قلدری در مدارس راهنمایی دخترانه: نقش شیوه های فرزندپروری و ادراک از محیط عاطفی خانواده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روانشناسی – دانشگاه تبریز

2 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی - دانشگاه تبریز

d-2-3-92-7-3

چکیده

قلدری نوعی خشونت سطح پایین در مدرسه است که اخیرا مورد توجه روان شناسان مدرسه قرار
گرفته است. هدف این پژوهش توصیفی، تعیین رابط هی قلدری و انواع آن با ادراک نوجوانان دختر از
محیط عاطفی خانوادگی، شیوه های فرزندپروری و نیز شیوه های فرزندپروی والدین آنان در مدارس
1390 ) بود. 387 دانش آموز و 147 نفر از مادران آنان با شیوه ی - راهنمایی دولتی شهر تبریز ( 91
نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحل هی و تصادفی ساده انتخاب شده و به پرسش نامه های فرزندپروری
شیفر، بامریند و مقیاس قلدری پاسخ دادند. مبتنی بر نتایج، قلدری و اشکال سنتی و سایبری آن با شیوه ی
فرزندپروری مستبدان هی مادر و شیوه ی فرزندپروری ادراک شده ی مستبدانه و کناره گیر، رابطه ی مثبت
داشت، این رابطه با شیوه ی ادراک شد هی مقتدارنه منفی بود. همچنین، محیط عاطفی خانواده با قلدری و
انواع آن رابطه داشته و ب عد محبت نسبت به ب عد کنترل متغیر پیش بین قوی تری بود؛ سردی محیط خانوادگی
به تنهایی 9% تغییرات قلدری را پیش بینی کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Bullying in female middle schools: the role of parenting styles and perception of family’s emotional environment

نویسندگان [English]

  • M Bayrami 1
  • P Alaie 2
1 Associate Professor of psychology, Tabriz University
2 Corresponding Author: Ph.D. student of educational psychology, Tabriz University
چکیده [English]

Bullying is a kind of low violence in school that has been lately
considered by school psychologists. The aim of this descriptive research
was to investigate the relations between bullying and its forms in female
adolescents’ perception of family climate and parenting styles, and their
parents’ parenting styles in public middle schools Tabriz city. 387 students
and 147 ones of their mothers were chosen by the multistage-cluster and
simple random sampling methods, and accomplished Sheifer, Baumrind
Parenting inventories and Bullying Scale. Acounding to results, there were
positive relations between bullying and its traditional and cyber forms with
mothers’ authoritarian parenting, and perception of parenting styles as
authoritarian and neglectful; these relations with perception of parenting as
authoritative were negative. Also, there were relations between family
climate and bullying and its forms. Love dimension was a better predicting
variable than the control one; and just family’s cold climate predicted 9%
variance of bullying.

کلیدواژه‌ها [English]

  • bullying in school
  • Parenting styles
  • family climate
  • perception of parenting styles
  • Students
آقامحمدیان، حمیدرضا و حسینی، سیدمهران ( 1386 ). روان شناسی بلوغ و نوجوانی (روان شناسی رشد 2
(چاپ دوم). مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
الویس، دان. ( 1993 ). شناخت دنیای کودکان. قلدری در مدرسه. ترجمه ی نادر باقری ( 1389 ). مشهد:
شرکت به نشر (آستان قدس رضوی).
حسین چاری، مسعود؛ دلاورپور، محمدآقا و دهقانی، یوسف ( 1386 ). نقش شیوه های فرزندپروری والدین
.21-30 ،(2) در کمرویی دانش آموزان دبیرستا ن . ی مجله روا نشناسی معاصر، 2
زاده محمدی، علی و احمدآبادی، زهره ( 1388 ). بررسی رفتارهای پرخطر در میان نوجوانان، راهکارهایی
.467-485 ،(20) برای پیشگیری از جرم در محیط خانواده. مجله خانواده پژوهی، 5
سیف، علی اکبر ( 1387 ). تغییر رفتار و رفتاردرمانی، نظریه ها و روش ها (چاپ یازدهم). تهران: نشر دوران.
گلدنبرگ، ایرنه؛ گلدنبرگ، هربرت( 1990 ). خانواده درمانی پایه. ترجمه ی حمیدرضا حسین شاهی و
سیامک نقشبندی ( 1382 ). تهران: روان.
گنتری، دوبل ( 2007 ). مدیریت خشم، راهنمای کاربردی برای همگان. ترجمه ی منصور بیرامی و پروانه
علائی ( 1390 ). تهران: نیک ملکی.
Ahmed, E., & Braithwaite, V. (2004). ''What, Me Ashamed?'' shame management and
school bullying. Research in Crime and Delinquency, 41, 269-294.
Bennett, D. S., Sullivan, M. W. & Lewis, M. (2005). Young children’s adjustment as a
function of maltreatment, shame, and anger. Child Maltreatment, 10(4), 311–323.
Black, S., Weinles, D., & Washington, E. (2010). Victim Strategies to Stop Bullying.
Youth Violence and Juvenile Justice, 8(2), 138-147.
Bowen, N., & Bowen, G. (1999). Effects of crime and violence in neighborhoods and
schools on the school behavior and performance of adolescents. Adolescent Research,
14, 319–342.
Chen, J. K. & Astor, R. A. (2010). School Violence in Taiwan: Examining how western
risk factors predict school violence in an Asian culture. Interpersonal Violence, 25(8),
1388– 1410.
Donnon, T. (2010). Understanding how resiliency development influences adolescent
bullying and victimization. Canadian Journal of School Psychology, 25(1), 101–113.
Dussich, J. P. J., & Maekoya, Ch. (2007). Physical Child Harm and Bullying-Related
Behaviors: A comparative study in Japan, South Africa, and the United States. Offender
Therapy and Comparative Criminology, 51 (5), 495-509.
Easterlin, R. A. (2001). Life cycle welfare: Trends and differences. Happiness Studies, 2,
1−12.
Eliot, M. & Cornell, D. G. (2009). Bullying in Middle School as a Function of Insecure
Attachment and Aggressive Attitudes. School Psychology International, 30(2), 201-214.
Gofin, R. & Avitzour, M. (2012). Traditional Versus Internet Bullying in Junior High
School Students. Matern Child Health Journal, published online, 24 March 2012.
Henningham. H. B., Gardner, J. M. & SusanWalker, S. Ch. (2009). Experiences of violence
and deficits in academic achievement among urban primary school children in Jamaica.
Child Abuse & Neglect, 33 (2009), 296–306.
Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2008). Cyberbullying: An exploratory analysis of factors
related to offending and victimization. Deviant Behavior, 29(2), 1-29.
Hurt, H., Malmud, E., Brodsky, N. & Giannetta, J. (2001). Exposure to violence.
Psychological and academic correlates in child witnesses. Archives of Pediatric and
Adolescent Medicine, 155, 1351–1356.
Kowalski, R. M. & Limber, S. P. (2007). Electronic bullying among middle school
students. Journal of Adolescent Health, 41, S22-S30.
Lee, Ch. H. (2010). Personal and interpersonal correlates of bullying behaviors among
korean middle school students. Interpersonal Violence, 25 (1), 152-176.
Liu, J. (2011). Early health risk factors for violence: Conceptualization, evidence, and
implications. Aggression and Violent Behavior, 16, 63–73.
Murrell, S. A., Salsman, N. L. & Meeks, S. (2003). Educational attainment, positive
psychological mediators, and resources for health and vitality in older adults. Aging and
Health, 15, 591−615.
Nansel, T. R., Overpeck, M., Pilla, R. S., Ruan, W. J., Simons-Morton, B. & Scheidt, P.
(2001). Bullying behaviors among U.S. youth: Prevalence and association with
psychosocial adjustment. Journal of the American Medical Association, 285, 2094-
2100.
Newgent, R. A., Behrend, B. A., Lounsbery, K. L., Higgins, K. K. & Lo, W. (2010).
Psychosocial educational groups for Students (PEGS): An evaluation of the treatment
effectiveness of a School-Based Behavioral Intervention Program. Counseling Outcome
Research and Evaluation, 1 (2), 80-94.
Nordahl, J. K., Poole, A., Stanton, L., Walden, L. M. & Beran, T. N. (2008). A review of
school-based bullying interventions. Democracy & Education, 18(1), 16-20.
Patchin, J.W., & Hinduja, S. (2011). Traditional and nontraditional bullying among youth:
A Test of General Strain Theory. Youth & Society, 43(2), 727– 751.
Rudasill, K. M., Gallagher, K. C. & White, J. M. (2010). Temperamental attention and
activity, classroom emotional support, and academic achievement in third grade. School
Psychology, 48, 113–134.
Subasi, F. & Hayran, O. (2005). Evaluation of life satisfaction index of the elderly people
living in nursing homes. Archives of Gerontology and Geriatrics, 41, 23−29.
Walden, L. M. & Beran, T. N. (2010). Attachment quality and bullying behavior in schoolaged
youth. Canadian Journal of School Psychology, 25(1), 5–18.
Vaillancourt, T., McDougall, P., Hymel, S., Krygsman, A., Miller, J., Stiver, K. & Davis,
C. (2008). Bullying: Are researchers and children/youth talking about the same thing?
Behavioral Development, 32 (6), 486–495.
Wienke Totura, Ch. M., MacKinnon-Lewis, C., Gesten, E. L., Gadd, R., Divine, K. P.,
Dunham, Sh. & Kamboukos, D. (2009). Bullying and victimization among boys and
girls in middle school: The influence of perceived family and school contexts. Early
Adolescence, 29(4), 571-609.
Wong, D. S. W., Lok, D. P. P., Lo, T. W. & Ma, S. K. (2008). School bullying among
Hong Kong Chinese primary schoolchildren. Youth and Society, 40 (1), 35-54.
Yurtal, F., & Artut, K. (2010). An investigation of school violence through Turkish
children's. Interpersonal Violence, 25(1), 50-62.