پیش‌بینی اضطراب اجتماعی بر اساس سرمایه روان‌شناختی و خودافشاگری هیجانی در نوجوانان مقطع متوسطه دوم شهر لردگان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران

10.22098/jsp.2025.6149.3760

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی اضطراب اجتماعی بر اساس سرمایه‌ی روان‌شناختی و خودافشاگری هیجانی در نوجوانان مقطع متوسطه-ی دوم بود.
مواد و روش‌ها: این تحقیق بر حسب هدف، کاربردی و بر اساس شیوه‌ی گردآوری داده‌ها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه‌ی آماری این پژوهش را کلیه‌ی نوجوانان مقطع متوسطه‌ی دوم شهر لردگان در سال 1398-1397 تشکیل دادند که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تعداد 225 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌ی سرمایه‌ی روان‌شناختی لوتانز و همکاران، خودافشاگری هیجانی اسنل و اضطراب اجتماعی کانر بود. داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون به شیوه‌ی گام‌ به‌گام تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد از بین ابعاد سرمایه‌ی روان‌شناختی، بعد خودکارآمدی، خوش‌بینی و تاب‌آوری پیش‌بینی‌کننده‌ی منفی اضطراب جتماعی بودند (p<0.05)؛ همچنین از بین ابعاد خودافشاگری هیجانی، بعد افشاگری در زمینه‌ی اضطراب و افسردگی توانست بطور منفی اضطراب اجتماعی را پیش‌بینی کند (p<0.05).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج بدست‌آمده می‌توان گفت که سرمایه‌ی روانشناختی و خودافشاگری هیجانی قادر به پیش‌بینی اضطراب اجتماعی در نوجوانان هستند.
کلید واژه‌ها: اضطراب اجتماعی، سرمایه‌ی روان‌شناختی، خودافشاگری هیجانی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Predicting Social Anxiety Based on Psychological Capital and Emotional Self-Disclosure in Second High School Adolescents in Lordegan City

نویسندگان [English]

  • maryam chorami 1
  • Mojtaba Khaliltahmasebi 2
1 Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, Tehran, Iran
2 M.sc student, Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
چکیده [English]

Objective: The aim of the present study was to predict social anxiety based on psychological capital and emotional self-disclosure in high school teenagers.
Methods: This research in terms of purpose is applied, and based on the method of data collection, it is descriptive of the correlational type. The statistical population of this research was made up of all the teenagers of the second High School of Lordegan city in 2018-2019, and 225 students were selected by multi-stage cluster sampling method. The tools of this research included Luthans et al.'s Psychological Capital Questionnaire, Snell's Emotional Self-Disclosure Scale and Connor's Social Phobia Inventory. Data were analyzed using Pearson's correlation and step-by-step regression analysis.
Results: The results showed that among the dimensions of psychological capital, self-efficacy, optimism and resilience were negative predictors of social anxiety (p<0.05); Also, among the dimensions of emotional self-disclosure, the dimension of disclosure in the field of anxiety and depression was able to negatively predict social anxiety (p<0.05).
Conclusion: Based on the obtained results, it can be said that psychological capital and emotional self-disclosure are able to predict social anxiety in teenagers.

Keywords: Social anxiety, Psychological capital, Emotional self-disclosure.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social anxiety
  • Psychological capital
  • Emotional self-disclosure