آزار مجازی دانش آموزان در استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی (مورد مطالعه: دانش آموزان منطقه 1 رشت)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی دانشگاه

2 دانشیار جامعه‌شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکدة علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

3 دانشگاه مازندران/بابلسر/ایران

10.22098/jsp.2024.15791.5940

چکیده

هدف: شبکه‌های مجازی به‌عنوان یکی از جدیدترین فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، ارائه‌دهندگان فضای جهانی در حوزه‌های متعدد اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و سیاسی هستند. در این پژوهش به واکاوی تجربه و معنای زیسته دانش آموزان در استفاده از فضای مجازی می بپردازیم.

روش: در مطالعه حاضر از روش گراندد تئوری استفاده شده است. روش گردآوری داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساخت یافته بوده است. داده ها از طریق مصاحبه با 14 نفر دانش آموز منطقه 1 رشت که در محدوده ی سنی 13 تا 18 سال قرار داشته و از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، به دست آمده است. داده های تحقیق حاضر با استفاده از نرم افزار مکس کیودا مورد تحلیل قرار گرفت که 16 کد به عنوان کدهای اولیه به مصاحبه ها اختصاص گردید و در ادامه با استفاده از کدگذاری محوری به 8 کد محوری تقلیل یافت.

یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهد که 3 مقوله کاهش روابط اجتماعی واقعی، هویت کاذب و آزار مجازی، از پیامدهای شبکه های اجتماعی مجازی است که آزار سایبری به عنوان مقوله هسته ای انتخاب گردید.

نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد که تمام مشارکت کنندگان در تحقیق حاضر در معرض آزار سایبری (هک، اخاذی، پورنوگرافی و ...) قرار گرفته اند. از یافته های دیگر این تحقیق کمبود نظارت والدین دانش آموزان بر دسترسی بی قید و بند آنان می باشد که با نظارت خانواده ها می توان از بسیاری از این آسیب ها در امان ماند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Cyber stalking of students using virtual social networks (Case of study: students of Rasht District 1)

نویسندگان [English]

  • kazem moazediali 1
  • Nader Razeghi 2
  • hadi Abbasi kalan 3
  • Mahbobeh Mahjobi daryakenari 3
1 University faculty
2 Associate Professor of Sociology, Faculty of Humanities & Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
3 University of Mazandaran/Babolsar/Iran
چکیده [English]

Objective: Virtual networks as one of the newest information and communication donors are global space in various economic, social cultural and political areas. So in this research we have studied the lived experience and meaning of students using cyberspace .

Methods: Grounded theory method is used in this study . The data collection method was semi - structured interviews . The data were collected through interviews with 14 students of district 1 of rasht , located in the age range of 13 - 18 and using social networks . The data of this study were analyzed by MAXQDA software and 16 codes were used as initial codes and then by using axial coding , 8 axial codes were reduced .

Results: The findings of the research show that 3 categories of real social relations , false identity and cyber stalking are the consequences of virtual social networks that cyber stalking was chosen as the core category .

Conclusion: The results show that all participants are exposed to cyber stalking ( hack , extortion , pornography , etc. ) . Other findings of this research are lack of supervision of parents on the lack of unconditional access and their clause can be avoided by family supervision .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cyber Stalking
  • Virtual Networks
  • Grounded Theory