پیش‌بینی پرخاشگری نوجوانان بر اساس حمایت اجتماعی ادراک ‌شده و مهارت‌های ارتباطی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 دکتری روانشناسی تخصصی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی پرخاشگری نوجوانان بر اساس حمایت اجتماعی ادراک ‌شده و مهارت‌های ارتباطی انجام شد.
روش‌ها: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر پایه متوسطه شهر اردبیل در سال 1398 بودند که تعداد 200 دانش‌آموز  با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. آزمودنی‌ها پرسش‌نامه‌های پرخاشگری، حمایت اجتماعی ادراک شده و مهارت‌های ارتباطی را تکمیل نمودند. داده‌های بدست آمده با استفاده از نرم‌افزار SPSS-22 و با روش‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که پرخاشگری نوجوانان با حمایت اجتماعی ادراک شده و مهارت‌های ارتباطی همبستگی منفی معنی­داری دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 24 درصد از کل واریانس پرخاشگری نوجوانان به وسیله حمایت اجتماعی ادراک شده و 48 درصد آن به وسیله مهارت‌های ارتباطی تبیین می‌شود (05/0>P).
نتیجه‌گیری:  نتایج مطالعه حاضر می‌تواند به روان‌شناسان، خانواده و مدارس کمک کند تا هرچه بیشتر به نقش حمایت اجتماعی ادراک شده و مهارت‌های ارتباطی در کاهش پرخاشگری نوجوانان پی برده و بتوانند مداخله و برنامه‌های آموزشی مناسبی را با در نظر گرفتن این متغیرها در مورد کاهش پرخاشگری نوجوانان برنامه‌ریزی و اجرا کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Predicting Adolescent Aggression Based on Perceived Social Support and Communication Skills

نویسندگان [English]

  • Akbar Atadokht 1
  • Mina Taherifard 2
1 Professor of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2 PhD of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Objective: The present study aimed to predict adolescent aggression based on perceived social support and communication skills.
Methods: The present study was a descriptive correlation study. The statistical population of this study consisted of all high school male students in Ardabil city in the year 2019. 200 students were selected by multistage cluster random sampling. Subjects completed aggression, perceived social support and communication skills questionnaires. Data were analyzed using SPSS-22 software and Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis.
Results: Findings showed that adolescent aggression had a significant negative relationship with perceived social support and communication skills. The results of regression analysis showed that 24 percent of the total variance of adolescent aggression is perceived by social support and 48 percent is explained by communication skills (P<0.05).
Conclusion: The results of this study can help psychologists, families and schools to further understand the role of perceived social support and communication skills in decreasing adolescent aggression and can plan appropriate interventions and educational programs considering these variables in decreasing adolescent aggression.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aggressive
  • Perceived Social Support
  • Communication Skills
ابراهیمی، لقمان و مرادی، فریبا. (1397). همبستگی حمایت اجتماعی ادراک‌شده و سخت‌رویی روان‌شناختی با استرس ادراک‌شده و پرخاشگری جانبازان بازنشسته. طب جانباز، ۱۰(۳)، ۱۵۷-۱۶۴. [Doi:10.29252/ijwph.10.3.157]
آریان‌پور، سروش؛ حسینی‌نیا، سیدرضا و بحرالعلوم، حسن. (1399). ارتباط حمایت اجتماعی خانواده و حمایت اجتماعی دوستان و خودکارآمدی با میزان مشارکت ورزشکاران جانباز و معلول در فعالیت‌های بدنی. مدیریت ورزشی، 12(4)، 965-949. [Doi:10.22059/jsm.2019.266555.2163]
اشرفی، مهناز و منجزی، فرزانه. (1392). اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر میزان پرخاشگری دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه. مجله علمی- پژوهشی پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری، 3(1)، 98-81. https://cbs.ui.ac.ir/article_17306.html
ترشیزی، مرضیه و سعادت‌جو، علیرضا. (1391). شیوع پرخاشگری و برخی عوامل مرتبط با آن در دانش‌آموزان مدارس راهنمایی شهر بیرجند (سال 89-1388). مراقبت های نوین، 9(4)، 355-363. https://www.sid.ir/paper/493715/fa
حسین چاری، مسعود و فداکار داورانی، محمدمهدی. (1384). بررسی تاثیر دانشگاه بر مهارت های ارتباطی بر اساس مقایسه دانش آموزان و دانشجویان. دانشور رفتار، 12(15)، 21-32. https://www.sid.ir/paper/46387/fa
سلطانی، فائزه و حسینی، سید فخرالدین. (1397). ارتباط حمایت‌های اجتماعی با پرخاشگری و ناامیدی در پرستاران. پژوهش پرستاری، ۱۳(۲)، ۷۴-۸۰. http://ijnr.ir/article-1-1954-fa.html
سلیمی، عظیمه؛ جوکار، بهرام و نیک پور، روشنک. (1388). ارتباطات اینترنتی در زندگی: بررسی نقش ادراک حمایت اجتماعی و احساس تنهایی در استفاده از اینترنت. مطالعات روان شناختی، 5(3)، 81-102. [Doi:10.22051/psy.2009.1607]
شریفی راد، غلامرضا؛ بهاری، عادل؛ بازانی، میثم و جلیلیان، محسن. (1394). شیوع پرخاشگری و رابطۀ آن با متغیرهای جمعیت‌شناختی در دانش‌آموزان دبیرستانی پسر شهر ایلام. مجله علوم پزشکی زانکو، ۱۶(۵۱)، ۳۶-۴۴. http://zanko.muk.ac.ir/article-1-106-fa.html
قاسمی، حمید و صائمیان، فاطمه. (1396). مقایسه وضعیت خود برندسازی و مهارت های ارتباطی دانشجویان رشته تربیت بدنی با سایر رشته ها. پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی، 6(3)، 43-52. [Dor:20.1001.1.23455551.1396.6.3.4.0]
محمدی، نوراله. (1385). بررسی مقدماتی شاخص‌های روانسنجی پرسشنامه پرخاشگری باس و پری. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 25(4)، 135-151. https://www.sid.ir/paper/13246/fa
مرادی منش، فردین. (1390). رابطه بین درماندگی افسردگی، اضطراب، فشار روانی، حمایت اجتماعی و تصویر بدنی با کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان سینه. پایان نامه دکتری روان شناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی کرج. https://elmnet.ir/doc/161423-10182
مرادی، مرتضی؛ عالیپور، سیروس؛ طریفی حسینی، حمید و عباسیان، مینا. (1397). رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و ارزش مدرسه با سرزندگی تحصیلی: نقش میانجی درآمیزی با کار مدرسه. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 10(1)، 1-24. [Doi:10.22099/jsli.2018.4914]
ملکی، صدیقه؛ فلاحی خشکناب، مسعود؛ ره گوی، ابوالفضل و رهگذر، مهدی. (1390). بررسی تاثیر آموزش گروهی مهارت کنترل خشم بر پرخاشگری دانش آموزان پسر 15-12 سال. نشریه پرستاری ایران، 24(69). 26-35. https://www.sid.ir/paper/114431/fa
هاشمیان، فاطمه؛ شفیع‌آبادی، عبدالله و سودانی، منصور. (1387). اثربخشی آموزش مهارت‌های کنترل خشم بر سازگاری فردی-اجتماعی دانش‌آموزان دختر سال اول متوسطه شهرستان ماهشهر. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 35(1)، 14-1.  https://sanad.iau.ir/journal/jsrp/Article/533716?jid=533716
واحدی، شهرام. (1390). خودتنظیمی به عنوان میانجی بین ابعاد والدینی غیرحمایتی و پرخاشگری نوجوانان: روش مدل یابی معادله ساختاری .(SEM) مجله اصول بهداشت روانی، 13(49)، 6-19. [Doi:10.22038/jfmh.2011.882]
Arianpour, S., Husseiniya, SR., & Bahr al-Ulum, H. (2020). The relationship between family social support and friends' social support and self-efficacy with the level of participation of veteran and disabled athletes in physical activities. Sports Management, 12(4), 965-949. (Persian). [Doi:10.22059/jsm.2019.266555.2163]
Ashrafi, M., & Monjezi, F. (2013). The effectiveness of communication skills training in reducing aggression among female high school students. Journal of Researchs Cognitive and Behavioral Sciences, 3(1), 81-98. (Persian). https://cbs.ui.ac.ir/article_17306.html
Baby, M., Gale, C., & Swain, N. (2019). A communication skills intervention to minimise patient perpetrated aggression for healthcare support workers in New Zealand: A cluster randomized controlled trial. Health & Social Care in the Community, 27(1), 170-181. [Doi:10.1111/hsc.12636]
Bruwer, B., Emsley, R., Kidd, M., Lochner, C., & Seedat, S. (2008). Psychometric properties of the multidimensional scale of perceived social support in youth. Comprehensive Psychiatry, 49(2), 195-201. [Doi:10.1016/j.comppsych.2007.09.002]
Buss, A. H., & Perry, M. (1992). The aggression questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 63(3), 452. https://psycnet.apa.org/buy/1993-00039-001
Cole, K. (2001). The Complete Idiot's Guide to Clear Communication. Penguin.
Ebrahimi, L., & Moradi, F. (2018). Corelation of perceived social support and psychological hardness with perceived stress and aggression in retired veterans.  Iranian Journal of War and Public Health, 10(3), 157-164. (Persian).  [Doi:10.29252/ijwph.10.3.157]
Evans, S. C., Blossom, J. B., Canter, K. S., Poppert-Cordts, K., Kanine, R., Garcia, A., & Roberts, M.C. (2016). Self-reported emotion reactivity among early-adolescent girls: evidence for convergent and discriminant validity in an urban community sample. Behavior Therapy, 47(3), 299-311. [Doi:10.1016/j.beth.2016.01.003]
Falcón, L. M., Todorova, I., & Tucker, K. (2009). Social support, life events, and psychological distress among the Puerto Rican population in the Boston area of the United States. Aging and Mental Health, 13(6), 863-873. [Doi:10.1080/13607860903046552]
Gentry, W. D., & Kobasa, S. C. (1984). Social and psychological resources mediating stress-illness relationships in humans. In W. D. Gentry (Ed.), Handbook of behavioral medicine (pp. 87-116). New York: Guilford Press.
Ghasemi, H., & Saeemian, F (2017). Comparison of self-branding status and communication skills of physical education students with Other Degrees. Applied Research in Sport Management, 6 (3), 43-52. (Persian). [Dor:20.1001.1.23455551.1396.6.3.4.0]
Glanz, K., Rimer, B. K., & Viswanath, K. (2008). Health behavior and health education: theory, research, and practice. John Wiley & Sons.
Glozah, F. N., & Pevalin, D. J. (2014). Social support, stress, health, and academic success in Ghanaian adolescents: A path analysis. Journal of Adolescence, 37(4), 451-460. [Doi:10.1016/j.adolescence.2014.03.010]
Hamama, L., & Ronen-Shenhav, A. (2012). Self-control, social support, and aggression among adolescents in divorced and two-parent families. Children and Youth Services Review, 34(5), 1042-1049. [Doi:10.1016/j.childyouth.2012.02.009]
Hashemian, F., Shafiabadi, A., & Sudani, M. (2008). The effectiveness of anger control skills training on individual-social adjustment of high school girl students in Mahshahr. Knowledge and Research in Psychology. Islamic Azad University of Khorasgan Branch. 35(1), 14-1. (Persian). https://sanad.iau.ir/journal/jsrp/Article/533716?jid=533716
Hossein Chari, M., & Fedakar Arbani, M. M. (2005). The effect of university on communication skills based on the comparison of students and students. Daneshvar Behavior, 12(15), 21-32. (Persian). https://www.sid.ir/paper/46387/fa
Jing, W., Ronald, G. G, & Jereemy, W. I. (2012). Adolescent bullying behaviors: physical, verbal, exclusion, rumor, and cyber. Journal of School Psychology, 50(4), 21–34. [Doi:10.1016/j.jsp.2012.03.004]
Kadish, T.E., Glasser, B.A., & Ginter, E.J. (2007). Identification the developmental strengths of juvenile offers: Assessing for life skills. Journal of Addictions and Offender Counseling, 21(2), 11-85. [Doi:10.1002/j.2161-1874.2001.tb00154.x]
Ki E-J, & Jang J. (2018). Social support and mental health. Journal of Asian Pacific Communication, 28(2), 226–250. [Doi:10.1075/japc.00011.ki]
Kim, S.W, KamPhaus, R.W, OrPinas, P, & Kelder, S.H. (2013). Change in the manifestation of overt aggression during early adolescence: Gender and Ethnicity, School Psychology International, 31(1), 95-111. [Doi:10.1016/j.paid.2015.08.035]
Kong, D. T. (2016). The pathway to unethical pro-organizational behavior: Organizational identification as a joint function of work passion and trait mindfulness. Personality and Individual Differences, 1(93), 86-91. [Doi:10.1016/j.paid.2015.08.035]
Lianos, P. G. (2015). Parenting and social competence in school: The role of preadolescents' personality traits. Journal of Adolescence, 41(1), 109-120. [Doi:10.1016/j.adolescence.2015.03.006]
Lili, T., Mengmeng, H. E., & Scott, H. (2014). Preliminary development of the Adolescent Students’ Basic Psychological Needs at School Scale. Journal of Adolescence, 37(1), 257-267. [Doi:10.1016/j.adolescence.2014.01.005]
Maleki, S., Fallahi Khoshknab, M., Rahgooi, A., Rahgozar, M. (2011). The effect of anger management training in groups on aggression of 12-15 years old male students. Iranian Journal of Neonatology, 24 (69), 26-35. (Persian). https://www.sid.ir/paper/114431/fa
Martin-Storey. A., Temcheff, C., Martin, E., Stack, D. (2009). Interventions for childhood aggression in a cross-cultural context: challenges and guidelines. Psychology & DeveloPing Societies, 21(2), 235-256 [Doi:10.1177/097133360902100204]
Mohammadi, N. (2006). Preliminary investigation of psychometric indicators of Buss and Perry aggression questionnaire. Journal of Social and Human Sciences of Shiraz University, 25 (4), 151-135. (Persian). https://www.sid.ir/paper/13246/fa
Moradi Manesh, F. (2011). The relationship between depression, anxiety, mental stress, social support, and physical image with quality of life in women with breast cancer. PhD Thesis, Health Psychology, Islamic Azad University. (Persian). https://elmnet.ir/doc/161423-10182
Moradi, M., Alipour, S., Tarifi Hosseini, H., & Abbassian, M (2018). The relationship between perceived social support and school value with academic vitality: the mediating role of schoolwork. Journal of Teaching and Learning Studies, 10(1), 1-24. (Persian). 10(1), 1-24. [Doi:10.22099/jsli.2018.4914]
Ozkan, H., Dalli, M., Bingol, E., Metin, S. C., & Yarali, D. (2014). Examining the relationship between the communication skills and self-efficacy levels of physical education teacher candidates. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 152(1), 440-445. [Doi:10.1016/j.sbspro.2014.09.228]
Queendom, F. (2004). Communication skills Test-Revise Availible online by internet: http://www.queendom.com/cgi-bin/transfer.cgi
Salimi, A., Jokar, B., & Nikpour, R (2009). Internet communication in life: Investigating the role of perceived social support and loneliness in internet use. Psychological Studies, 5(3), 10-81. (Persian). [Doi:10.22051/psy.2009.1607]
Samadi, M., & Sohrabi, N. (2016). Mediating role of the social problem solving for family process, family content, and adjustment. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 217(1), 1185-1188. [Doi:10.1016/j.sbspro.2016.02.141]
Sharifi Rad, G., Bahari, A., Bazani, M., & Jalilian, M. (2015). Prevalence of aggression and its relationship with demographic variables in male high school students in Ilam. Zanko Journal of Medical Sciences, 16(51), 36-44. (Persian). http://zanko.muk.ac.ir/article-1-106-fa.html
Shen, Y., Sun, X., & Xin, T. (2019). How social support affects moral disengagement: The role of anger and hostility. Social Behavior and Personality: an International Journal, 47(3), 1-9. [Doi:10.2224/sbp.7720]
Soltani, F., & Hosseini, F. (2018). The relationship of social support with aggression and hopelessness in nurses. Iranian Journal of Nursing Research. 13(2), 74-80. (Persian). http://ijnr.ir/article-1-1954-fa.html
Son, D., Shimizu, I., Ishikawa, H., Aomatsu, M., & Leppink, J. (2018). Communication skills training and the conceptual structure of empathy among medical students. Perspectives on Medical Education, 7(4), 264-271. [Doi:10.1007/s40037-018-0431-z]
Tabachnick, B.G, & Fidell, L. S. (1996). Using multivariate statistics (3rd section). New York: Harper Collins.
 Torsizi, M., & Saadat, A. (2012). Prevalence of aggression and some related factors in junior high school students in birjand (2009-2010). Modern Care, 9 (4), 355-363. (Persian). https://www.sid.ir/paper/493715/fa
Vahedi, S. (2011). Self-regulation as a mediator of the relation between dimensions of non-supportive parenting style and aggression of adolescents: A Structural equation modeling method. Journal of Fundamentals of Mental Health, 13(49), 6-19. (Persian). [Doi:10.22038/jfmh.2011.882]
Wilks, C. R., Morland, L. A., Dillon, K. H., Mackintosh, M. A., Blakey, S. M., Wagner, H. R., & Elbogen, E. B. (2019). Anger, social support, and suicide risk in US military veterans. Journal of Psychiatric Research, 109(1), 139-144. [Doi:10.1016/j.jpsychires.2018.11.026]
Wright, M. F., & Wachs, S. (2019). Does social support moderate the relationship       between racial discrimination and aggression among Latinx adolescents? A longitudinal study. Journal of Adolescence, 1(73), 85-94. [Doi:10.1016/j.adolescence.2019.04.001]
Xie, X., Chen, W., Lei, L., Xing, C., & Zhang, F. (2016). The relationship between personality types and prosocial behavior and aggression in Chinese adolescents. Personality and Individual Differences, 95(1), 56-61. [Doi:10.1016/j.paid.2016.02.002]
Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G., & Farley, G. K. (1988). The multidimensional scale of perceived social support. Journal of Personality Assessment, 52(1), 30-41. [Doi:10.1207/s15327752jpa5201_2]