بررسی مقایسه‌ای ابعاد آسیب‌پذیری به اعتیاد بین دانش‌آموزان با و بدون اختلال نافرمانی مقابله‌ای

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

3 دکتری روانشناسی کودکان استثنائی، دانشگاه علامه طباطبائی

4 دکتری روان‌شناسی کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان

10.22098/jsp.2020.905

چکیده

هدف پژوهش حاضر مقایسه مؤلفه‌های آسیب‌پذیری به اعتیاد بین دانش‌آموزان با و بدون اختلال نافرمانی مقابله‌ای بود. پژوهش حاضر از نوع روش علی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش‌آموزان پسر دبیرستان‌های شهر تبریز در سال تحصیلی 95-96 بود که بر اساس جدول نمونه‌گیری مورگان 500 نفر به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و به وسیله پرسشنامه مشکلات رفتاری نوجوانان (YSR) مورد غربالگری قرارگرفتند. سپس 40 دانش‌آموز مبتلا به ODD و 40 دانش‌آموز عادی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه شناسایی افراد در معرض خطر اعتیاد (نیسی، 1392) استفاده شد. آزمون مانوا به منظور تجزیه و تحلیل نتایج مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین دو گروه از نظر مؤلفه‌های آسیب‌پذیری به اعتیاد (افسردگی، نگرش مثبت به مواد، اضطراب، هیجان خواهی بالا) و نمره کل تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p) و دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای آسیب‌پذیری بیشتری در مقابل اعتیاد دارند؛ بنابراین، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که تشخیص به موقع و مداخله به هنگام برای اختلال نافرمانی مقابله‌ای می‌تواند احتمال آسیب‌پذیری در مقابل اعتیاد را در بین دانش‌آموزان و نوجوانان کمتر کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Comparison of Vulnerability Dimensions to Addiction between Student with and without Oppositional Defiant Disorder

نویسندگان [English]

  • K Abdolmohamadi 1
  • E Ahmadi 2
  • A Chobdary 3
  • M Hosseinalizade 4
1 lecturer of Payam Noor University, Tehran, Iran
2 Associate Professor of Psychology,Azerbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
3 Ph.D of Psychology of Exceptional Children, Allameh Tabataba'i University
4 Ph.D of Psychology of Exceptional Children, University of Isfahan
چکیده [English]

Vulnerability to addiction is one of the main components of the prediction of social health and addiction in adolescent. The purpose of this study was to compare the components of vulnerability to addiction between adolescents with and without Oppositional Defiant Disorder. The research design was a causal-comparative research. The statistical population of this study consisted of all male students’ high school in Tabriz city in the academic year of 2016-2017 that Based on the Morgan sampling table, 500 were selected and were screened by the YSR (Youth Self-Report) then 40 students with Oppositional Defiant Disorder. And 40 Normal students were selected. In the next step, by using of Inci addiction questionnaire identified people at risk to addiction tendency in two groups. To investigate the research hypothesis, MANOVA test was used and the results showed there is a significant difference between the two groups in the components of the vulnerability to addiction (depression, positive attitude towards drugs, anxiety, and high excitement) and total score in confidence level of 0.99. This difference was in favor of without Oppositional Defiant Disorder. In other words, this test has determined that adolescents with Oppositional Defiant Disorder are more vulnerable to addiction. Early diagnosis and early intervention for Oppositional Defiant Disorder can reduce the likelihood of vulnerability to addiction among adolescents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Oppositional Defiant Disorder
  • vulnerability to addiction
  • mal students
ابوالقاسمی، عباس؛ برزگر، سبحان و رستم‌اوغلی، زهرا. (1393). اثربخشی آموزش یادگیری خودتنظیمی بر خودکارآمدی و رضایت از زندگی در دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 4(2)، 21-6.

اخلاقی، ژامک؛ چراغ مکانی، حامد؛ بتولی، سید امیرحسین؛ خلیفه، سولماز؛ عبدی، روح‌اله و عشایری، حسن. (1398). بررسی عملکردهای شناختی در بیماران مصروع تحت درمان با داروی لاموتریژین در مقابل با دیگر داروهای ضد صرع. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 29(172)، 42-34.

اسماعیلی، لیلا؛ عابدی، محمدرضا؛ نجفی، محمدرضا؛ آقایی، اصغر و اسماعیلی، مریم. (1393). اثربخشی مداخله شناختی- رفتاری تنظیم هیجان بر بهزیستی روان‌شناختی دختران نوجوان مبتلا به صرع. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 12(2)، 204-194.

پورعبدل، سعید؛ صبحی قراملکی، ناصر و عباسی، مسلم. (1394). مقایسه اهمال کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 4(3)، 38-22.

جوکار، بهرام و دلاورپور، محمدآقا. (1386). رابطه تعلل ورزی آموزشی با اهداف پیشرفت. اندیشه‌های نوین تربیتی، 3(3-4)، 80-61.

رئوفی‌راد، سپیده و شریفی‌درآمدی، پرویز. (1394). مقایسه اهمال کاری دانش آموزان بینا با دانش آموزان نابینا. اولین کنگره ملی توانمندسازی جامعه در حوزه علوم اجتماعی روانشناسی و علوم تربیتی.

سواری، کریم. (1390). ساخت و اعتباریابی آزمون اهمال‌کاری تحصیلی. فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، 2(5)، 15-1.

محمدی قلعه‌تکی، نرگس؛ قمرانی، امیر و برمک، محمدعلی. (1393). بررسی و مقایسه تعلل‌ورزی تحصیلی در دانش‌آموزان معلول جسمی- حرکتی، ناشنوا و نابینا با توجه به نقش جنسیت. تعلیم و تربیت استثنایی، 125، 30-22.

مطیعی، حورا؛ حیدری، محمود و صادقی، منصوره السادات. (1391). پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی براساس مؤلفه‌های خودتنظیمی در دانش‌آموزان پایه اول دبیرستان‌های شهر تهران. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 8(24)، 72-50.

Abolghasemi, A. Barzegar, S. & Rostamoghli, Z. (2015). The effectiveness of self-regulation learning training on academic motivation and self-efficacy of students with mathematics disorder. Journal of Learning Disabilities, 4(2), 6-21. (Persian)

Adibaygane, M. Mehrabizadeh, M. Akbari, S. Zarezadegan, B. & Ahmadian, A. (2014). Comparison of mental health and educational performance of epileptic and non-elderly students. Quarterly Exceptional Persons, 9, 130-143.

Akhlaghi, Z. Cheraghmakani, H. Hossein Batouli, A. Khalifeh, S. Abdi, R. & Ashayeri, H. (2019). Cognitive Functions in Epileptic Patients on Lamotrigine and Other Antiepileptic Drugs. Journal Mazandaran University Medical Science. 29 (172), 34-42. (Persian)

Asvari, K. & Arab-born, S.h. (2014). Making and determining the psychometric properties of self-regulatory questionnaire. School Psychology Magazine, 2, 75-92.

 Aynur, P. Murat, A. & Can, B. (2011). academic procrastination behaviour of Pre-service Teachers’ of celalbayar university. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 29, 1418 – 1425.

 Bembenutty, H. (2010). Homework completion: The role of self efficacy, delay of gratification, and self-regulatory processes. The International Journal of Education and Psychological Assessment, 6, 1–20.

Dunn, K. E. (2013). Why Wait? The Influence of academic self-regulation, intrinsic motivation, and statistics anxiety on procrastination in online statistics. Innovative Higher Education. 39, 33-44.

Esmaeili, L. Abedi, MR. Najafi, MR. Aghaei, A. & Esmaeili, M. (2012). Effectiveness of emotion regulation therapy on psychological well being of epileptic girls. J Res Behave Sci; 12(2): 194-204. (Persian)

Fiore, K. (2015). Biofeedback-CBT May Block Epileptic Seizures [Internet]. [cited 2016 Dec 18].

Fisher, R.S. Van Emde, B.W. Blume, W. Elge,r C. Genton, P. & Lee, P. (2014). Epileptic seizures and epilepsy: definitions proposed by the International League against Epilepsy (ILAE) and the International Bureau for Epilepsy (IBE). Epilepsia, 46(4): 470-472.

Javadi, F. Hashemi Resini, H. & Hashemi Resini, S. (2015). The relationship between academic procrastination with self-regulated Learning strategies and academic achievement. Applied Psychological Research Quarterly, 6(1), 193-207. (Persian)

Jenson, Z. E. (2011). Epilepsy as a spectrum disorder: Implications from novel clinical and basic neuroscience. Epilepsia, 52(1), 1-6.

Jokar, B.& Delaware Pour, M. (2007). The relationship of educational procrastination with the goals of progress. Journal of Educational New Thoughts, 3, 61-80. (Persian)

Kitsantas, A. & Zimmerman, B. (2009). College students’ homework and academic achievement: The mediating role of self-regulatory beliefs. Metacognition and Learning, 4, 97–110.

Lundgren, T. (2001). ACT treatment of Epilepsy. Department of Psychology; 23(2),78-91.

Mclin, D. & Mc Farland, K. (2011). A randomized trial of a group based cognitive behavior therapy program for older adults with epilepsy: the impact on seizure frequency, depression and psychosocial wellbeing. Journal Behav Med, 34, 201–207.

Mohammadi ghale take, N. Qamarani, & Barmak, M. (2015). Comparison and comparison of student procrastination in Students with Physical, Moveable, Deaf and Blind Disabilities with regard to the Role of Gender. Quarterly Journal of Exceptional Education, 3, 22-30.

Motee, H. Heidari, M. & Sadeghi, M. (2013). Prediction of academic procrastination on the basis of self-regulation components in first grade high school students in Tehran. Quarterly Journal of Educational Psychology, 24, 50-72.

Özer, B. U. & Saçkes, M. (2011). Effects of academic procrastination on college students’ life satisfaction. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 12, 512–519.

Özer, B. U. Demir, A. & Ferrari, J. (2009). Exploring academic procrastination among Turkish students: possible gender differences in prevalence and reasons. The Journal of Social Psychology, 149, 241-251.

Pala, A. Akyıldız, M. & Bağcı, C. (2011). Academic procrastination behaviour of pre-service teachers’ of Celal Bayar University. Procedia-Social and Behavioral Sciences29, 1418-1425.

Pintrich, P. R. & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.

Pintrich, P. R. & DeGroot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82 (1), 33-40.

Pour Abdol, S. Sobhi Qaramlaki, N. & Abbasi, M. (2015). A comparison of academic procrastination and academic vitality in students with and without specific learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 4(3), 22-38. (Persian)

Reaufi Rad, S. & Sharifi Yammadi, P. (2016). Comparison of Bare Students' Negligence with the Students of the Blind. The First National Congress on Social Empowerment in the Field of Social Sciences, Psychology and Education.

Reilly, C. Agnew, R. & Neville, B.R. (2011). Depression and anxiety in childhood epilepsy: A Review. Seizure, 20, 589-597.

Rezapour Mirsaleh, Y. Hamid Najibi, S. Mousavi, Z. (2017). The Relationship of Attitude toward Father and Family Obligation with Academic Procrastination in Warfare Victims’ Children. Quarterly Journal of Educational Psychology, 7(3), 199-212.

Rodenberg, R. Stames, G. J. Meijer, A. M. Aldenkamp, A. p. & Dekovic, M. (2005). Psychopathology in children with epilepsy: A meta-analysis. Journal Pediatr Psychol, 30(6),453-68.

Roodenberg, R. Wanger, J. L. Austin, J. K. Kerr, M. & Dunn, D. W. (2011). Psychological issues for children with epilepsy. Epilepsy & Behavior, 22(1), 47-54.

Savary, K. (2013). Studying the prevalence of academic procrastination in students (girls and boys) of Payame Noor University of Ahwaz. Journal of Social Cognition, 2, 62-68. (Persian)

Sillanpaa, M. (2004). Learning disability: Occurrence and long-term consequences in childhood-onset epilepsy. Epilepsy Behav, 5, 937- 944.

Smith, D.B. Mattson, R.H. Cramer, J.A, Collins, J.F, Novelly, R.A. Craft, B, et al. (1987). Results of a nationwide Veterans Administration Cooperative Study comparing the efficacy and toxicity of carbamazepine, phenobarbital, phenytoin, and primidone. Epilepsia, 28, S50-S58.

Solomon, L. J. & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology, 31,503-509.

Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133, 65-94.

Sutter, R. & Rüegg, S. (2012). Refractory status epilepticus: epidemiology, clinical aspects and management of a persistent epileptic storm. Epileptologie; 29, 186-193.

Tavakoli, M. A. (2012). The study of academic procrastination among students and relation with Demographic characteristics, Preferred time study and the purpose of admission to universities. Journal of Educational Psychology, 9(28),100-121. (Persian)

Wiener, C. Fauci, A.S. Braunwald, E. Kasper, D.L. Hauser, S.L. Longo, D.L, et al. (2000). Harrison's principles of internal medicine, self-assessment and board review. 18th. New York: McGraw Hill Professional.

Zimmerman, S.L. (2000). Self-esteem, personal control, optimism, extraversion and the subjective well-being of Midwestern university faculty. Faculty. Sciences and Engineering.

Zwick, R. & Sklar, J. C. (2005). Predicting college grades and degree completion using high school grades and SAT scores: The role of student ethnicity and first language. American Educational Research Journal, 42, 439.