بررسی مقایسه ای سبک های فرزندپروری، رضایت زناشویی و بهزیستی ذهنی در مادران کودکان با و بدون لکنت زبان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانسجوی دکتری روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران

2 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 کارشناسی ارشد مشاوره، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

4 استادیار روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

اهداف: پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ سبک­های فرزندپروری، رضایت­­زناشویی و بهزیستی­ذهنی (هیجانی، روانشناختی، اجتماعی) مادران کودکان با و بدون لکنت زبان صورت گرفت.
مواد و روش­ها: روش پژوهش حاضر از نوع علّی- مقایسه­ای بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ مادران کودکان 5 تا 13 سالۀ با و بدون لکنت زبان شهر اردبیل در سال 1397 بود. نمونه این پژوهش 60 نفر از مادران کودکان با لکنت زبان و 60 نفر از مادران کودکان عادی بود که به طور در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده­ها از پرسش­نامه­های شیوه­های فرزندپروری بامریند (1973)، پرسشنامۀ رضایت­زناشویی والتر و هودسن (1992) و پرسشنامۀ بهزیستی­ذهنی کی­یز و ماگیارمو (2003) استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد سبک­های فرزندپروری، رضایت­زناشویی و بهزیستی­ذهنی مادران کودکان با و بدون لکنت زبان متفاوت بود (05/0>P).
نتیجه­ گیری: بنابراین می­توان نتیجه گرفت که مادران دارای فرزند لکنت­دار به میزان کمتری از سبک­های فرزندپروری و روابط رضایت­­زناشویی بهتر و عوامل روانشناسی ایده­آل نسبت به مادران فرزند سالم برخوردارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of Parenting Styles, Marital Satisfaction and Mental Well-being in Mothers with and without Stuttering Children

نویسندگان [English]

  • Sara Taghizadeh Hir 1
  • Alireza Moradian 2
  • Pezhman Honarmand 3
  • Parviz Porzoor 4
1 PhD student in Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
2 Master of Clinical Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
3 MSc of Counseling, Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
4 Assistant Professor in Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Objective: The purpose of this study was to compare parenting styles, marital satisfaction and mental well-being between mothers of children with and without stuttering. The research method was a causal-comparative. The statistical population of this study includes all mothers of children with and without stuttering (5 to 13 years of age) in Ardebil in 2018.
Methods: The research sample consisted of 60 mothers of children with stuttering and 60 mothers of children without stuttering which were selected through convenience sampling method. To collect the data, parenting practices questionnaire, Hudson's marital satisfaction questionnaire, and subjective well-being questionnaire were used.
Results: The results of multivariate analysis of variance indicated that there was a significant difference between mothers of children with and without stuttering in mental well-being (psychological well-being, emotional well-being), marital satisfaction, and parenting styles practices.
Conclusion: Based on the findings of this study it can be concluded that mothers of children with stuttering have fewer types of better parenting styles and marital satisfaction and ideal psychological factors than mothers of children without stuttering. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parenting styles
  • Marital satisfaction
  • Subjective well-being
  • Stuttering