بررسی روان‌سنجی و شیوع شناسی تحریک پذیری با استفاده از نسخه فارسی شاخص واکنش پذیری عاطفی در دانش آموزان: مطالعه ای بیشتر در زمینه اختلال بی‌ نظمی خلق اخلال گرانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشگاه محقق اردبیلی

2 روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22098/jsp.2024.13488.5650

چکیده

هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی ویژگی‌های روانسنجی واکنش‌پذیری عاطفی برای ارزیابی تحریک‌پذیری و میزان شیوع تحریک-پذیری در دانش‌آموزان صورت گرفت.

روش‌ها: روش این پژوهش توصیفی-همبستگی است. به این منظور 402 دانش‌آموز دختر و پسر مقطع متوسطه دوره اول به صورت تصادفی چند مرحله‌ای در شهر اردبیل در که در سال 1401-1402 مشغول به تحصول بودند، به عنوان گروه نمونه انتخاب و به پرسشنامه‌های شاخص تحریک پذیری عاطفی استرینگر و همکاران و مقیاس اضطراب، افسردگی و استرس لاویبوند و لاویبوند پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: نتایج نشان داد متخصصان روایی محتوایی مقیاس تحریک‌پذیری عاطفی را تأیید کردند. روایی همگرا نشان داد که این مقیاس با افسردگی، اضطراب و استرس رابطه معنی‌داری داشته و از بین آنها، بیشترین رابطه را با افسردگی داشت (01/0p<). تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که تمام ماده‌های این مقیاس به طور معنی‌داری روی یک عامل بار گذاشتند و همه شاخص‌های برازش مدل از سطح قابل قبولی برخوردار بودند (05/0RAMSEA=). ضریب آلفای کرونباخ این مقیاس 92/0 به دست آمد که نشان‌دهنده پایایی مناسب این مقیاس است. همچنبن یافته-ها نشان داد که در مجموع 13/23 درصد از گروه نمونه دارای تحریک‌پذیری بودند. این میزان در پسران 65/25 درصد و در دختران 69/11 درصد بود.

نتیجه‌گیری: در مجموع یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که شاخص واکنش‌پذیری عاطفی مانند پژوهش سازنده مقیاس، از یک عامل تشکیل شده و پایایی و روایی قابل قبولی دارد، در نتیجه از آن می‌توان برای سنجش تحریک‌پذیری اختلال بی‌‌نظمی خلق اخلالگر استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the psychometric and epidemiology of irritability using the Persian version of the affective reactivity index in students: a further study in the field of disruptive mood dysregulation disorder

نویسندگان [English]

  • mohammad narimani 1
  • Matineh Ebadi 2
1 university of mohaghegh ardabili
2 MA of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Objective: The present study was conducted in order to investigate the psychometric characteristics of Affective Reactivity Index (ARI) and the prevalence of irritability in adolescents.

Methods: The method of this research was descriptive-correlation. For this purpose, 402 male and female first period of high school were randomly selected in a multi-stage method in the city of Ardabil, where they were studying in 1401-1402 year, as a sample group and were asked affective reactivity index, Stringer et al and anxiety, depression and stress scale Lavibond and Lavibond answered. The data were analyzed using the confirmatory factor analysis method.

Findings: The results showed that content validity experts confirmed the emotional excitability scale. Convergent validity showed that this scale had a significant relationship with depression, anxiety and stress, and among them, it had the highest relationship with depression (p<0.01). Confirmatory factor analysis showed that all the items of this scale significantly loaded on one factor and all the fit indices of the model had an acceptable level (RAMSEA=0.05). Cronbach's alpha coefficient of this scale was 0.92, which indicates the appropriate reliability of this scale. Also, the findings showed that a total of 23.13% of the sample group had irritability. This rate was 25.65% in boys and 11.69% in girls.

Conclusion: Overall, the findings of the research show that the emotional reactivity index, like the scale-building research, consists of one factor and has acceptable reliability and validity, as a result, it can be used to measure irritability in used destructive mood disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • disruptive mood dysregulation disorder
  • irritability
  • affective reactivity index and epidemiology