in the 1394-1395 school year in District One of Ardabil. In terms of the objective, the research was applied, in terms of the type of procedure, it was descriptive and correlational, and in terms of the data collection, the desired research method was fieldwork. The population included all teachers of high schools in Ardabil is amounting to 400 people. To determine the size of the sample, Morgan table was used and the sample size was 196 people who were selected by simple random sampling. In order to collect the required data, Glock and Stark's religiosity questionnaire and the teachers' self-made questionnaire was used. For data analysis, SPSS software and for the analysis of the hypothesis of the study the Univariate regression coefficient and the Pearson correlation coefficient was used. The results of the study indicated a significant positive effect of religiosity efficient in the development of high schools teachers in Ardabil. The beta coefficient indicated that religiosity could predict 40% of efficient development of teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religiosity
  • efficiency development
  • teachers
آرین، خدیجه (1378). بررسی رابطه دینداری و روان درمانی ایرانیان مقیم کانادا، رساله دکتری، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی.

ابراهیم پور، حبیب؛ حسین نژاد، نادر؛ نعمتی، ولی و تقی پور، فریدون (1394). بررسی ارتباط هوش معنوی با رفتار نوآورانه معلمان. مجله روان‌شناسی مدرسه، 4 (1)، 21-7.

اخوان کاظمی، بهرام (1383). درآمدی بر کارآمدی در نظام سیاسی اسلام، تهران. موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.

افشانی، سیدعلیرضا؛ خرم پور، یاسین و ممبینی، سجاد (1392). بررسی رابطه ی دینداری و خود شکوفایی دانشجویان دانشگاه یزد. فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی – فرهنگی، 3(1)،52-29.

بحری نجفی، فاطمه و میرشاه جعفری، سید ابراهیم (1394). رابطه بین ابعاد باورهای مذهبی و شادی در محیط کار معلمان مقطع ابتدایی ناحیه دو اصفهان. فصلنامه دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی ، 16(62)، 106.

خدایاری فرد، محمد؛ شکوهی یکتا، محسن و غباری بناب، باقر)1379). آماده سازی مقیاس نگرش مذهبی دانشجویان. مجله ی روان شناسی، 4(3)، 285-268.

داوری، صفورا؛ باقری، مسعود و بنی اسدی، حسن(1390). پیش بینی دین داری با توجه به ابعاد شخصیت در معلمان زن و مرد. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 4(4)، 26-5.

سراج زاده، سید حسین(1378). نگرش ها و رفتارهای دینی نوجوانان تهرانی و دلالت های آن برای نظریه سکولار شدن. فصلنامه نمایه پژوهش،3(9 و10)، 118-105.

سراج‌زاده، سیدحسین و توکلی، مهناز(1380). بررسی تعریف عملیاتی دینداری در پژوهش های اجتماعی. نامه پژوهش: فصلنامه تحقیقات فرهنگی، 5 (20)،41-56.

سراج‌زاده، سید حسین و رحیمی، فرشید (1392). رابطه دینداری با معناداری زندگی در یک جمعیت دانشجویی. فصلنامه راهبرد فرهنگ، 6(24)، 30-7.

شریفی نژاد، محمدمهدی (1388). رابطه دینداری و عملکرد آموزشی معلمین. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه باقرالعلوم.

طباطبایی، محمد حسین(1385). بدایه الحکمه ترجمه:علی شیروانی.انتشارات:دارالعلم.

عبداللهی، بیژن. (1385). نقش خودکارآمدی در توانمند سازی کارکنان. ماهنامه علمی آموزش مدیریت (تدبیر 186)، 17(168)،30.

فلاح، محمد حسین (1379). بررسی عوامل مؤثر بر تقویت انگیزه شغلی مربیان تربیتی استان یزد. دانشگاه شهید باهنر کرمان، پایان نامه کارشناسی ارشد.

کوشکی، شیرین و خلیلی فر، مهدی (1389). نگرش مذهبی و منبع کنترل. مجله اندیشه و رفتار، 11(2)، 43-32.

مطهری، مرتضی (1369). مجموع آثار (15 جلدی)، قم، صدرا .

      مک ایوان، الین (1386). ده ویژگی معلمان کارآمد. ترجمه ی حساس خواه، ژاله؛ صادقی، عباس: انتشارات دانشگاه گیلان ، رشت.

یونسکو(1360). آموختن برای زیستن. تهران: امیرکبیر.

وکیلی هریس، شهرام (1386). بررسی رابطه ویژگی‌ها و کارآمدی معلم با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران.         

Abdollahi, B. (2006). The role of self-efficacy in employees empowerment. Scientific and Training Journal of Management, 17(168). 35-40. (Persian).    

Afshani, S.A., Khorrampour, Y. & Mobini, S. (2014). Examining Relationship between Religiosity and Self-Actualization: Case Study: Yazd University, 3(1), 29-52. (Persian).

Aghajani, S., Rajabi S, Ganji M. & Ghafari M. (2008). Religion and psychological health. Ardabil: Bagh Rezwvan. (Persian).

Akhavan Khazemi, B. (2003). The introduction on Islamic political system efficiency, Tehran, The cultural institute of Current knowledge and thinking.

Amico, A. (2008). An examination of the relationship between collective efficacy and Advanced placement teachers perception of parent involvement and self-efficacy in a high school setting. PHD Dissertation in Regent University.

Arian, Kh. (1999). The survey relationship religious and Psychotherapy Iranian in Kanada, Ph.D Thesis. Allame Tabatabaie University, Tehran. (Persian).

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and company.

Caple, S. (1997). Learning to teach physical education in the secondary school, New York. USA. Journal of classroom management, 5(1), 11-12.

Davari, S., Bagheri, M. & Baniasadi, H. (2011). The anticipate of religious on emphasis personality dimensions in male and female teachers. Journal of Psychology and religious, 4(4), 5-26. (Persian).

Duriez B, Soenens B. & Beyers W. (2004). Personality, identity styles, and religiosity: an integrative study among late adolescents in Flanders (Belgium). J Pers; 72(5): 877-910.

Ebrahimpour, H., Husennejad, N., Nemati, V. & Tagipour, F. (2015). A survey of the relationship between spiritual intelligence on teacher’s innovative behavior. Journal of school psychology, Spring, 4(1), 156-164. (Persian).

Erik N. & Sandra S. E. (2007). The Relationship Between Spirituality, Health Beliefs, and Health Behaviors in College Students. Journal of Religion and Health, 46(1):141-154.

Fallah, M. H. (2000). The survey important factors on promotion of job motivation of teachers in Yazd Province, Shahid Bahonar University of Kerman, M.A Thesis. (Persian).

Fatemeh B. & Ebrahim M. (2015). The effect of different aspects of religious belief on the elementary teachers ™ happiness in the working environment. Knowledge & Research in Applied Psychology, 16(62), 106-113.(Persian).

Glock, Y. & Rodney, S. (1965). Religion and Society in Tension Chocago: Rand McNally & Company.

Khodayarifard, M., Shukohiyekta, M. & Ghobari Bonab, B. (2000). The readiness of religious approach criteria of students. Psychology Journal, 4(3), 268-285. (Persian).

Koening, H.G. (2007). Spirituality and depressing. southern medical journal,7,737-739

Kushki, Sh. & Khalilifar, Mahdi(2010), Religious approach and control source. Journal of Thinking and Behavior in Clinical Psychology, 4(15), 33-41. (Persian).

Makivan, A. (2007). The Five characteristics of efficiency teachers, Jajeh Hasaskhah & Abbas Sadegi. Gilan University Publication, Rasht. (Persian).

Motahhari, M. (1990). Books Abstracts(The Fifteen Volume), Ghom: Sadra. (Persian).

Ross, J. (1992). Teacher efficacy and of effect of coaching on student achievement. Canadian Journal of Education, 17, 51-65.

Seraj, S. H. (1999). The approach and religious behaviors in Tehranian teenagers and its reasons for secularization theory. Journal of Research Nemayeh, 3(9 and 10), 105-118. (Persian). 

Seraj, S. H. & Rahimi, F. (2013). The relationship between religious        with life signature between students. Journal of Culture Strategy, 6(24), 7-30. (Persian). 

Seraj, S. H. & Tavakoli, M .(2001). The survey of religious operational definition in social researches. Journal of Iran Cultural Research, 5(20 and 21). (Persian). 

Sharifinejad, M. M. (2009). The relationship between religious and education performance of teachers, M. A. Thesis, university of Bagerolulum, Ghom.(Persian).

Tabatabaie, M. H. (2006). Bedayatol Hekmah, Translators: Ali Shirvani, GHom: Darolelm Publication. (Persian).

UNESCO. (1981). Learning for Living, Tehran: Amir Kabir. (Persian).

Vakili Heris, Sh. (2007). The survey relationship characteristics and teacher efficiency with students graduate development, M.A Thiess. Tehran University, Theran. (Persian).   

Woolfolk Hoy, A., Davis, H. & Pape, S. (2007). Teachers’ knowledge, beliefs, and thinking.In P. A. Alexander & P. H, Winne (Eds.), Handbook of educational Psychology (2 nd, PP. 715-737.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.