مقایسه تنظیم شناختی هیجان و بازداری پاسخ در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی و ضرب آهنگ شناختی کند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 استادیار، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران

10.22098/jsp.2025.14186.5742

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تنظیم شناختی هیجان و بازداری پاسخ در دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و ضرب آهنگ شناختی کند انجام شد.
مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع علّی- مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و کلیه دانش آموزان دارای ضرب آهنگ شناختی کند که در مقطع ابتدایی شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. به روش نمونه گیری هدفمند تعداد 57 دانش آموز دارای ضرب آهنگ شناختی کند و 57 دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی (2000)، مقیاس ضرب آهنگ شناختی کند پنی و همکاران (2009) و پرسشنامه برو/ نرو (1984) جمع‌آوری شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 25 و از آزمون t مستقل استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، نمرات پایین تری در بازداری پاسخ و تنظیم هیجان به دست آوردند (05/0P<).
نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر می توان گفت کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی نسبت به کودکان با ضرب آهنگ شناختی کند از سطوح پایین تری از تنظیم هیجان و بازداری پاسخ برخوردارند. این یافته ها لزوم توجه اساسی به ویژگی های روان شناختی این کودکان توسط پزشکان و روان درمانگران را در سطوح مختلف پیشگیری و درمان را آشکار می سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of Cognitive Emotion Regulation and Response Inhibition in Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder and Sluggish Cognitive Tempo (SCT)

نویسندگان [English]

  • Sara Taghizadeh Hir 1
  • Mohammad Narimani 2
  • Seygollah Aghajani 2
  • Mehriar Nadrmohammadi 3
  • Sajjad Basharpoor 2
1 PhD Student of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2 Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
3 Assistant Professor, Faculty of Medicine, Department of Psychiatry, Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Objective: The aim of this study was to compare cognitive emotion regulation and response inhibition in children with attention deficit / hyperactivity disorder and Sluggish Cognitive Tempo.
Method: The method of the present research was a causal-comparative description. The statistical population of the study included all primary school students in Ardabil city in the academic year 2022 and children with attention deficit/ hyperactivity disorder who referred to the psychiatric clinic of Fatemi Hospital in Ardabil city. 57 children with attention deficit/ hyperactivity disorder selected by Purposive sampling method. Also, 57 children with Sluggish Cognitive Tempo selected by Purposive sampling method from one of the primary schools in Ardabil city. Data were collected by the Go/ No Go test (1987) and Cognitive emotion regulation questionnaire. Data analysis was performed by SPSS software version 25 using a t-test for independent groups.
Results: The results showed that there is a significant difference between children with attention deficit/ hyperactivity disorder and children with Sluggish Cognitive Tempo in cognitive emotion regulation and response inhibition (P<0/05). And children with attention deficit/ hyperactivity disorder obtained lower scores in emotion regulation and response inhibition (P<0/05).
Conclusion: Based on the results of the present study, it can be said that children with attention deficit/ hyperactivity disorder have lower levels of cognitive emotion regulation and response inhibition than children with Sluggish Cognitive Tempo. These findings reveal the need for physicians and psychotherapists to pay close attention to the psychological characteristics of these children at different levels of prevention and treatment

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive Emotion Regulation
  • Response Inhibition
  • Sluggish Cognitive Tempo (SCT)
  • Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder