بررسی فرایندهای خانواده به عنوان پیش بین های مشکلات رفتاری در دانش آموزان پایه ی دوم دبیرستان های شهر یاسوج

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز

2 کارشناس ارشد روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز

3 استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه شیهد چمران اهواز

d_1_2_91_5_15_5

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی فرایندهای خانواده شامل: انسجام و
احترام متقابل خانواده، مهارت ارتباطی خانواده، مهارت مقابله ی خانواده
و مهارت تصمی مگیری و حل مسئل هی خانواده به عنوان پی شبین های
مشکلات رفتاری در دانش آموزان پایه ی دوم دبیرستان شهر یاسوج بود.
جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان پایه ی دوم
88 بود. نمونه ی پژوهش به - دبیرستان شهر یاسوج در سال تحصیلی 89
حجم 590 نفر دان شآموز بود که به روش خوشه ای مرحله ای از 38
دبیرستان دخترانه و پسرانه ی شهر یاسوج انتخاب شد. از این میان افرادی
مساوی و ،(YSR) که نمره ی آن ها در آزمون مشکلات رفتاری آشنباخ
بالاتر از یک انحراف معیار از میانگین بود، به عنوان گروه دارای
و افرادی که نمره ی آن ها در این آزمون، (N= مشکلات رفتاری ( 75
مساوی و پایین تر از یک انحراف معیار از میانگین بود، به عنوان گروه
انتخاب شدند. سپس دانش آموزان این (N= بدون مشکلات رفتاری ( 75
دو گروه پرسشنامه ی فرایندهای خانواده، فرم ویژه ی فرزندان، را تکمیل
نمودند. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از روش تحلیل تمایز مورد
تحلیل قرار گرفت. یافته ها بیانگر این بود که ترکیب خطی متغیرهای
فرایندهای خانواده، قادر است مشکلات رفتاری را در دانش آموزان پایه ی
دوم دبیرستان شهر یاسوج پیش بینی کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A study of family processes as predictors of behavior problems among second grade high school students in Yasuoj

نویسندگان [English]

  • Y Zargar 1
  • R Mohammadi Bahramabadi 2
  • S Bassak Nagad 3
1 Assistant Professor of Psychology, University of Shahid Chamran of Ahvaz
2 M.A. of Psychology, University of Shahid Chamran of Ahvaz
3 Assistant Professor of Psychology, University of Shahid Chamran of Ahvaz
چکیده [English]

the family processes (including family
cohesion, family communication, family coping
strategies and family problem skills as predictors of
behavior problems among second grade high school
students in Yasuoj. The sample included 590 second
grade from high school students who were selected
by cluster random sampling from among 38 male
and female high schools. The students completed
Achenbach Youth Self-Report Scale(YSR). The
students whose scores of YSR were upper than one
standard deviation above the mean were classifiedas
behavior problem group and students whose scores
of YSR was lower than one standard deviation from
mean was classifiedas without behavior problem
group. Therefore the students of the two groups
completed Self-report Family Processes Scale (SFP
scale). The results of discriminant showed that linear
composition of family processes can predict the
behavior problems among second grade high school
students in Yasuoj.

کلیدواژه‌ها [English]

  • behavior problems
  • family process
  • family cohesion
  • family communication
  • family coping strategies
بشردوست، سیمین ( 1383 ). رابطه بین تعارضات زندگی زناشویی با سازگاری نوجوانان دختر مقطع
.39-58 ، راهنمایی شهر تهران. دانش و پژوهش در روان شناسی، 24
بررسی فرایندهای خانواده به عنوان پیش بین های مشکلات رفتاری در ...
100
حبیبی عسگرآباد، مجتبی؛ بشارت، محمد علی؛ فدایی، زهرا و نجفی، محمود ( 1388 ). بررسی ساختار
مجله .(YSR) عاملی تأییدی، اعتبار و روایی مقیاس خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان آشنباخ
.1-18 ، روانشناسی، 1
حسینی نسب، داوود؛ احمدیان، فاطمه و روانبخش، محمدحسین ( 1387 ). بررسی شیوه های فرزند پروری با
.21-38 ، خودکارآمدی و سلامت روان دانش آموزان. فصلنام هی مطالعات تربیتی و روانشناسی، 33
.( رحمانی، فرناز؛ سیدفاطمی، نعیمه؛ برادران رضایی، مهین؛ صداقت، کامران و فتحی آذر، اسکندر ( 1385
ارتباط شیوه های تربیتی والدین با میزان مشکلات رفتاری دانش آموزان. مجل هی روا نپزشکی و
.365-370 ، (4) روا نشناسی بالینی ایران، 12
زارع، مریم و سامانی، سیامک ( 1387 ). بررسی نقش انعطاف پذیری و انسجام خانواده در هدف گرایی
.17-36 ،(13) فرزندان. فصلنام هی خانواده پژوهی، 4
سامانی، سیامک ( 1387 ). تهیه و طراحی مقیاس فرآیندهای خانوادگی برای خانواد ههای ایرانی. مجله
.162-168 ،(2) روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 14
سامانی، سیامک و صادق زاده، مرضیه ( 1386 ). بررسی خود-گسستگی در نوجوانان بر اساس مدل فرایند و
.111-124 ، محتوای خانواده. فصلنام هی مطالعات تربیتی و روانشناسی، 30
فتحی، کیهان و مهرابی زاده هنرمند، مهناز ( 1387 ). بررسی میزان افسردگی، هیجان خواهی، پرخاشگری،
سبک های دلبستگی و تحصیلات والدین به عنوان پیش بین های وابستگی به مواد مخدر در نوجوانان
.23-45 ، (2) پسر شهر اهواز. مجل هی مطالعات تربیتی و روانشناسی، 9
کدیور، پروین؛ اسلامی، عبداله و فراهانی، محمدنقی ( 1383 ). بررسی رابطه ی ساختار تعاملات خانواده
(عملکرد خانواده) با سبک های مقابله با فشارروانی و تفاوت های جنسی در دانش آموزان پیش
.97-123 ،(2) دانشگاهی. مجل هی روان شناسی و علوم تربیتی، 34
محمدخانی، شهرام و اسکندری، حسین ( 1384 ). بررسی همه گیرشناسی مشکلات رفتاری دانش آموزان
.71-92 ، 7-15 ساله شهر تهران. فصلنام هی روا نشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه، 2
مینایی، اصغر ( 1385 ). انطباق و هنجاریابی سیاهه ی رفتاری کودک آشنباخ، پرسشنامه خودسنجی و فرم
.529-558 ، (1) گزارش معلم. پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 6
Journal of school psychology, Summer 2012 مجله ی روان شناسی مدرسه/ تابستان 1391
Vol.1, No.2/77-103 77-103 / دوره ی 1، شماره ی 2
101
،( کندال، فیلیپ سی( 1990 ). روا نشناسی مرضی کود . ک ترجمه ی بهمن نجاریان و ایران داودی ( 1384
تهران: رشد.
گلدنبرگ، ایرنه و گلدنبرگ، هربرت ( 1998 ). خانواده درمانی. ترجمه ی حمیدرضا حسین شاهی برواتی،
سیامک نقشبندی و الهام ارجمند( 1388 )، تهران: نشر روان.
نلسون، ریتا ویکس و ایزرائل، الن سی( 1985 ). اختلا لهای رفتاری کودکان. ترجمه ی محمدتقی
منشی طوسی ( 1387 )، مشهد: شرکت به نشر.
خدایاری فرد، محمد ( 1387 ). مسائل نوجوانان و جوانا . ن تهران، انجمن اولیا و مربیان.
خدایاری فرد، محمد و سهرابی، فرامرز ( 1389 ). روا نشناسی بالینی کودک و نوجوا . ن تهران: دانشگاه تهران.
خدایاری فرد، محمد و عابدینی، یاسمین( 1386 ). مشکلات سلامتی نوجوانان و جوانا . ن تهران: دانشگاه تهران.
Achenbach, T. M., Howell, C. T., Quay, H. c., & Connors.C. k. (1991). National survey of
problems and competencies among four to sixteen year olds. Monographs of the society
research in child development, 56, 24-31.
Abdollahzadeh, N., & Samani, S. (2010). The family processes, family content and
adolescence emotional problems. Procedia - social and behavioral sciences, 5, 733-
737.
Ansary, N.S., & Luther, S. S. (2009). Distress and academic achievement among
adolescents of affluence: a study of externalizing and internalizing problem behaviors
and school performance. Development and psychopathology, 21(1), 319–341.
Aunola, K. Stattin, H., & Nurmi, J. (2000). Adolescents'achievement strategies, school
adjustment, and externalizing and internalizing problem behaviors.Journal of youth and
adolescence,29(3), 289–306.
Barker, E. D., Tremblay, R. E., Nagin, D. S., Vitaro, F., & Lacourse, E. (2006).
Development of male proactive and reactive physical aggression during adolescence.
Journal of child psychology and psychiatry ,47(8),783–790.
Bosco, G., Renk, K., Dinger, T.M., Epstein, M.K., & Phares,V. (2003). The connections
between adolescents' perceptions of parents, parental psychological symptoms, and
adolescent functioning.Journal of applied developmental psychology, 24(2), 179-200.
Breslau, N., Lucia, V. (2006). Family cohesion and investigation.Psychiatry research,141,
141- 149.
Carr, A. (1999). The handbook of child and adolescent clinical psychology. London:
Routledge.
Costello, E.J., Sung, M., Worthman, C., & Angold, A. (2007). Pubertal maturation and the
development of alcohol use and abuse. Drug and alcohol Dependence, 88 (Supplement
1), S50–59.
بررسی فرایندهای خانواده به عنوان پیش بین های مشکلات رفتاری در ...
102
Damas, E. J., & Laughlin, J. (2001). Latent model of family process in African American
families: Relationships to child competence, achievement, and problem behavior.
Journal of marriage and family, 63, 967- 98.
Dekovic, M., Wissink, I. B., & Meijer, A. M. (2004). The role of family and peer relations
in adolescent antisocial behaviour: comparison of four ethnic groups. Journal of
adolescence, 27(5), 497-514.
Fiese, B.H., & Winter, M.A.(2008). Family Influences. Encyclopedia of Infant and Early
Childhood development, 492-501.
Franck, K. L., & Buehler, C. (2007). A family process model of marital hostility, parental
depressive affect, and early adolescent problem behavior: The roles of triangulation and
parental warmth. Journal of family psychology, 21(4), 614-625.
Jaffee, W. B., & D'Zurilla, T. J.(2003). Adolescent problem solving, parent problem
solving, and externalizing behavior in adolescents.Behavior therapy, 34(3), 295-311.
Klahr, A. M., McGue, M., Iacono, W. G., & Burt , S. A. (2011). The association between
parent–child conflict and adolescent conduct problems over time: Results from a
longitudinal adoption study. Journal of abnormal psychology, 120(1), 46-56.
Lucia, V. C., & Breslau, N. (2006). Family cohesion and children's behavior problems: A
longitudinal investigation. Psychiatry research, 141(2), 141-149.
Meunier, J. C.,Roskam, I., Stievenart, M., Moortele, G., Browne, D. T., & Kumar, A.
(2011). Externalizing behavior trajectories: The role of parenting, sibling relationships
and child personality. Journal of applied developmental psychology, 32(1), 20-33.
Oldehinkel, A. J., Verhulst, F. C., & Ormel, J. (2011). Mental health problems during
puberty:Tanner stage- related differences in specific symptoms. The TRAILS study.
Journal of adolescence, 34(1), 73-85.
Pederson, S., Vitaro, F., Barker, E. D., & Borge, A. I. H. (2007). The timing of middlechildhood
peer rejection and friendship: linking early behavior to early-adolescent
adjustment. Child development,78(4),1037–1051.
Richmond, M. K., & Stocker, C. M. (2006). Associations BetweenFamily Cohesion and
Adolescent Siblings' Externalizing Behavior. Journal of family Psychology, 20(4), 663-
669.
Ruttle, P. L., Shirtcliff, E. A., Serbin, L. A., Fisher, D. B. D., Stack, D. M., &
Schwartzman,A. E. (2011). Disentangling psychobiological mechanisms underlying
internalizing and externalizing behaviors in youth: Longitudinal and concurrent
associations with cortisol. Hormones and behavior, 59(1), 123-132.
Samani, S.(2010). Family types in the family process and content model. Procedia - social
and behavioral sciences, 5, 727-732.
Stanger, C., Kamon, J., Dumenci, L., Higgins, S. T., Bickel, W. K., Grabowski, J., &
Amass, L. (2002). Predictors of internalizing and externalizing problems among
children of cocaine and opiate dependent parents. Drug and alcohol dependence, 66(2),
199-212.
Steinberg, L. (2005). Cognitive and affective development in adolescence.Trends in
cognitive sciences, 9(2), 69-74.
Journal of school psychology, Summer 2012 مجله ی روان شناسی مدرسه/ تابستان 1391
Vol.1, No.2/77-103 77-103 / دوره ی 1، شماره ی 2
103
Stutzman, S. V., Bean, R. A. , Miller, R. B.,. Day, R. D., Feinauer, L. L., Porter, C. L., &
Moore, A. (2011). Marital conflict and adolescent outcomes: A cross-ethnic group
comparison of Latino and European American youth .Children and youth services
review, 33(5), 663-668.
Victor, M., Bernat, H., Bernstien, A., &layne , E. (2007). Effects of parent and family
characteristics on treatment outcome of anxious children. Journal of anxiety disorders,
21,835- 848.
Weems, F., & Costa, N.M. (2005).Developmental differences in the expression of
childhood anxiety symptoms and fears. Journal of the american academy of child and
adolescent psychiatry, 44 (7), 656–663.