پیش‌بینی پرخاشگری نوجوانان بر اساس حمایت اجتماعی ادراک ‌شده و مهارت‌های ارتباطی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 دکتری روانشناسی تخصصی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

10.22098/jsp.2025.6886.4109

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی پرخاشگری نوجوانان بر اساس حمایت اجتماعی ادراک ‌شده و مهارت‌های ارتباطی انجام شد.
روش‌ها: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر پایه متوسطه شهر اردبیل در سال 1398 بودند که تعداد 200 دانش‌آموز  با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. آزمودنی‌ها پرسش‌نامه‌های پرخاشگری، حمایت اجتماعی ادراک شده و مهارت‌های ارتباطی را تکمیل نمودند. داده‌های بدست آمده با استفاده از نرم‌افزار SPSS-22 و با روش‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که پرخاشگری نوجوانان با حمایت اجتماعی ادراک شده و مهارت‌های ارتباطی همبستگی منفی معنی­داری دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 24 درصد از کل واریانس پرخاشگری نوجوانان به وسیله حمایت اجتماعی ادراک شده و 48 درصد آن به وسیله مهارت‌های ارتباطی تبیین می‌شود (05/0>P).
نتیجه‌گیری:  نتایج مطالعه حاضر می‌تواند به روان‌شناسان، خانواده و مدارس کمک کند تا هرچه بیشتر به نقش حمایت اجتماعی ادراک شده و مهارت‌های ارتباطی در کاهش پرخاشگری نوجوانان پی برده و بتوانند مداخله و برنامه‌های آموزشی مناسبی را با در نظر گرفتن این متغیرها در مورد کاهش پرخاشگری نوجوانان برنامه‌ریزی و اجرا کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Predicting Adolescent Aggression Based on Perceived Social Support and Communication Skills

نویسندگان [English]

  • Akbar Atadokht 1
  • Mina Taherifard 2
1 Professor of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2 PhD of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Objective: The present study aimed to predict adolescent aggression based on perceived social support and communication skills.
Methods: The present study was a descriptive correlation study. The statistical population of this study consisted of all high school male students in Ardabil city in the year 2019. 200 students were selected by multistage cluster random sampling. Subjects completed aggression, perceived social support and communication skills questionnaires. Data were analyzed using SPSS-22 software and Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis.
Results: Findings showed that adolescent aggression had a significant negative relationship with perceived social support and communication skills. The results of regression analysis showed that 24 percent of the total variance of adolescent aggression is perceived by social support and 48 percent is explained by communication skills (P<0.05).
Conclusion: The results of this study can help psychologists, families and schools to further understand the role of perceived social support and communication skills in decreasing adolescent aggression and can plan appropriate interventions and educational programs considering these variables in decreasing adolescent aggression.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aggressive
  • Perceived Social Support
  • Communication Skills