بررسی رابطه بین رهبری تحول‌گرا و اشتیاق شغلی با نقش میانجی آوای سازمانی در بین معلمان ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران،ایران

2 استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری تحول‌گرا و اشتیاق شغلی با نقش میانجی آوای سازمانی در معلمان ابتدایی ناحیه دو شهر اردبیل صورت گرفته است.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر به روش توصیفی– همبستگی از نوع معادلات ساختاری صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را معلمان ابتدایی ناحیه دو شهر اردبیل در سال 1401 تشکیل دادند که بر اساس آخرین آمار واطلاعات موجود تعداد کل آنها معادل 1260 نفر هستند که با استفاده از فرمول کوکران 294 نفر به صورت نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌های مربوط از پرسشنامه اشتیاق شغلی، آوای سازمانی و رهبری تحول‌گرا استفاده گردید. جهت تحلیل داده‌ها از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج آزمون حاکی از آن بود تاثیر مستقیم رهبری تحول‌گرا و اشتیاق شغلی در سطح اطمینان(95%) برابر با 296/0 است. همچنین اثر غیر مستقیم متغیر رهبری تحول‌گرا و اشتیاق شغلی با تأثیر متغیر میانجی آوای سازمانی در سطح اطمینان(95%) برابر با 313/0 می‌باشد.
نتیجه‌گیری: این تحقیق نشان می‌دهد که رهبر باید بتواند بازتاب خوبی برای معلمان باشد تا اشتیاق شغلی را افزایش دهد. بنابراین اگر مدیران استراتژیهای رهبری تحول‌آفرین را به عنوان یک الزام بر سبک رهبری خود در نظر گیرند، از این طریق می‌توانند معلمان را به گونه‌ای نسبت به کارشان مشتاق کنند که در هر سطحی با آن ارتباط برقرار کرده و یک احساس اشتیاق و تمایل شغلی در آنها پدیدار گردد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship between Transformational Leadership and Work Engagement with the Mediating Role of Organizational Voice in Elementary teachers

نویسندگان [English]

  • behruz eskandarpur 1
  • hasan ahmadi 2
1 Assistant Professor, Department of Business Management, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor Department of Educational Administration, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this research is to investigate the relationship between transformational leadership and job enthusiasm with the mediating role of organizational voice among primary school teachers in District Two of Ardabil city.
Methodology: The current research was carried out using the descriptive-correlation method of structural equations. The statistical population of the current research was formed by the primary teachers of two districts of Ardabil city in 2022, according to the latest available statistics and information, their total number is equal to 1260 people, and 294 people were selected using Cochran's formula as a relative stratified sampling. In order to collect relevant data, the questionnaire of job enthusiasm, organizational voice and transformational leadership was used. Structural equation model was used to analyze the data.
Results: The results of the test indicated that the direct effect of transformational leadership and job enthusiasm at the level of confidence (95%) is equal to 0.296. Also, the indirect effect of the transformational leadership variable and job enthusiasm with the mediating effect of the organizational voice variable at the confidence level (95%) is equal to 0.313.
Conclusion: This research shows that the leader should be able to be a good reflection for the teachers to increase job enthusiasm. Therefore, if managers consider transformational leadership strategies as a requirement for their leadership style, in this way they can make teachers enthusiastic about their work in a way that they can relate to it at any level and have a sense of enthusiasm and job desire

کلیدواژه‌ها [English]

  • Transformational Leadership
  • Work Engagement
  • Organizational Voice
  • teachers
تهمتن نعمتی، شیرین؛ شریفیان، لیلا و مرادی، سعید (1400). رابطه بین سبک رهبری و آوای سازمانی با میانجیگری چابکی سازمانی در کارکنان جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4 (50)، 204-191.
ربیعی فرادنبه، نیلوفر؛ مقتدایی، لیلا و جمشیدیان، عبدالرسول (1400). بررسی رابطه بین رهبری تحول‌آفرین و اشتیاق شغلی با نقش میانجی خلاقیت هیجانی در بین معلمان مدارس ابتدایی، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 11 (3)، 166-139.
ICHS-2106-2195 (R1)
رستگار، عباسعلی و فتوت، بنفشه (1399). تأثیر سبک رهبری رابطه­مدار بر آوای سازمانی کارکنان با در نظر گرفتن نقش میانجی جو سازمانی، فصلنامه مطالعات مدیریت( بهبود و تحول)، 29 (96)، 170-149.
صادقی­آرانی، زهرا؛ پورباقرانی، محمود؛ نامیان، فاطمه و حسین­پور، زهرا (1400) واکاوی رابطه‌ی سبک‌رهبری تحول‌آفرین-تبادلی با سکوت و آوای سازمانی: رویکرد فراتحلیل، نشریه مدیریت فردا، 20 (66)، 243-230.
عسگرنژاد نوری، باقر؛ عباسقلیزاده، ناطق؛ الیکی، فهمیه و نعمتی، ولی (1400). تأثیر سبک رهبری تحول‌آفرین بر شادکامی سازمانی و نقش واسطه­ای اشتیاق شغلی در بیمارستان‌های شهر اردبیل، مجله سلامت و بهداشت، 12 (3)، 384-368.
عسگری، مجید و سمیعی، مرتضی (1398) رابطه بین تحقق رهبری تحولی با خودکارآمدی و اشتیاق شغلی کارکنان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، فصلنامه طب و تزکیه، 28 (3)، 45-35.
محمدی، سارا (1399). تحلیل ساختاری تأثیر سکوت و آوای سازمانی بر اشتیاق شغلی و سلامت سازمانی زنان پرستار، فصلنامه زن در توسعه و سیاست، 18 (4)، 617-601.
میکائیلی، نیلوفر؛ سلمانی، علی و شارعی، آیسان. (1402). تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بر انسجام / سازش‌یافتگی خانواده و راهبردهای مقابله‌ای در والدین دانش‌آموزان دختر دارای ناتوانی‌های یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 13(1)، 42-56. https://doi.org/10.22098/jld.2023.13976.2126
 
 
Afsar, B., Maqsoom, A., Shahjehan, A., Afridi, S. A., Nawaz, A., & Fazliani, H. (2020). Responsible leadership and employee's proenvironmental behavior: The role of organizational commitment, green shared vision, and internal environmental locus of control. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27(1), 297-312.‏ https://doi.org/10.1002/csr.1806
Alfayad, Z., & Arif, Lily Suriani Mohd. (2017). Employee voice and job satisfaction: an application of Herzberg's Two-factor Theory. International Review of Management and Marketing, 7(1), 150-156. 156, 01.03.2017
Asgari, M., & Samii, M. (2018) The relationship between the realization of transformational leadership and self-efficacy and job enthusiasm of the employees of the Ministry of Health, Medical Education, Tab and Tezkieh Quarterly, 28 (3), 35-45. (Persian)  http://www.tebvatazkiye.ir/article_100364.html
Asgranjad Nouri, B., Abbas Qolizadeh, N; Aliki, F ., & Nemati, V. (2021). The effect of transformational leadership style on organizational happiness and the mediating role of job passion in Ardabil hospitals. Health and Health Magazine, 12 (3), 368-384.(Persian) http://healthjournal.arums.ac.ir/article-۱-۲۴۶۹-fa.html
Chamberlin, M., Newton, D. W., & Lepine, J. A. (2017). A meta-analysis of voice and its promotive and prohibitive forms: Identification of key associations, distinctions, and future research directions. Personnel Psychology, 70(1), 11–71. https://doi.org/10.1111/peps.12185
Chua, J., & Ayoko, O. B. (2021). Employees’ self-determined motivation, transformational leadership and work engagement. Journal of Management & Organization, 27(3), 523-543.‏ https://doi.org/10.1017/jmo.2018.74
Crant, J. M., Kim, T. Y., & Wang, J. (2011). Dispositional antecedents of demonstration and usefulness of voice behavior. Journal of Business and Psychology, 26(3), 285–297. 10.1007/s10869-010-9197-y
Espinoza-Parra, S., Molero, F., & Fuster-Ruizdeapodaca, M. J. (2015). Transformational leadership and job satisfaction of police officers (carabineros) in Chile: the mediating effects of group identification and work engagement/Liderazgo transformacional y satisfacción laboral en carabineros de Chile: los efectos mediadores de la identificación con el grupo y el work engagement. Revista de Psicología Social, 30(3), 439-467. https://doi.org/10.1080/02134748.2015.1065087
Hakanen, J., Hakanen, A., Bakker, B., & Demerouti, E. (2005). How dentists cope with their job demands and stay engaged: the moderating role of job resource. European  Journal of Oral Science, 113, 479-487. 10.1111/j.1600-0722.2005.00250.x
Jiatong, W., Wang, Z., Alam, M., Murad, M., Gul, F., & Gill, S. A. (2022). The impact of transformational leadership on affective organizational commitment and job performance: The mediating role of employee engagement. Frontiers in Psychology, 13, 831060-831060.‏ https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.831060
Lacy, D. L. (2022). Employee engagement and Learning for the Transformational Leader. In Interdisciplinary and Practical Approaches to Managerial Education and Training (pp. 133-146). IGI Global. 10.4018/978-1-7998-8239-8.ch008
Li, H., Sajjad, N., Wang, Q., Muhammad Ali, A., Khaqan, Z., & Amina, S. (2019). Influence of transformational leadership on employees’ innovative work behavior in sustainable organizations: Test of mediation and moderation processes. Sustainability, 11(6), 1594.‏ https://doi.org/10.3390/su11061594
Liang, J., Farh, C. I., & Farh, J. (2012). Psychological antecedents of promotive and prohibitive voice: A two-wave examination. Academy of Management Journal, 55(1), 71–92. https://doi.org/10.5465/amj.2010.0176
Liu, S., & Wang, M. (2012). Perceived overqualification: A review and recommendations for research and practice. Research in Occupational Stress and Well-being, 10, 1–42. 10.1108/S1479-3555(2012)0000010005
Meng, F., Xu, Y., Liu, Y., Zhang, G., Tong, Y., & Lin, R. (2022). Linkages between transformational leadership, work meaningfulness and work engagement: A multilevel cross-sectional study. Psychology Research and Behavior Management, 15, 367.‏ https://doi.org/10.2147/PRBM.S344624
Mi, L., Gan, X., Xu, T., Long, R., Qiao, L., & Zhu, H. (2019). A new perspective to promote organizational citizenship behaviour for the environment: The role of transformational leadership. Journal of Cleaner Production, 239, 118002.‏ https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.118002
 Mikaeili, M., Salmani, A., & Sharei, A. (2023). The effect of communication skills training on family adaptability / cohesion and coping strategies in parents of female students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 13(1), 42-56. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2023.13976.2126
Mohammadi, S. (2019). A structural analysis of the effect of silence and organizational voice on job enthusiasm and organizational health of female nurses, Women's Quarterly in Development and Policy, 18 (4), 617-601. (Persian)  https://doi.org/10.22059/jwdp.2021.315084.1007930
 
Morrison, E. W. (2014). Employee voice and silence. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 1(1), 173–197. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-031413-091328
Nafei, Wageeh A. (2015). Organizational Silence: A barrier to job engagement in successful organizations. International Business Research;9(4); 1-18.  https://doi.org/10.5539/ibr.v9n4p100
Nurtjahjani, F., Batilmurik, R. W., Puspita, A. F., & Fanggidae, J. P. (2021). The relationship between transformational leadership and work engagement. Moderated mediation roles of psychological ownership and belief in just world. Organization Management Journal.‏ https://doi.org/10.1108/OMJ-03-2021-1169
Park, J., Han, S. J., Kim, J., & Kim, W. (2021). Structural relationships among transformational leadership, affective organizational commitment, and job performance: the mediating role of employee engagement. European Journal of Training and Development.‏ https://doi.org/10.1108/EJTD-10-2020-0149
Rabiei Faradanbeh, N., Moqtadaei, L., & Jamshidian, A. R. (2021). Investigating the relationship between transformational leadership and job passion with the mediating role of emotional creativity among elementary school teachers. Quarterly of Innovation and Creativity in Human Sciences, 11 (3), 139-166. (Persian) https://journal.bpj.ir/article_689967.html
Rastgar, A. A., & Fatut, B. (2019). The effect of relationship-oriented leadership style on employees' organizational voice considering the mediating role of organizational climate.  Management Studies Quarterly (Improvement and Transformation), 29 (96), 149-170. (Persian) https://doi.org/10.22054/jmsd.2020.13427.1809
Sadeghi Arani, Z., Pourbaqrani, M., Namian, F., & Hosseinpour, Z. (2021) Analyzing the relationship between transformational-transactional leadership style and organizational silence and voice: a meta-analytical approach. Farda Management Journal, 20 (66), 243-230. (Persian)  http://www.modiriyatfarda.ir/Article/26825/FullText
Schuckert, M., Kim, T. T., Paek, S., & Lee, G. (2018). Motivate to innovate: How authentic and transformational leaders influence employees’ psychological capital and service innovation behavior. International Journal of Contemporary Hospitality Management.‏ https://doi.org/10.1108/IJCHM-05-2016-0282
 Seibert, S. E., Wang, G., & Courtright, S. H. (2011). Antecedents and consequences of psychological and team empowerment in organizations: a meta-analytic review. Journal of Applied Psychology,96, 981-1003. https://doi.org/10.1037/a0022676
Tahmtan Nemati, Sh., Sharifian, L., & Moradi, S. (2021). The relationship between leadership style and organizational voice with the mediation of organizational agility in academic staff of Tehran University. New Approaches in Educational Management Quarterly, 4 (50), 191-204. (Persian)10.30495/jedu.2021.22942.4647
Wang, Z., Xu, S., Sun, Y., & Liu, Y. (2019). Transformational leadership and employee voice: An affective perspective. Frontiers of Business Research in China, 13(1), 1-14.‏  https://doi.org/10.1186/s11782-019-0049-y
Yang, C., Chen, Y., Zhao, X. R., & Hua, N. (2019). Transformational leadership, proactive personality and service performance: The mediating role of organizational embeddedness. International Journal of Contemporary Hospitality Management.‏    https://doi.org/10.1108/IJCHM-03-2019-0244
Yi, L., Uddin, M. A., Das, A. K., Mahmood, M., & Sohel, S. M. (2019). Do transformational leaders engage employees in sustainable innovative work behaviour? Perspective from a developing country. Sustainability, 11(9), 2485.‏ https://doi.org/10.3390/su11092485