بررسی تأثیرگیاهان زینتی بر توان نسبی امواج مغزی آلفا با رویکرد کاهش استرس یادگیری در محیط آموزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مهندسی فضای سبز، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز،تبریز، ایران.

2 اصلاح و بیوتکنولوژی باغبانی، گروه علوم باغبانی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

3 دانشکده کشاورزی گروه علوم باغبانی

4 گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

10.22098/jsp.2024.14955.5836

چکیده

هدف: فضای سبز بارنگ‌های متنوع گل‌ها، گیاهان و عناصر بصری خود بر سیستم اعصاب مرکزی از طریق ترشح هورمون‌های خاص، حالات، وضعیت ذهنی و سطح انرژی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند. قابلیت‌های بالایی فضای سبز نقش آشکاری در پایداری تعادل روانی در فرآیند فعالیت‌های ذهنی ایفا می‌کند و باعث ایجاد واکنش های های عاطفی و زیباشناختی در افراد، کنترل اختلال اضطراب ازجمله کاهش میزان استرس یادگیری می‌شود. روش: پژوهش حاضر ازنظر نوع استفاده کاربردی، به روش تحلیلی –شبه آزمایشی با رویکرد آماری –کمی انجام‌شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی به تعداد 32 دانشجو منتخب در دو رده‌های سنی 20 تا 25 ساله و 25 تا 40 ساله، با توجه به ملاک‌های ورود و خروج از پژوهش به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها دستگاه الکتروانسفالوگرافی کمی (QEEG) جهت ثبت فعالیت امواج مغزی آلفا انتخاب گردید. جهت تجزیه‌وتحلیل امواج ثبت‌شده از نرم‌افزار نورو گاید و تحلیل آماری داده‌های کمی از نرم‌افزار آماری (SAS) استفاده شد. یافته‌ها: محیط حاوی گیاه نسبت به محیط فاقد گیاه در افزایش امواج آلفای مغز تأثیر معنی‌داری داشته و توان نسبی آلفا نیمکره‌های مغزی زنان و مردان زیر 25 سال به هنگام تماشای گیاهان افزایش داده است. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر با ارائه تأثیرات روان‌شناسانه فضای سبز کمک می‌کند که قبل از اقدام در طراحی فضای سبز با علم بر نحوه تأثیرگذاری آن اقدامات بر توان فعالیت مغزی و کاهش میزان استرس یادگیری در محیط آموزشی با طراحی مناسب باعث ارتقای سلامت روانی دانشجویان گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigation on the effect of ornamental plants on relative power of alpha brain waves with the approach of reducing learning stress in the educational environment

نویسندگان [English]

  • Saadollah Alizadeh Ajirlo 1
  • Fereshteh Raeisi Saadati 2
  • Younes Pourbeyrami Hir 3
  • Mohammad Narimani 4
1 Department of Green Space Engineering, Faculty of Agriculture, University of Tabriz, Iran.
2 Department of Horticultural Science, Faculty of Agriculture and Natural Resources, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
3 Horticultural Dep.
4 Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Iran.
چکیده [English]

Green space with its diverse colors of flowers, plants and visual elements affect the central nervous system through the release of special hormones, moods, mental state and energy level of people and causes emotional and aesthetic reactions in people, controlling anxiety disorders including reducing the amount of learning stress. The present research was conducted using an analytical-semi-laboratory method with a quantitative-statistical approach. The statistical population of the present study is the students of Mohaghegh Ardabili University, with a number of 32 volunteer students in two age groups. 20 to 25 years old and 25 to 40 years old were selected according to the criteria of entering and exiting the research using available sampling method. Quantitative electroencephalography device was chosen to record alpha brain wave activity. In order to analyze the recorded waves, Neuroguide software was used and statistical software (SAS) was used for statistical analysis of quantitative data. The environment containing plants compared to the environment without plants had a significant effect on increasing alpha brain waves and the relative alpha power of the cerebral hemispheres of women and men under 25 years of age increased when looking at plants. The results of the present study by presenting the effects Psychologically, the green space helps to improve the mental health of students before proceeding with the design of the green space with the knowledge of the effect of those measures on the power of brain activity and reducing the amount of learning stress in the educational environment with appropriate design.

کلیدواژه‌ها [English]

  • green space
  • quantitative electroencephalography
  • learning stress
  • relative power