بررسی رابطه بین رهبری تحول‌گرا و اشتیاق شغلی با نقش میانجی آوای سازمانی در بین معلمان ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران،ایران

2 استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری تحول‌گرا و اشتیاق شغلی با نقش میانجی آوای سازمانی در معلمان ابتدایی ناحیه دو شهر اردبیل صورت گرفته است.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر به روش توصیفی– همبستگی از نوع معادلات ساختاری صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را معلمان ابتدایی ناحیه دو شهر اردبیل در سال 1401 تشکیل دادند که بر اساس آخرین آمار واطلاعات موجود تعداد کل آنها معادل 1260 نفر هستند که با استفاده از فرمول کوکران 294 نفر به صورت نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌های مربوط از پرسشنامه اشتیاق شغلی، آوای سازمانی و رهبری تحول‌گرا استفاده گردید. جهت تحلیل داده‌ها از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج آزمون حاکی از آن بود تاثیر مستقیم رهبری تحول‌گرا و اشتیاق شغلی در سطح اطمینان(95%) برابر با 296/0 است. همچنین اثر غیر مستقیم متغیر رهبری تحول‌گرا و اشتیاق شغلی با تأثیر متغیر میانجی آوای سازمانی در سطح اطمینان(95%) برابر با 313/0 می‌باشد.
نتیجه‌گیری: این تحقیق نشان می‌دهد که رهبر باید بتواند بازتاب خوبی برای معلمان باشد تا اشتیاق شغلی را افزایش دهد. بنابراین اگر مدیران استراتژیهای رهبری تحول‌آفرین را به عنوان یک الزام بر سبک رهبری خود در نظر گیرند، از این طریق می‌توانند معلمان را به گونه‌ای نسبت به کارشان مشتاق کنند که در هر سطحی با آن ارتباط برقرار کرده و یک احساس اشتیاق و تمایل شغلی در آنها پدیدار گردد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship between Transformational Leadership and Work Engagement with the Mediating Role of Organizational Voice in Elementary teachers

نویسندگان [English]

  • behruz eskandarpur 1
  • hasan ahmadi 2
1 Assistant Professor, Department of Business Management, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor Department of Educational Administration, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this research is to investigate the relationship between transformational leadership and job enthusiasm with the mediating role of organizational voice among primary school teachers in District Two of Ardabil city.
Methodology: The current research was carried out using the descriptive-correlation method of structural equations. The statistical population of the current research was formed by the primary teachers of two districts of Ardabil city in 2022, according to the latest available statistics and information, their total number is equal to 1260 people, and 294 people were selected using Cochran's formula as a relative stratified sampling. In order to collect relevant data, the questionnaire of job enthusiasm, organizational voice and transformational leadership was used. Structural equation model was used to analyze the data.
Results: The results of the test indicated that the direct effect of transformational leadership and job enthusiasm at the level of confidence (95%) is equal to 0.296. Also, the indirect effect of the transformational leadership variable and job enthusiasm with the mediating effect of the organizational voice variable at the confidence level (95%) is equal to 0.313.
Conclusion: This research shows that the leader should be able to be a good reflection for the teachers to increase job enthusiasm. Therefore, if managers consider transformational leadership strategies as a requirement for their leadership style, in this way they can make teachers enthusiastic about their work in a way that they can relate to it at any level and have a sense of enthusiasm and job desire

کلیدواژه‌ها [English]

  • Transformational Leadership
  • Work Engagement
  • Organizational Voice
  • teachers